Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości GSM-R nie dla operatorów

GSM-R nie dla operatorów

msnet 10 Maja 2017 18:06

5 2

gsm r

PKP Polskie Polskie Linie Kolejowe wykluczyły z postępowania na budowę sieci GSM-R oraz DWDM wszystkie podmioty i konsorcja z udziałem operatorów telekomunikacyjnych.

Do wartego około 2,2 miliarda złotych przetargu na budowę sieci GSM-R (1,8 tysiąca stacji bazowych, 13 tysięcy kilometrów sieci kolejowej w zasięgu) stanęło pierwotnie osiem podmiotów i konsorcjów, ale wnioski dwóch z nich - IDS-BUD S.A. oraz konsorcjum Netii z MCSI Sp.z o.o. - zostały odrzucone. W postępowaniu na budowę nowej, rozleglej sieci DWDM złożono 11 wniosków, a odrzucono cztery z nich: konsorcjum grupy Kapsch Telekom i PORR Polska Infrastructure, Netii, IDS-BUD-u oraz konsorcjum TP Teltech z Integrated Solutions (obie firmy z grupy Orange Polska). Wykluczeni zostali w ten sposób wszyscy operatorzy telekomunikacyjni, którzy wystartowali w przetargach.




Brak jest oficjalnego stanowiska PKP PLK w sprawie przetargu, jednak z dostępnych informacji wynika, że większość decyzji o odrzuceniu ofert była skutkiem braków formalnych lub niewykazania odpowiednich zasobów potrzebnych do realizacji zadań. Wnioskodawcy, których oferty odrzucono, odwołali się od decyzji inwestora, zatem mogą jeszcze wrócić do gry, w której pozostali jeszcze:

Część 1. Budowa sieci GSM-R:
  • grupa Nokia Solutions and Networks,
  • grupa Thales (lider konsorcjum), Huawei Polska,Radmor S.A.,
  • grupa China Railway (lider konsorcjum),Smart City Telekom S.A.,
  • grupa Kapsch Telecom (lider konsorcjum), PORR Polska Infrastructure S.A.,
  • ZUE S.A. (lider konsorcjum), Kolejowe Zakłady Informatyki S.A.,
  • Bejing National Railway Research & Design Institute (lider konsorcjum), PAI RES Sp. z .o.o.

Część 2. Budowa sieci DWDM:
  • ECS (lider konsorcjum), Thales Polska, Huawei Polska,
  • grupa Nokia Solutions and Networks,
  • ATEM Polska,
  • Fonbud (lider konsorcjum), Atende, iCRAFT, TOB Ukrkom,
  • grupa Asseco (lider konsorcjum), HFC Systems, Dimension Data Polska,
  • Wasko,
  • COMP (lider konsorcjum), Alma.

Według nieoficjalnych doniesień, w ocenie wniosków o dopuszczenie do negocjacji w części dotyczącej budowy sieci DWDM najwięcej punktów uzyskały: konsorcjum ECS, grupa Nokii i konsorcjum Asseco.

Zobacz: 18 podmiotów w przetargu GSM-R
Zobacz: Ambitne plany PKP na 2017 rok

Źródło tekstu: TELKO.in     
Źródło zdjęć: gsm-r.si

Dodaj do:

Tagi: gsm-r | pkp plk

w sumie: 19
  • 0

    1. ~mkkot  2017-05-10 18:25:37  host: user-94-254-240-23.play-internet.pl

    Ech, przecież to jest jak elektryfikacja kraju. To nie powinno być tak organizowane. Na tych nadajnikach powinny powstać sieci komórkowe i Internet lokalnych operatorów i może inne rzeczy przy okazji. No ale w Polsce takie coś jak racjonalne planowanie nie istnieje.

  • -2

    2.  2017-05-10 18:29:31

    I właśnie na takich masztach powinna powstać wspólna sieć GSM900 dla wszystkich operatorów, dzięki której można by wyłączyć GSM na masztach operatorów i skupić się na budowaniu sieci UMTS/LTE.

  • 0

    3. ~  2017-05-10 18:33:53  host: 178-37-230-15.adsl.inetia.pl

    Czyli jak zwykle wygra ten kto ma wygrac. Norma.

  • 1

    4. ~gość  2017-05-10 18:40:28  host: public-gprs212598.centertel.pl

    GSM-R jest systemem wewnętrznym, wydzielonym, i niezależnym właśnie od operatorów zewnętrznych, to nie jest system komercyjny z którym pasażer ma mieć styczność. Gdyby było inaczej to kolej kupiłaby sobie usługi roamingu krajowego od któregoś z opów i niczego nie budowała.

  • -1

    5.  2017-05-10 18:42:11

    Pytanie czemu GSM-R, a nie np. UMTS850 ? Częstotliwość ta sama, a jakość o wiele gorsza.

  • 2

    6. ~gość  2017-05-10 18:49:07  host: public-gprs212598.centertel.pl

    @5 Dlatego że specyfikację dla kolei tworzono w latach gdzie GSM był komercyjnym super hitem techniki.

  • 0

    7. ~  2017-05-10 18:57:28  host: 31.42.13.28.alfanet24.pl

    "grupa Nokia Siemens and Networks"

  • 0

    8. ~  2017-05-10 19:00:43  host: user-94-254-163-98.play-internet.pl

    Czy tych masztów nie można wykorzystać komercyjnie? Koszta ich utrzymania i monitoringu będa ogromne w skali kraju.

  • 0

    9. ~zzz  2017-05-10 19:02:04  host: a24-05-11.opera-mini.net

    @4 Ale na tych samych masztach spokojnie mogła by wisieć infrastruktura operatorów, dzięki temu nie było by problemu z łącznością w pociągu.

    @Spacedust Bo kolejarzom lepsza łączność do niczego nie jest potrzebna. GSM-R służy tylko łączności pomiędzy pociągami i infrastrukturą naziemną.

  • 0

    11. ~piotrmak  2017-05-10 19:04:44  host: static-46-238-249-247.awacom.net

    Niestety pewnie nie:(
    Wiele jest miejsc w kraju gdzie stoją np. trzy szpetne maszty na działkach po sąsiedzku i operatorzy nie mogą się dogadać. Każdy op wybudował od podstaw swój maszt

  • -1

    12. ~piotrmak  2017-05-10 19:06:07  host: static-46-238-249-247.awacom.net

    Miało być d0 #8 ale posypały się komentarze

  • 1

    13. ~kulejorz  2017-05-10 19:13:35  host: 89-70-206-63.dynamic.chello.pl

    Akurat jak zbudują GSM-R zacznie się migracja na LTE plus R :
    http://tlp.is/dfp

  • 1

    14.  2017-05-10 19:19:48

    Z tego co pamiętam ten projekt współfinansuje UE, przez 5 lat maszty nie będą mogły być wykorzystane komercyjnie.

  • 3

    15. ~  2017-05-10 19:30:31  host: user-94-254-146-74.play-internet.pl

    o czym oni tu gadaja. gsmr jest integralnym elementem European Rail Traffic Management System. Tu nie ma miejsca na dzielenia sie, zakladania nadajnikow jakichś lte itp brednie.

  • -1

    16. ~  2017-05-10 20:23:59  host: 89-64-21-232.dynamic.chello.pl

    Czytamy o konsorcjach, Grupach itp a ktokolwiek to wygra, to i tak będą robić to podwykonawcy za marne stawki.

  • -3

    17.  2017-05-10 20:49:42

    Misiewicze wybudują :)

  • -1

    18. ~JA  2017-05-10 22:03:19  host: public-gprs368666.centertel.pl

    Nie lepiej wziąć sobie prywatnego APN-a od któregoś z 4 op. Oraz dobudować kilka BTS-ów w lasach

  • 0

    19. ~Misiek  2017-05-11 20:39:43  host: gateway1.cebit.com.pl

    @18 - GSM-R musi działać także w warunkach kryzysowych, bo jest to element bezpieczeństwa i systemu kierowania ruchem ETCS. Nie może mieć nic wspólnego z komercyjnym GSM/UMTS/LTE. Ani pół kabla. Do tego trzeba zadbać o odpowiedni podział rejonów przywołań (LA) i parę innych rzeczy też. To nie jest komercyjna usługa dla ludności i nigdy nią nie będzie.

  • 0

    20. ~nick  2017-05-15 10:15:56  host: 84-10-41-2.static.chello.pl

    Nokia Siemens and Networks?
    czegoś takiego nie ma i nigdy nie było

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-167-253-186.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.