Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Coraz bliżej zmian w Prawie Telekomunikacyjnym

Coraz bliżej zmian w Prawie Telekomunikacyjnym

WitekT 17 Lipca 2007 12:28

0 0

Walka ze spamem, monitoring kosztów połączeń czy bezpłatne przeniesienie numeru w obrębie jednego operatora telefonicznego - to niektóre ze zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji Prawa Telekomunikacyjnego, który przygotowało Ministerstwo Transportu, przyjął rząd, a po wakacjach zajmie się Sejm. Operatorzy telekomunikacyjni przestrzegają jednak, że zmiana prawa może odbić się na kosztach usług - pisze Gazeta Prawna.



Użytkownicy Internetu, a w szczególności osoby korzystające z poczty elektronicznej, mają być lepiej chronione przed spamem. Prezes UKE będzie z urzędu wszczynał postępowanie w celu nałożenia kary finansowej na podmiot wysyłający niezamówione treści. Urząd ma być też odpowiedzialny za stworzenie systemu, w którym zgromadzone zostaną i przetworzone dane w celu walki z niezamówionymi przesyłkami w Internecie. Ponadto dostawcy usług telekomunikacyjnych mają mieć obowiązek udostępniania UKE danych, które pozwolą zidentyfikować sprawcę takiego czynu.

Projekt zakłada również, że operator będzie musiał zapewnić klientom monitoring kosztów wykonanych przez siebie połączeń, a także informować abonentów o nagłym i nietypowym wzroście kosztów. W zamierzeniu ma to chronić przed nadmiernym wykorzystywaniem numerów premium przez osoby niepowołane, jednak zdaniem prof. Stanisława Piątka, specjalisty od prawa telekomunikacyjnego, są to rozwiązania przesadne, które mają chronić abonenta przed nim samym, a za stworzenie takiego systemu i tak zapłacą klienci. Podobnego zdania jest TP, natomiast Netia ma taki system wdrożony od dawna i chwali sobie jego pracę.




Projekt nowelizacji zakłada, że przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek informowania o treści zmian w regulaminie i cenniku. Obecnie może poinformować ogólnie o tym, że wprowadzono zmiany np. w regulaminie usług. Zniesiona zostanie opłata za przeniesienie przydzielonego numeru w sieci tego samego operatora. W efekcie zmieniając miejsce zamieszkania w mieście nie będzie trzeba płacić za zachowanie swojego starego numeru, który zostanie przypisany do nowego lokalu.

Projekt zakłada także wydłużenie z 12 do 24 miesięcy okresu, za który abonent może żądać szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych. Ponadto jeżeli przerwa w dostępie do usługi będzie trwała dłużej niż 4 godziny, to wówczas abonent otrzyma prawo do odszkodowania. Obecnie wypłata odszkodowania jest możliwa dopiero po 36 godzinach przerwy w dostępie do usługi.

Resort chce wprowadzić też przepis stanowiący, że wszystkie numery o podwyższonej opłacie będą zablokowane w chwili podpisywania umowy. Zmiana ta będzie istotna tylko dla nowych klientów operatorów. Zdaniem prof. Stanisława Piątka zablokowanie numerów o podwyższonej opłacie spowoduje więcej kłopotów niż pożytku.

Źródło tekstu: Gazeta Prawna     

Dodaj do:
w sumie: 11
  • 0

    1. ~mirekb  2007-07-17 12:40:58  host: bmw94.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "systemu i tam zapłacą klienci" i tak zaplacimy..ale cos za cos

  • 0

    2.  2007-07-17 13:32:38

    Wątpię że zapłacimy. Raczej zapłaci operator ze swojego zysku, przecież nie wychodzi w bilansie na zero. Do podwyżki cen nie pozwoli już konkurencja. Ceny już mogą tylko spadać :)

  • 0

    3. ~dt  2007-07-17 13:36:35  host: 87-205-225-104.adsl.inetia.pl

    Jedi to moze inaczej, ceny zostana w miejscu a bez tych zmian moglyby isc w dol

  • 0

    4. ~angelo  2007-07-17 13:43:33  host: 206.19.210.8

    widać w Netii jest i jakoś klienci nie zapłacili bo jest taniej niż w TP, a takw ogóle co to za "autorytet" ten Piątek - jakiś działaćz TPSA

  • 0

    5. ~m  2007-07-17 13:50:11  host: abeb202.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "(...)wszystkie numery o podwyższonej opłacie będą zablokowane w chwili podpisywania umowy(...)" to zapewne operatorom najmniej się podoba. :)

  • 0

    6. ~jojo  2007-07-17 14:37:11  host: eff27.neoplus.adsl.tpnet.pl

    To pewnie też: "operator będzie musiał (...) informować abonentów o nagłym i nietypowym wzroście kosztów." ;-)

  • 0

    7.  2007-07-17 14:48:37

    zmiany w dobrą stronę, szczególnie podoba mi się monitoring kosztów wykonanych połączeń, nareszcie się dowiem ile mam wykorzystanych minut z abo i to za darmo

  • 0

    8.  2007-07-18 09:12:02

    i bardzo dobrze ... numery premium, poczta glosowa, specjalne menu w komorkach, a nawet gprs i mms powinny byc wylaczone w chwili zakupu i uzytkownik powinien swiadomie sobie je wlaczyc

  • 0

    9. ~turin12  2007-07-18 10:15:25  host: user2-135.satfilm.net.pl

    e tam nie ma czym sie przejmowac, powylaczaja wiekszosc uslug trzeba bedzie dzwonic do obslugi klienta, zrobia wieksza cena za to polaczenie i jeszcze operatorzy na tym zarobia:P

  • 0

    10. ~nigger  2007-07-18 12:21:08  host: 212.160.172.70

    Pseudo pro-klienckie zmiany. A zeby operator wam pupcie podcierał byscie nie chcieli? ;)

  • 0

    11. ~ukenamuniu  2007-07-19 19:32:04  host: nat-go2.aster.pl

    Jakoś w mediach nikt nie zwraca uwagi na art.179 dotyczący pozyskiwania przez uprawnione służby danych o połączeniach i treści przekazów. Zapisy stary i obecny dotyczą interfejsów (Handover Interface) przez które służby pozyskują dane. Z poprzedniego wynikało, że środki do utrwalania były po stronie służb (za interfejsem). Do obecnego ust 4 wprowadzono pojęcie "w zasięgu sieci", co może być (jest?) próbą zwalenia na operatorów obowiązku budowy również części "utwalającej". Ciekawe co na ten temat powiedzą Izby (KIGEiT, PIIiT, PIKE). Chyba, że źle czytam - może chodzi o obowiązek bezpłatnego dostarczenia łączy?

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-213-149.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (0)

Archiwum Ankiet