Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Bank ostrzega klientów przed tzw. vishingiem

Bank ostrzega klientów przed tzw. vishingiem

sirmark 23 Października 2015 21:53

6 0

ING Bank Śląski ostrzega klientów przed tzw. vishingiem, czyli voice phishingiem. To oszustwo polegające na wyłudzaniu poufnych danych bankowych przez telefon.

Takimi wrażliwymi danymi, na które chętnie połaszą się oszuści, są m.in. login i hasło do systemu bankowości elektronicznej, albo numer karty płatniczej, jej kod CVV (3-cyfrowy kod na odwrocie karty) i okres ważności. To przepustki do konta klienta w systemie bankowości elektronicznej, czy do dokonania "na rachunek" ofiary transakcji w Internecie.

Oszuści mogą sami zadzwonić do klienta, podając się np. za pracownika banku, albo funkcjonariusza policji czy urzędnika. Naciągacze jednak czasem wysyłają SMS-y lub e-maile z prośbą o kontakt pod danych numerem, np. w celu rzekomej aktualizacji czy weryfikacji pewnych danych. Znane są też sytuacje, gdy oszuści donosili o wirusie panoszącym się po systemach banku, i podają numer bezpieczniejszego rachunku na który koniecznie należy przelać środki aby ich nie stracić.




Klienci banków nigdy i nikomu nie powinni podawać swoich loginów czy szczegółów identyfikacyjnych karty płatniczej. A już taka prośba przez telefon powinna wzbudzić potężne wątpliwości o intencje rozmówcy. W takiej sytuacji warto zapisać sobie personalia osoby dzwoniącej i na infolinii banku zweryfikować to, czy dana osoba tam faktycznie pracuje, i czy jej komunikat był prawdziwy. Oczywiście numer do banku należy znaleźć na jego stronie internetowej, a nie dzwonić pod numer podany przez podejrzanego rozmówcę.

Z danych organizacji Financial Fraud Action wynika, iż w 2014 r. w Wielkiej Brytanii ofiary vishingu straciły 23,6 mln funtów. W Polsce brak takich danych, ale metoda oszustwa nie jest szczególnie popularna.

Źródło tekstu: wł     

Dodaj do:

Tagi: vishing | phishing

w sumie: 37
  • 2

    18.  2015-10-24 11:32:44

    16 - wystarczy oddzwonić do banku jeśli ktoś mówi, ze to ważna sprawa, nie?
    Ja nigdy nie rozmawiam z ludźmi, którzy do mnie dzwonią. Nigdy. A jeśli dzwonią z instytucji gdzie mam wręcz zastrzeżone wszelkie zgody - marketingowe itp. jestem w stanie zrobić awanturę ;-)

  • 3

    19.  2015-10-24 11:37:00

    Banki, operatorzy... To pikuś jest. Najfajniejsi są np. dostawcy prądu (energii elektrycznej - tak, rozróżniam te dwie rzeczy ;-)). Ostatnio dzwoniła pani z Tauronu i - to najciekawsze - powiedziała, że jako stały klient PGE mam od Tauronu specjalną ofertę itd., itp., ale żeby ją otrzymać muszę poddać się weryfikacji, dlatego ona prosi mnie o dane klienta - zgodne z ostatnią fakturą PGE ;-)
    Zapytałem skąd ma moją fakturę skoro nie jest stroną umowy, czy może ze skarbówki jest albo co? No ona nie ma, ale żeby wiedziała z kim rozmawia, musi poznać moje dane ;-)

  • 2

    20.  2015-10-24 11:52:48

    19). Czyli krótko mówiąc - chciała Cię przepisać do swojej firmy? hm... ciekawe, czy byś dostawał wtedy dwie faktury do zapłaty
    :-D

  • -3

    22. ~  2015-10-24 19:22:37  host: user-94-254-146-104.play-internet.pl

    Taaa.. spróbujcie nie podać jakiś danych policjantowi to dopiero będziecie mieli.

  • 2

    23. ~  2015-10-24 19:41:55  host: user-46-112-253-79.play-internet.pl

    @22: Policjant ma obowiązek okazać legitymację, po drugie nie żądają żadnych danych przez telefon, mądralo.

  • 2

    24. ~  2015-10-24 19:43:40  host: user-46-112-253-79.play-internet.pl

    @19: To mi wygląda na naciągaczkę z call center wynajętego przez jakąś "firmę-krzak".

  • 0

    25.  2015-10-24 19:48:45

    24 - być może. Nie obchodzi mnie to za bardzo kim ona była ;-)

  • 0

    27.  2015-10-25 00:40:25

    @10 I tutaj jesteś kolego w WIELKIM błędzie. Płacąc przelewem jesteś na starcie stracony.... A to tak. Jeśli zapłacisz kartą, a nawet jeśli ktoś skorzysta z twojego numeru karty to zawsze wykonujesz jeden telefon do banku i reklamujesz transakcję. I ZAWSZE bank wycofuje tą transakcję jeśli jej nie wykonałeś. Nazywa się chargeback i niejednokrotnie korzystałem z tej usługi przy płatnościach Alle.... Zamiast policji i ubezpieczeń i łażenia po sądach, dzwonisz do baku i uprzejmie składasz reklamację, że nie otrzymałeś przedmiotu i na 100% zwracają ci całą transakcję. To prosta niewiedza sprawia, że boimy się korzystać z kart a tak na prawdę to jest to najbezpieczniejsza forma płatności.

  • 1

    28.  2015-10-25 00:45:20

    @10 Aha. A kod CVV to możesz sobie zawsze mazakiem zamazać. Tutaj akurat się z tobą zgodzę. Każdy kasjer może zrobić zdjęcie karty a potem zrobić zakupy. Ale znowu... jeden telefon i chargeback. I wtedy to już nie jest twoje zmartwienie tylko wystawcy karty i banku. Za to dostają prowizję i uwierz mi mają środki na to żeby ściągać takie należności. Ale to jak wspomniałem nie jest już twoim problemem tylko wystawcy karty.

  • 1

    29. ~  2015-10-25 13:52:12  host: user-46-112-46-215.play-internet.pl

    @28: Może i chargeback jest skuteczny, ale zawsze te procedury trochę trwają, dlatego lepiej nie płacić kartą debetową połączoną z głównym ROR, bo jeżeli złodziej skutecznie "wyczyści" Ci konto z wszystkich lub większości środków, to przez co najmniej miesiąc nie masz z czego regulować bieżących opłat. Lepiej mieć do tego kartę przedpłaconą (z własnym rachunkiem technicznym, którą zasilasz tylko na chwilę przed transakcją i kwotą równą dokonywanej płatności lub nieznacznie większą), kartą powiązaną z innym kontem, albo nawet kredytową.

    Dlatego wolę banki, które pozwalają zablokować transakcje internetowe albo ustalić na nie osobny limit. I uważam, że kod CVV/CVC powinien być drukowany np. na umowie o kartę (a nie na samej karcie) albo ustalany przez użytkownika (z możliwością zmiany jak PIN w niektórych bankach).

  • 1

    30.  2015-10-25 14:33:02

    @29 Praktycznie wszystkie banki oferują zmianę limitów online. Można zmienić limit tylko na czas wykonywania przez siebie transakcji. Jest podział praktycznie na wszystkie, łącznie z MO/TO oraz internetowymi więc nie ma problemu. Są oczywiście karty wirtualne i tych też warto używać ale nie dają takiego bezpieczeństwa jak np. karty kredytowe które mają dodatkowe ubezpieczenia. Używanie kart jest najbezpieczniejszym środkiem płatniczym tylko trzeba robić to z głową. Płacenie przelewem to pewna utrata środków w przypadku oszustwa. Jeśli chodzi o chargeback to zależy od karty. Mnie np. bank zwraca natychmiast kwotę na konto a procedura reklamacyjna idzie swoim torem. Jedno jest pewne. NIGDY nie podawajcie ŻADNYCH danych jeśli kontakt następuje ze strony 'banku'. Banki nigdy o takie nie pytają. Generalnie to przez telefon nie załatwia się spraw finansowych jeśli ktoś dzwoni do nas z ofertą a nie my do banku. Żelazna zasada i wszystko będzie ok. Tylko, że niestety jest u nas duża niewiedza, zwłaszcza u ludzi starszych dla których to wszystko to jest nowość i to właśnie wykorzystują złodzieje.

  • 0

    31.  2015-10-25 19:06:00

    JackLondon: ja to akurat wiem, a i tak przy drobnych opłatach wolę przelew, właśnie ze względu na możliwość skopiowania danych, potem trzeba blokować karty, zamawiać nowe, zawsze trochę nerwów przy tym i czasu człowiek traci. Z drugiej strony powtórzę: gdyby banki nie uskuteczniały marketingu produktów własnych, czyli gdyby nie SPAMowały, bo to jest po prostu SPAM, jakkolwiek by go w ustawie nie oddzialać od informacji handlowej, gdyby kodu CVV nie było na kartach, gdyby procedury weryfikacji były w paru miejscach lepsze (czyli nie wymagajmy podawania danych osobowych na pytania ogólne), to by nie było tylu problemów.

  • 0

    32.  2015-10-25 19:07:09

    Jakieś 2 godziny temu na mojej skrzynce pojawiła się wiadomość:

    Dostęp do Twojego konta iPKO został zablokowany!
    W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów zablokowaliśmy konto w systemie iPKO, powodem jest nieautoryzowany dostęp do konta.
    W celu odzyskania dostępu prosimy o weryfikację właściciela rachunku, logując się na:
    www.ipko.pl

    Serdecznie pozdrawiamy,
    Zespół PKO Bank Polski

    W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Infolinia 801 307 307

    Ten e-mail został wygenerowany automatycznie. Prosimy na niego nie odpowiadać. Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie przy ul. Puławskiej 15, 02-515 Warszawa, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000026438; NIP: 525-000-77-38 REGON: 016298263; kapitał zakładowy (kapitał wpłacony) 1 250 000 000 zł.

    Raczej nie polecam klikać na odnośnik ;-)

  • 1

    33.  2015-10-25 19:08:46

    Na szczęście nie wygenerowało odnośnika w postaci hipertekstowej ;-)

  • 1

    34. ~  2015-10-25 19:48:53  host: user-94-254-146-59.play-internet.pl

    @23 panie mądralo widać nie wiele w życiu przeszedłeś więc nie pisz bzdur że nie zadają żadnych danych przez telefon.

  • -1

    35.  2015-10-25 20:00:32

    34 - młody jesteś więc może podajesz przez telefon dane, bo Ci się wydaje, że musisz jak ktoś po drugiej stronie powie, ze jest z policji np. ;-)

  • 1

    36.  2015-10-25 20:19:38

    34). pomyliłeś policję z naciągaczem - czuj się uświadomiony
    :-)

  • 0

    37.  2015-10-25 23:32:19

    @31 Chyba nie dociera... Nie wiem jak się ma to co napisałeś do tego co ja powiedziałem. Weź marker i zamaluj kod CVV. Nie wiem z czego robisz problem :) A jak chcesz komuś zapłacić na konto i potem chodzić po policji i po sądach zamiast złożyć reklamację i zapomnieć to proszę cię bardzo. Twój wybór nikt cię nie zmusza :) A powiem ci ciekawostkę a propos marketingu. Można do banku zadzwonić i zastrzec, że nie chcesz. Takie coś też mają :) I nie wiem co kod CVV ma do 'spamu'. Ty po prostu nie czytasz ze zrozumieniem. Przecież możesz zmienić w każdej chwili limit na transakcje internetowe na zero i nic się nie stanie. Przeczytaj jeszcze raz mój post. I generalnie to rób co chcesz. To przecież twoje pieniądze :)

  • 0

    38.  2015-10-26 11:18:34

    #37: poruszamy kilka wątków naraz, ja z kolei uważam, że do Ciebie nie dociera. A propos marketingu, to oczywiście możesz dzwonić, np. taki mbank miał kilka "utajnionych" zgód, nie wystarczyło odhaczyć na stronie internetowej, trzeba było maglować konsultanta, raz poświęciłem trochę czasu (jak jeszcze miałem konto w tym banku) i to załatwiłem, od tej pory przestali do nas dzwonić, ale ja się orientuję, myślisz, że większość osób się orientuje? Ileż moich znajomych narzeka na banki, operatorów, kablówki - generalnie wszędzie zgody są domyślnie włączone, wszędzie limity są domyślnie bardzo duże, a powinno być odwrotnie - kto jest świadomy, to sobie włączy, reszta tego nie potrzebuje, daje się naciągać, na tym bazują banki, kablówki, platformy, operatorzy komórkowi.

  • 0

    39. ~  2015-10-26 17:46:53  host: user-94-254-146-239.play-internet.pl

    25 i 36 do was chyba nie dociera słowo pisane...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-205-8-87.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy skorzystałbyś z opcji logowania na podstawie wzorca oka?

Comarch: będzie biometria w rozwiązaniach dla banków

 

Zobacz wynik | Opinie (1)

Archiwum Ankiet