Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości (Bez)cenne SMS-y - działania UOKiK i UKE

(Bez)cenne SMS-y - działania UOKiK i UKE

Ringu 4 Stycznia 2011 10:56

0 0

Nieuczciwa cena smsa, sugerowanie wygranej i nieprzyznawanie nagrody mogą słono kosztować nie tylko konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdziła, że konkurs Pusty sms oraz strona internetowa datasmierci.pl wprowadzały w błąd. Skargi napływają również do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Działania obu Urzędów mają wyeliminować nieuczciwe praktyki rynkowe.

Prawie 5 bilionów smsów wysłano na świecie w 2009 roku. Najwięcej piszą Filipińczycy oraz Amerykanie - wysłali 35 proc. wszystkich wiadomości świata. Jak na tym tle wypadają Polacy? W tym samym czasie napisaliśmy łącznie 46 mld smsów - wynika z danych UKE. Bez względu do kogo piszemy, zawsze musimy mieć jasną i rzetelną informację o cenie wiadomości. Wprowadzać w błąd nie może także treść smsów, które dostajemy, biorąc udział w różnych konkursach. Nie zawsze obowiązki te są przestrzegane.

Prezes UOKiK stwierdziła, że Internetq Poland - organizator konkursu Pusty sms oraz Pronatan - właściciel strony internetowej datasmierci.pl - stosowali nieuczciwe praktyki rynkowe. Zakończone postępowania są wynikiem wielu skarg konsumentów.

Postępowanie przeciwko Internetq Poland zostało wszczęte w październiku 2010 roku. Urząd przeanalizował m.in. regulamin konkursu, wzory smsów, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych. Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Np. Jestem Prezesem loterii! Informuję, że koperta z potwierdzeniem przekazu 10 tys. zł zapieczętowana! Wyślij tylko 1 pusty sms! Będziesz się cieszyć! Albo: Koniec świata. Przecież decyzja o przekazaniu 30 tys. zł zapadła. Proszę o nadanie pustego smsa! To jest prawda! Tymczasem, wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody.

Urząd ustalił, że nie tylko osoby, które zdecydowały się wziąć udział w konkursie i wysłały smsowe zgłoszenie, dostawały od organizatora tego rodzaju wiadomości. Były one wysyłane także do tych osób, które nie zgłosiły swojego udziału, a znajdowały się m.in. w bazach operatorów.




Spółka zachęcała do nadania pustego smsa wysyłając po kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset wiadomości do konkretnego konsumenta - przykładowo jeden z uczestników dostał ich 168 w ciągu dwóch miesięcy. Warto przypomnieć, że niezgodne z prawem jest wywoływanie wrażenia, że konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu smsa, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych niekorzystnych zasadach.

Prezes Urzędu stwierdziła, że Internetq Poland stosował zakazaną tzw. agresywną praktykę rynkową i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 499 650 zł. Decyzja nie jest ostateczna - spółka może się odwołać do sądu.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły także informacje na stronie datasmierci.pl. Sposobem na poznanie wyników testu było wysłanie dwóch smsów. Na stronach internetowych hasłem Sprawdź swoją datę śmierci za 1 zł (1,22 zł z VAT) przedsiębiorca sugerował, że cena wiadomości wynosi złotówkę. Jednak zgodnie z informacją na dole strony cena ta obowiązywała tylko przy płatności kartą. W rzeczywistości, konsument, który chciał poznać datę swojej śmierci musiał wysłać dwa smsy po 30,5 zł brutto każdy. Gdyby miał rzetelną informację o koszcie usługi, mógłby nie zdecydować się na udział w quizie.

Ponadto Urząd stwierdził, że na stronie internetowej brakowało wymaganych przez prawo informacji - np. regulaminu, nazwy przedsiębiorcy, adresu e.mail, o miejscu i sposobie składania reklamacji. W związku z tym konsument, który chciałby dochodzić swoich roszczeń, nie wiedziałby do kogo może je kierować. Nie mógł także wcześniej zapoznać się z regułami quizu. Prezes UOKiK stwierdziła, że Pronatan - właściciel strony internetowej datasmierci.pl - naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę 16 811 zł. Ponadto spółka musi opublikować sentencję decyzji w dzienniku ogólnopolskim. Okolicznością łagodzącą w tej sprawie było to, że przedsiębiorca wyłączył prowadzone przez siebie strony. Decyzja nie jest ostateczna - przedsiębiorca może się odwołać do sądu.

Konsumenci, na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mogą obejrzeć film edukacyjny oraz otrzymać informacje, jak rozpoznać prawdziwą cenę sms. Pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:
w sumie: 19
  • 1

    1.  2011-01-04 11:04:08

    Nie wiem, kto i dlaczego miałby wysyłać sms na datasmierci.pl, ale widać był na to popyt skoro zajął się całą sprawą UOKiK.

  • 1

    2. ~  2011-01-04 11:14:26  host: user-46-113-181-71.play-internet.pl

    to ludzie jeszcze sie na takie cuda daja nabierac? jednak glupich nie sieja....

  • 0

    3. ~  2011-01-04 11:21:48  host: p20-02.opera-mini.net

    Może były skargi do uokiku że właściciel strony nie przyjmował reklamacji na źle przewidywane daty śmierci.

  • 1

    4. ~MM  2011-01-04 11:56:24  host: adkm105.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ja się pytam po co wprowadzili te SMSy powyzej 10zł az do 42zł kiedys ich nie bylo i nie bylo tylu cwaniakow - to narzedzie idealne dla nich - bo zadna typowa firma nie bedzie przyjmowac w tej formie zaplaty za typowe uslugi bo za duze koszty (działka dla opów) sa przy rozliczaniu Premium SMS

  • 1

    5.  2011-01-04 12:03:51

    Ja bym chciał jeszcze jedną rzecz... codziennie, dosłownie CODZIENNIE (Choć muszę przyznać, że w nowym roku to jeszcze się nie zdarzyło, w grudniu naliczyłem 22 takie telefony) wydzwaniają do mnie panie na numer stacjonarny, które próbują mi coś wcisnąć telefonicznie, albo to zaproszenie, albo przejście do innej sieci telefonicznej. Powinno być coś takiego, jak przy mailingu, powinno moc się przy takiej rozmowie, NA STAŁE wypisać z listy numeracyjnej danej firmy telemarketingu, by więcej nie nękały.

  • 1

    6.  2011-01-04 12:07:18

    @MM - Odpowiedź na twoje pytanie sam sobie podałeś na końcu zdania. Swoją drogą czasem możesz stawiać kropki i dzielić zdania.

  • 1

    7. ~gregor  2011-01-04 12:38:29  host: 80.240.172.26

    ja z 3 lata temu wyslalem sms na pusty-sms.pl pozniej mnie zasypywali smsami az w koncu poprosilem by mnie wykasowali co niby zrobili w tym roku znowu zaczeli wysylac, dzwonilem, pisalem i okazalo sie ze to nowa edycja konkursu i wg ich regulaminu moga wysylac mi nadal reklamy co za *** niech tym sie zajma i przypierdziela paredziesiat baniek a nie jakies grosze

  • 1

    8. ~  2011-01-04 12:48:27  host: z18-04.opera-mini.net

    wygrac to mozna ale tylko jak nie wyslemy zadnego sms premium..tak w ogole to na nr play poblokowalem ruch premium i kazdy z mno powinien miec ussd lub sms na takie blokady..tym tez uke i uokik niech sie zajma.mirekb

  • -1

    9. ~Patinka_Patinki  2011-01-04 12:55:28  host: 195-205-203-5.mtk-tv.pl

    I co z tego że UOKiK nałożył karę jak przecież oni się odwołają ! i wygrają sprawę, mają najlepszych adwokatów ! i tyle będzie ze "sprawiedliwości"

  • 1

    10. ~Sil3ncio  2011-01-04 13:36:12  host: 207-176-6-110.static.pccwglobal.net

    Dla wszystkich chcących się pozbyć nachalnych reklam, telefonów i sms-ów reklamowych podaję absolutnie skuteczny sposób na pozbycie się każdego nachalnego marketingu. Wystarczy wysłać maksymalnie dwa listy polecone. Najpierw pobieramy formularz z tej strony: http://www.giodo.gov.pl/data/filemanager_pl/471.doc Wypełniamy go i wysyłamy listem poleconym na adres firmy wysyłającej nam reklamy czy smsy. W przypadku dalszego nękania nas marketingiem przez tę firmę, drugi listy wysyłamy już bezpośrednio do GIODO, jako skargę na niedopuszczalne przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych (szczegóły dotyczące składania skarg są dostępne na stronie http://www.giodo.gov.pl/579/ ) W skardze opisujemy nasz przypadek i obowiązkowo dołączmy kopię wcześniej wysłanego do spamera listu wraz z kopią pocztowego potwierdzenia nadania tegoż listu. Procedura trochę potrwa, ale zapewniam, SKUTECZNOŚĆ GWARANTOWANA !

  • -1

    11. ~denis  2011-01-04 14:01:32  host: c39-61.icpnet.pl

    nadal największą kasę można zarobić na niewiedzy i głupocie ludzkiej. Tej drugiej nigdy nie zabraknie.

  • 1

    12. ~Cezy  2011-01-04 14:22:41  host: 193.201.167.254

    Sil3ncio. Zapewne zadziała ale skąd mam wiedzieć komu to wysłać w przypadku SMS-ów?

  • 1

    13. ~robertnik  2011-01-04 14:42:16  host: 178-37-154-96.adsl.inetia.pl

    Moja Mama jest łatwowierna i to jest cecha zdecydowanie pozytywna i na pewno nie chciał bym tego zmienić. Nauczyła się że najpierw pyta się mnie zanim odbierze gwarantowany samochód, albo coś innego. Takie naciąganie ludzi powinno być karalne. Mamy z góry zakładać że ktoś chce nasz oszukać? Mamy zamknąć się w domu i przestać żyć w symbiozie z otoczeniem przez takich przestępców? Przecież nie chcemy wychować pokolenia nie czułych i w nic nie wierzących "głazów"

  • -1

    15. ~Cola Beer  2011-01-04 15:11:13  host: user-46-112-35-22.play-internet.pl

    Zarabianie na ludzkiej głupocie jest pokusą tym silniejszą im bardziej głupota się szerzy. Szczerze mówiąc nawet powołanie Urzędu Ochrony Frajerów nic nie pomogłoby. W końcu to bardzo atrakcyjna grupa klientów, bardzo pożądany elektorat i wymarzony odbiorca wielu mediów i marketingowców.

  • 1

    16. ~  2011-01-04 17:50:35  host: z23-09.opera-mini.net

    Pol banki to zawsze cos - ma nadzieje ze to dopiero poczatek i w koncu nie bedzie mozma wprost klamac.

  • 1

    17. ~a_lex  2011-01-04 18:18:58  host: dvi202.internetdsl.tpnet.pl

    Świetna jest ta reklama, co miga na górze - doskonale dobrana do newsa :) A'propos co wybraliście, laptopa czy telewizor, albo iPada czy iPhona/ :)

  • 1

    18. ~  2011-01-04 20:20:43  host: apn-77-114-52-45.dynamic.gprs.plus.pl

    # 17 nic , bo w pierdoły nie wierze i w reklamowy spam nie klikam , więc nawet mnie to nie interesuje co tam jest ukryte .

  • 1

    19.  2011-01-04 20:34:07

    A skąd się wzięła kara 499 650 zł, to już nie mogli pół miliona nałożyć, lepiej i "bardziej edukacyjne" dla innych nieuczciwych firm by brzmiało, a tak rabat dostali, czy co? :-)

  • 0

    20. ~a_lex  2011-01-05 22:49:46  host: z22-16.opera-mini.net

    Co tam jest ukryte to ja wiem bez klikania.Gratuluje poczucia humoru.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-81-197-127.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.