Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Centertel, Polkomtel i Tele2 ukarani za nieuczciwą reklamę

Centertel, Polkomtel i Tele2 ukarani za nieuczciwą reklamę

WitekT 19 Września 2008 12:10

0 0

Zgodnie z prawem, reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Prezes UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy. Trzy z nich właśnie się zakończyły stwierdzeniem naruszenia prawa.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła kampania Centertela, operatora sieci telefonii komórkowej Orange, prowadzona w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem Bliskość tworzy święta. Zdaniem Prezes Urzędu działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, promowana w ramach prowadzonej kampanii, obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, m.in. Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł oraz Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych - cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie - mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Stosowanie zakazanych prawem działań udowodniono również spółce Tele2. Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę jednocześnie wprowadzając konsumentów w błąd. Jak ustalono w toku postępowania, abonent w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy NON STOP otrzymywał 2000 minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Konsumet nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne - zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń.




We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych - na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji. Muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Prezes Urzędu nadała tym zobowiązaniom rygor natychmiastowej wykonalności. Należy dodać, że wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem treści kampanii reklamowych, przy pomocy których bardzo często promowane są nowe usługi. W związku z tym, w przypadku stwierdzenia naruszeń, można liczyć się z wszczęciem kolejnych postępowań wobec operatorów. Urząd przypomina konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić im również - obowiązująca od 21. grudnia 2007 roku - ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 30
  • 0

    11. ~RaideR  2008-09-19 13:29:10  host: 213.25.189.50

    (po tym terminie promocji opłata z tego co pamietam 20zł ;P)

  • 0

    12.  2008-09-19 13:31:21

    Wprowadzona pod koniec ubiegłego roku ustawa tak naprawdę niewiele zmieniła w reklamach. Teraz zamiast telefonów za złotówkę są telefony już od złotówki. W wielu reklamach klient jest wprowadzany w błąd lub nieodpowiednio informowany o wszystkim. Jednak nie da się wszystkiego zmieścić w reklamie, bo musiałaby trwać znacznie dłużej.Poza tym reklama nie zwalnia nikogo z czytania regulaminów. Ona ma tylko zachęcać do zakupu lub skorzystania z jakichś usług. Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Niestety sporo ludzi podpisuje wszystko w ciemno i z niczym się nie zapoznaje, a potem mają wielkie pretensje.

  • 0

    13. ~RaideR  2008-09-19 13:36:25  host: 213.25.189.50

    zachęca, ale używając nieprawdziwych argumentów, a oszukiwać nie wolno, prawda?

  • 0

    14.  2008-09-19 13:40:59

    @RaiderR - nie są to nieprawdziwe argumenty. Najczęściej posługują się niedopowiedzeniami, czyli nie mówią do końca prawdy, ale i też nie oszukują, bo nie mówią nieprawdy. Oczywiście nie mówię, że takie zachowanie pochwalam, ale tak już jest z reklamami. Trzeba po prostu czytać regulaminy, jeżeli coś nas zainteresuje. Tam jest zwykle wszystko bardzo obszernie opisane i wytłumaczone.

  • 0

    15. ~RaideR  2008-09-19 13:46:26  host: 213.25.189.50

    1. "Zgodnie z prawem, reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument UZYSKUJE FAŁSZYWE WYOBRAŻENIE na temat towaru lub usługi. NIE MA przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty." 2. "Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko ZA 1 zł." - okłamał czy nie powiedział prawdy to w tym przypadku to samo ;] Kara się należy, więc nasze osobiste poglądy na to są bez znaczenia :) Pozdrawiam :)

  • 0

    16. ~RaideR  2008-09-19 13:46:48  host: 213.25.189.50

    please... piszcie mój nick prawidłowo ;P

  • 0

    17. ~gomi  2008-09-19 13:50:54  host: chello089078233175.chello.pl

    Brakuje informacji o wysokości kary dla Tele2.

  • 0

    18. ~gomi  2008-09-19 13:52:09  host: chello089078233175.chello.pl

    Spotkałem się kiedyś z reklamą przelewów w jednym z banków "Za przelew nie zapłacisz nawet złotówki" - promocyjna cena przelewu wynosiła 0,99 zł. Reklama wprowadzała w błąd czy nie?

  • 0

    19.  2008-09-19 13:54:36

    @RaideR - za dużo "erów" mi się wcisnęło ;-) Ja nie kwestionuję tego, czy kara się należy. Ja tylko apeluję o to, żeby czytać, czytać i jeszcze raz czytać wszystkie warunki jakichkolwiek ofert zanim się coś podpisze, żeby potem nie było rozczarowania i ślepo nie ufać reklamom. Tak naprawdę to fałszywe wyobrażenie na temat towaru czy usługi mogę mieć po oglądnięciu praktycznie wszystkich reklam.

  • 0

    20. ~RaideR  2008-09-19 13:57:26  host: 213.25.189.50

    @Tomek_19: a z tym się absolutnie zgodzę! jak już ktoś coś chce kupić to najpierw przeczytać, najlepiej poznać opinię innych, którzy już posiadają ten produkt/usługę i dopiero zakupić. Ja tak robię od lat (tydzień to ja myszkę do kompa wybierałem xD) i raczej nie mam rozczarowań, bo wiem co kupuję :)

  • 0

    21.  2008-09-19 14:18:57

    W zasadzie macie racie ale czy np. przeczytaliście i zrozumieliście OWU AC - 80-100 stron drobnym druczkiem i napisane prawniczym bełkotem? Toż to tego nieda się przeczytać bez litra wódki a jak to wtedy zrozumieć? Przy dobrych zasadach kupieckich po to jest przedstawiciel sprzedawcy aby przedstawić ofertę. Jeśli ja podpisuję w ciagu miesiąca ok 6-10 umów (prywatnie służbowo)to uczę się na błędach. Np. ostatnio umową z multibankiem dla żony dopiero po 3 reklamacjach uzyskałem to co było w reklamie

  • 0

    22. ~  2008-09-19 14:24:23  host: 153.98.68.196

    Heh, laptop za zlotowke... Ale juz najbardziej bezczelne bylo to reklamowanie darmowych rozmow akurat w swieta, kiedy to one NIE SA DARMOWE. Pamietam, ze zwrocilem na to uwage, ale nie sadzielm, ze az taki final bedzie to mialo. I bardzo dobrze, operatorzy nie moga czuc sie bezkarnie.

  • 0

    23. ~RaideR  2008-09-19 14:25:29  host: 213.25.189.50

    no to coś za coś... albo się zapoznasz albo cierpisz, a kary są właśnie po to, żeby to skracały ale jednocześnie nie oszukiwały. Dopóki są ludzie nieuczciwi, trzeba czytać i nic nie zrobisz ;]

  • 0

    24. ~RaideR  2008-09-19 14:27:23  host: 213.25.189.50

    bug: "a REKLAMY są właśnie po to, żeby to skracały ale jednocześnie nie oszukiwały, a jak oszukują to trzeba karać. " :P

  • 0

    25.  2008-09-19 17:25:52

    Czytanie regulaminów też czasami nie wystarcza. Urząd powinien zająć się promocją urodzinową Play gdzie dawał 1000 minut na połączenia do sieci Play. Oczywiście nie dotyczy połączeń video. Wydzwoniłem w ten sposób w sumie ze 20 zł więc nie będę się z nimi szarpał. Odpowiedz na reklamacje była taka że w regulaminie promocyjnym nie ma sformułowania połączenia video i dlatego są rozliczane poza promocją. Przeraziłem się ogromnie ponieważ w tym regulaminie nie ma sformulowania połączenia głosowe ;) co mogłoby oznaczać rozliczanie poza promocją. Praktyka jednak pokazuje że rozmowy głosowe są rozliczane z promocji.

  • 0

    26. ~brauni  2008-09-19 22:07:09  host: 77-253-107-254.adsl.inetia.pl

    O ile reklamy Plusa i Tele2 w bezpośredni sposób kłamią, to Centertel na 100% odwoła się i ... wygra. Bo musieliby też ukarać 99% supermarketów które w okresie świąt wykorzystują atmosferę świąt do opychania badziewa w większych cenach niż w normalnie.

  • 0

    27. ~tymis  2008-09-19 22:08:41  host: user32.195.udn.pl

    Największe ściemy są w TV gdzie jest bardzo krótki ale sugestywny przekaz. Nawet jak są gwiazdki to nie do odczytania w tak krótkim czasie przez normalnego człowieka. Zresztą radio też nie jest lepsze bo tam w ogóle nie widać gwiazdek ;-) Przeważnie kampania reklamowa w radio ma utrwalać przekaz pierwotnie emitowany w TV. Reklama telewizyjna jest najefektywniejsza w promowaniu produktów i usług mimo wysokich kosztów produkcji i emisji. Generalnie reklama ma m.in.: zapewnić ciągłość sprzedaży, powiększenie udziału firmy na rynku, ochronę własnego segmentu rynku przed wpływem konkurencji, pozyskiwanie nowych nabywców i segmentów rynku. Zadaniem reklamy jest nie tylko informowanie nieświadomych klientów o produktcie czy usłudze ale także wzbudzenie u świadomych klientów chęci posiadania lub korzystania. Celem reklamy jest również uspokojenie klientów, którzy po dokonaniu zakupu nie są przeświadczeni o słuszności swego wyboru. Swoją drogą to nie wiem czemu wiedząc co jest celem reklamy staje mi przed oczami iP? ;-) Dlatego zdajmy sobie sprawę czym jest reklama i bądźmy ludźmi czyli jednostkami myślącymi i w pewnym sensie niezależnymi a nie klientami ;-)

  • 0

    28.  2008-09-19 22:18:11

    brauni: no no - święta zbliżają, ale wafle z supermarketu zjesz sobie spod choinki, ale spod tego samego drzewka już z Orange darmo nie zadzwonisz. ;)

  • 0

    29. ~allseeyingeye...  2008-09-21 20:56:53  host: enj29.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Czyli jakieś ponad 90 % reklam podpada pod paragraf "oszustwa".

  • 0

    30. ~nick  2008-09-24 16:09:56  host: cac23.neoplus.adsl.tpnet.pl

    A chejachy? Czy czerwonych też zamierzają ukarać? Każdy widzi jakie mają reklamy.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-196-127-107.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.