Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości GUS: Usługi telekomunikacyjne tańsze o 8,6%

GUS: Usługi telekomunikacyjne tańsze o 8,6%

LuiN 17 Stycznia 2014 14:05

8 1

Według danych GUS opłaty związane z łącznością w 2013 roku zostały obniżone o 8,3%, wobec wzrostu o 0,8% obserwowanego w 2012 roku.




Usługi telekomunikacyjne potaniały o 8,6%, w tym w wyniku wprowadzanych w roku 2013 promocji odnotowano znaczny spadek cen na rynku telefonii stacjonarnej (o 9,3%) oraz komórkowej (o 9,0%). Niższe niż w 2012 roku były także ceny sprzętu telekomunikacyjnego (o 5,5%).


Warto przypomnieć, że w 2013 r. dwukrotnie zostały obniżone stawki hurtowe w rozliczeniach pomiędzy operatorami za połączenia telefoniczne kierowane do sieci komórkowych (są to tzw. stawki MTR - Mobile Termination Rates). Zgodnie z decyzjami Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej operatorzy siedmiu sieci telefonii komórkowej w Polsce zostali zobowiązani do stosowania od 1. stycznia 2013 roku symetrycznych stawek MTR w wysokości 8,26 gr/minutę, natomiast od dnia 1. lipca 2013 roku w wysokości 4,29 gr/minutę.


W zależności od operatora sieci telefonii komórkowej, obniżka stawek MTR w rozliczeniach hurtowych w 2013 r. wyniosła od 65% do nawet 85%. Z przedstawionych danych GUS wynika, że obniżka stawek MTR mogła przełożyć się na spadek cen detalicznych za połączenia telefoniczne w sieciach komórkowych. Potwierdzają to również analizy wykonane przez UKE, zgodnie z którymi średnia stawka detaliczna za minutę połączenia zmalała o około 10,85% (w okresie grudzień 2012 - marzec 2013).


Ustalenie przez Prezesa UKE nowych zasad rozliczeń międzyoperatorskich wprowadziło również długo oczekiwaną przez konsumentów symetrię w opłatach za połączenia do każdej sieci komórkowej. Symetria stawek spowodowała, że osoby dzwoniące do sieci komórkowej Play zapłaciły średnio o 25,7% mniej.


Źródło tekstu: GUS     

Dodaj do:

Tagi: gus

w sumie: 6
  • Ten komentarz został ukryty.

    6

    1. ~Misiek  2014-01-17 15:09:40  host: 87-206-249-47.dynamic.chello.pl

    Nowe prepaidy Orange kupione np w kiosku nadal mają złodziejską stawkę do Play. Szkoda, że nikt z tym nie zrobił jeszcze porządku.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    2. ~Calm7  2014-01-17 15:27:41  host: n06-01-01.opera-mini.net

    Misiek, ale nowe taryfy - już nie mają. Smart, Yes.

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    3. ~piotr  2014-01-17 17:43:48  host: jzd113.internetdsl.tpnet.pl

    A naczelny pewnie dalej swoje, że to jest przeźroczyste i nie ma żadnego wpływu na ceny końcowe dla użytkowników

  • Ten komentarz został ukryty.

    3

    4.  2014-01-17 20:29:18

    Bardzo ciekawe co teraz powie Witek, (skoro jego zdaniem MTR jest dla opów 'przeźroczysty" i nie ma wpływu na ceny) to dlaczego ceny spadły? No i dlaczego GUS twierdzi że obniżenie stawki MTR mogło mieć na to wpływ?

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    5. ~ktoś  2014-01-17 21:58:18  host: 188.146.91.75.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    3: bo teoria teorią a praktyka praktyką;p Od kilku lat byłem pewien, że MTR musi wpływać na ceny detaliczne, to czysta ekonomia.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    6. ~klient  2014-01-18 13:33:22  host: n07-06-07.opera-mini.net

    Taniej? W sieci ERA w prepaidzie płaci się 4 grosze za sprawdzenie stanu środków (wcześniej było to za darmo), roczna ważność konta w sieci ERA też jest płatna 3 złote miesięcznie (wcześniej było to bezpłatne).

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-167-65-247.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.