Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Chcemy płacić bezgotówkowo, nie mamy możliwości

Chcemy płacić bezgotówkowo, nie mamy możliwości

orson_dzi 14 Lutego 2018 08:03

1 5

mastercard platnosc zblizeniowa

Ponad połowa Polaków zdecydowanie woli płacić za zakupy bezgotówkowo. Konsumenci doceniają szybkość i wygodę takiej transakcji oraz fakt, że nie muszą mieć przy sobie gotówki i wyliczać odpowiedniej kwoty przy sklepowej kasie. Wciąż jednak nie wszędzie można zapłacić kartą, ponieważ terminali brakuje zwłaszcza w małych i lokalnych punktach usługowo-handlowych. W styczniu wystartował program "Polska bezgotówkowa" skierowany do mikro-, małych i średnich firm, który ma zachęcić je do akceptowania płatności bezgotówkowych - przez pierwszy rok na preferencyjnych warunkach.

Polski rynek płatności kartowych to w większości płatności zbliżeniowe - 80%. transakcji odbywa się właśnie w ten sposób. Rośnie również popularność płatności mobilnych. Klienci niemal wszystkich banków w Polsce mogą już korzystać z tej technologii. Zresztą w tym obszarze widzimy bardzo duże przyrosty, które wyróżniają Polskę na tle innych rynków. Myślę, że bezpieczne i szybkie rozwiązania będą determinowały dalszy rozwój polskiego rynku płatniczego - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Jak wynika ze statystyk Związku Banków Polskich, obecnie w obrocie znajduje się około 38 mln kart płatniczych, a 8 na 10 transakcji dokonywanych za ich pośrednictwem to transakcje zbliżeniowe. Badania Narodowego Banku Polskiego pokazują natomiast, że już 54% Polaków zdecydowanie preferuje płatności kartą. W transakcjach bezgotówkowych konsumenci doceniają głównie szybkość i wygodę, ponieważ nie muszą nosić przy sobie gotówki ani odliczać odpowiedniej kwoty przy sklepowej kasie.

Eksperci oceniają, że pod względem akceptacji płatności bezgotówkowych w małych i średnich przedsiębiorstwach mamy w Polsce wciąż wiele do zrobienia. Na milion osób przypada 14 tys. terminali płatniczych, podczas gdy średnia europejska to 21 tys. urządzeń. Polacy mają problem z zapłaceniem kartą zwłaszcza w niedużych, lokalnych punktach handlowo-usługowych.




47% Polaków deklaruje, że zdarza się im mieć w swoim otoczeniu trudności z płatnością elektroniczną. Wymieniają tutaj głównie targi, małe sklepy osiedlowe, ale też maszyny samoobsługowe oraz sektor usług: dentystów, fryzjerów czy salony piękności. Jest to zatem obszar, nad którym powinniśmy popracować w najbliższej przyszłości - mówi Bartosz Ciołkowski.

Na początku stycznia wystartował program skierowany do mikro-, małych i średnich firm, który ma zachęcić je do akceptowania płatności bezgotówkowych. "Polska bezgotówkowa" to wspólna inicjatywa wydawców kart płatniczych, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Visa i Mastercard przy udziale Związku Banków Polskich i resortu rozwoju.

Fundacja została założona w lipcu ubiegłego roku właśnie w celu promowania płatności bezgotówkowych, rozbudowy sieci akceptacji instrumentów płatniczych oraz technologii, które wspierają obrót bezgotówkowy. W ramach realizowanego przez nią programu "Polska bezgotówkowa" przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie kosztów terminalu płatniczego do akceptacji kart i pokrycie kosztów obsługi przez kolejne 12 miesięcy.

Dyrektor generalny Elavon Polska podkreśla, że zgłoszenie się do programu nic nie kosztuje. Po rozpoczęciu akceptacji płatności bezgotówkowych przedsiębiorstwo ma okrągły rok, żeby przetestować rozwiązanie i sprawdzić, jak reagują klienci i jak rosną obroty.

Źródło tekstu: newseria     

w sumie: 26
  • 0

    7. ~  2018-02-14 09:53:37  host: 159-205-156-88.adsl.inetia.pl

    @1. ~Gosciu To samo pomyslalem. Co za pier...lenie ostatniu tutaj sie pojawia. Wrecz czuc smrod pijaru skrojonego na lemingow. Az zaczalem coraz czesciej zagladac na Telixa.

  • 0

    8. ~ja  2018-02-14 10:08:20  host: 031011131040.dynamic-zab-06.vectranet.pl

    Też uważam że jest tu p**r**le*ie kotka za pomocą młotka. Gotówka była, jest i będzie- niezależnie od tego co jeszcze wymyślą "tęgie głowy" od finansów. Karta zawsze będzie jako opcja- nawet za 100 lat.

  • -2

    9.  2018-02-14 10:28:00

    Płatności zbliżeniowe mam wyłączone od momentu ich pojawienia się. NIGDY jak dotąd z nich nie korzystałem. Autoryzacja KAŻDEJ transakcji kodem PIN, to dla mnie podstawa. Obojętnie jakiej kwoty dotyczy.

  • 0

    10.  2018-02-14 10:35:05

    @6. Co do Niemiec to już nieaktualne. Praktycznie każdy terminal obsługuje już Visa i Mastercard. Od paru lat przynajmniej.

  • -1

    11.  2018-02-14 11:03:07

    @9: histeryzujesz, nie spodziewałem się, że tacy ludzie istnieją... kasjer wbija kwotę na terminalu, patrzę czy poprawna, zbliżam portfel i zapłacone, większość płatności mam do 50 zł, dzięki czemu nikt stojący w kolejce nie podejrzy mi PINu. W razie utraty karty za podatności bez PIN odpowiada bank. Korzystam tak z płacenia od prawie 10 lat, średnio 2-3 płatności dziennie nigdy nie oszukano ani mnie, ani nikogo z moich znajomych

  • 0

    12.  2018-02-14 11:04:08

    @10: praktycznie? To te niepraktyczne trafiam nader często słysząc "Nur EC Karte"

  • 0

    13.  2018-02-14 11:05:43

    @11 miało być płatności nie podatności :)

  • -1

    14. ~  2018-02-14 11:07:54  host: 8.37.231.35

    lol sami fachowcy i obieżyswiaci

  • -2

    15.  2018-02-14 11:12:29

    11- a ja nie sądziłem, że istnieją w realu tacy, którzy dobrowolnie pozwalają na ryzyko kradzieży niezabezpieczonej kasy z karty. Przy wpisywaniu pinu zasłaniam zawsze drugą ręką klawiaturę i nikt go nie podglądnie. Najważniejsze, że jest wybór. Oby szczęście Cię nie opuszczało.

  • -2

    16. ~  2018-02-14 12:11:00  host: 8.37.231.35

    @15 czesto widuje takich januszy jak ty

  • 0

    17. ~Michal  2018-02-14 12:15:44  host: apn-31-0-37-160.dynamic.gprs.plus.pl

    O Jezu.. Jest się o co spierać. Jeden lubi jabłka drugi woli gruszki. Chcesz plac gotówką, płac gotówką , wolisz karte płac kartą. Jest wybór. Póki co. Tyle tylko po co martwić się tym co może być.

  • 1

    18.  2018-02-14 12:16:57

    @15: Nie sądziłeś, że tacy są, a wg oficjalnych statystyk NBP za 3Q17 na http://tlp.is/gdw płatności zbliżeniowe stanowią 68,6% wszystkich płatności.

    Ryzyko jest, ale IMO marginalne. Tylko jeśli ktoś ukradnie kartę i będzie odwiedzać z nią sklepy płacąc

  • 0

    19.  2018-02-14 12:18:35

    płacąc

  • 0

    20.  2018-02-14 12:18:58

    płacąc poniżej 50 zł zanim zdążysz zastrzec kartę. A potem i tak bank ma obowiązek zwrócić nadwyżkę ponad bodajże 50 euro. Czyli w zamian za wygodę ryzykuje się hipotetyczne maks. 210 zł.

  • -1

    21.  2018-02-14 12:36:58

    @15, toms, Remington pod 18. bardzo dobrze prawi. Polska jest wśród liderów płatności zbliżeniowych. Wiele, wydawać by się mogło bardziej rozwiniętych krajów, ma się od nas czego uczyć. To m.in. dlatego tak szybko dotarły do nas płatności Android Pay - jesteśmy przyzwyczajeni do płatności zbliżeniowych, stąd zainteresowanie wyszukiwarkowego giganta.

    Gdy zaś chodzi o kradzieże oparte na płatnościach zbliżeniowych, one się zwyczajnie nie opłacają złodziejom. Za duże jest ryzyko, a za małe kwoty.

  • 0

    22. ~.aj  2018-02-14 13:00:16  host: public-gprs350540.centertel.pl

    @5. Wyrazilem sie nieprecyzyjnie. Technicznie ni ebylo zadnych problemow z karta. Dzialala wszedzie gdzie byla akceptowalna platnosc karta przez obsluge. Na lotnisku koles przede mna placil karta i bylo git, ale mi nie bylo dane nawet wlozyc karty, bo sie obsluga uparla ze nie mozna placic karta i tyle. Moglbym sie klocic, strzelac focha, wzywac policje, itd. ale nic by to pewnie nie dalo, tylko bym sie zdenerwowal i tyle. Odnosnie prowizji - w Europie wyplacalem kase z bankomatow w kilku krajach - nigdy operator automatu nie chcial prowizji za wyplate - jedyna prowizja pochodzila z mojego banku. A w Japonii - na lotnisku wyplacajac 10k jenow doliczono mi 213 jenow prowizji (plus dodatkowo prowizja mojego banku, co generalnie bylo zgodne z oczekiwaniami). I tak dalej, i tak dalej. Tak wiec rozumiem kwestie wygody, ale wcale kraje HiTech nie sa lepsze od Polski.

  • 0

    23.  2018-02-14 14:38:09

    LuiN, daj proszę znać komuś, że znak mniejszości powoduje, iż reszta komentarza się nie zapisuje, stąd rozbicie mojej wypowiedzi na kilka postów, w końcu zmieniłem na "poniżej"

    Wracając jeszcze do płatności. Skoro 68,6% płatności idzie zbliżeniowo, to te 31,4% nie jest tylko tych świadomie niepłacących. Znam sporo osób, szczególnie starszych, które mają kartę zbliżeniową (trudno nie mieć, bo banki wszystkim je wciskają i stąd ta wymuszona popularność) i nie wiedzą o tym. Przypuszczam, że płatności świadomie niezbliżeniowe stanowią poniżej 20% wszystkich.

  • 1

    24. ~  2018-02-14 14:46:10  host: static-62-233-132-206.devs.futuro.pl

    9.toms - To raczej normalnie podejscie, no chyba, ze na koncie masz caaale 200 zl i niczym nie ryzykujesz. Platnosci bez PINu sa dobre tylko i wylacznie dla nastolatkow.

  • 0

    25.  2018-02-14 16:33:42

    Nie ma dla mnie różnicy, czy podczas płacenia przykładam kartę, czy ją wsuwam do czytnika. Istotne dla mnie jest czy MUSZĘ KAŻDĄ, nawet NAJMNIEJSZĄ transakcję AUTORYZOWAĆ, czy nie. Gdyby płatności zbliżeniowe wymagały pinu za każdym razem - byłoby dla mnie ok. Jeśli nie - uciekam jak najdalej od takich rozwiązań. A co robią inni w tym temacie -już mnie zbytnio nie interesuje. Mogą nawet nago biegać po ulicy, jeśli im to odpowiada. Po co ryzykować, skoro nie trzeba? Za mało czytacie Niebezpiecznika. Ile procent tych, którzy płacą bez pinu jest świadomych zagrożenia? Szkoda, że nikt tego nie zbadał i nie przedstawił.

  • 0

    26. ~ard  2018-02-15 08:24:14  host: ip-5-172-255-152.free.aero2.net.pl

    a wystarczyłoby stworzenie apki która by przyjmowała kody blik bez podawania numeru telefonu, niepotrzeba wtedy terminala tylko sprzedawca ma smartfona

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-50-19-34-255.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.