DAJ CYNK

5 mln zł kary dla PTC za loterię - oficjalnie

WitekT

Wydarzenia

1. sierpnia Prezes UKE nałożył na PTC karę w wysokości 5 mln zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego.

1. sierpnia Prezes UKE nałożył na PTC karę w wysokości 5 mln zł za niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego.

Kara została nałożona za:
• naruszenie Prawa telekomunikacyjnego poprzez niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody dla 95 abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do nich automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego polegające na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w loterii Czy stałeś się dzisiaj Milionerem, w sytuacji gdy posiadane przez PTC zgody zostały wyrażone niezgodnie z Prawem telekomunikacyjnym,
• naruszenie Prawa telekomunikacyjnego przez niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody dla 1.711.294 abonentów na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do nich automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego polegające na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS lub komunikatów głosowych IVR zachęcających do udziału we wspomnianej loterii.

Przepisy Prawa telekomunikacyjnego stanowią, że zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent uprzednio wyraził na to zgodę. Wyrażona przez abonenta zgoda jako wymagana przepisem ustawy musi natomiast spełniać odpowiednie wymogi:

1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści,
2) może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika,
3) może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.

Ustanowiony w Prawie telekomunikacyjnym zakaz używania automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego stanowi implementację do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej

W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego, Prezes UKE dokonał analizy 145 przypadków użycia automatycznych systemów wywołujących polegającego na skierowaniu do abonentów PTC komunikatów SMS lub IVR.zachęcających do udziału w loterii Czy stałeś się dzisiaj Milionerem. Postępowanie wykazało, że spośród badanych 145 przypadków, dla 95 abonentów nie wypełniła obowiązku uzyskania zgody na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. W 95 badanych przypadkach doszło bowiem do wysłania komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w loterii w sytuacji, gdy posiadane przez PTC zgody zostały wyrażone niezgodnie z Prawem telekomunikacyjnym.

Jednocześnie w toku postępowania Prezes UKE ustalił, że PTC wysyłając do łącznie 1.711.294 abonentów SMS-y lub komunikaty głosowe IVR zachęcające do udziału w loterii, nie wypełniła obowiązku uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego określonego w prawie. Spółka traktowała bowiem brak sprzeciwu abonenta lub użytkownika końcowego na otrzymywanie informacji handlowych jako zgodę na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, co stanowi przykład "zgody dorozumianej". Tymczasem, zgodnie z prawem ww. zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści.

Prezes UKE nakładając na PTC karę zwrócił uwagę na to, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń Prawa telekomunikacyjnego było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Działania PTC polegające na używaniu automatycznych systemów wywołujących bez wymaganej zgody abonenta powodowały ingerencję w jego prywatność przez konieczność odbierania niezamówionych komunikatów mających na celu marketing bezpośredni dotyczący loterii. Nie sposób ocenić skali uciążliwości odbierania ww. komunikatów, jaka była po stronie ich odbiorców. Nie sposób także pominąć faktu, iż skutkiem dalej idącym nieuprawnionego przesyłania wyżej wymienionych komunikatów, było czasem niezamierzone przystąpienie do loterii i poniesienie związanych z tym istotnych konsekwencji finansowych.

Sytuację, do jakiej doszło w wyniku stwierdzonych naruszeń, należy ocenić jako istotne naruszenie praw abonentów, tym bardziej, że skala procederu objęła łącznie 1.711.389 abonentów.

Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu. Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że Spółka była już karana przez Prezesa UKE za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UKE