Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Dzisiaj wchodzi w życie nowe prawo telekomunikacyjne

Dzisiaj wchodzi w życie nowe prawo telekomunikacyjne

WitekT 3 Września 2004 15:24

0 0

Możliwość przenoszenia dotychczasowych numerów telefonów komórkowych przy zmianie operatora oraz blokowanie telefonu w ciągu 24 godzin od kradzieży lub zgubienia to niektóre ważne dla abonentów przepisy nowej ustawy "Prawo telekomunikacyjne", która wchodzi w życie 3 września.

W praktyce abonenci nie od razu będą mogli skorzystać z wszystkich nowych możliwości, ponieważ muszą poczekać na wydanie szeregu rozporządzeń wykonawczych. Poza tym część przepisów ustawy, jak np. ten dotyczący blokowania skradzionych lub zgubionych telefonów, zacznie obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2005 r.

Zastępca dyrektora generalnego Polskiej Telefonii Komórkowej Maciej Rogalski podczas ubiegłotygodniowego seminarium "Nowe Prawo telekomunikacyjne", zwrócił uwagę, że choć od 3 września klienci formalnie będą mogli żądać zachowania numeru przy zmianie operatora, to w rzeczywistości ta usługa na razie nie będzie wykonywana. Nie ma rozporządzenia wykonawczego w tej sprawie, a operatorzy nie są jeszcze przygotowani na świadczenie tego typu usługi - powiedział.

Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty czeka dużo pracy nad przygotowaniem rozporządzeń wykonawczych do ustawy. Dużo kwestii szczegółowych nie zostało w niej rozwiązanych. Natomiast są duże obawy, czy URTiP (Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty) poradzi sobie z wykonaniem nowych obowiązków, które na niego nakłada nowe prawo telekomunikacyjne, bez dodatkowych kadr i środków finansowych - powiedział podczas tego samego seminarium analityk rynku teleinformatycznego i członek Polskiego Forum Strategii Lizbońskiej, Tomasz Kulisiewicz. Dodał, że polski rynek telekomunikacyjny w najbliższej przyszłości czekają kolejne zmiany prawa.

Na prezesa URTiP nałożono np. obowiązek sporządzania i zamieszczania na stronach internetowych Urzędu "przewodnika" dotyczącego podstawowych praw i obowiązków konsumentów usług telekomunikacyjnych. Wprowadzono również obowiązek publikowania informacji na temat jakości świadczonych usług przez dostawców usług.

Nowe prawo przewiduje też podwyższenie (z 1/30 na 1/15 kwoty średniej opłaty miesięcznej) odszkodowania za przerwę w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej oraz skrócenie okresu przerwy (z 48 do 36 godzin), za który odszkodowanie nie przysługuje.




W nowym prawie obowiązuje zakaz wymiany informacji o użytkownikach końcowych między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Ochroną będą też objęte dane użytkowników korzystających z telefonu zaufania.

Ustawa przewiduje także finansowanie z budżetu państwa usługi przyłączenia do szerokopasmowego dostępu do internetu dla ponad 43 tys. placówek edukacyjnych w Polsce.

W nowej ustawie znalazł się także zapis powiadający jednoznacznie, że usługa poczty elektronicznej nie jest usługą telekomunikacyjną, co oznacza, że prowadzenie takiej poczty nie podlega przepisom tej ustawy.

W trakcie prac parlamentarnych skreślono zapis, w myśl którego zostałby wprowadzony obowiązek rejestracji tzw. kart przedpłaconych (pre-paid). To oznacza, że użytkownicy tzw. pre-paidów pozostaną anonimowi.

Ustawa "Prawo telekomunikacyjne" została uchwalona 16 lipca i opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171. Wchodzi w życie 30 dni po dacie ogłoszenia, z wyjątkiem m.in. przepisów dotyczących zapewnienia szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół i placówek oświatowych oraz spraw związanych z opłatami i blokowaniem telefonów. Te przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2005 r.

Źródło tekstu: PAP / Puls Biznesu     

Dodaj do:
w sumie: 0


Nikt jeszcze nie wyraził swojej opinii.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-224-137-45.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.