Ministerstwo Infrastruktury opublikowało prawną analizę dotyczącą możliwości podziału funkcjonalnego Telekomunikacji Polskiej. Można w niej przeczytać, że w tej chwili nie ma podstaw prawnych do takiego podziału.
W analizie wzięto pod uwagę zarówno prawo konkurencji (gdzie istnieją odpowiednie zapisy, ale nie ma podstaw do ich stosowania) oraz telekomunikacyjne (na podstawie którego jeszcze nie można tego dokonać).
Ministerstwo zwraca uwagę, że możliwość podziału funkcjonalnego będzie dopiero wprowadzona w unijnej dyrektywie o dostępie, która jeszcze nie weszła w życie.
Zasadnicza różnica stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w stosunku stanowiska
prezentowanego przez Prezesa UKE dotyczy dopuszczalności przeprowadzenia separacji
funkcjonalnej na gruncie obecnie obowiązujących przepisów. Zgodnie z zaprezentowaną
(…) analizą obwiązującego stanu prawnego (sporządzona w oparciu o ekspertyzę prawna
dr hab. Stanisława Piątka dotycząca umocowań prawnych regulatora do podejmowania
działań prowadzących do separacji funkcjonalnej Telekomunikacji Polskiej S.A.),
Ministerstwo Infrastruktury stoi na stanowisku, że nałożenie obowiązku separacji
funkcjonalnej w trybie decyzji regulacyjnej wydanej na podstawie przepisu art. 44 P.t.,
będącego prosta transpozycja art. 8 ust. 3 akapit 2 dyrektywy o dostępie, jest w chwili obecnej
prawnie niedopuszczalne. Dopiero w wyniku przyjęcia dyrektywy zmieniającej dyrektywę
o dostępie, nowelizującej art. 8 ust. 3 i dodającej nowe przepisy o separacji funkcjonalnej
(art. 13a) oraz separacji dobrowolnej (art. 13b), po transpozycji dyrektywy do prawa
krajowego, stworzony zostanie stan prawny umożliwiający przeprowadzenie separacji
funkcjonalnej - napisano w analizie.
Zobacz: pełną treść analizy Ministerstwa Infrastruktury (plik PDF; 90 kB).
Źródło tekstu: Ministerstwo Infrastruktury