DAJ CYNK

Blisko 60 proc. internautów nie dostaje rachunków w terminie

Ringu

Wydarzenia

Blisko 60% internautów zdarzyło się otrzymać rachunki za usługi takie jak telewizja kablowa czy abonament telefoniczny z opóźnieniem - wynika z badania przeprowadzonego przez fundację Komunikacja 2.0 w ramach akcji Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie (doscpapierowych.pl). Jednocześnie co trzeci internauta przyznaje, że odcięto mu dostęp do usługi w związku z nieterminowym regulowaniem należności.

Blisko 60% internautów zdarzyło się otrzymać rachunki za usługi takie jak telewizja kablowa czy abonament telefoniczny z opóźnieniem - wynika z badania przeprowadzonego przez fundację Komunikacja 2.0 w ramach akcji Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie doscpapierowych.pl). Jednocześnie co trzeci internauta przyznaje, że odcięto mu dostęp do usługi w związku z nieterminowym regulowaniem należności.

Z głosów ponad 2000 internautów, którzy wzięli udział w naszym badaniu wyłania się przerażający obraz. Papierowe, tradycyjne rachunki docierają do abonentów z opóźnieniami, za które potem płacą końcowi klienci. Tradycyjne metody rozliczeń są zawodne i niebezpieczne - komentuje Norbert Kilen z fundacji Komunikacja 2.0. Czy zdarzyło się kiedyś, że rachunek za usługę, której jesteś abonentem (np. telefon, telewizja kablowa) nie doszedł na czas?

Największym problemem wynikającym z otrzymywania faktur w postaci papierowej jest nieterminowe otrzymywanie rachunków. Na tę niedogodność zwraca uwagę blisko 60% internautów. Wyniki ankiety pokazują, że za opóźnienia winę ponoszą najczęściej dostawcy usług oraz operatorzy pocztowi - faktury papierowe trafiają bardzo często pod niewłaściwy adres. Aż 75% internautów znalazło w swojej skrzynce pocztowej przesyłkę adresowaną do kogoś innego.

Czy zdarzyło Ci się znaleźć w skrzynce pocztowej list nie adresowany do Ciebie?

Przesyłanie rachunków drogą pocztową czy nawet e-mailem jest niebezpieczne. Chyba nikt z nas nie chciałby ujawnić wysokości rachunków swojemu sąsiadowi. Tymczasem, jak pokazują wyniki naszych badań, takie sytuacje mają miejsce bardzo często i są zupełnie niezależne od nas - mówi Norbert Kilen.

Zdaniem organizatorów akcji Dość Papierowych Rachunków. Chcę płacić bezpiecznie, wyniki ankiet powinny dać do myślenia operatorom usług i skłonić ich do wprowadzenia nowych, lepszych i bezpieczniejszych form otrzymywania rachunków i płatności. Najlepiej funkcjonującego w wielu krajach Europy Zachodniej systemu EBPP czyli Elektronicznej Prezentacji i Płatności Rachunków umożliwiającej otrzymywanie rachunków za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej, a także błyskawiczną realizację płatności.

W Polsce codziennie wysyłanych jest do klientów indywidualnych ponad 1 milion papierowych rachunków. Choć w ostatnim czasie wielu dostawców udostępniło klientom możliwość otrzymywania rachunków w postaci elektronicznej, to jednak to rozwiązanie nie jest doskonałe. Bezpieczniejsze byłoby udostępnienie rachunków pochodzących od wielu dostawców w jednym miejscu, np. w systemie bankowości elektronicznej. Dzięki temu, logując się na swoje konto, klient może nie tylko prześledzić historię płatności, ale także błyskawicznie opłacić rachunek bez konieczności wypełniania formularza przelewu. Takie rozwiązanie daje także możliwość odrzucenia płatności np. w sytuacji, gdy operator błędnie obliczył należną kwotę . Niestety w Polsce tylko nieliczni usługodawcy udostępniają swoim klientom taką możliwość. Szkoda, bo klienci chętnie by z nich skorzystali, co potwierdzają wyniki naszych ankiet - tłumaczy Norbert Kilen.

Z badań przeprowadzonych przez Fundację Komunikacja 2.0 wynika, że blisko 50% internautów opłaca miesięcznie od 2 do 5 rachunków, a 23% ankietowanych opłaca więcej niż 5 rachunków. Jednocześnie aż 41% ankietowanych przyznało się do zagubienia rachunku.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Compress