DAJ CYNK

Apple iPhone 4

LuiN

Wydarzenia

Apple zaprezentował w San Francisco czwartą generację telefonów Apple iPhone. Model iPhone 4 obok istotnych zmian w specyfikacji przynosi też odświeżoną stylistykę i nowe oprogramowanie oferujące między innymi pracę wielozadaniową.

Apple zaprezentował w San Francisco czwartą generację telefonów Apple iPhone. Model iPhone 4 obok istotnych zmian w specyfikacji przynosi też odświeżoną stylistykę i nowe oprogramowanie oferujące między innymi pracę wielozadaniową.

O nowym iPhonie pisało się dużo jeszcze przed premierą. Zestawienie przedpremierowych przecieków znaleźć można tutaj. Jak się okazało, większość z nich się sprawdziła, a prototypowe sztuki telefonu, które w tajemniczy sposób wypłynęły z Apple'a - były prawdziwe.

iPhone 4 to przede wszystkim zupełnie nowy design, urządzenie jest o 24% smuklejsze niż model 3GS (ma 9,3 mm grubości), ma kamerę do wideorozmowy, system oczyszczania rozmowy z szumów otoczenia, gniazdo kart microSIM i anteny ukryte w metalowej ramie okalającej telefon (Bluetooth, WiFi, GPS, UMTS, GSM). Przód i tył telefonu pokrywa glinokrzemianowe szkło, 20-razy sztywniejsze i 30-razy twardsze niż tradycyjny plastik.



Ekran wykonano w technologii określonej przez Apple’a jako Retina Display - w skrócie RD. Dostajemy 4 razy większą gęstość pikseli niż do tej pory - aż 326 pikseli na cal. To więcej niż jest w stanie rozróżnić ludzkie oko (granicą jest 300). Do tego dochodzi kontrast na poziomie 800:1 (4x większy niż do tej pory) i technologia IPS gwarantująca lepsze odwzorowanie kolorów i szerokie kąty widzenia (według Steve’a Jobs’a nieco lepsza niż OLED). Tak jak przewidywaliśmy, ekran ma 3,5 cala i rozdzielczość 960 x 640 pikseli (78% rozdzielczości iPada).



Z wyższej rozdzielczości skorzystają nie tylko nowe aplikacje, ale i wszystkie już dostępne - automatycznie czcionki i inne zawarte w nich treści będą renderowane w wyższej rozdzielczości.



Sercem urządzenia jest procesor Apple A4 taktowany zegarem 1 GHz. Poprawione zostały moduły łączności bezprzewodowej - mamy WiFi w standardzie n, a obok HSDPA o prędkości do 7,2 Mb/s dostajemy HSUPA do 5,76 Mb/s. Nowa bateria o pojemności około 1419 mAh oferuje maksymalnie 300 godzin czuwania, 40 godzin odtwarzania muzyki, 10 godzin odtwarzania wideo, 10 godzin przeglądania sieci z użyciem WiFi, 6 godzin przeglądania sieci z użyciem łączności 3G lub 7 godzin rozmowy w sieci 3G.

Tradycyjnie już, w urządzeniu obok GPS-u znalazł się cyfrowy kompas, mamy też czujnik zbliżania, czujnik jasności otoczenia i czulszy niż do tej pory, sześciokierunkowy akcelerometr.

Aparat fotograficzny telefonu robi zdjęcia w rozdzielczości 5 Mpix i nagrywa filmy w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli przy 30 klatkach na sekundę (tzw. jakość HD). Nowa matryca aparatu powstała w oparciu o technologię tylnej iluminacji (BSI), dzięki której zwiększony został odstęp sygnału od szumu i co za tym idzie uzyskujemy ostry obraz nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Nasze multimedia pomieścimy w maksymalnie 32 GB pamięci wewnętrznej (wbrew plotkom o urządzeniach w wersji 64 GB).

Wykonywanie zdjęć ułatwią dioda doświetlająca, 5-krotny zoom cyfrowy i funkcja tap-to-focus. Ta ostatnia funkcjonuje również podczas nagrywania wideo - pokazujemy palcem na czym ma być ostrość. Filmy jakości HD możemy edytować już z poziomu telefonu, by potem umieszczać je w sieci jednym tylko kliknięciem (aplikacja iMovie za 4,99 dolarów). Telefon daje przy tym możliwość wyboru jakości eksportowanego wideo: 360, 540 lub 720 linii obrazu.

Oprogramowanie do iPhone’a przechrzczono z iPhone OS na iOS. iOS w wersji 4 przynosi wspomnianą w nagłówku newsa wielozadaniowość, daje też możliwość organizacji ikon menu w katalogi. Dostajemy do tego obsługę kilku kont pocztowych jednocześnie (w tym nawet kilka kont Exchange 2010) w obrębie zintegrowanych katalogów, a wyszukiwarki Yahoo! i Google uzupełnił Bing Microsoftu. Według zapowiedzi Jobs-a, w tym miesiącu sprzedane zostanie 100-milionowe urządzenie z systemem iOS (iPhone’y, iPody touch, iPady).

Wraz z nowym oprogramowaniem w iPhone’ach pojawi się aplikacja iBooks, czyli internetowa księgarnia. Nowością jest fakt, że oprócz publikacji zakupionych w sklepie Apple’a, program będzie też obsługiwał nasze prywatne pliki PDF (z możliwością ich przeszukiwania, dodawania zakładek, kopiowania treści czy nawet tłumaczenia fragmentów tekstu).

Kolejna nowość to iAds - czyli mobilna reklama. Apple liczy na to, że iAds pozwoli deweloperom utrzymać portfolio darmowych programów i obniżyć ceny płatnych aplikacji. iAds nie przenosi nas jednak z otworzonej aplikacji do przeglądarki internetowej, lecz jest wyświetlana w ramach danego programu, zachowując przy tym pełną interaktywność. W prezentacji Apple’a przykładowy baner miał formę belki na dole ekranu. Jeszcze w tym roku iAds będzie według Jobs-a stanowić 48% rynku mobilnej reklamy, przynosząc 60 mln dolarów zysków.

Na deser Jobs zaprezentował usługę FaceTime. Niby to zwykła wideorozmowa, ale nie do końca - połączenia między dwoma iPhone'ami 4 realizowane są z użyciem sieci WiFi, bez jakiejkolwiek dodatkowej konfiguracji. Z racji użycia łączności WiFi, uzyskana jakość wideo jest znacznie wyższa niż przy tradycyjnej wideorozmowie z użyciem łączności 3G.



Telefon będzie dostępny w 2 wersjach kolorystycznych: czarnej i białej. Za wersję 16 GB będzie trzeba zapłacić w USA 199 dolarów, a za wersję 32 GB - 299 dolarów. Jednocześnie do sprzedaży trafi 8-gigabajtowy iPhone 3GS w cenie 99 dolarów. Mieszkańcy USA, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Japonii dostaną do rąk pierwsze sztuki iPhone'a 4 już 24. czerwca (przedsprzedaż od 15. czerwca). 18 innych krajów dostanie iPhone'y 4 w lipcu. We wrześniu telefony mają być dostępne w 88 krajach całego świata.

Wcześniej, bo już 21. czerwca użytkownicy iPhone'ów 3G i 3GS oraz iPod-ów touch (za wyjątkiem 1. generacji) będą mieli możliwość aktualizacji oprogramowania telefonu do iOS 4 (jedynie 3GS będzie oferował wszystkie jego nowe funkcje). Aktualizacja będzie bezpłatna.

Na koniec trochę statystyk, które zaprezentowano na początku konferencji. Apple sprzedaje jednego iPada co każde 3 sekundy (do tej pory grubo ponad 2 mln sztuk). W App Store jest już ponad 8,5 tys. dedykowanych aplikacji na iPady, które zostały pobrane już ponad 35 mln razy. Firmie udało się sprzedać 5 mln ebooków, co stanowi 22% globalnej sprzedaży ebooków w krajach gdzie dostępny jest iPad. iTunes liczy ponad 150 mln kont z zarejestrowanym numerem karty kredytowej.

App Store liczy obecnie ponad 225 tys. pozycji - tygodniowo firma dostaje do zatwierdzenia kolejnych 15 tys. propozycji. 95% z nich jest zatwierdzanych w 7 dni, pozostałe 5% (odrzucone programy) to pozycje korzystające z cudzego API, niedziałające tak jak obiecuje producent lub działające niestabilnie. Do tej pory developerzy zarobili na App Store ponad miliard dolarów. Hitem najbliższych dni okazać może się aplikacja Farmville, synchronizująca się z Facebookiem (program ma ponad 70 mln użytkowników na całym świecie)



Zobacz: dane techniczne i zdjęcia telefonu w katalogu.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł