Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Deficyt numerów IP

Deficyt numerów IP

LuiN 30 Września 2008 09:27

0 0

Niedługo zabraknie numerów IP, czyli adresów internetowych komputerów - ostrzega "ojciec internetu" Vint Cerf na łamach The Times. Według, Cerfa adresów zabraknie w 2010 roku, co może oznaczać, że nowe komputery nie będą mogły pracować w sieci - pisze Puls Biznesu.

Vint Cerf wyjaśnia, że kiedy w 1977 roku tworzył wraz grupą naukowców Internet, to wykorzystano oprogramowanie IPv4 pozwalające na użycie 4,2 miliarda adresów. Sądzono, że to wystarczy, ale lawinowe rozszerzanie się sieci, zwłaszcza podłączenie do niej telefonów komórkowych, sprawiło, że obecnie w zapasie pozostaje zaledwie 14% numerów IP.




Nowy system zwany IPv6 jest od lat gotowy. Pozwala on na wykorzystanie 340 sekstylionów adresów, czyli wielokrotnie więcej niż liczy obecny system IPv4. Według ekspertów, po wprowadzeniu nowego systemu adresów powinno wystarczyć na co najmniej kilkadziesiąt lat. Problem teraz w tym, żeby gładko przejść z jednego systemu na drugi.

Źródło tekstu: Puls Biznesu     

Dodaj do:
w sumie: 21
  • 0

    2. ~  2008-09-30 09:46:25  host: apn-77-114-74-218.gprs.plus.pl

    IPv4 pozwalające na użycie 4,2 miliarda adresów 340 sekstylionów adresów, czyli ponad cztery razy więcej niż liczy obecny system IPv4 jesli dobrze licze, to 4 mld razy 4 to nie jest 340 sekstylionow :)

  • 0

    3.  2008-09-30 09:57:27

    2 - w sumie w artykule z PB błędu nie było - jest to ponad 4 x więcej:) Ale poprawiłem:)

  • 0

    4.  2008-09-30 09:57:35

    W koncu ich zabraknie. IPv6 jest gotowy od dawna. Pytanie tylko czy uda sie bezbolesnie, transparentnie dla zwyklego usera przejsc na nowy system

  • 0

    5.  2008-09-30 09:57:56

    #2 Mi też się cuś tutaj nie zgadza :)

  • 0

    6. ~więcej  2008-09-30 09:58:53  host: ptcnat.era.pl

    "IPv6 ma ponad 4 razy wiecej adresow niz IPv4." Oj gruuuuuuuubo ponad :D

  • 0

    7.  2008-09-30 10:02:03

    2: Masz rację. Z resztą z tego co wiem o IPv6 to numeracja nie zwiększy się jedynie 4 krotnie, a o miliardy miliardów krotnie. Nawet nie znam nazwy tak dużej liczby.

  • 0

    8. ~wiwan  2008-09-30 10:15:11  host: 90-156-93-101.magma-net.pl

    nie jest to po prostu 256x256 czyli 2 do potęgi 16 razy więcej ?

  • 0

    9.  2008-09-30 10:18:27

    wiwan: Adresy IPv6 są o długości 128 bit, natomiast w IPv4 tylko 32 bit. To 4 krotny wzrost, ale długości adresu. Pula unikalnych adresów natomiast dzięki takiemu zwiększeniu długości rozrasta się niewyobrażalnie.

  • 0

    10. ~kik  2008-09-30 10:19:28  host: eac249.neoplus.adsl.tpnet.pl

    jesli tera mamy np 255.255.255.255 a pozniej bedzie 255.255.255.255.255.255 to bedzie dokladnie 65 535 razy więcej adresów- aż chce sie powiedzieć ze starczy na zawsze:) ale kiedyś juz tak powiedziano:) i nie starczyło:)

  • 0

    11. ~  2008-09-30 10:22:38  host: abid139.neoplus.adsl.tpnet.pl

    255.255.255.255 ipv4 255.255.255.255.255.255 ipv6 kombinacje od 0 do 255

  • 0

    12.  2008-09-30 10:27:44

    Adresy w IPv6 zapisuje się nie po 8 jak w IPv4, a po 16 bitów i szesnastkowo. Każdy adres zapisywany jest jako 8 liczb w systemie szesnastkowym. Np. 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7344. Pula od 0000-FFFF w jednym takim członie to 65536 numerków więc ta liczba do potęgi 8 daje pokaźną liczbę. Teoretycznie każde urządzenie w domu będzie mogło mieć własny adres IP i jeszcze zostanie mnóstwo wolnych.

  • 0

    13.  2008-09-30 10:45:57

    Z IP jest troche jak z ropą, od 30 lat straszy się, że za 30 lat złoża wyczerpią się... a dalej mówi się o 30 latach...

  • 0

    14.  2008-09-30 11:01:47

    Oj tam, IPv4 jako takie ma jeszcze pewne rezerwy, które da się wydusić. A nawet jeśli numeracja skończy się, nieprawdą jest, że nowe komputery nie będą mogły pracować w sieci. Od wielu lat stosuje się przecież NAT i numerację prywatną - nie każdy musi mieć publiczny adres IP by mieć dostęp do sieci. Ale zgadzam się z główną tezą: najwyższy czas zacząć stosować IPv6 na szerszą skalę.

  • 0

    15. ~  2008-09-30 11:06:37  host: adriena.static.korbank.pl

    jeszcze mamy 2 lata spokoju... jako użytkownicy, jako administratorzy, max 1,5 roku. Ja już jestem IPv6 ready. Zostało ok. 13% wolnych adresów.

  • 0

    16.  2008-09-30 11:20:49

    @15: ciekawe, czy IANA sięgnie do "żelaznej rezerwy" w postaci 240.0.0.0/4. Poza tym może uda się zmusić "wielkich" typu IBM, HP, AT&T, Xerox do racjonalniejszego wykorzystania przydzielonych im klas A, jak do tej pory marnotrawionych. Choć, znając życie, będzie to niewykonalne (kto tam pamięta, jak przekonfigurować router postawiony w piwnicy 10 lat temu, którego lepiej nie dotykać, dopóki pakiety latają tam, gdzie powinny?)

  • 0

    17. ~Adi  2008-09-30 11:25:43  host: proxy1.wlb.vectranet.pl

    Po co jakies Ipv6? Wystarczy kazdemu dać stale ip i po sprawie. Dużo operatorów ma wolne IP. U mnie w vectranet jest 3825 adresów IP z czego niecały 1000 jest w uzyciu! Po co operatorowi tak duzo IP? Tak samo z dynamicznymi IP np w tpsa dialogu Iplusie. Wiekszosc jest nie uzywana i zapewne jest tak w kazdym kraju. Zwykłe marnotractwo a pozniej sie dziwić ze braknie IP

  • 0

    18.  2008-09-30 12:10:42

    @Adi: bo widzisz, to nie jest takie proste, jak "dać każdemu stałe IP i po sprawie"...

  • 0

    19. ~empireus  2008-09-30 13:49:26  host: dyl114.internetdsl.tpnet.pl

    ten pan niech w przedszkolu te pierdoly opowiada. jest wiele klas /8 ktore sobie leza odlogiem, albo sa przydzielone wielu firmom amerykansklim jak np. Ford i uczelniom. poza tym, co z tego ze istnieje IPv6 skoro nadal produkuje sie urzadzenia, ktore nie maja zaimplementowanej 6-ki, a wrecz nieraz na firewallach IPv6 jest blokowane. niech tez ten sz. pan zauwazy, ze jest taki wynalazek jak NAT. Wystarczy oszczedniej gospodarowac adresami, ktore sa, a starczy tego na jeszcze mase czasu...

  • 0

    20. ~empireus  2008-09-30 13:50:53  host: dyl114.internetdsl.tpnet.pl

    aczkolwiek dodam, ze jestem zwolennikiem jak najszybszego przejscia na IPv6... Chiny wewnatrz maja siec juz na nowym protokole...

  • 0

    21. ~patryk  2008-10-02 00:34:38  host: 77-253-157-123.adsl.inetia.pl

    @20 - no tak, tylko że Chinom "wewnątz" za niedługo mogłby grozić deficyt adresów IPv4 :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-158-238-108.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.