Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Hakerzy w ubiegłym roku wykradli 552 miliony tożsamości

Hakerzy w ubiegłym roku wykradli 552 miliony tożsamości

LuiN 22 Kwietnia 2014 08:50

7 2

552 miliony ujawnionych tożsamości w hakerskich włamaniach do sieci informatycznych dużych firm - to bilans 2013 roku według raportu firmy Symantec. Liczba ataków ukierunkowanych rośnie. Coraz bardziej narażone są nasze telefony i konta na portalach społecznościowych, a użytkownicy wciąż mają problemy z poprawnym zabezpieczaniem swoich osobistych urządzeń.

Liczba i zasięg włamań internetowych rosną w zastraszającym tempie. Atakowane są duże i małe firmy i w każdym przypadku na szwank narażone są osobiste dane ich klientów. Najczęściej łupem cyberprzestępców padają wrażliwe dane - od numerów kart kredytowych po hasła do kont bankowych.

W 2012 roku było jedno włamanie, które ujawniało ponad 10 mln tożsamości użytkowników. W 2013 roku takich włamań było osiem, przy czym trzy z nich ujawniły dane o ponad 100 mln użytkowników. To był rok megawłamań - mówi Jolanta Malak, prezes Symantec Polska w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Jak wynika z badania firmy, przestępcy coraz większą wagę przywiązują do jakości przygotowanych ataków, by dotknąć nimi jak największą liczbę osób.

W 2013 roku o 62 proc. w stosunku do roku poprzedniego wzrosła liczba naruszeń danych, co łącznie poskutkowało bezprawnym ujawnieniem 552 milionów tożsamości. Jak zauważa Jolanta Malak, liczba wykradzionych danych dotyczy zarówno podstawowych informacji, jak i wartości intelektualnej.

W stosunku do 2012 roku o 91 proc. wzrosła liczba ataków ukierunkowanych.

W takich atakach wybierano firmy, chociażby z sektora wydobywczego czy instytucje rządowe, i z nich wykradano dane. Ataki były przygotowywane przez dłuższy okres - średnio około 6 miesięcy - szacuje prezes Symantec Polska.

Z badań wynika, że w ukierunkowanych atakach najczęściej ofiarami padają osobiści asystenci oraz eksperci od PR, którzy są dla cyberprzestępców swojego rodzaju furtką do ważniejszych celów.

Należy przeprowadzać szkolenia dla pracowników, ponieważ to człowiek jest najsłabszym ogniwem w funkcjonowaniu zabezpieczeń - zauważa Jolanta Malak.




Według raportu Symantec, w 2013 roku liczba ataków typu ransomware wzrosła ponad pięciokrotnie. To ataki, w których cyberprzestępcy blokują komputery ofiary i wymuszają okup za ich odblokowanie.

Rynek cyberprzestępstw rozwija się niezwykle intensywnie. W 2012 roku wykryto osiem luk typu zero-day, czyli takich, które wcześniej nie były znane. W 2013 roku takich luk było już 23 i wykorzystano je w szczególności do ataków ukierunkowanych.

Po zweryfikowaniu i dokładnym przyjrzeniu się pięciu lukom z 2013 roku, okazało się, że w ciągu 30 dni powstało 175 tys. nowych ataków wykorzystujących te podatności - twierdzi Jolanta Malak.

Częściej atakowani są także użytkownicy sieci społecznościowych - z 61 do 81 proc. wzrosła liczba tego typu ataków. Podobnie sytuacja wygląda z urządzeniami mobilnymi, które coraz częściej pełnią rolę osobistego, przenośnego komputera, ale nie są chronione w odpowiedni sposób.



50 proc. użytkowników w ogóle nie zabezpiecza telefonu przed użyciem go przez osoby trzecie, nie zakłada żadnych haseł. Nie traktuje tego urządzenia jako miejsca, w którym można stracić dane. A przecież mamy tam wszystkie dane osobowe czy dane dotyczące rachunków bankowych - przestrzega Malak.

Zabezpieczanie swoich osobistych urządzeń generalnie stanowi problem, nie tylko w przypadku sprzętu mobilnego.

Cały czas użytkownicy używają haseł prostych, łatwych do zapamiętania. A takie hasła są bardzo łatwe w deszyfrowaniu i rozpoznawaniu przez cyberprzestępców - ostrzega prezes Symantec Polska.

Jolanta Malak radzi, żeby nie tylko używać bardziej skomplikowanych haseł, lecz także nie korzystać z bankowości internetowej, jeśli używamy otwartej sieci Wi-Fi.

Źródło tekstu: Newseria     

w sumie: 6
  • 1

    2.  2014-04-22 10:29:32

    Wniosek jest prosty - ograniczać korzystanie z bankowości na smatfonach do minimum, a najlepiej nie korzystać wcale. Mogę powiedzieć za siebie, że przelewów smartfonem praktycznie nie wykonuję. Sprawdzam jedynie stan konta. A używanie Facebooka w telefonie to czysta desperacja. Pierwszą rzeczą po zalogowaniu jest import książki telefonicznej przez tą aplikację. Niestety, jedyną skuteczną obroną przed kradzieżą jest niekorzystanie z urządzeń mobilnych z dostępem do internetu. Wiem, że jest to uwstecznianie się, ale trudno. Jak zwykle jest coś za coś. Na moją starą Nokię 3310c nie sądzę, by się ktoś włamał. Aaa jeszcze jedno - trzymajmy w naszych mobilnych urządzeniach naprawdę niezbędne minimum danych. Papier ma jednak wielką przyszłość. ;-)

  • 0

    3. ~  2014-04-22 10:36:10  host: host-195-116-239-207.jrbnet.com

    @moźna

  • 0

    4. ~  2014-04-22 10:37:24  host: host-195-116-239-207.jrbnet.com

    @1 moźna czy niemoźna co to za łuznica

  • 0

    5. ~Dupelek  2014-04-22 10:39:42  host: n05-02-07.opera-mini.net

    @2 Miałem obawy. Ja teź uźywam Nokie 3310c - ale jest przerobiona. Do niej podobno nie moźna sie hakerowi dostać.

  • 0

    6. ~login  2014-04-22 10:50:44  host: host-195-116-239-207.jrbnet.com

    uważam że najciemniej pod latarnią dlatego mam hasło-hasło a login-login

  • 0

    7. ~  2014-04-22 23:57:53  host: cpc10-finc13-2-0-cust830.4-2.cable.virginm.net

    wychodzi na to że pewien pan Jarek nie mając konta w banku wie co robi, a jego śp. brat Lech używając Nokii 6310i też wiedził co robi...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-112-64.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z mobilnego systemu płatności BLIK?

Blik: już ponad 2,5 mln zarejestrowanych aplikacji i 6 mln transakcji

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet