Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.
Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.
W roku 2015 Urząd rozpatrzył 5223 wnioski o interwencję Prezesa UKE, z czego 4078 wniosków (78,08%), zostało zakończonych na korzyść konsumenta. Prowadzone postępowania wymagały m.in. uzyskania szczegółowych wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadania stanu faktycznego i prawnego. Za każdym razem eksperci UKE kierowali się interesem konsumenta, dążąc do pełnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.
Spór pomiędzy konsumentem a dostawcą usług telekomunikacyjnych może być zakończony polubownie w drodze postępowania mediacyjnego. Prezes UKE w ubiegłym roku przeprowadził 2406 postępowań mediacyjnych, z czego 1476 postępowań (61,35%), zostało zakończonych pozytywnie dla konsumenta.
Najczęstszymi problemami, z którymi stykali się konsumenci, korzystający z usług telekomunikacyjnych w 2015 roku, były:
- nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez przedstawicieli handlowych: Telekomunikacji dla Domu, Polskiej Grupy Telekomunikacyjnej, PTS S.A. przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem numeru z abonentami (głównie seniorami), wprowadzanie ich w błąd, fałszowanie podpisów na umowach,
- problemy lub brak zasięgu sieci mobilnej (Orange, Play, T-mobile, Plus),
- SMS-y Premium Rate - aktywacja subskrypcji "bez zgody" użytkowników, głównie spowodowana z jednej strony "sprytnym" działaniem dostawców treści, z drugiej zaś strony nieuwagą użytkownika i brakiem zapoznania się z regulaminem świadczenia danej usługi,
- zmiana warunków umowy, niezgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas rozmowy telefonicznej, na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy Pt.
Przykładem generalnych działań na rzecz konsumentów w 2015 roku było wszczęcie postępowania o nałożenia kary pieniężnej na Telekomunikację dla Domu.
Zobacz: UKE - kary dla Telekomunikacji dla Domu
Ważnym elementem polityki konsumenckiej UKE jest Program certyfikacji usług telekomunikacyjnych. Program ten ma na celu wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienie jak najszerszej ochrony konsumenta. Certyfikaty Prezesa UKE przyznawane są w kategoriach: Bezpieczny Internet, Senior, Junior, Przyjaźni Niepełnosprawnym oraz Porównywarka Ofert.
Certyfikaty na rok 2015 rok otrzymali:
- w kategorii Bezpieczny Internet: Orange Polska oraz UPC Polska,
- w kategorii Senior: CenterNet,
- w kategorii Porównywarka ofert: FOSET Paweł Szubczyński oraz panwybierak.pl.
Na początku bieżącego roku Prezes UKE przyznała Certyfikaty Prezesa UKE na rok 2016 dla następujących przedsiębiorców: