Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Blisko 60 proc. internautów nie dostaje rachunków w terminie

Blisko 60 proc. internautów nie dostaje rachunków w terminie

Ringu 15 Grudnia 2010 15:26

0 0
Blisko 60% internautów zdarzyło się otrzymać rachunki za usługi takie jak telewizja kablowa czy abonament telefoniczny z opóźnieniem - wynika z badania przeprowadzonego przez fundację Komunikacja 2.0 w ramach akcji Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie doscpapierowych.pl). Jednocześnie co trzeci internauta przyznaje, że odcięto mu dostęp do usługi w związku z nieterminowym regulowaniem należności.

Z głosów ponad 2000 internautów, którzy wzięli udział w naszym badaniu wyłania się przerażający obraz. Papierowe, tradycyjne rachunki docierają do abonentów z opóźnieniami, za które potem płacą końcowi klienci. Tradycyjne metody rozliczeń są zawodne i niebezpieczne - komentuje Norbert Kilen z fundacji Komunikacja 2.0. Czy zdarzyło się kiedyś, że rachunek za usługę, której jesteś abonentem (np. telefon, telewizja kablowa) nie doszedł na czas?

Największym problemem wynikającym z otrzymywania faktur w postaci papierowej jest nieterminowe otrzymywanie rachunków. Na tę niedogodność zwraca uwagę blisko 60% internautów. Wyniki ankiety pokazują, że za opóźnienia winę ponoszą najczęściej dostawcy usług oraz operatorzy pocztowi - faktury papierowe trafiają bardzo często pod niewłaściwy adres. Aż 75% internautów znalazło w swojej skrzynce pocztowej przesyłkę adresowaną do kogoś innego.

Czy zdarzyło Ci się znaleźć w skrzynce pocztowej list nie adresowany do Ciebie?

Przesyłanie rachunków drogą pocztową czy nawet e-mailem jest niebezpieczne. Chyba nikt z nas nie chciałby ujawnić wysokości rachunków swojemu sąsiadowi. Tymczasem, jak pokazują wyniki naszych badań, takie sytuacje mają miejsce bardzo często i są zupełnie niezależne od nas - mówi Norbert Kilen.

Zdaniem organizatorów akcji Dość Papierowych Rachunków. Chcę płacić bezpiecznie, wyniki ankiet powinny dać do myślenia operatorom usług i skłonić ich do wprowadzenia nowych, lepszych i bezpieczniejszych form otrzymywania rachunków i płatności. Najlepiej funkcjonującego w wielu krajach Europy Zachodniej systemu EBPP czyli Elektronicznej Prezentacji i Płatności Rachunków umożliwiającej otrzymywanie rachunków za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej, a także błyskawiczną realizację płatności.

W Polsce codziennie wysyłanych jest do klientów indywidualnych ponad 1 milion papierowych rachunków. Choć w ostatnim czasie wielu dostawców udostępniło klientom możliwość otrzymywania rachunków w postaci elektronicznej, to jednak to rozwiązanie nie jest doskonałe. Bezpieczniejsze byłoby udostępnienie rachunków pochodzących od wielu dostawców w jednym miejscu, np. w systemie bankowości elektronicznej. Dzięki temu, logując się na swoje konto, klient może nie tylko prześledzić historię płatności, ale także błyskawicznie opłacić rachunek bez konieczności wypełniania formularza przelewu. Takie rozwiązanie daje także możliwość odrzucenia płatności np. w sytuacji, gdy operator błędnie obliczył należną kwotę . Niestety w Polsce tylko nieliczni usługodawcy udostępniają swoim klientom taką możliwość. Szkoda, bo klienci chętnie by z nich skorzystali, co potwierdzają wyniki naszych ankiet - tłumaczy Norbert Kilen.

Z badań przeprowadzonych przez Fundację Komunikacja 2.0 wynika, że blisko 50% internautów opłaca miesięcznie od 2 do 5 rachunków, a 23% ankietowanych opłaca więcej niż 5 rachunków. Jednocześnie aż 41% ankietowanych przyznało się do zagubienia rachunku.


Źródło tekstu: Compress     

Dodaj do:
w sumie: 18
  • 0

    1.  2010-12-15 16:22:17

    TP od pewnego czasu wysyła rachunki tuż przed dniem spłaty lub w ogóle, odkąd włączyli bez pozwolenia e-fakury.

  • 0

    2.  2010-12-15 16:53:47

    Z tp do mnie też rachunki przychodzą z opuźnieniem. Od jakiegoś konkurenta poczty, bo z blaszką pod spodem :-)

  • 0

    3. ~  2010-12-15 17:12:14  host: z09-04.opera-mini.net

    faktury elektroniczne? A jaka to roznica, skoro wystawiajacy, ja dla przykladu UPC wysyla fizycznie fakture dopiero po tygodniu od daty jej wystawienia? W takim przypadku jest to obojetne czy faktura jest papierowa, czy wysylana Poczta Polska, czy Inpro (czyli kwalifikowana jako wysylka kurierem), czy jest w formie elektronicznej, bo UPC NIGDY nie wysyla faaktur od razu. EMaile sa wysylane okolo 15, a data faktury to tradycyjnie 1 miesiaca. Data platnosci to 21........ Jaka firma taki BAJZEL.... Dodam, ze CIti potrafi wysylac nastepnego dnia od druku/wwystawienia rachunku i NIGDY Poczta Polska nie miala w tym przypadku problemow z dostarczeniem na czas... Ale UPC rznie przygglupa jakim jest i zwala wine na innych....

  • 0

    4.  2010-12-15 17:56:40

    Mam w Playu e-fakturę. Informacja o wystawieniu nowej faktury przychodzi z 5 dni po wystawieniu. Samą fakturę można pobrać dopiero z serwisu Play24 a na maila przychodzą szczegóły faktury ale nie ma danych osobowych. Telewizja kablowa mnie nie daje faktur. Płacę zleceniem stałym stałą kwotę. Gaz czy prąd dają rachunki bodaj na pół roku z góry więc ustawia się z odpowiednim terminem płatności i się samo płaci ;) Inne opłaty stałe też idą przez zlecenia stałe i nie wyobrażam sobie latania żeby płacić w kasie. Bankowość internetowa to jest to czego ludziom potrzeba ;)

  • 0

    5. ~ala  2010-12-15 17:57:06  host: 93-181-162-129.internetia.net.pl

    Mam podgląd on-line - ale na 3-4 dzień, od "wystawienia" - "bo system nie wyrabia" no co za dno... EBPP? w PL? haha Kto za to zapłaci? Teraz to mam listę haseł i kodów - aby wszędzie się po-logować i zobaczyć faktury. Choć najlepszy jest dostawca internetu - stała stawka, a raz w roku jeden list z fakturami, bo jak ktoś do skarbówki potrzebuje...

  • 0

    6. ~me  2010-12-15 18:13:01  host: user-188-33-50-115.play-internet.pl

    W Multimo za papierowe rachunki (ktore sa przysylane 2 raz w roku) od nowego roku oplata 120 zl. Nawet Tele2 tak sobie nie pogrywalo.

  • 1

    7. ~Psion  2010-12-15 20:56:29  host: apn-95-41-13-199.dynamic.gprs.plus.pl

    do 6. jeżeli rzeczywiście jest tak to odsyłam do orzeczeń Sądu - bo to proceder naliczanie dodatkowych opłat za fakturowanie, wielokrotnie bywały takie sprawy i zawsze w konsekwencji były znoszone, odsyłam do źródeł i skutecznej realizacji. Pozdrawiam Wszystkich

  • 0

    8. ~Jacko  2010-12-15 20:58:49  host: v05-16.opera-mini.net

    No to super. pogratulowac.

  • 0

    9. ~s  2010-12-15 23:59:33  host: z19-03.opera-mini.net

    Faktury z eNki daja w bilixie i sa na koncie bankowym zanim pojawi sie monit na tv. Papierow wogole nie przysylaja. Pomarancza tez daje faktury do pobrania przez neta w dniu wystawienia. Smietniki maja dlugi okres na zaplate a za prad tez Energa wysyla szybko wiec wszystkie rachunki ida w terminie. Duzo daje konto internetowe i to ze przelewy sa szybko ksiegowane bo jak ktos tylko czeka na fakture dostarczona do domu i oplaca np. na poczcie to nie ma sie czemu dziwic. Taki kraj ze trzeba samemu wszystkiego pilnowac.

  • 0

    10.  2010-12-16 00:23:07

    Pewien uwielbiany przez czytelników Telepolis operator o pierwszej ofercie i ostatniej jakości wysłał mi raz fakturkę spóźnioną po 2,5 miesiąca, którą dawno zapłaciłem dzięki informacjom z usługi "24" tego operatora :).

  • 0

    11. ~pduncz  2010-12-16 01:42:28  host: vpn-ochota90.net.icm.edu.pl

    Widzę że BILIX usiłuje podnieść łeb. Kiepsko mu idzie. Zamiast tworzyć dziwne, podejrzane fundacje i kółka, lepiej postarałby się wprost pogadać z nadawcami faktur - np. o kosztach.

  • 0

    12.  2010-12-16 08:49:50

    Multimedia Polska to ma bajzel. Rachunek przychodzi z trzy tygodniowym opóźnieniem. Jak data wystawienia rachunku to 4.xx.xx to rachunek otrzymuje ok 25-26 każdego miesiąca i to zazwyczaj z wezwaniem do zapłaty za poprzedni miesiąc. Porażka.

  • 0

    13. ~  2010-12-16 10:01:27  host: z12-08.opera-mini.net

    komus daja fakture na gaz z 6 misiecznym wyprzedzenim????? To ciekawe bbo PGNiG daje, owszem raz na 6 miesiecy, ale NIE z wyprzedzeniem tylko z platnoscia np. 17 ale faktura przychodzi ZAWSZE zaledwie pare dni przed platnoscia, czyli 13.... i to jak dobrze pojdzie, rok temu platnosc byla pod konice grudnia czy na poczatku stycznia i nikt u mnie nie dostal na czas. Ja wiedzialem ile i kiedy zaplacic, bo zalozylem sobie ekonto, ale to chyba nie na tym ma polegac.......

  • 0

    14.  2010-12-16 15:25:16

    @13 ja dostaję fakturę za gaz za 6 miesięcy. Jedna rozliczeniowa i dwie z terminami płatności co 2 miesiące. Czyli za jednym razem dostaje 3 sztuki do zapłacenia z terminami płatności co 2 miesiące. Ustawiam przelew z takim terminem płatności i nie trzeba pamiętać przez pół roku. Z prądem jest podobnie.

  • 0

    15.  2010-12-16 17:38:19

    Muszę przyznać, że kiedy jakaś firma (blaszkowa) zaczęła mi od Plusa dostarczać faktury, nie zdarzyło się, żeby chociaż w dniu płatności przyszła... Ginęły nawet, sąsiad z bloku obok mi przynosił (mimo poprawnego adresu ich listonosz zaminieał numer bloku i mieszkania - no nie wiem kim trzeba być, zeby tak mylić adres). Zrobiłem "aferkę", powiedziałem (pisemnie), ze nie będę płacił faktur, których fizycznie nie dostanę (mam na firmę, wieć faktur mi jest potrzebna) i nie obchodzi mnie czu poleconym czy kurierem będą mi przysyłać... Zmienili na tepsę z powrotem i jak mam koniec miesiączki 8 dnia miesiąca, faktura zwykle 10 jest wystawiana a 12 mam w skrzynce ;-) Ostatnio podobnie zrobiłem w tepsie - odeszli od tepsy i od razu faktury zaczęły przychodzić jak się komuś chciało przynieść... zobaczymy jak po zmianie dostawcy będzie.

  • 0

    16. ~Realista  2010-12-18 20:19:46  host: 89-79-81-212.dynamic.chello.pl

    Jaka płaca pracowników z InPostu, taka praca.Dziwię się, że na ich warunkach ktokolwiek jeszcze chce pracować. Nie dość, że żenada zarobkowa, to jeszcze śmieciowa umowa o dzieło, od której nawet ZUS-u nie odprowadzają. Syf a nie firma.

  • 0

    17. ~Robek  2010-12-19 12:02:39  host: aeqa47.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja przeszedłem ponad rok temu na rachunki elektroniczne, a po pół roku wróciłem do papierowych, bo tylko TP i MultiBank wysyłały je do mnie e-mailem. Inni kazali sobie ściagac z internetu. Nie byłem w stanie zapamietać 17 terminów, adresów stron, loginów, numerów abonenta, albo numerów umów, haseł 1, haseł 2, erakodów, pinkodów, pluskodów itp. Jak zaczęły się zaległości, odcinanie dostępu do usług i inne nieprzyjemności wróciłem do papierowych faktur zostawiając tylko te, które przychodziły e-mailem. Usługodawca powinien dostarczać fakturę za usługi pod wskazany przez klienta adres i dawać mu termin do końca miesiąca opłacenia tej faktury. Wszyscy tak samo. Bo niektórzy, jak np. telewizja "n" posunęli się już do tego, że każą sobie fakturę spisywać z ekranu telewizora. Dobrze, że jeszcze dowodu wpłaty nie trzeba sobie przerysowywać.

  • 0

    18. ~  2010-12-26 14:15:12  host: 81-210-123-94.ip.netia.com.pl

    ludzie ! ludzie ogarnijcie sie i zacznijcie myslec ! aktualnie mamy rok 2010, lada dzien wkroczymy w kolejny rok tej nowoczesnej epoki w ktorej (szczesciem) udalo nam sie zyc. Jesli ktos ma problem bo mu sie spoznia papierowa faktura i w tej sytuacji nie potrafi sobei poradzic to sory... ale najwyrazniej nie zly dupowlaz z takiego goscia. Jest wiele roznych alternatywnych metod poznania wysokosci rachunku oraz danych potrzebnych do zrealizowania platnosci w terminie ktory nas obowiazuje. Koniec i kropka.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-211-233-235.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.