Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości 5 mln zł kary dla PTC za loterię - oficjalnie

5 mln zł kary dla PTC za loterię - oficjalnie

WitekT 3 Sierpnia 2011 08:59

1 0

1. sierpnia Prezes UKE nałożył na PTC karę w wysokości 5 mln zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego.

Kara została nałożona za:
• naruszenie Prawa telekomunikacyjnego poprzez niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody dla 95 abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do nich automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego polegające na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w loterii Czy stałeś się dzisiaj Milionerem, w sytuacji gdy posiadane przez PTC zgody zostały wyrażone niezgodnie z Prawem telekomunikacyjnym,
• naruszenie Prawa telekomunikacyjnego przez niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody dla 1.711.294 abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do nich automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego polegające na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS lub komunikatów głosowych IVR zachęcających do udziału we wspomnianej loterii.

Przepisy Prawa telekomunikacyjnego stanowią, że zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent uprzednio wyraził na to zgodę. Wyrażona przez abonenta zgoda jako wymagana przepisem ustawy musi natomiast spełniać odpowiednie wymogi:

1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,
2) może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika,
3) może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.

Ustanowiony w Prawie telekomunikacyjnym zakaz używania automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego stanowi implementację do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej




W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego, Prezes UKE dokonał analizy 145 przypadków użycia automatycznych systemów wywołujących polegającego na skierowaniu do abonentów PTC komunikatów SMS lub IVR.zachęcających do udziału w loterii Czy stałeś się dzisiaj Milionerem. Postępowanie wykazało, że spośród badanych 145 przypadków, dla 95 abonentów nie wypełniła obowiązku uzyskania zgody na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. W 95 badanych przypadkach doszło bowiem do wysłania komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w loterii w sytuacji, gdy posiadane przez PTC zgody zostały wyrażone niezgodnie z Prawem telekomunikacyjnym.

Jednocześnie w toku postępowania Prezes UKE ustalił, że PTC wysyłając do łącznie 1.711.294 abonentów SMS-y lub komunikaty głosowe IVR zachęcające do udziału w loterii, nie wypełniła obowiązku uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego określonego w prawie. Spółka traktowała bowiem brak sprzeciwu abonenta lub użytkownika końcowego na otrzymywanie informacji handlowych jako zgodę na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, co stanowi przykład "zgody dorozumianej". Tymczasem, zgodnie z prawem ww. zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści.

Prezes UKE nakładając na PTC karę zwrócił uwagę na to, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń Prawa telekomunikacyjnego było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Działania PTC polegające na używaniu automatycznych systemów wywołujących bez wymaganej zgody abonenta powodowały ingerencję w jego prywatność przez konieczność odbierania niezamówionych komunikatów mających na celu marketing bezpośredni dotyczący loterii. Nie sposób ocenić skali uciążliwości odbierania ww. komunikatów, jaka była po stronie ich odbiorców. Nie sposób także pominąć faktu, iż skutkiem dalej idącym nieuprawnionego przesyłania wyżej wymienionych komunikatów, było czasem niezamierzone przystąpienie do loterii i poniesienie związanych z tym istotnych konsekwencji finansowych.

Sytuację, do jakiej doszło w wyniku stwierdzonych naruszeń, należy ocenić jako istotne naruszenie praw abonentów, tym bardziej, że skala procederu objęła łącznie 1.711.389 abonentów.

Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu. Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że Spółka była już karana przez Prezesa UKE za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 42
  • 0

    26. ~szunaj  2011-08-03 12:53:16  host: user-109-243-67-183.play-internet.pl

    a co z pieniedzmi ktore zaplacili abonenci

  • 1

    27. ~  2011-08-03 12:54:34  host: z18-10.opera-mini.net

    25@ ida na paliwo dla tusca do samolotu zeby mogl na wekend latac do domu! Zlodzieje! Wkurzala ta loteria. W salonach to wycieczki staly z fakturami i jechali jak na psy tym biednym pracownikom salonow. Najlepsza byla babcia z emporia ktora miala bryle jak lornetki i ona miala smsa niby wyslac? Rece jej sie trzesly jak nie wiem komu.. Ale darla sie mega!

  • 0

    28. ~  2011-08-03 13:00:36  host: ibp66.internetdsl.tpnet.pl

    @25 - na autostrady.

  • 0

    29. ~Anders  2011-08-03 13:13:51  host: public4252.xdsl.centertel.pl

    Dużo osób zapewne nie rezygnowało ze subskrypcji licząc, że nagroda pozwoli im się "odbić". Niestety trzeba czytać na co się człowiek zgadza, tym bardziej, jak codziennie przychodzi smsem informacja o tym, że bierzemy udział w loterii...

  • 0

    30.  2011-08-03 13:23:52

    Kara nałożona przez urząd jest po prostu śmieszna... Przykre to, że i tak zapłacili za nią abonenci Ery/T-mobile. 1,8 mln nieświadomych subskrybentów idiotyczej loterii, już po 3 dniach jej trwania spłaciło w/w karę. Reszta to czysty zysk. Jedyną karą, która by była dotkliwa dla podobnych wyłudzeń, to oddanie 100% kwoty i dodatkowo 5 mln zł kary. Wtedy ktokolwiek by wpadł na pomysł tego typu "loterii", wyleciałby z pracy a tak to jeszcze dostał nagrodę za "innowacyjny" pomysł.

  • 0

    31.  2011-08-03 14:14:51

    Wystarczy czytać regulaminy i nie będzie problemu. Każda loteria taki regulamin posiada.

  • 0

    32. ~Brak Nicku  2011-08-03 15:52:27  host: v16-01.opera-mini.net

    Moim zdaniem powinni wszystkim oddać pieniądze co do grosza razem z odsetkami.

  • 0

    33. ~  2011-08-03 15:59:22  host: p20-09.opera-mini.net

    A co się dzieje z pieniędzmi które ciągle zabiera uke?

  • 0

    34. ~kowal  2011-08-03 17:00:23  host: 188.147.206.134.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    I bardzo dobrze, że ich ukarali. Tylko ta kara jest za mała!

  • 0

    35. ~benek  2011-08-03 19:21:44  host: 89-73-134-170.dynamic.chello.pl

    Kara słuszna, tylko co z tego jak nie zapłaci jej ani Zarząd, ani pracownicy PTC, tylko klienci. Naiwni klienci, bo przecież są lepsi Operatorzy. Ps. dla ~`a-go: Tobie coś sie pokręciło. W Play do wszystkich Operatorów płaci sie tylko 29 gr, natomiast z innych sieci do Play płaci sie drogo. A nie na odwrót...

  • 0

    36.  2011-08-03 19:37:17

    To jest tak jak kilka razy słyszałem od namolnych dzwoiących oferujących jakieś spotkania kulinarne żeby garnki kupić, albo inne tłumaczące jak zdrowe są wyroby z wielbłądziej wełny, czy jakieś poduszki albo paski zdrowotne... Jeśli pan nie chce ofert to po cholerę pan podaje swój numer telefonu w książce telefonicznej? No kretynizm do debilnej potęgi ;-)

  • 0

    37. ~wreszcie!  2011-08-03 21:35:19  host: dco124.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I bardzo dobrze!

  • 0

    38. ~  2011-08-03 21:37:07  host: dco124.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Dodatkowo oprócz kary powinni oddawać wyłudzone pieniądze. Wtedy byłoby sprawiedliwie i skończyłoby się to esemsowe draństwo.

  • 0

    39. ~benek  2011-08-04 12:50:51  host: 89-73-134-170.dynamic.chello.pl

    Nie po to złodziej kradnie, by potem oddawać.

  • 0

    40.  2011-08-04 20:00:27

    jak się złodziejowi udowodni, że ukradł - musi oddać ;-) Ale na pewno sąd w postępowaniu karnym nie będzie mu tego nakazywał - każdy musi złodziejowi proces cywilny wytoczyć. Jak jest wyrok karny, że kradł, wyrok cywilny będzie tym bardziej łatwiejszy... Zatem każdy może skarżyć złodzieja - zalecam - odda pieniądze zainwestowane w proces ;-)

  • 0

    41. ~  2011-08-04 21:37:11  host: ip-89-174-120-227.multimo.pl

    21. W T-Mobile niewyrażenie zgody na otrzymywanie wiadomości reklamowych praktycznie niczym nie skutkuje. Wiem, bo byłem w T dziewięć lat. W końcu zmieniłem sieć i mam SPOKÓJ.

  • 0

    42.  2011-08-04 21:53:54

    341 Zapewniam, ze skutkuje, a jestem dluzej. Do mnie docieraja jedynie tzw. informacje handlowe i czasami oferty, ale te ostatnie nie sa wysylane przez operatora na zlecenie firm zewnetrznych.

  • 0

    43. ~Organista  2011-08-05 17:56:06  host: CMPC-089-239-097-192.CNet.Gawex.PL

    śmiech na sali , hahahaha dostali 5 milionów kary a zarobili 200 milionów ........ dobra kalkulacja ... żal .

  • 0

    44.  2011-08-17 22:09:11

    @41, możesz wysłać smsa NIE na 80888. Skuteczne.

  • 0

    45. ~T-mobile Kasia  2011-08-22 20:13:30  host: ptcnat.t-mobile.pl

    Jak przychodzi sms z informacja o loterii czy jakim kolwiek konkursie przeczytaj regulamin danego konkursu a potem pretensje do operatora...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-137-168.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.