Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Centertel o konkurencji na rynku telefonii komórkowej

Centertel o konkurencji na rynku telefonii komórkowej

WitekT 13 Września 2005 15:35

0 0

Centertel 9. września przekazał URTiP swoje zastrzeżenia wobec projektu postanowienia Prezesa URTiP z 8. sierpnia stwierdzającego, że na rynku telefonii komórkowej w Polsce nie występuje skuteczna konkurencja.

Przekazując swoje stanowisko do URTiP Centertel ma nadzieję, że przedstawione uwagi, komentarze i propozycje zmian, przyczynią się do poprawy merytorycznej strony prowadzonych przez URTiP analiz rynku dostępu.

Zaskakującym stwierdzeniem w uzasadnieniu do projektu postanowienia Prezesa URTiP jest zarzut, który sugeruje, że stabilność udziałów rynkowych dotychczasowych operatorów komórkowych wynika z ich nieformalnej współpracy. Obserwowana u wszystkich operatorów działających w Polsce silna tendencja do obniżania cen w ostatnich latach, jest konsekwencją nasilania się konkurencji na rynku, której głównym motorem pozostaje Centertel wraz ze swym dążeniem do zwiększenia udziałów w rynku. W ciągu ostatnich kilku lat udział PTK Centertel uległ podwojeniu (z kilkunastu procent do ponad 33%).

W ostatnich latach (grudzień 2002 - czerwiec 2005 r.) nastąpił bardzo silny spadek cen, m.in.: o 45% w ofertach abonamentowych, o 81% w ofertach prepaid i o 35% w przypadku SMS-ów. Związane to było ze stałym wzrostem konkurencji na rynku przy jednoczesnym zmniejszonym wzroście popytu na usługi abonamentowe. Uzasadnienie URTiP pomija znaczenie subsydiowania telefonów przez operatorów, co jest w Polsce szczególnie istotne, gdyż cena urządzenia końcowego może stanowić istotną barierę do korzystania z usług telekomunikacyjnych.

Z usług telefonii przenośnej w Polsce na koniec roku 2004 korzystało 23 mln użytkowników, co oznaczało penetrację rynku na poziomie 60%. W pierwszej połowie 2005 roku rynek w dalszym ciągu rozwijał się dynamicznie i na koniec czerwca br. według szacunków PTK Centertel osiągnął liczbę 26 mln użytkowników z penetracją 68%. Cechą wyróżniająca rynek polski jest jedna z najwyższych dynamika rozwoju rynku. W okresie od czerwca 2003 do czerwca 2004 rynek w Polsce wzrósł o 27% co było unikalnym rezultatem w skali europejskiej.




W opinii PTK Centertel nowi gracze mogą osiągać sukcesy nawet poprzez stawienie wyzwania dotychczasowym operatorom przy wysokim poziomie penetracji bez dodatkowych regulacji, co zostało udowodnione na wielu bardziej dojrzałych niż Polska rynkach. W 2000 r. władze PTK Centertel również zaakceptowały ponad dwukrotnie wyższe od konkurentów kwoty na inwestycje w infrastrukturę, uruchamiając z opóźnieniem swoją sieć umożliwiającą świadczenie usług GSM w paśmie 900 MHz. Inwestycje te przyczyniają się do wypełnienia misji budowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce.

Należy zwrócić uwagę, iż poziom dynamiki inwestycji w infrastrukturę mobilną w Polsce od początku roku 2001 utrzymuje się na jednakowo wysokim poziomie (blisko 1 mld euro rocznie) i wyniósł w latach 2001-2004 r. 3,619 mld euro. W odróżnieniu od państw UE, w Polsce w ostatnich latach nakłady inwestycyjne na sieci telefonii komórkowej rosły. Przykład PTK Centertel w zakresie wprowadzania usług mobilnych (GSM, GPRS, EDGE, W-LAN, UMTS) pokazuje, że duże inwestycje mogą przyczynić się do zwiększenia konkurencji, ale czy znajdą się w Polsce nowi inwestorzy gotowi ryzykować duże nakłady na budowę nowej sieci, nie licząc w dużej mierze na korzystanie z infrastruktury istniejącej?

Zwraca uwagę fakt, że w zakończonych w maju postępowaniach przetargowych na rezerwacje częstotliwości w pasmach UMTS i GSM wymagane przy przetargu minimalne deklarowane kwoty były wielokrotnie niższe od kwot wymaganych do zapłaty od działających na rynku operatorów. Różnica ta była szczególnie wyraźna przy opłatach za częstotliwości z zakresu UMTS. Planowane wprowadzenie regulacji ex-ante świadczy o nierównym traktowaniu podmiotów gospodarczych i braku konsekwencji w przestrzeganiu przyjętych zobowiązań, co narusza podstawowe zasady konstytucyjne oraz traktat UE w zakresie równego traktowania przedsiębiorstw.

PTK Centertel podtrzymuje wyrażane wcześniej swoje stanowisko nt. udostępnienia nowemu operatorowi infrastruktury eksploatowanej przez dotychczasowych operatorów iż obowiązywać powinny zasady czysto handlowe pomiędzy podmiotami bez jakiejkolwiek asymetrii w warunkach przyjętych w rozliczeniach międzyoperatorskich z tego tytułu.

Za szczególnie istotne należy uznać również to, że do dnia dzisiejszego w swojej dotychczasowej praktyce UOKiK nie stwierdził na rynku telefonii mobilnej stosowania praktyk ograniczających konkurencję poprzez działające na nim podmioty. Brak jest zatem podstaw formalnych do stwierdzenia, iż na rynku telefonii mobilnej nie występuje efektywna konkurencja.

Źródło tekstu: Centertel     

Dodaj do:
w sumie: 3
  • 0

    1. ~vanqish  2005-09-13 15:52:12  host: dqt44.neoplus.adsl.tpnet.pl

    To prawda, że urzędnicy ponoszą wine za takistan rzeczy. Oni defacto zmuszają operatorów do zaprzestania prawdziwej konkurencji. Już była kiedyś z Erą taka sytuacja, miała bardzo dobre ceny, zdobyła większość rynku. Po oskarżeniach o monopolizowanie rynku i urzędniczych groźnach musiala troche odpuścić.

  • 0

    2. ~elita  2005-09-13 16:43:51  host: kwant.info

    "W okresie od czerwca 2003 do czerwca 2004 rynek w Polsce wzrósł o 27% co było unikalnym rezultatem w skali europejskiej." - bo wcześniej były takie ceny że odstraszały a i teraz odstajemy od europy. W sumie to stwierdzenie odbieram bardzo negatywnie, rynek powienien być nasycany już od wielu lat.

  • 0

    3.  2005-09-13 19:05:04

    Milo ze PTK Centertel tak sie troszczy o konkurencje ;) ...jednak sam chyba czuje tutaj interes i korzysci dla siebie w tym wszystkim :)) ...choc dla Nas, klientow to i tak w sumie chodzi tylko o to aby CENY SPADALY :-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-161-92-49.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy odporny na zachlapanie smartfon do 1200 zł to:

10 najlepszych smartfonów z odpornością na zachlapanie do 1200 zł (lipiec 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (2)

Archiwum Ankiet