DAJ CYNK

China Mobile najbardziej wartościową marką telefonii komórkowej

Q!

Wydarzenia

Firma analityczna Millward Brown opublikowała coroczny raport na temat najbardziej wartościowych marek na świecie. Wśród 100 pozycji znalazło się aż 12 operatorów komórkowych.

Firma analityczna Millward Brown opublikowała coroczny raport na temat najbardziej wartościowych marek na świecie. Wśród 100 pozycji znalazło się aż 12 operatorów komórkowych.

Najbardziej wartościową marką telefonii mobilnej okazała się China Mobile, która została wyceniona na 61,28 mld dolarów. Oznacza to wzrost w stosunku do poprzedniego zestawienia o 7%. Na drugim miejscu znalazł się Vodafone (53,73 mld dolarów, +45%), a na trzecim AT&T (20,1 mld dolarów, +67%).

Kolejny z europejskich operatorów komórkowych, Orange, sklasyfikowany został w swojej kategorii na 6. pozycji (13,24 mld dolarów, -6%). Za nim uplasował się Movistar (miejsce 7., 10,91 mld dolarów, +34%) oraz T-Mobile (miejsce 8., 10,86 mld dolarów, +22%). W zestawieniu znalazła się również brytyjska sieć O2 (11. miejsce, 8,6 mld dolarów, +36%) oraz włoski TIM (12. miejsce, 6,4 mld dolarów, -19%).

Wśród wszystkich badanych kategorii to właśnie operatorzy komórkowi zanotowali w ciągu ostatnich 12 miesięcy największy wzrost wartości, który wyniósł średnio 28%. Wpływ na to miała m.in. rezygnacja coraz większej liczby klientów z łączy stacjonarnych na rzecz komórkowych. Równie ważną rolę odegrała ekspansja operatorów na rynku BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny).

Także sami operatorzy podnoszą wartość swoich marek poprzez podpisywanie z producentami telefonów odpowiednich umów. Tak było np. w przypadku amerykańskiej sieci AT&T, która posiada wyłączność na dystrybucję w USA telefonów firmy Apple, co gwarantuje jej wyższe wpływy od klientów posiadających to urządzenie i dedykowane dla niego taryfy.

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku brytyjskiej sieci O2, która oprócz iPhone'a, posiada również wyłączność na sprzedaż smartfonu Palm Pre na tamtejszym rynku.

Ostatnie zestawienie wartości polskich marek telefonii komórkowej zostało przedstawione za 2008 rok. Według niego najcenniejszą polską marką komórkową jest Era, której wartość w ubiegłym roku oszacowano na 1,448 mld złotych. Za nią znalazł się Plus, którego wartość została wyceniona na 1,155 mld złotych. Trzecie miejsce w kategorii zajął Play, wyceniony na 51,1 mln złotych.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Millward Brown, wł