Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości FreecoNet wprowadził rozmowy HD

FreecoNet wprowadził rozmowy HD

sirmark 1 Marca 2010 13:01

0 0

FreecoNet, operator platformy VoIP, umożliwił prowadzenie rozmów telefonicznych w jakości HD. Tej tematyce poświęcony został Lunch VoIP-owy 2010, który odbył się 24. lutego w Warszawie.

Wprowadzenie HD Voice oznacza dla użytkowników FreecoNet lepszą jakość dźwięku rozmów telefonicznych, a wkrótce także usług dodanych.

HD Voice korzysta z szerokopasmowych kodeków (g722), które próbkują dźwięk 16 tys. razy na sekundę, w zakresie od 150Hz do 7kHz. Tradycyjna telefonia - oparta na wąskopasmowym łączu PSTN - umożliwia próbkowanie dźwięku z prędkością 8 tys. razy na sekundę i korzystanie z częstotliwości od 200Hz do 4kHz. Porównując specyfikacje obu systemów można śmiało stwierdzić, że HD Voice zapewnia dwukrotnie lepszą jakość dźwięku. Z jej pomocą można bezbłędnie rozpoznać głos każdego rozmówcy, w tym trudny akcent obcojęzyczny, dzięki czemu przekaz treści jest płynny i zrozumiały. Wrażenie z rozmowy jest takie, jakby nasz rozmówca był w tym samym pokoju - tłumaczy Jan Wyrwiński, prezes zarządu FreecoNet.

Możliwość rozmawiania w technologii HD nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla użytkowników FreecoNet. Obaj rozmówcy muszą jedynie posiadać aparat telefoniczny obsługujący szerokopasmowy kodek g722. W przypadku, gdy jeden z telefonów obsługuje wyłącznie kodeki wąskopasmowe, połączenie zostanie ustanowione w jakości właściwej dla tego właśnie standardu.

Sprzęt VoIP, który wspiera technologię HD Voice, staje się coraz szerzej dostępny na rynku. Zaawansowane telefony IP mają w swojej ofercie m.in. Gigaset, AVG czy Yealink. FreecoNet ma w ofercie telefon Siemens Gigaset A580 IP, obsługujący ten kodek.




HD Voice w telefonii to w Polsce nowość wprowadzana przez FreecoNet. Wprowadzenie tej technologii w kilku krajach (w tym w Polsce) całkiem niedawno, bo na tegorocznych targach CES w Las Vegas, zapowiedział Orange. W najbliższym czasie prawdopodobnie wszyscy operatorzy telekomunikacyjni pójdą w jego ślady i zaoferują rozmowy w jakości HD jako standardową usługę dla abonentów. Różnica w dźwięku jest bowiem na tyle wyraźna, że klient, który raz z niej skorzysta i porówna z dźwiękiem tradycyjnym, z pewnością będzie wymagać takiej samej jakości od swojego obecnego operatora. O tym, jaka to jest różnica, można się przekonać się poniżej, przy pomocy specjalnie do tego stworzonego nagrania demo.





FreecoNet przygotował także raport o technologii VoIP - "Telefonia internetowa: Gdzie Jesteśmy?", który można pobrać poniżej.

Zobacz: raport "Telefonia internetowa: Gdzie Jesteśmy?" (plik .pdf; 367 kB).

Źródło tekstu: FreecoNet     

Dodaj do:
w sumie: 15
  • 0

    1. ~ass  2010-03-01 13:16:45  host: cxw190.internetdsl.tpnet.pl

    a co to za firma AFG?

  • 0

    2.  2010-03-01 13:26:34

    no proszę, a pojawiały się głosy, że Telepolis nie pisze o VOiP ;)

  • 0

    3. ~Longman  2010-03-01 13:28:58  host: adce96.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Czy ktoś wie jakie fritzboksy obsługują G.722? Przyznam, że ja używam 7270 i on ten kodek obsługuje. A wcześniejsze modele?

  • 0

    4.  2010-03-01 13:37:31

    ruben: czemu mialyby sie pojawiac? wystarczy wpisac u nas w wyszukiwarke i widac, ze nie omijamy tematu.

  • 0

    5.  2010-03-01 13:40:44

    SirmarK: pod z jednym z newsów, czytelnicy pisali, że Telepolis omija tematy związane z VOiP. Osobiście nie śledzę tej tematyki tak jak GSM ale chyba czas na zmiany ;)

  • 0

    6. ~T  2010-03-01 13:43:49  host: dynamic-78-8-233-72.ssp.dialog.net.pl

    Tiaaaaaa jakość HD. Następne będą rozmowy w 16 bit palecie kolorów:))

  • 0

    7.  2010-03-01 13:47:43

    Najwyższy czas aby wprowadzić tą technologię, jakkolwiek by się nie nazywała. Dotychczasowa jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia a na załączonej prezentacji widać/słychać to najlepiej.

  • 0

    8. ~xx  2010-03-01 14:58:04  host: 91.146.192.9.ip.abpl.pl

    Podobną jakość można uzyskać na UMTS

  • 0

    9. ~z  2010-03-01 15:19:50  host: 77-253-138-178.adsl.inetia.pl

    Jaki darmowy softphone polecacie z obsługą g722? Bo z tego co pamiętam popularny x-lite go nie obsługuje, szybki Gugiel znalazł kilka aplikacji które obsługują, ale nie wiem która ma dobrą opinię

  • 0

    10. ~bb  2010-03-01 15:32:31  host: proxy2.netia.pl

    ale jakaż to nowość??? przecież to nie zależy od "softswitcha" a od "capabilty" terminali (to one między sobą negocjują kodek)

  • 0

    11. ~znawca  2010-03-01 16:35:59  host: chaos.tpnet.pl

    @10. W przypadku, gdy wykorzystany jest SIP Proxy (czyli tak jak jest w przypadku publicznych usług VoIP) to on uczestniczy w doborze kodeków dla obu stron.

  • 0

    12. ~nick  2010-03-01 17:44:54  host: 188.33.102.231

    Po pierwsze jakość rozmów w PSTN jest znacznie lepsza niż na tym przykładzie. Po drugie w voipach problemem nie jest jakość dźwięku tylko przerwy, bulgotania, pierdzenia itp. Po trzecie pomieszali język polski z angielskim więc niech się zdecydują: albo ejczdiwojs albo hadewioce.

  • 0

    13. ~danny  2010-03-01 17:49:29  host: agu250.internetdsl.tpnet.pl

    "Lunch VoIP-owy 2010" Czy ktoś może wymyślić głupsze określenie :D?

  • 0

    14. ~qaz  2010-03-01 18:08:48  host: 77-253-134-15.adsl.inetia.pl

    to jakie określenie nie byłoby głupie i jednocześnie krótkie? Polski to piękny język, ale bardzo opisowy.

  • 0

    15. ~bb  2010-03-01 23:07:57  host: 94-dom-16.acn.waw.pl

    @11 SIP proxy nie ma tego w "zadaniach" wynikających z RFC. Mogę podać Ci przykład platform VoIPowych (zawierajacych proxy serwery) w Polsce od dawna transparentnych dla kodeków negocjowanych pomiędzy terminalami (włącznie z dowolnymi kodekami "stworzonymi" przez użytkowników, o ile terminalne potrafią je po SDP wynegocjowac!) Dlatego właśnie oburza mnie twierdzenie, że HD Voice w FreecoNet to unikat na skalę krajową.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-131-189.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.