Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Czemu polskie MVNO sobie nie radzą?

Czemu polskie MVNO sobie nie radzą?

WitekT 27 Lutego 2008 11:27

0 0

Operatorzy wirtualni ponieśli klęskę. Według danych GUS, na koniec 2007 roku mieli zaledwie 53,6 tys. klientów - pisze Dziennik.

Pełny obraz polskiego rynku komórkowego prezentowaliśmy w tej wiadomości.

Jakie są przyczyny niepowodzenia operatorów wirtualnych? Zdaniem Grażyny Piotrowskiej-Oliwy, prezes Centertela, przegrywają oni, ponieważ nie mają znanej marki, odpowiedniej sieci sprzedaży i sprzętu.




Ale eksperci zwracają uwagę także na inne przyczyny porażki. Zdaniem Macieja Gawineckiego z A.T. Kearney, operatorzy wirtualni weszli na rynek zbyt późno, kiedy czterech głównych graczy osiągnęło blisko 100-procentową penetrację rynku. W Wielkiej Brytanii święcący największe w Europie sukcesy wirtualny Virgin wchodził do gry, kiedy rynek komórkowy był jeszcze młody.

Krzysztof Najder, ekspert z firmy doradczej Stratosfera specjalizujący się we wprowadzaniu nowych marek na rynek, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt - kompletne niedocenienie reklamy przez wirtualnych operatorów. Podobnego zdania jest Gawinecki, który dodaje, że operatorzy wirtualni nie przewidzieli w ogóle ruchów konkurencji, zwłaszcza Play.

Czy operatorzy wirtualni mogą wrócić do gry? Eksperci uważają że tak, ale potrzebne będą z ich strony zdecydowane działania. Według Najdera, aby się ratować mogą albo radykalnie zbić cenę, albo pozyskać bardzo niszowe grupy odbiorców. Jego zdaniem największe szanse na wzmocnienie swoje pozycji mają operatorzy którzy posiadają bogatych udziałowców.

Źródło tekstu: Dziennik, wł     

Dodaj do:
w sumie: 38
  • 0

    19. ~m  2008-02-27 13:19:37  host: aso219.internetdsl.tpnet.pl

    17: dużo ludzi korzysta z prepaida bez aktywacji dowolnego pakietu obniżającego koszta połączeń i przepłaca, bo taki ktoś mógłby spokojnie wziąć mbank mobile i płacić prawie 50% taniej na starcie...

  • 0

    20.  2008-02-27 13:20:29

    Obniżyć natychmiast interkonekt do 10 groszy i rynek się ruszy błyskawicznie.

  • 0

    21.  2008-02-27 14:31:44

    Ja nawet przeczytałem ostatnio artykuł w PC FORMAT o ofertach pre-paid to idioci PLAY liczyli jak by to była oferta PLUSA. hmm xD

  • 0

    22.  2008-02-27 14:47:22

    15: WitkuT jest dwuznacznosc, jak w przykladzie "samochód wyprzedza autobus", ja tez w pierszym momencie odnioslem wrazenie ze Play zostal zaliczony do MVNO

  • 0

    23. ~qwerty  2008-02-27 15:11:40  host: auv190.neoplus.adsl.tpnet.pl

    mateo: Na co dzień mam niestety doczynienia z takimi klientami idiotami jak ty co nie potrafią czytać ze zrozumieniem to co do nich w firmie piszemy. Smutne to niestety i tylko pokazuje poziom tego narodu.

  • 0

    24. ~szalony  2008-02-27 15:17:33  host: gprs13.orange.pl

    Właśnie testuje Wpmobi :)

  • 0

    25. ~Przemolog  2008-02-27 15:30:03  host: 212.182.59.45

    IMHO powinno być napisane "operatorzy wirtualni nie przewidzieli w ogóle ruchów konkurencji, zwłaszcza Playa" i wszystko byłoby jasne (no chyba, że Play jest zasadniczo nieodmieniany tak jak np. Ziobro :-))

  • 0

    26. ~antygłąb  2008-02-27 16:08:51  host: adna92.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Nie mateo powinieneś się zwać a MATOŁO! Ale nie martw sie - jesteś po prostu przedstawicielem tej większości społeczeństwa, która nie potrafi czytać ze zrozumieniem:)

  • 0

    27. ~antygłąb  2008-02-27 16:12:01  host: adna92.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Czemu polskie MVNO sobie nie radzą? Bo ceny mają k u r w a za wysokie i nikomu się tam nie chce przechodzić. Proste jak drut! Tu żadnych analiz nie trzeba!

  • 0

    28. ~Artus  2008-02-27 16:20:28  host: c77-31.icpnet.pl

    12. ~mateo dodaj sobie 'a i bedziesz mial to co cie meczy. "...że operatorzy wirtualni nie przewidzieli w ogóle ruchów konkurencji, zwłaszcza Play'a." :P czytanie ze zrozumieniem:D niech zyje

  • 0

    29.  2008-02-27 16:32:44

    Skoro w play wystarczy doładować za co najmniej 50 złotych i mieć stawkę 35 groszy do wszystkich, to po co się bawić w jakieś MyAvon czy mBank mobile? Prawda jest taka, że jest dużo taniej i przynajmniej ma się do czynienia z jakąś konkretną siecią. Dzięki czemu nie wynikają raczej jakieś większe problemy, jak te, które niektórzy opisywali (np. mBank).

  • 0

    30. ~ducato11  2008-02-27 17:15:44  host: 77-253-244-127.adsl.inetia.pl

    Witam. W Austrii taki MNVO o nazwie www.yesss.at daje minuty do wszystkich po 6.8 centa za minutę i te karty sprzedawane są w sieci Hofer. Więc nie wiem czy oni do tych rozmów nie dopłacają ale tkie są fakty. W Niemczech sieć blauworld stosuje bardzo niskie stawki na rozmowach zagranicznych. A u nas rozmowy krajowe drogie, zagraniczne też to czym oni chcą przyciągnąć potencjalnego klienta? A PLAYOWI proponuję konkurować bardzo niskimi cenami właśnie w połączeniach zagranicznych na których będą zarabiać i aby ta oferta nie była tylko do połączeń do krajów unijnych ale do wszystkich krajów do których jest to możliwe tak jak to oferuje wspomniany niemiecki blauworld. Podaję stronę www.blauworld.de

  • 0

    31. ~poznaniak  2008-02-27 17:22:54  host: 213-238-102-21.adsl.inetia.pl

    Gdyby MobilKing nie był tak obciachowy (cała otoczka wokół niego jest straszna) bym wziął ich tel-koma. Obecnie okres 10zł/3 miechy i cena 50 gr do wszystkich są genialne dla osoby mało dzwoniącej! Myślę, że rzecz w wydłużaniu, a nie skracaniu okresu na połączenia! mBank i era raczej idą w drugą stronę (kiedyś było w mBanku 50zł/3 miesiące, teraz 60; w erze było 100zł/6 miesięcy, obecnie stówa przedłuża o 4 miesiące)

  • 0

    32.  2008-02-27 19:16:12

    to chyba proste, ze ludzie ktorzy sie tym nie interesuja raczej zostana przy swoich sieciach, a ludzie ktorzy troche sie interesuja wiedza ze jesli w play-karcie wydadza przykladowo 100 zl, to u mvno na tyle samo rozmow wydadza 150 zl, albo i wiecej. no i po co komu tacy mvno. ja sobie kupilem kiedys starter od mbanku, ale jako ze nie wprowadzili nic ciekawego dla mnie to starter lezy sobie w szufladzie, a ja dzwonie z play...

  • 0

    33.  2008-02-27 19:36:33

    Tu nie chodzi nawet o ceny, bo obserwujac obecnych wielkich, tez maja wysokie ceny na polaczenia. Tu faktycznie chodzi o nieswiadomosc ludzi, ze moga miec inny wybor, niz trzech/czterech aktualnych operatorow.Aktualnie jedyny MVNO ktory chce faktycznie zaistniec, to startujacy MobilKing, ktory zaczal sie ostro reklamowac. Co z tego, ze taki mBank Mobile mialby po 2gr polaczenia do calego swiata, jak i tak wiedzieliby tylko o tym jego klienci, a i to nie wszyscy(skupili sie jedynie na swoich klientach i w dodatku tylko tych, ktorzy posiadaja juz internet, czyli na osoby majace mozliwosc korzystania z np. darmowego Skype, co wg. mnie bylo skazane na porazke od samego poczatku). Operator, jaki by nie byl-musi sie REKLAMOWAC, bo nawet najlepsza oferta bez reklamy nie zostanie zauwazona. Wspomniane tu WPMobi tez ma ciekawa oferte, ale swiadomosc urzytkownikow, ze cos takiego istnieje jest znikoma. Powtorze za lepperem-nie wazne gdzie i co pisza, byle by nazwiska nie przeinaczali ;) Szanse ma tez Avon, bo dzieki swoim konsultantkom moze wcisnac swoja karte znacznie wiekszej ilosci osob, niz np. taki mBank, bo kontakt z zywa osoba jednak bardziej ludzi przekonuje, niz suchy tekst na stronie internetowej. Wirtualni maja szanse odniesc sukces, ale musza przedewszystkim sie reklamowac-idealnie pasuje tu przyklad Play. Na dzien dzisiejszy, to nadal taki bardziej MVNO, niz typowy op, ale agresywna reklama gdzie sie da zyskal sporo klientow i zaczeto o nim wszedzie mowic, pomimo ze oferta jest taka sobie, ale ludzi przyciaga nowosc i ciekawosc, a ze przynajmniej z reklamy o tym bycie sie dowiedzieli, to wiedza, ze takie cos istnieje i ze moga miec alternatywe i moga porownac z dotychczasowymi ofertami.

  • 0

    34.  2008-02-27 20:14:00

    Czemu byłem o tym przekonany zanim którykolwiek zaczął działalność? Czemu wówczas "joby" na forum mi się dostawało za dzielenie się moimi "przeczuciami"?

  • 0

    35.  2008-02-27 23:52:15

    empireus: nie zgadzam sie. my wiemy, ktorzy zagladamy czasem na ten portal. ludzie ktorzy interesuja sie technologia moga wiedziec z innych zrodel. a nawet w popularnych gazetach takich jak np Dziennik czy Rzepa tez jest dzial technologia wiec nawet czytajac zwykle gazety mozna miec dostep do takich informacji. a ci ktorzy te informacje maja, maja tez wplyw na wybor telefonu prez swoje rodziny i znajomych. a potem nawet wsrod ludzi zupelnie niezainteresowanych tematem wystepuje efekt przekazywania z kolei swoim znajomym: "sluchaj nie znam sie na tym, ale zmienilem siec na xxxxx bo mi ktos poradzil/bo mnie przekonal sprzedawca(niepotrzebne skreslic) i moje rachunki sa dwa razy nizsze niz wczesniej, a do tego mam jakiestam funkcje/uslugi ciekawe". tak wiec moim zdaniem mvno nie sa popularne bo nie dosc ze a) sa niszowe, to jeszcze b) w przeciwienstwie do play nie chca sie podzielic zarabianymi przez siebie pieniedzmi z klientem. a ludzi ktorzy tak jak longman moga dzieki wspolpracy z mbankiem miec oszczednosci rzedu 50zl/mc, dzieki czemu oferta mbank mobile nabiera rumiencow jest nie tak wielu...

  • 0

    36.  2008-02-28 13:51:33

    sympatyczny-jak wchodzil Play rok temu na rynek, to kilku znajomym mowilem, ze jest takie fajne cos na rynku i ma taka fajna oferte... Popatrzeli na mnie jak na renifera i zaczeli marudzic-a niby jak to wyglada, a po co mi takie cos, jak tu juz jest im dobrze, a gdzie to kupic, a jak beda miec problemy... i najwazniejsze: ze to firma krzak, bo nigdzie o nich nie slychac. etc etc Dopiero jak Play zaczal sie maksymalnie reklamowac w TV i na bilbordach, wowczas ludzie zaczeli sie tym bytem interesowac i nabierali wiekszego zaufania. Czytelnikow gazet w Polsce tez nie jest az tak wielu, a poza tym w wiekszosci dzienniki i tygodniki sa czytane przez ludzi bardziej wyksztalconych, ludzi ktorych stac na telefon w abonamencie, ktorzy maja swoj profil u obecnego operatora. Akurat Play i MVNO sa bardziej nastawione na grupy niszowe, lub ludzi mlodych, ktorzy gazetami co najwyzej sobie tylki podcieraja jak pojada na Mazury ;) Reklama telewizyjna nadal ma ogromne znaczenie, a tych oprocz Play i aktualnie oprocz MyAvon(widzialem ze 2x) i MobilKing nie widzialem wcale. Co do Play, to owszem-"dzieli sie" kasa, ale nie zapominaj, ze wyprosil u szeryfa wyzsze stawki w ruchu miedzyoperatorskim, co wiaze sie z wyzszymi kosztami, gdy ktos chce zadzwonic DO Play. Mam dwoch znajomych w Play i ostatnio jeden z nich z zalem stwierdzil, ze niby tanio, fon tani, ale to on musi oddzwaniac, bo zazwyczaj jego znajomi wysylaja mu esa by zadzwonil, ze skoro ma tak tanio.na dodatek nikt nie chce przeplacac za polaczenia do Play.Niby maja ten bonus, ale pluja sobie w brode, bo to wlasnie oni musza odzwaniac, a tych minut bonusowych przybywa im tak malo, bo trzeba pelne dwie minuty wygadac, by zyskac jedna minute-czy to uczciwe? Sprawa dyskusyjna... Era tez ma bonus od kilku lat, ale tam zalicza nawet 1sek polaczenia. Heyah gdyby nie "szokujace" reklamy w TV tez nie zyskala by kilka lat temu takiego rozglosu.

  • 0

    37.  2008-02-28 14:13:19

    A wracajac jeszcze do prasy-osobiscie nie widzialem reklam virtualnych tworow.Moja znajoma tez czyta codziennie GW/Rzepe i DZ... i niby wie ze sa jakies tam mBanki etc, ale czyta dzial polityki i wiadomosci ekonomiczne. Nawet gdy przeczyta o jakims nowym tworze, to traktuje to jako ciekawostke i nie zawraca sobie tym glowy-dodam, ze pisala prace doktorska wlasnie nt. rynku telekomunikacyjnego w PL, swiadomosci marki, wyboru klientow dot. rynku telekomunikacyjnego itp. Coz, kiedys miala Plusa, a teraz ma Orange i nie zamierza sie nigdzie przenosic :) Do ludzi trzeba docierac odpowiednimi kanalami-mBank celuje w swoich klientow, ale efekty widzimy.MobilKing celuje do swoich klientow Zabki, ale jednoczesnie buduje swiadomosc marki wsrod ludzi nie robiacych zakupow w Zabce/nie majacych dostepu do prasy i internetu, co przeklada sie na wieksza popularnosc i znajomosc marki, niz mBanku. Nie wolno tez zapominac, ze niektore firmy, jak wlasnie mBank, nie tworzyly swoich MVNO po to, by na tym zarabiac, ale po to, by podniesc swoj prestiz, bo taka aktualnie moda. Prezesi majacy znikoma wiedze na ten temat lykaja takie pomysly i daja krocie, by miec w swojej ofercie taki produkt i podniesc prestiz swojej firmy. Prezes z pozoru, to taki sam prosty czlowiek, jak kazdy z nas i latwo go omamic jakims durnym pomyslem ;) Szczegolnie jak mu sie naobiecuje gruszki na wierzbie, ladnie oprawione prognozami i slupkami w Excelu/PowerPoincie ;) W koncu po cos analitycy musza byc, a ze to banda kretynow, to juz inna bajka ;)

  • 0

    38. ~neo  2008-03-02 16:16:28  host: eni105.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jakoś mnie to nie dziwi, może gdyby dali połączenia w cenie 5 gr. / min. do wszystkich to sytuacja mvno w Polsce diametralnie zmieniła by się. A tak obudzili się w momencie gdy rynek jest nasycony i prawie każdy ma komórkę i nie za bardzo będzie zmieniał operatora (defacto i tak jest 4 opów) żeby mieć taniej o 5 gr. Za tą analizę poproszę mvno o przesłanie na moje konto sowitego wynagrodzenia, nadmieniam, że kiedyś zanim "weszli" musiałoby być siłą rzeczy większe gdyż wiecej by zaoszczędzili nie wchodząc na rynek a tak wyszło "wejśie smoka".

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-83-136.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.