Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Głos w jakości HD: prawie 0,5 mld użytkowników w 2015 roku

Głos w jakości HD: prawie 0,5 mld użytkowników w 2015 roku

Q! 29 Kwietnia 2010 09:06

0 0

Do 2015 roku liczba użytkowników korzystających w swoich komórkach z dźwięku w jakości HD ma osiągnąć prawie 0,5 mld - wynika z prognoz przedstawionych przez firmę badawczą ABI Research.

Szacowana liczba użytkowników korzystających w telefonii mobilnej z dźwięku w jakości HD ma wynieść w 2015 roku około 487 mln. Zastanawiające jest jednak skąd pochodzą takie liczby, skoro obecnie taka możliwość nie została komercyjnie jeszcze udostępniona?

ABI Research uważa, że początki masowego dźwięku mobilnego w jakości HD będą miały miejsce dopiero w roku 2013. W kolejnym - ma nastąpić gwałtowny jego rozwój, aby po 2 latach, czyli w roku 2015, objąć swoim zasięgiem prawie pół miliarda użytkowników telefonów komórkowych.




Jak zauważają badacze, w przeciwieństwie do innych nowych technologii, głos w jakości HD ma szansę na popularyzację najpierw w krajach rozwijających się (Wschodnia Europa, Afryka czy Bliski Wschód). Wszystko dlatego, że bez większych kłopotów ma być on obsługiwany przez relatywnie młode sieci 3G.

Według nich, taki standard głosu najłatwiej będzie zaimplementować w sieciach, które powstawały w latach 2005-2006. W takich przypadkach będzie się to ograniczać, od strony operatora, jedynie do aktualizacji oprogramowania stacji bazowych. W pozostałych - konieczna będzie kosztowna modernizacja istniejącej już infrastruktury.

Warto przypomnieć, że brytyjski oddział sieci Orange rozpoczął już testy dźwięku mobilnego w jakości HD. Jego komercyjne wprowadzanie, według wcześniejszych zapowiedzi, ma nastąpić jeszcze w tym roku. Szerzej o tym pisaliśmy w tej wiadomości.

Źródło tekstu: abi research, wł     

Dodaj do:
w sumie: 16
  • 0

    1. ~ddd  2010-04-29 09:22:23  host: 212.160.172.70

    W 2012 ma być przecież konieć świata to po co takie pierdoły piszą ;-P

  • 0

    2. ~  2010-04-29 09:30:08  host: alfa.za.digi.pl

    Im szybiej tym lepiej.Moze i do Polski zawita.Bo jakosc rozmów w PL ze tak powiem nie jest jakas rewelacyjna i nie ważne jaka to sieć.

  • 0

    3.  2010-04-29 10:09:44

    Jakość rozmów zależy jak dla mnie w równym stopniu od sieci jak i od posiadanego telefonu, a z tym jest różnie i dotyczy to wszystkich "wiodących" producentów.

  • 0

    4. ~  2010-04-29 10:18:20  host: alfa.za.digi.pl

    Dokładnei z Ta jakoscia róznie bywa.Składa sie na to Siec w jakiej sie znajdujemy,nasz telefon,a takze jaki posiada telefon nasz rozmówca(wystarczy kiepski mikrofon u naszego rozmówcy co słabo sciąga i juz slyszymy go my znacznie gorzej)

  • 0

    5. ~  2010-04-29 10:24:09  host: 213-92-154-135.serv-net.pl

    Jakosc rozmow już dzisiaj można znacznie poprawić, ale w telefonach siedzą pseudo mikrofony i glosniki, a sieci chca prowadzić transmisje w możliwie wąskim pasmie (mniejsze obciążenie sieci).

  • 0

    6. ~ddd  2010-04-29 10:50:18  host: byf35.internetdsl.tpnet.pl

    ddd sam jestes jak koniec swiata....

  • 0

    7. ~  2010-04-29 11:04:44  host: czv250.internetdsl.tpnet.pl

    W jaki sposób głos może być transmitowany w "wysokiej rozdzielczości" czyli HD.Przecież to parametr jakości obrazu a nie dźwięku!

  • 0

    8. ~Piotr  2010-04-29 11:36:59  host: chello089079116138.chello.pl

    @7 Rozdzielczość to parametr wynikający wprost z częstotliwości próbkowania fs. Rozdzielczosc=2^(il. bitów opisujacych próbkę). Przyjęło się natomiast mówić, że rozdzielczość dotyczy jedynie ilości pikseli (i ich proporcje) opisujących obraz.

  • 0

    9. ~Piotr  2010-04-29 11:37:47  host: chello089079116138.chello.pl

    Wróc - nie z częstotliwości próbkowania, tylko z il. bitów opisujących próbkę. Pomyliłem się.

  • 0

    10. ~  2010-04-29 11:46:41  host: t08-06.opera-mini.net

    #7 Chodzilo zapewne o szerszy zakres czestotliwosci. Co do jakosci rozmow to zgodze sie z przedmowcami, wiele zalezy od sieci i telefonu. W play bedac na tej samej stacji co rozmowca jakosc dzwieku jest rewelacyjna. Inaczej sprawa wyglada gdy jedna osoba jest w roamingu plusa, wtedy jest juz troszke gorzej.

  • 0

    11.  2010-04-29 11:46:57

    Dopiero w 2015?! Spodziewałem się roku, góra dwóch od pojawienia się tej technologi do momentu obsługiwania jej przez wszystkie polskie (i europejskie) sieci. A jak to będzie w praktyce, zobaczymy.

  • 0

    12. ~ddd  2010-04-29 12:10:45  host: 212.160.172.70

    @6 jak nie wierzysz to polecam trochę pocztyać, bo jak przepowiadali lisieccy wizjonerzy - "nieświadomi się śmieją"

  • 0

    13.  2010-04-29 12:20:26

    ddd (12) - Znasz takie powiedzenie (odnoszące się zresztą do pewnej "grupy religijnej"): "Co dwa lata koniec świata". ;-)

  • 0

    14. ~ddd  2010-04-29 12:24:34  host: 212.160.172.70

    Jestem wyznawcą duddyzmu więc jakoś nie potrafię się ustosunkować do tego cytatu :)

  • 0

    15.  2010-04-29 13:11:28

    Mnie ciekawi jedno. Dlaczego tylko sieci 2005-2006 nadaja sie do modernizacji przez zmiane softu NodeB? Chyba ze chodzio o sieci od 2005 roku... bo jezeli bledu nie ma to wyglada jakby przez 2 lata producenci oferowali stacje kompatybilne z VoiceHD a wczesniej i potem juz nie.

  • 0

    16. ~xxx000  2010-05-01 13:16:38  host: 188.33.168.134

    Dobra ile Kbit/s ma to HD ? Z tego co wiem normalna rozmowe da sie upchnac na 8 Kbit/s + zwolnieni kanalu na czas ciszy itp.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-238-172.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.