Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Dla połowy Polaków komórka służbowa to już smycz

Dla połowy Polaków komórka służbowa to już smycz

sirmark 29 Czerwca 2015 14:48

6 0

Dla wielu pracowników, służbowy telefon stał się obecnie obciążeniem, a nie wyróżnieniem - wynika z badania serwisu praca.pl. A jeszcze kilka lat temu taki telefon był dodatkiem i symbolem prestiżu, który niekiedy nawet zadecydował o tym, czy kandydat przyjmie ofertę pracy.



Obecnie 49% biorących udział w badaniu Polaków uważa, że służbowa komórka to smycz, której najchętniej by się pozbyli. 34% uznało, że telefon komórkowy jest jednak przydatnym w pracy dodatkiem, a 17% doceni komórkę tylko wtedy, jeśli jest to smartfon, który pozwala uzyskiwać dostęp do internetu i korzystać z aplikacji mobilnych.

Z innego badania, przeprowadzonego przez Randstad Workmonitor Global June 2015 wynika, że 63% polskich pracowników czuje, że musi pozostawać dostępna dla pracodawcy poza godzinami pracy. Co ciekawe, Polska znalazła się na 9 miejscu spośród badanych krajów, ale wśród krajów europejskich tylko pracodawcy z Portugalii i Włoch - według pracowników - oczekują dyspozycyjności w większym stopniu niż pracodawcy w Polsce (odpowiednio 73% i 67%). Średnia dla badanych krajów to 57%. Jeśli chodzi o konieczność bycia pod telefonem to również Polacy przodują. Z raportu wynika, że telefon na wakacjach musi odebrać 60% polskich pracowników - pod tym względem, wśród krajów Europy zajęliśmy pierwsze miejsce. Jednocześnie Polska jest krajem, w którym największemu odsetkowi pracowników przeszkadza konieczność bycia ciągle do dyspozycji pracodawcy - tylko 41% pracowników w Polsce nie ma nic przeciwko temu. Średnia dla wszystkich krajów to 56%.




Przepisy Kodeksu pracy mówią wyraźnie - Pracodawca może zobowiązać pracownika do pozostawania poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (dyżur)., ale jednocześnie Czasu dyżuru nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy. - Wynika z tego, że za sam fakt "bycia pod telefonem" pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie, należy się ono jednak za czas, jaki pracownik pracował, czyli np. rozmawiał przez służbowy telefon, ale w ramach tzw. dyżuru. Jeśli pracownik nie otrzymał wyraźnego polecenia służbowego, że musi odebrać telefon poza godzinami pracy i jeśli tego nie zrobi, nie czekają na niego żadne konsekwencje ze strony pracodawcy, to czas w jakim pracownik był dostępny, nie jest uznawany za dyżur. Pracownik odbiera zatem telefon od szefa czy klienta niejako "bezpłatnie" w ramach swoich podstawowych obowiązków i nie może rościć sobie żadnych praw do dodatkowego wynagrodzenia czy wolnego.

Przepisy w teorii są jasne, ale w praktyce sytuacja nie wygląda już tak różowo. Pracodawcy rzadko kiedy wyznaczają oficjalne dyżury, oczekując jednak, że pracownicy będą dostępni i w razie potrzeby odbiorą telefon nawet wieczorem czy w weekend. Pracownik, mimo, iż nie otrzymał wyraźnego nakazu, odbiera telefon, bo nie chce by szef uznał, że jest mało zaangażowany w sprawy służbowe. To rodzi pewną niekonsekwencję, bo z jednej strony pracodawca stoi na stanowisku, że przecież obowiązku odebrania telefonu nie ma, a z drugiej pracownik czuje presje i może mieć wrażenie bycia wykorzystywanym.

Dziś smartfony są powszechnie dostępne i nie są już gadżetem, a zwykłe narzędzie pracy. Firmy nadal mogą jednak wykorzystywać elektronikę i technologie do podwyższania swojej pozycji w ramach budowania swojego wizerunku. 2-3 lata temu narzędziem pracy, które dodawało prestiżu był tablet. W najbliższych 1-2 latach mogą to być wszelkie gadżety z gatunku elektroniki noszonej - np. smartwatche. Z punku widzenia pracodawcy ważne jest jednak również to, by tego typu elektronika również przydawała się w bieżących czynnościach wykonywanych przez pracownika.

Czy dla ciebie telefon służbowy to smycz?

Zdecydownie tak
40.13%
Raczej tak
15.47%
Raczej nie
11.66%
Zdecydowanie nie
9.42%
Nie mam telefonu służbowego
22.20%
Nie mam zdania
1.12%

Wszystkich głosujących: 446



Źródło tekstu: praca.pl, wł     

Dodaj do:

Tagi: praca | telefon

w sumie: 17
  • 1

    1. ~Joey  2015-06-29 15:11:53  host: 81.219.84.18

    A w czym Polska nie przoduje jeżeli chodzi o najgorsze statystyki?

  • 2

    2. ~  2015-06-29 15:13:24  host: bpn234.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @1. W budowie nowych dróg hehe :)

  • 0

    3. ~  2015-06-29 15:18:05  host: 093105149044.radom.vectranet.pl

    Praca to legalne niewolnictwo, już starożytni to wiedzieli, że praca wcale nie czyni wolnym.

  • 0

    4. ~IT guy  2015-06-29 15:20:46  host: 94.42.201.114

    Albo telefon do szuflady o 17 albo włączony i odbieramy połączenia tylko od wybranych osób. Zresztą klient poczty firmowej na smartfonie i jak się wali i pali to mail z ustalonym tytułem który się przy okazji sprawdza. A dyżury pod telefonem kiedy ma się obowiązek odebrać po wcześniejszym zaanonsowaniu stronom nie częściej niż raz na tydzień.... A jak firmie nie pasuje to 5 kolejnych chętnie przyjmie na moich zasadach :)

  • 1

    5.  2015-06-29 15:26:31

    I takie przepisy są chore. Czymś innym było kiedyś podanie prywatnego telefonu stacjonarnego, a czymś innym jest obecnie podanie prywatnego numeru komórkowego. Na stacjonarny to się dwa razy zastanowili czy dzwonić, bo nie wiadomo kto odbierze: może wściekły małżonek, albo dziecko ... i co tu powiedzieć. Na komórki dzwonią bez opamiętania i gadają o rzeczach, które mogą spokojnie poczekać do poniedziałku. Jak dawno temu byłem zatrudniony na umowę o pracę, to po pół roku euforii z tytułu posiadania telefonu komórkowego, zmieniłem numer i nie podałem go już szefowi. Dochodziło do takich sytuacji, że ci co mieli telefony służbowe, wyłączali je po godzinach pracy (a prywatnych szefowi nie podali), natomiast pracownicy bez telefonów służbowych odbierali polecenia po godzinach pracy na prywatnych numerach.

  • 2

    6. ~pabloki  2015-06-29 15:29:49  host: 213.158.222.126

    w godzinach pracy działa a poza godzinami zapowiedź słowna i telefon wyłaczony. wiem,to takie banalnie ale dla niektórych za trudne. co do dyżurów to czy nie obowiązuja tu zasady jak dla przedłużenia czasu pracy ponad ustalone normy ze wzgl na charakter funkcjonowania przedsiębiorstwa ? w niektórych firmach sa dodatki za czas gotowosci do pracy.

  • 0

    7.  2015-06-29 15:59:07

    " a poza godzinami zapowiedź słowna " no właśnie - jak takie cos ustawić?

  • 2

    8. ~pabloki  2015-06-29 16:02:56  host: 37.30.127.199.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @7 poczta głosowa i wyłaczony telefon.

  • 0

    9. ~pabloki  2015-06-29 16:16:56  host: 188.146.79.51.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @8 jeden z operatorów oferuje osobną usługę , u innych poczta głosowa , nie pamiętam który operator ale posiada mozilwość wyłaczenia zostawienia wiadomości wtedy tylko odtwarzane jest powitanie z poczty głosowej.

  • 1

    10. ~  2015-06-29 16:42:16  host: ajh152.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "Dziś smartfony są powszechnie dostępne i nie są już gadżetem, a zwykłe narzędzie pracy" - nie są gadżetem, a CZYM, nie CO.

  • 2

    11. ~jarko  2015-06-29 17:36:02  host: bma34.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Także i komórka prywatna to dziś smycz. Ile to razy w miejscu publicznym widziałem sytuację, gdy do kogoś dzwonił telefon a ten ktoś klął zawzięcie w stylu "A ta k*** znowu dzwoni i zawraca d***" :))

  • 0

    12. ~lala  2015-06-29 17:37:55  host: ip-37-248-255-148.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    corpo is my life...

  • 1

    13. ~dim  2015-06-29 17:37:55  host: 89-64-22-108.dynamic.chello.pl

    Należy pamiętać, że czas dyżuru nie może naruszać prawa do nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego. A jak narusza, to skarga do PIP, inspektor robi kontrolę i wali mandaty - przetestowane w Dialogu/Netii.

  • 1

    14. ~mirekb  2015-06-29 21:00:07  host: apn-77-113-4-227.dynamic.gprs.plus.pl

    jak mi przelozony wciskał fona to mu powiedzialem zeby mi lepiej podniósł stawke bo na telefon to mnie stac..stawka powoli poszła w góre,fony dostali młode wilczki rządne prestiżu i władzy-mają po 30 fonów dziennie od "góry" z byle czym i niewiele z tego wynika a nawet przeszkadza to w pracy..spokój i skupianie sie na pracy to dla mnie priorytet

  • 0

    16. ~  2015-06-30 06:47:54  host: user-94-254-193-155.play-internet.pl

    Pracowałem kiedyś w takiej durnej firmie w której ciągle telefon służbowy dzwonił. Czy było rano czy po południu czy późny wieczór, ciągle ludzie dzwonili ze swoimi magicznymi problemami. W końcu rzuciłem tę robotę bo nie dało się tego już wytrzymać.

  • 0

    17.  2015-06-30 10:13:56

    #8 - wiadomo że poczta głosowa - ale jak zmienić zapowiedź?

  • 0

    18. ~jerry  2015-06-30 15:45:18  host: 217.153.45.226

    @9 Plus ma taką opcję ale jak zrobi to sam użytkownik to jest nagranie, że poczta została wyłaczona przez użytkownika.
    ale można ustawić stałe wyłaczenie poczty przez koleżankę zajmującą się telefonami w firmie :)
    @17 wejść w ustawienia poczty głosowej, podać wcześniej hasło i klikać po kolei jak mówi lektor

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-173-253.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy skorzystałbyś z opcji logowania na podstawie wzorca oka?

Comarch: będzie biometria w rozwiązaniach dla banków

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet