DAJ CYNK

GIODO: firmy telekomunikacyjne nie mają prawa kopiować dowodów osobistych

sirmark

Prawo, finanse, statystyki

GIODO ocenił, że kopiowanie dokumentów tożsamości przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych prowadzi do pozyskiwania danych osobowych bez podstawy prawnej.



GIODO postanowił sprawdzić, czy w związku z potwierdzaniem tożsamości osób zawierających umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie dochodzi do pozyskiwania zbyt wielu danych osobowych, wykraczających poza zakres określony w Prawie telekomunikacyjnym. Urząd chciał też sprawdzić czy operatorzy pozyskują kserokopie, fotokopie lub skany dokumentów potwierdzających tożsamość klientów, np. dowodów osobistych.

Przeprowadzone kontrole wykazały, że przedsiębiorcy w większości przypadków uzależniali zawarcie umowy od przekazania kopii dokumentu tożsamości, a w niektórych przypadkach również innych dokumentów, takich jak np. prawo jazdy, książeczka wojskowa czy legitymacja studencka. Ponadto w niektórych przypadkach zawarcie umowy wiązało się z koniecznością wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w tych dokumentach.

Powyższa praktyka została zakwestionowana przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych jako niezgodna z obowiązującym prawem, tj. skutkująca pozyskiwaniem bez podstawy prawnej takich danych, jak m.in.:

  • wizerunek,
  • wzrost,
  • kolor oczu,
  • adres zameldowania,
  • numer prawa jazdy,
  • kategorie prawa jazdy,
  • data wydania prawa jazdy,
  • data ważności prawa jazdy.

Zakres danych użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną, do przetwarzania których uprawniony jest dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, wyznaczają bowiem przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne. Ich wykładnia wskazuje natomiast, że dla zawarcia umowy przedsiębiorca telekomunikacyjny - bez uzyskiwania zgody klienta - może przetwarzać wyłącznie takie dane osobowe, które zostały ujęte w katalogu określonym art. 161, tj.:
  • nazwiska i imiona,
  • imiona rodziców,
  • miejsce i data urodzenia,
  • adres miejsca zamieszkania,
  • adres korespondencyjny (jeżeli jest on inny niż adres zamieszkania),
  • numer PESEL,
  • nazwa, seria i numer dokumentów potwierdzających tożsamość,
  • w przypadku cudzoziemca, który nie jest obywatelem państwa członkowskiego albo Konfederacji Szwajcarskiej - numer paszportu lub karty pobytu.

W związku z tym GIODO w drodze decyzji nakazywał przedsiębiorcom telekomunikacyjnym usunięcie uchybień w procesie przetwarzania danych osobowych. Zgodnie ze stanowiskiem organu, przetwarzanie danych osobowych użytkownika będącego osobą fizyczną wykraczających poza katalog określony prawie telekomunikacyjnym (pozyskanych na skutek skopiowania dokumentu tożsamości) jest możliwe tylko i wyłącznie na podstawie dobrowolnie wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Stanowisko GIODO było kwestionowane przez niektórych przedsiębiorców. W ostatnim czasie zostało jednak potwierdzone przez WSA w Warszawie, który oddalił skargi na decyzje GIODO, nie dopatrując się w nich naruszenia prawa.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: GIODO