Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości 85% firm telekomunikacyjnych nie przestrzega praw abonentów

85% firm telekomunikacyjnych nie przestrzega praw abonentów

WitekT 22 Stycznia 2007 13:21

0 0

UKE przeprowadził od 27. czerwca do 23. listopada kontrolę przestrzegania przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisów Prawa Telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców względem użytkowników końcowych. Wyniki kontroli nie napawają optymizmem - zastrzeżenia Urząd ma aż do 85% skontrolowanych podmiotów.

Kontrola objęła 209 przedsiębiorców telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Byli to zarówno mali przedsiębiorcy dostarczający usługę dla ograniczonej ilości użytkowników na ograniczonym obszarze, jak również operatorzy obejmujący swoim działaniem obszar całego kraju. Była to pierwsza kontrola przeprowadzona w takim zakresie od 2000 roku, czyli od czasu powstania organu odpowiedzialnego za regulację rynku telekomunikacyjnego.

Wyniki kontroli wskazują na niski stopień dbałości przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie swoim abonentom pełnej informacji o przysługujących im prawach oraz jakości i dostępności świadczonych usług. 85% ze skontrolowanych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w różnym stopniu nie wypełnia postanowień Prawa Telekomunikacyjnego określających ich obowiązki względem użytkowników końcowych (abonentów) zarówno w zakresie zawierania i warunków umów, zawartości i stosowania regulaminów oraz stosowanych cenników, jak i publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Do najczęstszych, stwierdzonych naruszeń przepisów prawa telekomunikacyjnego należał brak, określonych w ustawie, elementów umów i regulaminów świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, takich jak:
rodzaju świadczonych usług, danych o ich jakości i dostępności, w tym o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych,
danych szczegółowych dotyczące cen, w tym pakietów cenowych oraz sposobów uzyskania informacji o aktualnym cenniku,
zakresu obsługi serwisowej,
czasu trwania umów oraz warunków przedłużenia lub rozwiązania umowy,
trybu postępowania reklamacyjnego, a u części dostawców usług, spośród tych, u których tryb postępowania reklamacyjnego był określony w regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych, stwierdzono niezgodność trybu postępowania reklamacyjnego zawartego w ww. umowach i regulaminach z postanowieniami Prawa Telekomunikacyjnego oraz stosownymi rozporządzeniami,
informacji o możliwości rozwiązania sporu w drodze mediacji lub poddania go pod rozstrzygnięcie sądu polubownego, wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej.




Brak takich informacji mógł spowodować, że wielu użytkowników miało ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw.

W stosunku do podmiotów, w których działalności zidentyfikowano nieprawidłowości wydawane są, zgodnie Prawem telekomunikacyjnym, zalecenia pokontrolne, wzywające przedsiębiorców do usunięcia, w określonym terminie, stwierdzonych naruszeń. Wielu spośród kontrolowanych przedsiębiorców usunęło naruszenia już w trakcie kontroli.

W przypadkach, gdy podmiot kontrolowany nie usunie wskazanych nieprawidłowości, wydawane będą decyzje administracyjne nakazujące usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w których Prezes UKE może również nałożyć kary finansowe.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 5
  • 0

    1. ~mirekb  2007-01-22 14:11:10  host: apn-99-40.gprspla.plusgsm.pl

    jest sens skladac reklamacje PISEMNĄ w MIXplusie za nieprawidlowe wykonanie uslugi:uzupelnilem konto 27 grudnia 2006-waznosc wygasala 25 stycznia 2007 ale 15-stycznia 2007 kupilem pakiet "wiw" za5pln i waznosc konta sie zmienila do dzis tj.22-stycznia.to niezgodne z regulaniem.pisac czy nie pisac??(pani w bok twierdzi ze nie ma problemu-"weryfikacja systemu",a na maila to bym z tydzien czekal na odpowiedz)

  • 0

    2. ~xxx  2007-01-22 14:24:48  host: cvo82.internetdsl.tpnet.pl

    Sens jest zawsze, ale na odpowiedz na pismo mają 30 dni, zgodnie z prawem telekomunikacyjnym.

  • 0

    3. ~  2007-01-22 15:19:28  host: inptr-68-2.comarch.com

    Ciekawe jak UPC wypadło... 50 dni od reklamacji i nic. Mimo paru telefonów i maila, w którym podziękowałem za uznanie reklamacji (zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym). Teraz pewnie wystawią faktury nie przejmując się uznaną reklamacją. Aż zacząłem tęsknić za TPSA - reklamacja, a po paru dniach odpowiedź poleconym, albo korekta faktury...

  • 0

    4. ~tele2  2007-01-22 15:42:32  host: dpz176.neoplus.adsl.tpnet.pl

    W tele2 w regulaminie jest napisane, że złożenie reklamacji nie zwalnia z zapłaty spornej kwoty. Jest to ewidentnie niezgodnie z PT!

  • 0

    5. ~  2007-01-22 20:13:03  host: xdsl-522.zgora.dialog.net.pl

    W TP odpowiedz na reklamacje w kilka dni ? To jakas nowosc - jak ja bylem jeszcze w TP to na jedna do dzisiaj nie mam odpowiedzi a juz ponad pol roku nie jestem ich abonentem korekte faktury raz dostalem po 8 miesiacach i to pisana recznie !

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-117-182.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.