Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Będzie prościej budować sieci

Będzie prościej budować sieci

WitekT 12 Października 2009 20:08

0 0

Na przełomie tego i przyszłego miesiąca do sejmu powinna trafić ustawa, która od nowego roku będzie wymagała m.in. aby każdy nowy budynek wielorodzinny był wyposażony w sieć światłowodową - mówi Gazecie Wyborczej Magdalena Gaj, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za telekomunikację.

Spowoduje ona (ustawa - przyp. red.) taką rewolucję, jaką po wojnie była telefonizacja. Teraz będzie internetyzacja. Ustawa pozwala samorządom budować sieci telekomunikacyjne za publiczne pieniądze. Nakazuje im też udostępnianie ich chętnym operatorom. Gminy nie będą jednak swobodnie świadczyć usług detalicznych użytkownikom końcowym - mówi Magdalena Gaj.

Co prawda już teraz samorządy mogą inwestować w sieci telekomunikacyjne, ale teraz regionalne izby obrachunkowe nie będą mogły już zakwestionować takiej inicjatywy. Teraz budowa sieci telekomunikacyjnej zostanie zrównana pod względem ważności z budową np. chodnika. Samorządy przy budowie sieci mogą korzystać z 400 mln euro środków europejskich.




Dla wszystkich wprowadzamy zmiany, np. w ustawie o drogach. Zarządca, który ją buduje lub remontuje, będzie miał obowiązek zbudowania kanału technologicznego, czyli rury, w którą można wpuścić kable. Będzie się też musiał zgodzić na postawienie obok drogi słupów czy szafek telekomunikacyjnych - chyba że wykaże, że taka infrastruktura zagrozi bezpieczeństwu ruchu drogowego. Wodociągi i inne służby będą musiały umożliwić położenie światłowodu w swoich rurach czy zawieszenie ich na słupach, jeśli istnieje taka możliwość techniczna bez uszczerbku dla ich podstawowej działalności. Światłowód może iść wszędzie, bo przecież nie zardzewieje. Ta zmiana mocno obniży koszty ponoszone przez operatorów - dodaje wiceminister.

Dodatkowo, zmieniona zostanie również ustawę o zagospodarowaniu przestrzennym. Organy decydujące o pozwoleniu np. na budowę masztu czy położenie kabla, na wydanie decyzji będą miały 65 dni, a każdy dzień zwłoki to 500 zł kary. Dotychczas takiego terminu w ustawie nie było. Często zdarza się też, że w planach zagospodarowania gminy zapisują zakaz inwestycji telekomunikacyjnych bez jakichkolwiek uzasadnień. Nowa ustawa pozwoli prezesowi UKE zakwestionować taki plan.

Realne wyniki ustawy, która w życie powinna wejść z początkiem 2010 roku, Magdalena Gaj szacuje na 2013-2014 rok.

Źródło tekstu: Gazeta Wyborcza     

Dodaj do:
w sumie: 23
  • 0

    4. ~  2009-10-12 20:51:42  host: v01-03.opera-mini.net

    Kolejne gruszki na wierzbie oszustow z PO ile bylo juz tych obiecanek przez 2 lata. ps glosowalem na PO ale juz zmadrzalem

  • 0

    5. ~ttt  2009-10-12 20:55:22  host: aahz79.neoplus.adsl.tpnet.pl

    @4 To nie tylko obietnice PO, ale również innych poprzednich polityków i lokalnych notabli. Takie tematy są modne jak trzeba zabiegać o głosy wyborców. Ktoś to siedzi głęboko w telekomunikacji, wie jak wygląda kwestia inwestycji telekomunikacyjnych, wie jak się uzgadnia różne rzeczy z urzędami, zarządami dróg, właścicielami działem, a także z przedsiębiorstwami państwowymi typu wodociągi, lasy, to czytając ten artykuł z GW ma naprawdę niezły ubaw.

  • 0

    6. ~embe  2009-10-12 21:20:25  host: aelp56.neoplus.adsl.tpnet.pl

    życie pokaże czy prawo potrafi uleczyć paranoje, lęki, niewiedzę i bezradność... OBY...

  • 0

    7. ~greed  2009-10-12 21:30:33  host: chello089078052225.chello.pl

    A pani Gaj wg wyżej komentujących to jaka opcja polityczna - PO, Pis, SLD czy może PSL?

  • 0

    8. ~impassive  2009-10-12 21:45:48  host: ip-89-174-126-167.multimo.pl

    Obowiązkowo? A ryży oszust to podobno liberał?

  • 0

    9. ~n  2009-10-12 21:50:00  host: public-gprs29699.centertel.pl

    ttt, zgodzę się z Tobą, po prostu nie ma co skakać z radości. Jednak takie zmiany zawsze trochę pomogą, zwłaszcza ułatwienia przy układaniu kabli w terenie. Jak na wybory to jeszcze trochę za wcześnie, do tego czasu elektorat zdąży zapomnieć :)

  • 0

    10. ~  2009-10-12 21:53:37  host: p07-13.opera-mini.net

    Światłowod to fajna sprawa lecz sposób dofinansowania jaki tu przedstawiają jest wg mnie nie uczciwy. Dlaczego niby dofinansowanie ma być do nowo powstających (w praktyce) budynkow wielorodzinnych? A co z istniejącymi już budynkami których jest pełno w miastach albo co z domkami jednorodzinnymi? Dlaczego one mają być poszkodowane? Jednym dają światłowody a innym nawet dobrych miedziakow nie dadzą!

  • 0

    11.  2009-10-12 21:55:22

    10: infrastruktura w budynku to broszka budującego - inwestycje publiczne mają z kolei iść w szkielet.

  • 0

    12. ~  2009-10-12 21:59:56  host: p07-13.opera-mini.net

    Co do światłowodów w wykonaniu tp to ciocia co mieszka na wsi powiedziała że do głównej skrzynki są u nich poprowadzone światłowody i pewnie idą gdzieś dalej a Ona mieszka w domu jakieś pół km od tej skrzynki tp i okazuje się że jak chciała mieć net neostrade szybsza niż 1mega to okazuje się że nie mają możliwości technicznych. Bo podobno co z tego że są światłowody blisko jak skrzynka stara jest

  • 0

    13. ~  2009-10-12 22:31:50  host: v08-16.opera-mini.net

    jak zwykle..moje swietokrzyskie bedzie na koncowce.tyle srodkow na inwestycje bylo ale ani marszałek ani ekipa z uw nie zrobiła nic.zadna ustawa czy rozporzadzenie nic tu nie zmieni.nask zawalil e-swietokrzyskie a projekt rpw słabo wyjdzie.mirekb

  • 0

    14. ~  2009-10-12 22:48:30  host: v01-03.opera-mini.net

    Ta, a moje podkarpackie też nie lepsze :/

  • 0

    15. ~  2009-10-12 23:39:58  host: admb38.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Ta to cale e-swietokrzyskie to jedna wielka kompromitacja. Dobrze przynajmniej ze stolica tego woj. rosnie w oczach, ale to pewnie zasluga tego ze nie ma wsrod samorzadowcow partyjnych zlodziei (czyt. PO), ani komuchow (czyt. SLD) tylko ideowi ludzie bez partyjni.

  • 0

    16. ~kamil  2009-10-13 08:19:50  host: gaq130.internetdsl.tpnet.pl

    marzenia.....

  • 0

    17. ~Marcin  2009-10-13 08:35:51  host: 212.160.172.70

    cytat" nowy budynek wielorodzinny był wyposażony w sieć światłowodową" ale swiatłowód skończy sie w piwnicy, kto teraz dociagnie resztę by połączyć z siecia? pomysł niby fajny ale za mało realny

  • 0

    18. ~  2009-10-13 09:44:12  host: v06-12.opera-mini.net

    Wczoraj u Lisa Ha ha dobre BYŁO PYTANIE CZY POPIERASZ D.TUSKA wyslalem przeciwny glos i przyszedl raport oczekuje za minute wyslalem kolejny i to samo mysle sobie co jest?wysle teraz ze popieram i uwaga natychmiast dostarczono i sms zwrotny ze dziekuja itd minelo 15 minut program zakonczony lis podal wyniki.65% na tak.Po 5minutach od zakonczenia programu przyszedl raport ze dostarczono .Tak manipuluje T.Lis

  • 0

    19. ~  2009-10-13 10:24:50  host: 77-255-210-161.adsl.inetia.pl

    Trochę w tym błędów stylistycznych. Nawet nie potrafią porządnie przepisać.

  • 0

    20. ~Templariusz  2009-10-13 10:35:58  host: 212.160.172.70

    Wspaniały pomysł! W końcu wychodzimy z zaścianka :D

  • 0

    21. ~nyczaj100  2009-10-13 10:54:27  host: 078088224018.kielce.vectranet.pl

    Każdy budynek powinien mieć dostęp do światłowodu, który można przeprowadzić obok rur kanalizacyjnych, ciepłowniczych, gazowych, kabli elektrycznych itp.

  • 0

    22. ~TPSA  2009-10-13 12:35:21  host: host188.stimo.net

    Ja mam skrzynkę TPSA montowaną kilka lat temu w związku z budową szeregówek w okolicy i SĄ WOLNE ŁĄCZA ale od mojego budynku do skrzynki jest 60 m w związku z czym BRAK JEST MOZLIWOŚCI TECHNICZNYCH pomimo tego, że wynajęta przez TPSA firma stwierdziła, że i owszem, są. Czyli przepisy sobie a życie sobie :)

  • 0

    23. ~Chrome_TP  2009-10-13 12:55:56  host: afid14.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ad 22 dla jasności - tamta firma stwierdziła najprawdopodobniej, iż są możwliwości podpięcia - czyli techicznie jest wykonalna inwestycja dobudowania kabla pomiędzy wami a tamtą skrzynką - natomiast TP stwierdziła iż jest brak możliwości technicznych aby was podpiąć czyli albo inwestycja podpięcia została uznana za nie opłacalną - albo co z tego że szafka tam jest skoro np na centralce byłoby za mało portów abonenckich lub pod neo aby was tam ew podpiąć ;] w związku z tym podpić do szafy by się pewnie dało (czyli wydać kasę na inwestycje) ale bezsensownie bo bez możliwości zwrotu tej inwestycji w najbliższym czasie - Lepiej napisz do TP z zapytaniem dlaczego tak naprawdę macie to BMT lub wystąp o mediację do UKE w tej sprawie. Przynajmniej będziecie naprawdę wiedzieli na czym stoicie... a pół żartem to może wystąpicie jako mieszkańcy np do netii aby to ona wam podpięła kable a potem na swoim sprzęcie pod LLU na tamtej centrali świadczyła usługi ? :> - no co spróbować i pomarzyć zawsze można :P

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-173-230.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.