Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Eurobarometr: najważniejsza dla użytkowników jest cena i prędkość

Eurobarometr: najważniejsza dla użytkowników jest cena i prędkość

WitekT 9 Lipca 2013 10:54

5 0

Według najnowszego ogólnoeuropejskiego badania dotyczącego sposobów korzystania z internetu przez Europejczyków, szybkość łącza internetowego staje się najważniejszym kryterium dla użytkowników internetu. 45% europejskich gospodarstw domowych polepszyłaby swój abonament internetowy lub zmieniła dostawcę na zapewniającego szybsze łącze, co oznacza, że szybkość łącza internetowego staje się, obok ceny, najważniejszym czynnikiem determinującym wybór planu internetowego.



Konsumenci coraz częściej dbają o to, by ich internet był wystarczająco szybki między innymi do oglądania filmów. W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą z domu prędkość internetu wpływa również na konkurencyjność. Dokonując wyboru, konsumenci zwracają obecnie uwagę zarówno na prędkość, jak i na cenę- powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Neelie Kroes.

Badanie wykazało również, że 54% gospodarstw domowych ogranicza swoje krajowe i międzynarodowe połączenia telefonii komórkowej ze względu na koszty.

Żyjemy w epoce smartfonów, w której wysokiej jakości usługi telefonii komórkowej stanowią niezbędny element codziennego życia. Jest nie do przyjęcia, żeby połowa użytkowników ograniczała długość rozmów przez telefon komórkowy ze względu na koszty, a także by brak jednolitego rynku usług internetowych sprzyjał takim ograniczeniom - dodała Kroes.




Jednakże badanie z 2013 roku wykazało wynoszący spadek o 11 pkt. proc. (z 60% do 49%) ilości osób zaniepokojonych wysokością kosztów połączeń z innymi sieciami telefonii komórkowej. Świadczy to o tym, że wysiłki Komisji na rzecz ograniczenia stawek za zakończenie połączenia w sieci komórkowej mają pozytywne skutki dla klientów.

Z badania Eurobarometru płyną następujące wnioski:

Prędkość odgrywa coraz większą rolę:
  • dzięki konkurencji udało się zapewnić przystępne ceny, ale konieczne będzie podjęcie większych wysiłków w celu spełnienia wymagań dotyczących większej prędkości,
  • około 40% respondentów napotkało trudności związane z dostępem do treści i aplikacji internetowych z powodu niewystarczającej prędkości lub przepustowości.

Jakość usług:
  • 20% ankietowanych stwierdziło, że czasami napotyka trudności związane z dostępem do treści internetowych lub miało zablokowane aplikacje na swoich telefonach komórkowych (o 4 pkt. proc. więcej niż w grudniu 2011 roku). Problemy pojawiają się najczęściej podczas prób oglądania filmów (42%), słuchania muzyki (22%), darmowego pobierania filmów (22%), oglądania transmisji na żywo (20%) lub grania w gry internetowe (19%),
  • zastrzeżenia wzbudzała również jakość dźwięku. Tylko 38% respondentów przyznało, że jakość dźwięku w ich telefonach komórkowych jest bardzo dobra w porównaniu z 49% w przypadku telefonów stacjonarnych i 25% w przypadku połączeń przez internet.

Otwarty internet i neutralność sieci:
  • blokowanie dostępu do filmów jest jedną z najbardziej irytujących kwestii w odniesieniu do neutralności sieci i praw autorskich,
  • 34% dorosłych użytkowników korzysta z usług telefonii internetowej (wzrost w stosunku do 27% w 2012 roku).

Tendencje zachowań konsumenckich:
  • 44% gospodarstw domowych posiada co najmniej jeden abonament internetu mobilnego (wzrost w stosunku do 30% w 2012 roku)
  • 45% gospodarstw domowych posiada pakiet usług komunikacyjnych (np. pakiet, w skład którego wchodzi telewizja, szerokopasmowy dostęp do internetu, telefon, usługi telefonii komórkowej) od tego samego dostawcy,
  • 40% ankietowanych (spośród wspomnianych 45% gospodarstw domowych) rozważało możliwość zmiany dostawcy pakietu usług komunikacyjnych, przy czym 29% z nich uważa, że nie jest łatwo porównać warunki oferowane w pakietach.

Zobacz: pełne wyniki badania.

Co jest dla Ciebie ważniejsze przy wyborze łącza internetowego?

Prędkość
46.73%
Cena
48.24%
Trudno powiedzieć
5.03%

Wszystkich głosujących: 199



Źródło tekstu: Komisja Europejska     

w sumie: 10
  • 0

    1.  2013-07-09 11:05:51

    Cena i prędkość. Kto by się tego spodziewał? Całkowite zaskoczenie. Badania były w tej kwestii niezbędne!

  • 3

    2.  2013-07-09 11:10:12

    applefan_: jest jeszcze coś takiego, jak jakość. Jako fan Apple powinieneś o tym wiedzieć. ;-) (no offence, taki żarcik). ;-)

  • 0

    3.  2013-07-09 11:40:05

    Myślę, że mania prędkości się niedługo skończy. Użytkownicy jej chcą, ale to nie znaczy że potrzebują.

  • 0

    4.  2013-07-09 11:54:15

    @2 Myślę, że ludzie utożsamiają szybkość z jakością. Znamy przecież z życia sytuacje, że gdzieś internet jest niby szybki ale w praktyce wolny - np zasięg 3G w niektórych częściach naszego kraju. Ludzie nie mówią że internet jest wtedy złej jakości ale że jest wolny. Jako fan Apple to rozumiem (peace!) :)

  • 2

    5.  2013-07-09 12:02:31

    Magia liczb, jak kiedyś ( i nadal ) z megapikselami w aparatach.

  • 0

    6. ~  2013-07-09 14:24:57  host: gaja.tpnet.pl

    Nie zapłacę za net więcej niż 50 zł/cm. Prędkość to sprawa ważna, ale jednak drugorzędna.

  • 0

    7. ~...  2013-07-09 18:17:41  host: s21-15.opera-mini.net

    Ankieta tendencyjna, bo nie ma opcji "jakość". Poza tym wiadome jest, że każdy by chciał i tanio i dobrze. Nikt jednak nie weźmie łącza operatorskiego 10Mbps - 1Gbps z SLA 99,98% za kilka/naście/dziesiąt tys. zł bo mu takowe nie potrzebne, więc wybierze łącze za kilkadziesiąt złotych i wg potrzeb. Tylko garstka kieruje się wyłącznie ceną. Z resztą, obecnie usługi są na bardzo zbliżonym poziomie. Odróżnia je tak niewiele czynników, że w większości przypadków faktycznie nie ma sensu przepłacać, toteż z automatu wybiera się usługi o niższej cenie. Prędkość to też pojęcie względne. Wszystko zależy od miejsca, dostępności, potrzeb itd Nie wszędzie dostępne są sieci kablowe, a tam gdzie one są dostępne, tam występuje jedynie &TP i &TP z wiadomo jakimi cenami. Tam gdzie jest konkurencja, zazwyczaj prędkości te są duże, więc po co płacić za 100Mb, skoro do normalnych domowych zastosowań i tak w zupełności wystarcza 10-30Mb w o wiele niższej cenie... Tego typu badania są bez sensu też chociażby z tego powodu, że o ile kiedyś między &TP a Netią/Tele2/inne pasożyty była spora różnica cenowa, o tyle teraz dla kilku zł ludziom nie chce się skakać od operatora do operatora. Tym bardziej że za te kilka zł w &TP mamy jakąś jakość, gdzie o Netii tego powiedzieć nie można. Samo to wskazuje, że badania są poniekąd przekłamane, bo wcale cena nie jest tu czynnikiem decydującym.

  • 0

    8.  2013-07-09 18:48:58

    ~... Powiedział co wiedział.!!! Mam sam internet z netii do 20 mb od kilku miesięcy, i co jestem wyjątkiem bo nie mam problemów.?? Proszę cię przestań.

  • 0

    9. ~...  2013-07-09 21:34:32  host: 77-253-0-74.adsl.inetia.pl

    Ten spod @7 to nie ja, czyli "..." BTW: "Tym bardziej że za te kilka zł w &TP mamy jakąś jakość, gdzie o Netii tego powiedzieć nie można." - czy mogę się już śmiać? Czy w Neostradzie można już oglądać YouTube, bo z tego co wiem nadal wiele (więkoszość) filmów buforuje się z oszałamiająca prędkoscią kilkunastu kbps. A to pech, bo widzisz, w Netii po 2 miesiącach niezbyt udanego rozruchu plixów i cache Googla, po fuckach ze strony userów dziś mam pełną płynność i 0 (zero) lagów. Spieprzyli ale *naprawili* i jest świetnie. Czy była TPSA również bierze sobie do serca opinie userów? Czy TPSA już ma normalne trasy pakietów, czy nadal wszystko idzie przez Francję? Och...

  • 0

    10. ~oiektywny  2013-07-10 11:55:11  host: 213-241-50-50.ip.netia.com.pl

    Jeśli cena idzie w parze z jakością i szybkością to nie ma co dyskutować - po prostu tak ma być :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-249-135.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.