Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości 5 mln Polaków ma na smartfonie aplikację bankową

5 mln Polaków ma na smartfonie aplikację bankową

orson_dzi 21 Czerwca 2016 08:10

2 1

Ponad 14 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości internetowej, a blisko 5 mln ma na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację bankową. Jak wynika z badania firmy Deloitte, banki nie potrafią jednak wykorzystać w pełni potencjału kanałów cyfrowych. Proste jest założenie rachunku, trudniej natomiast dokonywać codziennych operacji i kupować nowe produkty. Pod względem intuicyjności kanał mobilny dawno już wyprzedził internetowy. Zdaniem ekspertów przewaga będzie rosła.

W tym roku przeanalizowaliśmy blisko 200 funkcjonalności oraz tzw. user experience, czyli doświadczenie użytkownika w 15 czołowych bankach w Polsce. Skoncentrowaliśmy się na przeanalizowaniu funkcjonalności dostępu w bankowości internetowej i mobilnej i na tej podstawie wyróżniliśmy cztery grupy - mówi agencji Newseria Biznes Daniel Martyniuk, dyrektor w dziale Deloitte Digital. Dwa banki zakwalifikowaliśmy do Gepardów. To instytucje, które dorównują najlepszym światowym praktykom w 60-70%.

W skład drugiej grupy - Antylop - weszły cztery banki, które są bardzo blisko liderów i szybko dostosowują się do najnowszych trendów.

Za nimi jest sześć kolejnych banków, Niedźwiedzi, które wolno dopasowują się do trendów i do korzystania z innowacji. Oceniliśmy je na poziomie 30-40% pod względem wykorzystania najlepszych praktyk. Tuż za nimi jest jeszcze grupa Żółwi, do której zakwalifikowaliśmy trzy banki - mówi Martyniuk. W tej grupie są banki, które np. jeszcze w ogóle nie mają aplikacji mobilnej do bankowości.

Najlepiej wypada proces otwierania rachunku, aż 70% funkcjonalności w bankach jest w tym przypadku zgodnych z najlepszymi światowymi praktykami. Na podobnym poziomie (67%) znajduje się możliwość uzyskania przez klienta informacji o ofercie na stronie internetowej banku. Gorzej wygląda aktywacja usług cyfrowych (52% zgodności z najlepszymi praktykami). Jeszcze słabiej wypadła ocena możliwości rozwoju relacji z bankiem przez klienta za pośrednictwem bankowości internetowej lub mobilnej (27%), co zdaniem ekspertów jest ze strony banków sporym zaniechaniem. Największa liczba funkcjonalności nie gwarantuje jednak, że bank będzie postrzegany przez klientów jako innowator.

Widzimy też dysonans między dostępnymi funkcjonalnościami w bankowości internetowej i w bankowości mobilnej w Polsce, a percepcją klientów innowacyjności danego banku. Co dziwne, respondenci wskazali niektóre Antylopy, a nawet Niedźwiedzie, jako bardziej innowacyjne niż Gepardy, które oferują znacznie bogatszą i bardziej rozszerzoną funkcjonalność - wskazuje dyrektor Deloitte Digital.

Zdaniem eksperta, może to wynikać z faktu, że banki dorównujące najlepszym międzynarodowym praktykom skupiły się za bardzo na aspekcie funkcjonalności. Dla klienta nie liczy się liczba cyfrowych możliwości, ale łatwość i intuicyjność wykonywania operacji. Obecnie to właśnie wysoka intuicyjność obsługi stanowi przewagę kanału mobilnego nad internetowym.




W bankowości online, na laptopie czy na komputerze, rzeczywiście jest nam o wiele łatwiej i szybciej się zalogować, ale sprawdzenie historii lub wykonanie przelewu jest jednak o wiele szybsze i prostsze na komórce. Można z tego wywnioskować, że klient na większym ekranie ma większe możliwości, ale powoduje to również większe rozproszenie uwagi - ocenia Daniel Martyniuk.

Średni czas logowania do serwisu internetowego wynosi w badanych bankach 7,6 sekund, w kanale mobilnym nieco więcej, bo 8,5 sekund. Przez aplikację łatwiej wykonać przelew (średni czas to 25 sekund przy 33 dla bankowości internetowej) oraz sprawdzić historię transakcji na koncie (54% badanych za pierwszym razem znalazło właściwą opcję w aplikacji mobilnej, w systemie internetowym zaledwie 32%).

Na podstawie wyników naszego badania zidentyfikowaliśmy, że polskie banki inwestują w digitalizację pewnych aspektów podróży klienta, ale digitalizują te aspekty, które nie są najbardziej dochodowe dla banku - podkreśla Martyniuk.

Analiza Deloitte wykazała, że dwa najbardziej popularne produkty bankowe, kredyt gotówkowy i kredyt hipoteczny, są obecnie jednymi z najsłabiej zdigitalizowanych produktów. Najlepiej pod tym względem natomiast wypadają rachunki osobiste i karty debetowe.

Widać więc, że banki są w stanie zachęcić klienta do współpracy i otwarcia nowego konta, ale nie są jeszcze w stanie przekonać go do tego, żeby pogłębił swoją relację z danym bankiem, wykorzystując funkcjonalności w kanałach cyfrowych - podsumowuje Daniel Martyniuk.

Źródło tekstu: newseria     

Dodaj do:

Tagi: bank | bankowość mobilna | deloitte

w sumie: 21
  • 0

    2. ~Krzysiek  2016-06-21 09:22:17  host: user-94-254-193-124.play-internet.pl

    T-Mobile UB ostatnio też drastycznie mnie zmotywowały nowymi opłatami które mają wejść w życie. Ciężko jest zmienić stare dobre przyzwyczajenia. Jedynie czego zmienić nie mogą to chorych odsetek od kredytów.

  • 1

    3. ~  2016-06-21 09:37:17  host: static-62-233-204-218.devs.futuro.pl

    Jestem osobą niewidomą i korzystam z aplikacji iko dla PKO BBP. LŁatwiej, szybciej i wygodniej, choć apkę trzeba trochę porawić, by lepiej współpracowała z programem czytającym ekran.

  • 0

    4.  2016-06-21 09:37:50

    Nigdy nie korzystałem z bankowości w smartfonie i jak na razie nie zamierzam. Nie potrzebuje co chwilę sprawdzać ile mam na koncie czy robić przelewy na smartfonie czy tablecie. Do banku loguje się tylko z jednego komputera stacjonarnego w domu. Ktoś powie paranoja? Ja myślę że to bezpieczeństwo. W razie kradzieży czy zgubienia smartfona można sobie bidy narobić.
    Powoli na andka pojawiają się różne trojany itd, więc skoro jest to najpopularniejszy system na świecie to będzie tego coraz więcej. Ale kto co lubi.

  • 1

    5. ~Master Chief  2016-06-21 10:05:25  host: h-78-11-51-226.nowarehabilitacja.pl

    Pozwolę sobie skorzystać z okazji by podzielić się żalem i przestrzec innych - bank Millenium oferuje teoretycznie aplikację również dla BlackBerry 10 dla klientów indywidualnych rachunków, dlatego między innymi wybrałem ich ofertę. Aplikacja nie była długo aktualizowana w stosunku do innych platform (Android i iOS), ale przynajmniej działała. Tymczasem niedawno wypuścili aktualizację i teraz mimo, że reklamują na stronie nadal aplikację na platformie BB10 to działa ona wyłącznie na modelach w pełni dotykowych, czyli z wykluczeniem Passport, Classic oraz mojego Q10. Bank tłumaczy, że "źle się skalowała na kwadratowych ekranach" to wykluczyli urządzenia i śpią spokojniej... Innymi słowy po najbliższej aktualizacji urządzenia lub czyszczeniu pamięci stracę dostęp mobilny do swojego rachunku, bo starej wersji aplikacji nie można już pobrać w tym momencie. Skurczysyny.

  • 2

    6.  2016-06-21 10:06:21

    @4 Zmartwię cię, na PC jest jeszcze więcej trojanów i wirusów. Do tego bez znajomości hasła nic nie zrobisz z aplikacją bankową.

  • 2

    7. ~Master Chief  2016-06-21 10:08:54  host: h-78-11-51-226.nowarehabilitacja.pl

    Acha, zapomniałem wspomnieć. BB10 umożliwia instalację aplikacji z Androida, jednak Szanowny Bank Millenium zaimplementował w tej wersji kod wykrywający, na jakim urządzeniu ją odpalamy i w przypadku BB wywala komunikat blokujący dostęp do logowania i odsyła do wersji natywnej...
    Jestem bardzo rozczarowany, bo nawet aplikacja Androidowa pół-banku Smart odpala się, działa i skaluje prawidłowo. A taki duży Millenium poradzić sobie nie umie, to pod dywan zamiata.

  • 0

    8.  2016-06-21 10:50:17

    @6 No wiem że jest więcej na PC, ale wystarczy płyta live z linuxem i można czuć się w miarę bezpiecznie. Nawet na windowsie można się czuć w miarę bezpiecznie jeśli korzysta się z pc z głową bo żaden antywirus nie jest odporny na ludzką głupotę.
    Co do nieznajomości hasła no to wiadomo ale jak masz jakąś apkę szpiega w telefonie czy trojana to i tak przechwyci hasło bo przecież żeby się zalogować będziesz musiał hasło wprowadzić.

  • 0

    9. ~knox  2016-06-21 11:30:12  host: 192.195.106.50

    @8
    Spróbuj KNOX na Samsungu. KNOX to odseparowana sesja androida z nielicznymi funkcjami i aplikacjami, w tym z przeglądarką www.

  • 0

    10.  2016-06-21 12:49:02

    @8 Ubuntu One? Tylko, że żaden bank nie wypuści na niego natywnej aplikacji. Keyloggery są też na PC. A w sytuacji gdy trzeba skorzystać z obcego komputera, to nawet live linux (pendrive jest mniejszy niż płyta, a blokada zapisu też jest możliwa) nic nie da jak komputer złapał "bad usb" albo rootkita ingerującego w BIOS/UEFI. Sam z reszta wspomniałeś czynnik ludzki jest najważniejszy.

  • 0

    11. ~Stan  2016-06-21 12:58:31  host: user-94-254-129-20.play-internet.pl

    Mam aplikacje zarówno na smartfonie jak i na tablecie i stwierdzam że świetnie działają na obu urządzeniach. Polecam nBank.

  • 0

    12.  2016-06-21 13:20:59

    Wszystko pięknie, ale nie podali który bank należy do której grupy... Można się domyślać, ale pewności nie ma.

  • 0

    13. ~Silny  2016-06-21 14:02:37  host: 188.146.145.221.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    mBank niby taki mobilny a nie maja laczenia przez Android z infolinia czy to audio nie mowiac juz o video w porownaniu np. BZ WBK. Dziadostwo ten mBank.
    Jak tylko wplynie premia zabieram kase i uciekam.

  • 1

    14.  2016-06-21 14:45:26

    A BZ ma żenujący słabą TOiP - i z czym do ludzi?

  • 1

    15.  2016-06-21 14:45:37

    *żenująco

  • 0

    16. ~Silny  2016-06-21 15:07:34  host: 188.146.145.221.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    Moze dla Ciebie. Ci ktorzy zalozyli KGP w tam tym roku z promocji niec sie od 1.08 dla niech nie zmienia, no tylko tyle ze sms kody od 6 i dalej maja platne a tak wszystko po staremu.

  • 0

    17.  2016-06-21 16:43:24

    @10 Dlatego korzystam tylko ze swojego kompa, jakoś nigdy nie miałem potrzeby logować się do banku z innego komputera.

  • 0

    18.  2016-06-21 19:02:21

    No ale które to banki?

  • 0

    19.  2016-06-22 00:26:09

    Silny: tak, dla mnie tak. Z okazji zmian taryf w paru bankach miałem okazję przejrzeć ofertę w miarę przekrojowo i niestety, ale płatne autoryzacje SMS są po prostu żałosne. W jakiejś mierze można to obejść koszykiem autoryzacji, ale to nie jest rozwiązanie.. No i teraz clu tego co mówisz: masz rację - warunki w dużej mierze się nie zmienią, PROMOCYJNIE (nie dotyczy to każdej pozycji "cennika"), ale to również oznacza, że niezmienność oferty jest ograniczona czasowo (bodaj dwa lata? Nie pomnę dokładnie). Dla klientów nowych czy tych spoza promocji konto staje się znacząco gorsze (choć oczywiście każdy na inny profil korzystania).
    Jest wybór na rynku, warto się przyjrzeć.

  • 0

    20. ~Bank Millennium  2016-06-22 15:27:14  host: 193.201.167.254

    Master Chief dziękujemy za uwagi, jednocześnie pragniemy poinformować, że ostatnia aktualizacja aplikacji mobilnej Banku Millennium na Blackberry obejmuje następujące urządzenia: BlackBerry Leap, Blackberry Z10, Blackberry Z3, Blackberry Z30, Blackberry P9982, Blackberry Passport, ze względu na rozmiar ekranu. Na mniejszych (kwadratowych) ekranach aplikacja nie prezentuje się tak dobrze jak na prostokątnych. Brak możliwości instalacji wersji na emulatorze Androida jest spowodowana kwestiami bezpieczeństwa, które jest dla nas absolutnym priorytetem.

  • 0

    21. ~zafir  2016-06-23 00:12:21  host: 193.106.79.87

    A ja mam w Alior konto wyższej jakości. Jest OK. Bez opłat i super apka mobilna . POLECAM

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-50-16-107-222.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.