Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Co MAC chce zmienić w Prawie telekomunikacyjnym?

Co MAC chce zmienić w Prawie telekomunikacyjnym?

LuiN 17 Stycznia 2012 00:18

0 0

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji prowadzi prace nad dostosowaniem Prawa telekomunikacyjnego do wymogów Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają lepiej chronić użytkowników - co oznacza nałożenie dodatkowych obowiązków na firmy świadczące usługi telekomunikacyjne.

Planowane zmiany w Prawie telekomunikcayjnym:
Umowa - na telefon, komórkę czy internet - będzie musiała być przejrzysta, czytelna i zrozumiała; konsument musi być świadomy, co przedsiębiorca mu gwarantuje i jakie są ograniczenia w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej
Można będzie ją podpisać drogą elektroniczną, za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej przedsiębiorcy. Dzięki temu nie tylko podpisywalibyśmy umowy bez wychodzenia z domu, ale też mielibyśmy czas na zastanowienie się i spokojne zapoznanie się z proponowanymi warunkami umowy
Umowa na internet w sieci stacjonarnej musiałaby zawierać informację o tym, jak konkretnie wygląda kupowana usługa. Powinniśmy się więc dowiedzieć o maksymalnej przepustowości łącza w kilobitach na sekundę, prędkości transmisji danych do i od abonenta w kilobajtach na sekundę i warunkach, w których mogą być dostarczone te prędkości (w przypadku połączeń mobilnych nie da się tego tak dokładnie sprecyzować).
Korzystający z internetu przez komórkę będą mieli prawo żądać, by przedsiębiorca powiadamiał ich o wykorzystaniu limitu transferu danych. Nie groziłyby nam więc nieoczekiwanie wysokie rachunki za korzystanie z internetu.
Nie będziemy zmuszani do podpisywania bardzo długich umów. Pierwsza umowa na telefon, komórkę czy internet nie mogłaby być podpisana na dłużej niż dwa lata, a można by było też podpisać umowę na czas krótszy niż rok - to powinno zwiększyć konkurencję na rynku, bo przedsiębiorcy bardziej walczyliby o klienta;
Będziemy mieć ustawową gwarancję, że przeniesienie numeru telefonicznego z jednej firmy do drugiej nie może trwać dłużej niż jeden dzień roboczy (do tej pory taki zapis był tylko w rozporządzeniu). Ustawa określi też zasady wypłaty odszkodowania z tytułu opóźnień w przeniesieniu numeru;
Będziemy bardziej chronieni przed spamem i zagrożeniem wycieku danych osobowych. Projekt doprecyzowuje obowiązki przedsiębiorców w przypadku naruszenia bezpieczeństwa sieci - m.in. nakazuje im informować konsumentów o określonych zdarzeniach (np. że nastąpiło zagrożenie wyciekiem danych osobowych);
Obywatele niepełnosprawni będą mieli zagwarantowany dostęp do urządzeń umożliwiających im korzystanie z usług telekomunikacyjnych (np. z większymi klawiszami) - będą je musieli udostępniać wszyscy przedsiębiorcy.




Źródło tekstu: MAC     

Dodaj do:
w sumie: 20
  • -1

    1. ~bartoo  2012-01-17 08:25:00  host: wap.plusgsm.pl

    Nie podoba mi się pkt. 5. Czemu czas umowy ma być ograniczony ustawodawczo. To już nie jest dbanie o dobro klienta a robienie z niego idioty.ludzie już się chyba nauczyli że czyta się regulaminy. Poza tym niektorym nieprzeszkadza umowa na 3 lata, bo chca miec tani sprzet a nie potrzebuja duzych taryf. A po trzecie, przeciez operatorzy maja umowy 3letnie i krotsze, klient moze wybrac umowe dla siebie. Podsumowywujac- panstwu nic do tego jak dluga bedzie umowa.

  • 1

    2. ~bartoo  2012-01-17 08:59:55  host: wap.plusgsm.pl

    A i w sumie ostatni mi się też nie podoba. Chca robic dobrze specyficznej grupie klientow to nie kosztem prywatnego przedsiebiorcy. Niech panstwo samo da, a nie zrzuca odpowiedzialnosc na innych. Chyba że refunduje.

  • 0

    3. ~Gollum  2012-01-17 09:03:13  host: npn.aster.net.pl

    Ciekaw jestem o co chodzi w ostatnim punkcie... czyżby o modemy z dużymi klawiszami albo obrajlowione?

  • 0

    4. ~mirekb  2012-01-17 10:36:40  host: apn-46-76-87-7.dynamic.gprs.plus.pl

    opy wiec zrobia krotko-przestana promowac jak obecnie umowy na 36 i 30 mies.ceny sprzetu wzrosna i zobaczymy ceny za fony/kompy w cyrografach na 12/24 mies tak kosmiczne,ze wszystko wyjdzie taniej kupic osobno-kompa/modem/tela/sim only

  • 0

    5.  2012-01-17 10:42:03

    No i super :)

  • 0

    6.  2012-01-17 10:44:03

    Ja tam i tak nie podpisał bym umowy dłuższej niż 2 lata,zresztą to i tak dużo :D

  • 1

    7. ~a_lex  2012-01-17 12:21:22  host: dvi202.internetdsl.tpnet.pl

    "Będziemy mieć ustawową gwarancję, że przeniesienie numeru telefonicznego z jednej firmy do drugiej nie może trwać dłużej niż jeden dzień roboczy (do tej pory taki zapis był tylko w rozporządzeniu)." - to może od razu w konstytucji? Czy rozporządzenie to nie prawo?

  • 0

    8. ~zbyszek  2012-01-17 12:29:43  host: auto.89-22-39-252.matrix-net.pl

    orwell po prostu naszych czasów

  • 0

    9.  2012-01-17 14:02:03

    Tak właśnie ostatnio myślałem że na polskim rynku, szczególnie w telekomunikacji, jest trochę za mało idiotycznych przepisów ograniczających swobodę działania przedsiębiorstw i pilnujących interesów klientów którzy sami nie potrafią nawet pomyśleć co podpisują. Na szczęście koniec tej sytuacji wydaje się rychły. Ale przynajmniej nikt nie będzie już więcej siłą przymuszany do umów na 3 lata a jak ktoś sam nie potrafi zadbać ile transferu zużywa to ktoś inny zadba o niego. No po prostu prawdziwa utopia.

  • 0

    10. ~  2012-01-17 14:17:01  host: 31.61.88.33

    @1. ~bartoo: Więc spróbuj z Cyfrą+ podpisać umowę na okres krótszy niż 2 lata! Nie da się się! (tak, wiem, że teraz jest świąteczna promocja z umową na 19 m-cy, ale ona lada dzień się skończy). I dlatego bardzo dobrze, ze ustawodawca chce zmusić operatorów do oferowania umów na krótsze okresy, bo gdyby nie te ustawowe ograniczenia, to operatorzy najchętniej oferowaliby umowy dożywotnie!

  • 1

    11. ~  2012-01-17 14:36:20  host: 31.61.88.33

    Wszystkie dotychczasowe regulacje pomijają pewien dosyć zasadniczy aspekt umów: wielkość oraz czytelność tekstu. Przykładowo, o ile Cyfra+ swoje reklamy drukuje wielką i wyraźną czcionka, to teksty swoich umów drukuje czcionką nie dość że małą, to jeszcze dodatkowo bardzo cienką, co zasadniczo utrudnia jej przeczytanie przed podpisaniem. Mało kto do tego się przyznaje, ale większość ludzi podpisuje te umowy bez czytania, właśnie ze względu na trudność przeczytania tak spreparowanego tekstu. Uważam, że ustawa powinna narzucić wymóg, by przedłożony klientowi do podpisu tekst umowy był wydrukowany czcionką nie mniejszą niż 10 pkt. To jest sprawa znacznie istotniejsza, niż wymóg oferowania urządzeń dla osób niepełnosprawnych, gdyż dotyczy ona większości społeczeństwa.

  • 0

    12. ~bartoo  2012-01-17 15:05:22  host: wap.plusgsm.pl

    @10 11 ale regulacja dlugosci umow ma przyniesc konkurencje na rynku i w konsekwencji lepsza oferte dla klienta, a nie odrazu lepsza oferte bo dbamy o kllienta. Tak jak to opisales to mozna się pokusic odrazu czemu taki zestaw pakietow kanalow nie ma być ustawowo za np 10pln? Co do zapisow, to fajnie by było gdyby tak umowy wygladaly ale ze wzgledu na ciagle wzrastajaca ilosc wymaganych punktow umowy a checia ograniczania kosztow przez opy na papierze to się nie uda .

  • 0

    13. ~  2012-01-17 15:33:00  host: 31.61.88.33

    @12. ~bartoo: Opowieści o oszczędzaniu papieru to są dla naiwnych! Przy drukowaniu reklam jakoś nikt o oszczędzaniu papieru nie myśli, wystarczy popatrzeć ile kilogramów papieru z reklamami ląduje codziennie za wycieraczkami samochodów! Oszczędnością papieru także nikt się nie przejmuje, gdy nakłada się na przedsiębiorców co raz to nowe obowiązki sprawozdawcze dla US, ZUS, GUS, PIP, NFZ oraz innych instytucji. Moja żona jest lekarzem i teraz do końca miesiąca musi sporządzić (oczywiście na papierze) wielostronicowy raport obejmujący ile to w zeszłym roku wyprodukowała śmieci oraz ile gazów wyemitował do atmosfery samochód, którym jeździ. Wszystko oczywiście uzasadniane "walką o ochronę środowiska". Więc bajeczki o ograniczaniu ilości zużywanego papieru to można tylko dzieciom opowiadać! A operatorów tylko ustawowo można zmusić do drukowania czytelnych umów, bo sami z własnej woli tego nigdy nie zrobią, gdyż jest to sprzeczne z ich interesem!

  • 0

    14. ~xfgu  2012-01-17 21:03:23  host: 178-37-36-88.adsl.inetia.pl

    1. Właściwie jak zacznie się dokładnie czytać umowy to zawsze znajdzie się jakiś punkt, który nam nie odpowiada. Cóż robić? U tego opa nie pasuje ten u tego tamten punkt. Albo podpisujesz albo nie - żadnej negocjacji. Ot dla niektórych będzie problem z nadmiarem informacji. 2. Jeśli chodzi o propozycje, większość idzie w dobrym kierunku. Ukryta eurokomuna jest jednak widoczna w nadmiernej ingerencji państwa/rządu w sprawy prywatnych firm (operatorów). Mowa oczywiście o długości umów. Lepszy byłby zapis mówiący o koniecznej/musowej ofercie krótkoterminowej, bez ograniczania ofert długoterminowych. Klient wybrały to co mu pasuje.

  • 0

    15. ~tello  2012-01-17 23:21:27  host: abpv73.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A wszystko będzie obwarowane groźbą skierowania sprawy do sądu RP, któren to będzie rozpatrywał naszą sprawę kilka lat... He, he, he... Ale kolesie. "Ustawowa gwarancja" - śmiechu warte...

  • 0

    16.  2012-01-17 23:55:51

    Ja bym proponował inne zmniejszenie długości umów - nie mogą zawierać więcej niż np. 1500 słów, także będzie łatwiej przeczytać. Chociaż taka regulacja to by najbardziej się przydała samemu sejmowi w odniesieniu do ustaw ;)

  • 0

    17. ~  2012-01-18 00:09:12  host: z55-06.opera-mini.net

    16). A nie zmniejszenie ilości sejmowiczów? ;-)

  • 0

    18. ~bartoo  2012-01-18 08:17:24  host: wap.plusgsm.pl

    @13 to co operatorowi nie przynosi korzysci a musi to robic ( czyt wysylac faktury) na tym bedzie zawsze minimalizowal koszty. Wiec nie sa to bajki. Na reklamowkach się nie oszczedza bo z nich zysk jest prosty. Druga sprawa : co to wg Ciebie jest czytelna umowa? Duza czcionka ? Zapomnij że to przeczytasz. To co teraz dostales na 2 stronach, dostalbys na 4, przeczytalbys ? Watpie, a nawet jeśli to bedziesz mniejszoscia. Po trzecie : Karza operatorom by pisali duza czcionka, to dorzuca zalacznik ktory bedzie maczkiem. Po czwarte : przestan krzyczec tymi wykrzyknikami.

  • 0

    19. ~asd  2012-01-20 02:58:01  host: 088156029016.olsztyn.vectranet.pl

    Ja czytam co podpisuję. Jak niektórym to nie pasi, bo dłużej czekają w kolejce, grzecznie odpowiadam że sprawdzam, czy nie ma zapisu o zamieszkaniu teściowej razem ze mną, i zazwyczaj ludzie w kolejce się śmieją, i jest luz. Ale tak naprawdę lecąc linijkami maczku wypatruję haczyków. Zawsze są, ale jak nie są to haki 'na wieloryby', to ok.

  • 0

    20. ~asd  2012-01-20 03:02:13  host: 088156029016.olsztyn.vectranet.pl

    A co by nie było, muszę oddać sprawiedliwość, że moja 'teśćka' git kobieta, każe mówić do siebie na 'ty'. I chętnie wpadam do 'mamuśki' na wizyty z 'córcią' moją żoną :)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-200-170.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy zmieniasz okresowo hasła?

Najpopularniejsze hasła w 2016 roku wg Keeper Security

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet