Communities Dominate Brands opublikował wyniki badań dotyczące globalnego rynku smartfonów. Jest to najprawdopodobniej zakrojone na najszerszą skalę badanie tego typu, jakie do tej pory zostało przeprowadzone.
Communities Dominate Brands opublikował wyniki badań dotyczące globalnego rynku smartfonów. Jest to najprawdopodobniej zakrojone na najszerszą skalę badanie tego typu, jakie do tej pory zostało przeprowadzone.
Poddane analizie dane pochodzą z dwóch niezależnych źródeł i od czterech podmiotów, czyli Netsize Insight i Informa oraz Ipsos i Google. Swoim zasięgiem objęły 42 największe kraje, 6 kontynentów oraz 72% użytkowników telefonów komórkowych na całym świecie.
Dane od Netsize Insight oraz Informa pochodzą bezpośrednio od operatorów oraz regulatorów rynku z danego kraju. Biorą pod uwagę jedynie użytkowników smartfonów korzystających z dedykowanych im usług, np. BlackBerry czy taryf dedykowanych smartfonom. Oznacza to, że dane te zawierają margines osób, które posiadają smartfony, ale bez przypisanych im dedykowanych usług.
Google oraz Ipsos dostarczyli dane na temat odsetka osób korzystających ze smartfonów m.in. w największych miastach danego kraju. O ile w krajach rozwiniętych takie dane są relatywnie miarodajne, o tyle w krajach rozwijających się mogą być zawyżone. Mimo to, jako część danych wziętych pod uwagę podczas badania, mogą stanowić pewne źródło informacji.
Penetracja smartfonów w poszczególnych krajach prezentuje się następująco.
# |
Kraj |
Populacja (mln) |
Liczba telefonów (mln) |
Liczba smartfonów (mln) |
Smartfony na użytkowników |
Smartfony na mieszkańca |
1. |
Singapur |
4,9 |
8,1 |
4,4 |
54% |
90% |
2. |
Hong Kong |
8,0 |
14,0 |
4,9 |
35% |
61% |
3. |
Szwecja |
9,3 |
13,6 |
4,8 |
35% |
52% |
4. |
Australia |
21,6 |
29,8 |
10,2 |
34% |
47% |
5. |
Hiszpania |
45,5 |
58,9 |
20,8% |
35% |
46% |
6. |
Dania |
5,5 |
7,6 |
2,4 |
35% |
61% |
6. |
Izrael |
7,0 |
11,0 |
3,1 |
28% |
44% |
8. |
Finlandia |
5,4 |
9,6 |
2,3 |
24% |
43% |
8. |
Norwegia |
4,9 |
6,2 |
2,1 |
34% |
43% |
10. |
Nowa Zelandia |
4,3 |
5,5 |
1,8 |
33% |
42% |
... |
... |
... |
... |
... |
... |
... |
26. |
Polska |
38,0 |
49,2 |
7,1 |
14% |
19% |
28. |
Rosja |
140 |
234,4 |
25 |
11% |
18% |
30. |
Czechy |
10,4 |
14,2 |
1,7 |
12% |
16% |
30. |
Węgry |
10,0 |
11,4 |
1,6 |
14% |
16% |
37. |
Ukraina |
45,0 |
52,1 |
4,5 |
9% |
10% |
40. |
Słowacja |
5,4 |
6,5 |
0,4 |
6% |
7% |
W 2009 roku w Hong Kongu liczba sprzedanych smartfonów przekroczyła liczbę sprzedanych tradycyjnych telefonów (ang. featurephone). To samo miało miejsce w Europie w 2010 roku, natomiast w USA - w I kwartale 2011 roku.
Oprócz tego, w zestawieniu znalazły się trzy lokalizacje, w których liczba smartfonów jest większa niż połowa ich populacji. Należą do nich Singapur (90%), Hong Kong (61%) oraz Szwecja (52%).
Ciekawie prezentuje się też udział smartfonów według producentów. Na czele zestawienia znajduje się Nokia, jednak w tym przypadku należy pamiętać, że według definicji smartfonów tego producenta należą do nich również prostsze telefony, nie zawsze o tak zaawansowanych funkcjach czy możliwościach. Są to najświeższe dostępne dane do III kwartału 2011 roku włącznie.
Marka |
Liczba smarfonów (mln) |
Udział |
Nokia |
168 |
26% |
Apple |
113 |
17% |
RIM |
93 |
14% |
Samsung |
77 |
12% |
HTC |
62 |
10% |
Motorola |
28 |
4% |
Sony Ericsson |
26 |
4% |
LG |
24 |
4% |
Inni |
57 |
10% |
Łącznie |
649 |
- |
Warto również zaprezentować udział poszczególnych platform mobilnych w globalnym rynku smartfonów. Są to najświeższe dostępne dane do III kwartału 2011 roku włącznie.
System |
Liczba smartfonów (mln) |
Udział |
Android |
190 |
31% |
Symbian |
190 |
31% |
iOS |
114 |
17% |
BlackBerry |
93 |
14% |
Windows Mobile |
17 |
3% |
badaOS |
8 |
1% |
Windows Phone 7 |
5 |
1% |
Inni |
33 |
5% |
Razem |
649 |
- |
Źródło tekstu: Communities Dominate Brands