Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Badania UKE: coraz mniej stacjonarnych, coraz więcej prepaidów i łączy

Badania UKE: coraz mniej stacjonarnych, coraz więcej prepaidów i łączy

WitekT 26 Marca 2010 16:07

0 0

W 2009 roku 51,4% Polaków posiadało telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym. Korzystający zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego stanowili 40,9% ogółu ankietowanych, natomiast wyłącznie telefon stacjonarny posiadało 10,5%. To spadek o odpowiednio 7 p.p., 3,2 p.p. i 3,8 p.p. w porównaniu do 2008 roku - wynika z badań przeprowadzonych przez UKE.

Telefonia stacjonarna

Tak jak w poprzednich latach, pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, jednak z roku na rok jej baza kliencka ulega zmniejszeniu. W 2009 roku niecałe 68% badanych abonentów korzystało z usług tego operatora. Jest to o 16,4 p.p. mniej niż rok wcześniej. W analizowanym okresie najwięcej abonentów zyskała Netia (11,4%), co głównie wiązało się z przejęciem przez nią w 2008 roku spółki Tele2 i jej klientów.

W 2009 r. średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny wynosiła około 70 zł i była mniejsza o 13,5% niż w 2008 i o 17,6% niż w 2007 roku.

W 2009 roku spadła również wysokość średniej opłaty za abonament. Miesięczny koszt abonamentu za telefon stacjonarny wynosił w 2009 roku średnio około 44,5 zł. Opłata ta więc była niższa o około 9% w stosunku do lat poprzednich, kiedy to oscylowała na poziomie 48 - 49 zł.

Obecnie tylko niewielka część respondentów posiadających telefon stacjonarny twierdzi, że korzysta z technologii VoIP poprzez różne formy dostępu: bezpośrednio bez użycia komputera, poprzez komputer oraz poprzez karty zdrapki, prepaid, czy numer dostępu. W 2007 roku zaledwie 2,5% ankietowanych użytkowników korzystało z tego rodzaju technologii - w 2009 roku grupa ta stanowiła 4,1% całości. Wyniki badań wskazują, że wiele osób nie wie, iż w technologii VoIP funkcjonują także komunikatory głosowe.

Telefonia komórkowa

W 2009 roku prawie 85% Polaków deklarowało posiadanie telefonu komórkowego, a więc o 2 punkty procentowe więcej niż rok wcześniej. 44% ogółu badanych posiada obecnie wyłącznie telefon komórkowy. W 2007 roku odsetek osób posiadających tylko telefon komórkowy był prawie na identycznym poziomie co w 2008 roku (około 39%), mniejszy był natomiast w ubiegłych latach odsetek osób posiadających zarówno telefon komórkowy jak i stacjonarny.

Na przestrzeni ostatnich trzech lat nastąpiła zmiana preferencji konsumentów korzystających z telefonii komórkowej. W 2009 roku najbardziej popularne były telefony prepaid, choć grupa ich użytkowników tylko o niecały procent przewyższała liczbę osób płacących abonament. Oferty typu mix zwiększyły swój udział do 8,8%. W 2007 i 2008 roku, najbardziej popularne wśród respondentów były oferty abonamentowe. Korzystało z nich odpowiednio 51,9 % i 53,7% badanych, co dawało przewagę 8-10 p.p. nad opcją prepaid. W 2007 roku odsetek osób korzystających z telefonów doładowywanych poprzez zakup karty prepaid, podobnie jak w 2008 roku, wyniósł 43,4%, a z telefonów w opcji "mix" korzystało zaledwie 6,1% respondentów.

Za korzystanie z telefonu komórkowego na abonament konsumenci w 2009 roku płacili miesięcznie średnio 77 zł, a uŻytkownicy telefonów w systemie prepaid przeciętnie 44 zł. Najmniej płacili uŻytkownicy telefonów w systemie mix - 38 zł. Taki rozkład cen był charakterystyczny dla całego badanego okresu. Ceny te jednak (z wyjątkiem systemu prepaid i mix w 2008 roku, co mogło być spowodowane mniejszą liczebnością próby) z roku na rok ulegały stopniowej obniżce.

Zmiana operatora i przenośność numerów




Największe zainteresowanie zmianą operatora wśród osób posiadających telefon stacjonarny, komórkowy lub oba, można było zaobserwować w 2008 roku Odsetek osób, w których gospodarstwach zmieniono operatora wyniósł wówczas ponad 29% i był o ponad 6 p.p. wyższy niż w roku poprzednim, i aż o 10 p.p. wyższy niż w roku 2009.

Z roku na rok wzrasta natomiast odsetek osób, które deklarują, Że przy zmianie operatora chciałyby zachować swój dotychczasowy numer telefonu. W 2009 roku takich osób było prawie 78%, co stanowiło wzrost o 12 p.p. w stosunku do roku 2007.

Dostęp do Internetu

W dość szybkim tempie zwiększa się liczba osób posiadających dostęp do Internetu. Podczas gdy w 2007 roku jedynie 44,5% respondentów posiadało dostęp do sieci, w 2009 roku odsetek ten wzrósł już do prawie 58%.

Nadal zwiększa się liczba nowych przyłączy realizowanych w technologiach stacjonarnych. Choć stale najpopularniejszą technologią wykorzystywaną do świadczenia usługi dostępu do Internetu jest DSL, na znaczeniu zyskuje technologia DOCSIS wdrażana przez operatorów telewizji kablowych (TVK). Od lat wzrost liczby klientów korzystających z tej technologii jest stabilny. Dynamika przyrostu łączy w stosunku półrocznym wyniosła odpowiednio około 9,0% od czerwca 2008 roku do stycznia 2009 roku, ponad 8,0% od stycznia 2009 roku do czerwca 2009 roku oraz 7,7% od czerwca 2009 roku do grudnia 2009 roku. Dostęp do Internetu świadczony przez operatorów TVK nie jest jednak możliwy na terenie całego kraju, gdyż operatorzy ci obecni są przede wszystkim w większych miastach.

Od 2008 roku rośnie również udział szerokopasmowego dostępu mobilnego (z 1,9% w czerwcu 2008 roku do 5,5% w grudniu 2009 roku).

Pozytywną tendencją jest wrastający odsetek osób korzystających z łączy o przepływności większej niż 1 Mb/s. W 2009 roku respondenci w zdecydowanej większości korzystali z Internetu o prędkości łącza większej niż 1 Mb/s. Takie łącze posiadało prawie 60% respondentów. Dla porównania w 2007 roku odsetek ten wynosił 32,8%, a najwięcej badanych (34,3%) posiadało łącze o prędkości w przedziale od 256 kb/s do 1 Mb/s.

O badaniu

Co roku UKE przeprowadza wśród konsumentów badania ankietowe mające na celu poznanie ich opinii o rynku usług telekomunikacyjnych oraz określenie preferencji. Badania przeprowadzane są na reprezentatywnej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej, w sposób umożliwiający przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski. W roku 2007 próba badawcza wynosiła 1500 wywiadów, w 2008 - 1600, a w 2009 - 1602.

Zobacz: pełną treść badania UKE (plik .pdf; 393 kB).

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 19
  • 1

    1. ~Longman  2010-03-26 16:44:37  host: adbl221.neoplus.adsl.tpnet.pl

    "Wyniki badań wskazują, że wiele osób nie wie, iż w technologii VoIP funkcjonują także komunikatory głosowe" - ja bym powiedział, że ludzie nie wiedzą że są tak strasznie robieni w trąbę przez operatorów kablowych jak na przykład MultiMedia czy Inea, którzy oferują telefon VoIP po cenie PSTNu. Lepiej dla tych nieszczęśników byłoby samemu skorzystać z oferty FreecoNetu czu HappyCalla.

  • 0

    2.  2010-03-26 16:56:24

    Ale w Multimedii chyba można zrobić transfer numeru do TP, a w innych VoIP - nie.

  • 0

    3. ~  2010-03-26 17:23:58  host: 83.220.120.222.dsl.dynamic.eranet.pl

    tajniak w IPfon mozna, Tlenofon tez i freconect tez...a pewnie jest ich wiecej...

  • 0

    4. ~  2010-03-26 17:27:59  host: t13-04.opera-mini.net

    Ja mam w Play zarowno komorke (oczywiscie Fresh), stacjonarny oraz internet mobilny. Jak Play otworzy swojom siec agencji towarzyskich to tez bende chodzil.

  • 0

    5. ~jju  2010-03-26 17:35:33  host: host-89-230-66-255.rzeszow.mm.pl

    *4 swojom - co to znaczy???

  • 0

    6. ~jju  2010-03-26 17:37:11  host: host-89-230-66-255.rzeszow.mm.pl

    *4 bende - też niezłe:))

  • 0

    7. ~q  2010-03-26 17:39:57  host: 87-205-239-45.adsl.inetia.pl

    Do Freecnet można przenieść numer a jego utrzymanie tam kosztuje bodajze 5zł. Działa w całej Polsce. Wiem, że u innych VoIP też można przeniesć, ale nie zawsze we wszystkich strefach. Gdyby zniesiono opłatę za utrzymanie łącza, lub jak logika wskazuje włączono ją do ceny internetu, masa ludzi by zrezygnowała z telefonów. Teraz opłaca się (aby numer ciągle mieć) brać abonament WLR w takim Multimo (internet też tani, tańszy niż w Netii) czy NOM.

  • 0

    8. ~  2010-03-26 17:44:58  host: t20-13.opera-mini.net

    @4 niezłe.mirekb

  • -3

    9.  2010-03-26 18:17:05

    @4, wypowiedział się przeciętny klient P4 :D, może się zatruł gruszkami?

  • 2

    10.  2010-03-26 18:24:00

    tesla (9) - A co Ty możesz wiedzieć o "przeciętnych" klientach P4... Zdajesz sobie sprawę, że tym prześmiewczym stwierdzeniem obraziłeś w tej chwili wiele osób?

  • -3

    11. ~  2010-03-26 18:36:06  host: t06-12.opera-mini.net

    Haslo dnia - lej na Plej

  • 0

    13.  2010-03-26 18:47:27

    Wystarczy, że jeden trol zacznie i zaraz pojawiają sie kolejni

  • 0

    14. ~vsd  2010-03-26 18:54:33  host: emh192.neoplus.adsl.tpnet.pl

    >13. Nazywa się to efektem "setnej małpy" :)

  • 0

    15. ~a_lex  2010-03-26 21:55:28  host: v05-16.opera-mini.net

    A dlaczego taka nazwa?

  • 0

    16.  2010-03-26 23:12:05

    Mi chodziło o przeniesienie VoIP->TP, a nie TP->VoIP.

  • 0

    17. ~znawca  2010-03-27 00:10:11  host: chaos.tpnet.pl

    @16. tajniak nie mam pojęcia czemu chcesz przenosić numer z VoIP do TP. Chyba, że mam na myśli powrót z przeniesionym numerem od TPSA do VoIP i z powrotem do TPSA. Taka operacja jest przykładowo możliwa w Tlenofonie, ale i tak całkowicie bezsensowna.

  • 0

    18.  2010-03-27 09:30:47

    dużo osób ma 1Mbps... niby plej ma 1Mbps, w każdej sieci 3G ma ponad 1Mbps, i przy pytaniu jakiej prędkości masz łącze odpowiadają do 7,2Mbps, nawet jeśli zasięgu 3G nie mają.. (nawet jak jestem w zasięgu 3G to często mam poniżej 1Mbps, niezależnie od używanej sieci (mam iPlusa i Orange), choć faktycznie czasem mam i 2 czy nawet 5Mbps

  • 0

    19. ~Adam  2010-03-29 11:09:39  host: 85-31-247-211.internetia.net.pl

    Ludziska zamiast tak wnerwiać się na Play i zazdrościć innym że poszli po rozum do głowy możecie zroibic to samo. Skorzystać z najlepszej teraz oferty na rynku. Ci co skorzystali sie nie zawiedli. Moja rodzinka która korzysta jest wniebowzieta po doświadczeniach inncych z 3Ś

  • 0

    20. ~  2010-03-31 13:10:51  host: 94.254.246.96

    Większe zainteresowanie prepaidami, bo prepaidy są najbardziej opłacalne. Ceny zeszy w dół, są rózne możliwości obniżenia kosztów połączeń, co chwilę promocje, jak podwójne doładowania w TT i 100 minut do sieci na stacjonarne. I ostatnio jeszcze stany darmowe w PF i Heyah. Usługi z umową nie zawsze się opłacaja.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-218-214.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.