Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Doładowania elektroniczne coraz popularniejsze

Doładowania elektroniczne coraz popularniejsze

WitekT 10 Kwietnia 2006 11:43

0 0

Zasilanie komórkowych kont drogą elektroniczną wypiera popularne karty-zdrapki. W tym roku Polacy załadują konta aż za 5 mld zł – jest więc o co walczyć.

Zdaniem prezesa Grupy LEW zajmującej się obsługą systemu doładowań Andrzeja Basiaka w ubiegłym roku wartość rynku doładowań telefonów komórkowych przekroczyła 4 mld zł. W tym może to być nawet 4,8 mld zł. Wzrost byłby jeszcze szybszy, gdyby nie spadek przychodów od statystycznego klienta - dodaje Bartłomiej Gast z Blue Media.

Z badań Grupy LEW wynika, że w zeszłym roku najczęściej użytkownicy po doładowanie szli do kiosku lub salonu operatora i kupowało kartę-zdrapkę. Coraz większą rolę odgrywają jednak stacje benzynowe i supermarkety, no i elektroniczne metody zasilenia konta.

Choć w 1999 r. pojawiła się wprowadzona przez Euronet możliwość elektronicznego zasilania przez bankomaty, to prawdziwa rewolucja nadeszła trzy lata później i polegała na wykorzystaniu terminali POS, za pomocą których klienci płacą kartami kredytowymi w sklepach i restauracjach. W Polsce jest około 150 tys. takich terminali, ale tylko część z nich jest przystosowana do obsługi telefonów prepaid. Dzięki POS-om klienci mogą doładować komórkę za kwoty od 20 do 500 zł. W grę wchodzi dowolny nominał w tym przedziale, podczas gdy zdrapka ma tylko kilka określonych wartości.




Za sprawą firmy Blue Media w zeszłym roku popularne stało się zasilanie konta przez Internet. Firma opracowała platformę technologiczną i dogadała się ze wszystkimi operatorami i licznymi bankami. Użytkownik komórki może doładować swoje (lub czyjeś) konto prepaid poprzez wydanie zlecenia na witrynie internetowej, np. banku. Transakcję może opłacić kartą lub z konta w banku internetowym (ewentualnie przelewem bankowym).

W Orange z doładowań online korzysta już kilka procent użytkowników usług prepaid. Zaletą tej metody jest wygoda, ale nie mogą jej docenić osoby, które nie mają komputera wraz z dostępem do Internetu. Zdaniem Bartłomieja Gasta w Polsce proporcjonalnie znacznie więcej doładowań niż w innych krajach przypada na zwykłe przelewy.

Ostatnie trzy lata to okres intensywnego rozwoju elektronicznych form doładowań kont prepaid. W zeszłym roku ich udział w rynku doładowań sięgnął 50% - mówi Wojciech Kliniewski z Heyah. Zdaniem Andrzeja Basiaka na koniec tego roku na elektroniczne sposoby przypadnie już 75% obrotów, czyli tyle, ile obecnie w Europie Zachodniej. Na przykład w sieci Grupy LEW sprzedaż doładowań elektronicznych poprzez POS-y wzrosła w 2005 r. aż o 316%. Do tak szybkiego wzrostu przyczyniają się operatorzy, promując doładowania elektroniczne. Tak robi Era w swoim TakTaku. W końcu produkcja i magazynowanie zdrapek wiąże się z wielkimi kosztami. Czy więc los zdrapek jest już przesądzony? Bartłomiej Gast uważa, że nie. Karty-zdrapki są świetnym nośnikiem reklamowym. "Drapacze" szybko nie znikną - mówi.

Główni gracze na rynku zaczynają już sprzedawać dzwonki, tapety i gry, ale i wychodzą poza telefonię komórkową, np. oferując doładowania kart do telefonii internetowej. Z taką ofertą dla użytkowników Skype wyszedł LEW, inwestując również w automaty samoobsługowe stawiane w ruchliwych punktach miast. Takie automaty zrobiły furorę w Irlandii. Firma rozmawia obecnie z operatorami na Ukrainie, by zaoferować im usługi doładowań prepaidów.

Źródło tekstu: gazeta.pl     

Dodaj do:
w sumie: 1
  • 0

    1. ~xxx  2006-04-11 15:48:59  host: efy60.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Co widać po ilości wpisów :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-227-37.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy uważasz, że Play zdąży pokryć własnym zasięgiem całą Polskę do 2020 roku?

Play ma 6000 stacji BTS

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet