Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości 88% Polaków ma komórkę, 34% posiadaczy łącza kablowego nie zna jego prędkości

88% Polaków ma komórkę, 34% posiadaczy łącza kablowego nie zna jego prędkości

WitekT 13 Sierpnia 2013 18:05

4 2

88% Polaków ma telefon komórkowy, a tylko 52% szerokopasmowe łącze kablowe - wynika z najnowszych badań Eurostatu.

Telefony komórkowe są dziś wszędzie, ale tylko połowa z nich to smartfony. Odsetek zawieranych abonamentów telefonicznych obejmujących dostęp do internetu waha się od 55% w Szwecji, Danii, Zjednoczonym Królestwie, Finlandii, Francji i Holandii do poniżej 35% w Belgii, Grecji, Rumunii, Bułgarii, Portugalii, na Węgrzech i Cyprze. Mniejszy udział smartfonów w rynku jest cechą wielu krajów, w których abonenci komórkowych łączy internetowych ograniczają czas spędzany w internecie ze względu na koszty. Ma to miejsce na Węgrzech (35%), w Portugalii (58%), w Grecji (53%), na Cyprze (52%), w Belgii (47%) i w Rumunii (45%). Niepokój o koszty powoduje obecnie, że ponad połowa obywateli UE ogranicza połączenia ze swoich telefonów komórkowych z numerami krajowymi (55%) i międzynarodowymi (54%). Połączenia krajowe ograniczają użytkownicy w Grecji (81%), Portugalii (79%), Irlandii (72%) i Rumunii (71%).




Trzy czwarte gospodarstw domowych dysponuje szerokopasmowym łączem stacjonarnym: 72,5% gospodarstw domowych w UE ma obecnie łącze szerokopasmowe. W 2011 roku odsetek ten wynosił 67,3% (źródło: Eurostat). Liczba ta podskoczyła o 20 punktów procentowych w Rumunii i 16,7 p.p. na Słowacji, zaś we wszystkich państwach członkowskich łącze szerokopasmowe posiada ponad 50% gospodarstw domowych. Granica między telefonem i internetem szybko się zaciera: z telefonii VoIP korzysta 34% respondentów, czyli o 7 p.p. więcej niż w 2012 roku. 28% używa internetu do darmowych rozmów z użytkownikami tej samej sieci telefonii internetowej, a 4% korzysta z VoIP, aby wykonywać tańsze połączenia międzynarodowe. Rozmowy przez internet są wyjątkowo popularne w Bułgarii (57%), na Cyprze (55%), w Estonii (54%), na Litwie i na Łotwie (51%). Mniej osób używa VoIP w Portugalii (18%), we Włoszech (26%), w Hiszpanii (28%) i w Grecji (29%), jednak i tam jej popularność rośnie, a wykorzystywanie tej technologii wzrosło o 7 p.p. od 2011 roku. Wzrost popularności VoIP idzie w parze ze rozwojem komunikacji szerokopasmowej. Na przykład na Cyprze w 2012 roku w łącze szerokopasmowe wyposażono kolejne 11% gospodarstw domowych, a użycie VoIP wzrosło o 16 punktów procentowych.

Dane dotyczące Polski:
  • penetracja łączy stacjonarnych - 37%, spadek w ciągu roku o 7 p.p. (średnia EU - 70%, spadek o 1 p.p.),
  • penetracja telefonii komórkowej - 88%, wzrost w ciągu roku o 1 p.p. (średnia EU - 91%, bez zmian),
  • korzystanie z VoIP - 32%, wzrost w ciągu roku o 5 p.p. (średnia EU - 34%, wzrost o 1 p.p.),
  • penetracja kablowych łączy internetowych - 63%, wzrost w ciągu roku o 5 p.p. (średnia EU - 68%, wzrost o 4 p.p.),
  • penetracja szerokopasmowego internetu - 52%, wzrost w ciągu roku o 5 p.p. (średnia EU - 61%, wzrost o 5 p.p.),
  • posiadanie możliwości transmisji danych z poziomu telefonu komórkowego deklaruje 40%, wzrost w ciągu roku o 8 p.p. (średnia EU - 49%, wzrost o 14 p.p.),
  • aż 55% osób znało prędkość swojego łącza internetowego, 34% nie znało, a 11% odpowiedziało źle. Średnia europejska dla odpowiedzi nie wiem to aż 58%,
  • 13% respondentów w Polsce stwierdziło, że ich łącze internetowe nie spełnia warunków z umowy. To aż o 4 p.p. więcej niż rok wcześniej, stanowi to jeden z największych wzrostów spośród krajów Unii,
  • 31% narzeka na jakość łącza (wzrost o 4 p.p. w ostatnim roku); średnia EU to 37% (bez zmian),
  • 48% korzystających z komórkowej transmisji danych nie martwi się o koszty, to wzrost o 13 p.p. w ciągu roku,
  • 65% osób nie analizuje porównań cenowych ofert,
  • badanie w Polsce wykonał TNS na grupie tysiąca osób; w całej EU było to ponad 26 tys. rozmów wykonanych na przełomie lutego i marca 2013 roku.

Zobacz: pełne raport z badania.

Źródło tekstu: Eurostat, wł     

Dodaj do:

Tagi: eurobarometr | eurostat

w sumie: 19
  • 1

    1. ~Pysiaczek  2013-08-13 18:24:50  host: 178-37-38-163.adsl.inetia.pl

    Jak widać złodziejskie telekomy w Polsce korzystają z nieznajomości prędkości łącza przez klientów. Na przykład taka złodziejska Netia nie wywiązuje się z umowy i robi wszystko, by dział techniczny jak najdłużej rozpatrywał reklamację.

  • 1

    2. ~  2013-08-13 18:32:00  host: ip-151-248-33-212.free.aero2.net.pl

    @1 gdy korzystałem z netii to zdarzało się że nie chcieli przyjąć reklamacji do rozpatrzenia

  • 0

    3. ~a  2013-08-13 18:37:02  host: ip-78-30-98-109.free.aero2.net.pl

    eh, w PL chyba tylko czytelniczy telepolis potrafią po sygnale oczekiwania odgadnąć gdzie się dodzwonili, już nie mówiąc o słuchu absolutnym, chodzącym analizatorze parametrów sieciowo technicznych, do tego pełna planistyka i wizualizacja potrzebnych zmian w infrastrukturze i ofertach cenowych operatorów. a tak szary człowiek ma telefon za paręnaście złoty, zadzwoni jak potrzebuje, internet też, a czy ma on 2 czy 20Mb/s nie ma znaczenia, działa, wystarczy... Ceny? czasami porówna, ale większość ma taki "limit", tel do 30-50, net podobnie i tyle....

  • 1

    4. ~mc'aron  2013-08-13 18:52:20  host: host-81-190-24-58.torun.mm.pl

    generalnie morał jest dość pozytywny, z Polską nie jest wcale tak źle na tle krajów rozwiniętych. Dodajmy do tego relatywnie niskie ceny połączeń i usług dodanych i jest naprawdę dobrze

  • 0

    5. ~TRC  2013-08-13 19:06:37  host: 91-231-53-130.holicon.pl

    Jeszcze nigdy w życiu nie zdarzyło mi się korzystać z internetu z obiecaną predkością. Jak w Inei wziąłem sobie więcej (10mb/s zamiast 5mb/s) to dostałem mniej! (zamiast wczesniejszych 5mb/s internet naogół działą z prędkością 2,5mb/s). Internet stacjonarny w Polsce to po prostu skandal

  • 0

    6. ~  2013-08-13 19:12:47  host: host-81-190-224-233.wroclaw.mm.pl

    To słabo. Ja mam 60mb i download leci 7.5MB/s. Rok temu pożegnałem się z tepsą i jest super.

  • -1

    7. ~nikt  2013-08-13 19:21:56  host: v44-01.opera-mini.net

    Szerokopasmowe czyli jaka prędkość?

  • 0

    8.  2013-08-13 19:49:17

    No trochę bzdurne badanie... 88% Polaków? Nie sądzę ;-) średnio w Unii 91% obywateli? Nie sądzę ;-) Jeśli to ankietowe badanie, to należałoby dodać jaką grupę wiekową pytano, bo na pewno z dziećmi nie rozmawiano ;-)

  • 1

    9.  2013-08-13 19:59:00

    Szerokopasmowe łącze oznacza tyle co stałe łącze, a nie dial-up. Względem operatorów różnie bywa, ale ludzie też mają czasem nieziemski syf na komputerze. Przyjdzie taki cudak do salonu z laptopem, który odpala się 15 min, później przeglądarka włącza się 5 min, a ten jeszcze psioczy, że mu net wolno działa... Na koniec dowiesz się, że korzysta cała rodzinka, antywirusa brak, windows vista od nowości (5 lat) i nie, dla naszego ch... internetu nie będzie 50 zł za reinstal systemu płacił. Ręce opadają...

  • 0

    11. ~Arti  2013-08-13 21:00:56  host: dynamic-78-8-72-195.ssp.dialog.net.pl

    korzystanie z VoIP - 32% - kogoś pogięło? co trzeci Polak korzysta z VoIP? Chyba coś jest tu źle policzone.

  • 0

    12. ~  2013-08-13 21:11:03  host: tor-exit1.conformal.com

    @11 Przecież to proste, że pytali 'Czy korzystasz ze skype'. Wątpie aby 1/10 wiedziała co to voip czy telefonia internetowa.

  • 0

    13. ~  2013-08-13 21:16:02  host: v15-09.opera-mini.net

    11 Respondenci. RESPONDENCI. Przecież nie pytano wszystkich Polaków, ludzie, co wy? :-D

  • 1

    14. ~M.  2013-08-13 21:37:49  host: 89-67-244-129.dynamic.chello.pl

    @9 moim zdaniem te 88% jest całkiem realne, osobiście nie znam nikogo kto nie posiadałby telefonu komórkowego, nawet mój 84-letni dziadek od dawna używa komórki i zlikwidował stacjonarny...

  • 0

    15. ~Piotrek  2013-08-13 22:22:19  host: s15361563.onlinehome-server.info

    "Niepokój o koszty powoduje obecnie, że ponad połowa obywateli UE ogranicza połączenia ze swoich telefonów komórkowych (...) Połączenia krajowe ograniczają użytkownicy w (...) Irlandii (72%)." Biedni Irlandczycy. Nie stać ich zapłacić 20 czy 30? za abo z nielimitowanymi połączeniami (lub duża liczbą minut)?

  • 0

    16. ~nikt  2013-08-13 23:17:01  host: v21-06.opera-mini.net

    @ Angemona Według Wikipedii łącze szerokopasmowe może być od 128 Kb/s :) Czy taką prędkość mają na myśli w tym badaniu?

  • 0

    17. ~mkkot  2013-08-14 01:19:03  host: ip-94-42-235-32.multimo.pl

    Trochę nie dziwię się tym ludziom, którzy nie wiedzą jaką mają przepustowość. Ja na przykład rzadko pamiętam ile mam lat. Ok, powaga: jeśli coś działa sprawnie, to się tym nie interesujemy. No i tyle. W komputerach stacjonarnych na tyle bez znaczenia się zrobiły parametry, że mam niezłe problemy sobie przypomnieć jakie mam taktowanie procesora i ile RAM-u, chociaż kiedyś to była podstawa. Działa, jest nawet za dużo.

  • 0

    18. ~mkkot  2013-08-14 07:56:58  host: 81.219.84.18

    Dokładnie ! Święte słowa, nic dodac nic ujac :)

  • 0

    19. ~Namakon  2013-08-14 08:43:36  host: 81.219.84.18

    @16 Problem polega na tym iz wikipedia nie jest dość wiarygodnym i rzetelnym źródłem informacji, tzn mozna z niej korzystać do poziomu gimnazjum ale potem już wygląda ona... średniawo :)

  • 0

    20. ~  2013-08-14 11:30:34  host: 77-253-153-128.adsl.inetia.pl

    No i prawidłowo. Dla konsumenta prędkości powinny być dwie. Wystarczająca i niewystarczająca. Jak ma tę drugą, to się dowie jaką opcję ma i w ramach miożliwości przyspieszy. Ta statystyka jest w niesmak majketingowym nierobom, którzy najchętniej bombaqrdowaliby klienta nowymi ofertami z dziesiątkami Mbps...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-162-19-123.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.