Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Audytel: Rynek telekomunikacyjny może rosnąć dzięki synergii z innymi branżami

Audytel: Rynek telekomunikacyjny może rosnąć dzięki synergii z innymi branżami

LuiN 20 Sierpnia 2015 15:07

1 4

Przedsiębiorstwa z sektora telekomunikacyjnego szukają nowych źródeł przychodów. Według danych UKE tylko w ubiegłym roku polski rynek telekomunikacyjny skurczył się o 2,6%. Jego wartość wyniosła 39,2 mld zł. Według spółki Audytel wzrost może zapewnić współpraca z innymi branżami, np. bankowością, lub wykorzystanie usług w technologii chmury. Niezależnie od tego rynek czeka stopniowa konsolidacja. Dzięki niej możliwe jest obniżenie kosztów i utrzymanie konkurencyjności.

Na rynku usług telekomunikacyjnych prawie nic się już nie dzieje. To znaczy wszystkie usługi dosyć dobrze znamy, wyklarowały się i operator w zasadzie trochę nie ma pola wyboru, żeby sprzedawać lepszą usługę telefonii mobilnej albo szybszy internet - mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Grzegorz Bernatek, kierownik projektów analitycznych w spółce Audytel.

Ekspert zwraca uwagę na wysokie nasycenie rynku. Większość konsumentów już teraz korzysta z pełnej palety produktowej i firmom trudno jest znaleźć popyt na kolejne usługi. W ocenie Grzegorza Bernatka przedsiębiorstwa telekomunikacyjne mogą obrać dwie drogi dalszego rozwoju.

Pierwsza to jest wielorakie łączenie usług, czy to finansowych, czy sprzedaży energii elektrycznej, czy może jakichś innych usług, dołączanie ich do usług telekomunikacyjnych - mówi Grzegorz Bernatek.



Efekt synergii oraz zwiększenie skali może spowodować, że pakiet oferowanych usług okaże się lepiej postrzegany przez konsumentów niż oferta pojedynczych usług. Przykładem jest tutaj łącznie telefonii komórkowej z usługami bankowymi.

Drugą szansą jest wykorzystanie nowego rynku, rynku usług w chmurze, i oferowanie usług informatycznych i dla gospodarstw domowych, czyli użytkowników indywidualnych, i dla przedsiębiorstw - tłumaczy przedstawiciel Audytela.

Rozmówca wylicza tutaj szereg takich usług, jak przechowywanie danych, obróbka zdjęć czy wideo. Oferowane przez operatora aplikacje mogą zyskać zainteresowanie odbiorców oraz zapewnić takiej spółce dodatkowe przychody. Dużo większy potencjał usług oferowanych w chmurze ekspert widzi jednak w przypadku klientów biznesowych, głównie małych firm.

Tam zapotrzebowanie na systemy do fakturowania, zarządzania projektami, systemy związane z obsługą firm, ich codzienną działalnością jest naprawdę duże i oferowanie takich aplikacji przez internet na pewno spotka się z dużym zainteresowaniem - ocenia Bernatek.




Prognozy Audytela zakładają, że rynek usług oferowanych w chmurze postrzegany jako całość będzie rósł w najbliższym czasie między 10 a 20 proc. Jeszcze wyższy będzie przyrost dotyczący sprzedaży aplikacji internetowych. Ten segment osiągnie ponad 20% wzrostu rocznie.

Cały sektor telekomunikacyjny stoi przed problemem zmniejszania kosztów swojej działalności. To, że rynek podstawowych usług telekomunikacyjnych spada od kilku lat, powoduje, że operatorzy szukają możliwości oferowania coraz bardziej konkurencyjnych usług - mówi analityk, pytany o perspektywy sektora w Polsce.

Według raportu UKE wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku wyniosła 39,2 mld złotych. W stosunku do poprzedniego roku wielkość przychodów spadła o 2,6%. Tegoroczne prognozy zakładają skurczenie się rynku o kolejne 0,5%.

Najlepszym sposobem na obniżenie kosztów jest konsolidacja. Nasz polski rynek telekomunikacyjny jest bardzo rozdrobniony, działa na nim kilkakrotnie więcej podmiotów niż na dojrzałych rynkach zachodnioeuropejskich - wskazuje kierownik projektów analitycznych Audytela.

Przykładem działań konsolidacyjnych na krajowym rynku jest przejęcie spółki TK Telekom przez Netię. Wartość przeprowadzonej w lipcu transakcji wyniosła 222 mln zł.

Myślę, że co roku będzie pojawiało się kilka takich informacji, 2-3 podmioty różnej wielkości będą przejmowane przez większe spółki - prognozuje ekspert.

Analityk porusza również kwestię niskich wydatków na informatykę w polskich firmach. W stosunku do zachodnich krajów jest to nawet pięciokrotnie mniej. Braki nie muszą być jednak przeszkodą.

Czasami spółki, które do tej pory nie miały pieniędzy albo przegapiły jakiś moment na inwestycję, nie wchodzą dzięki temu w technologie, które są już w tej chwili uznawane za niewłaściwe albo które nie są perspektywiczne - mówi Grzegorz Bernatek.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:

Tagi: grzegorz bernatek | synergia | uke | rynek

w sumie: 4
  • 1

    1. ~pabloki  2015-08-20 15:15:32  host: 188.146.82.66.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    nic nowego nie odkrył.

  • 0

    2. ~hihi  2015-08-20 15:23:35  host: n30-03-09.opera-mini.net

    1. bo nie wiesz ze jest na korbelke

  • 0

    3. ~  2015-08-20 15:57:13  host: 168.235.195.208

    @2. To jest ten co te madre porady dawal.- na korbelke.

  • 0

    4.  2015-08-20 16:57:07

    Konsolidacja jest ciekawa, klient jest bardziej "związany" z operatorem (telefon, internet, bank, prąd, gaz = jedna faktura, bonusy itd...) Nagle przeniesienie numeru do innej sieci okazuje się już ciut trudniejsze niż obecnie.... Jak mawiał klasyk, są plusy dodatnie i plusy ujemne ;-)

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-204-198-71.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.