UKE przedstawił wyniki badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2016 r. Podczas badania respondenci zaprezentowali opinie na temat korzystania z usług telekomunikacyjnych takich jak: telefonia komórkowa, telefonia stacjonarna, Internet mobilny, Internet stacjonarny oraz usługi wiązane.
Klienci indywidualni
Najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną jest telefonia komórkowa. Korzystało z niej 87,5% ankietowanych. Drugą pod względem popularności usługą był internet
(61,6% badanych). Jedynie 16,9% badanych zadeklarowało korzystanie z telefonii
stacjonarnej.
Większość badanych będących użytkownikami telefonii komórkowej korzystało ze
smartfonów (58,6%). Średni koszt korzystania z usługi telefonii komórkowej w 2016 r. kształtował się na poziomie 47 zł i był niższy o 2 zł w porównaniu do 2015 r. Ponad 66% badanych korzystających z usług pre-paid zarejestrowało swoją kartę SIM.
51,8% użytkowników korzysta z telefonii stacjonarnej z przyzwyczajenia. Około 20% badanych posiadających telefon stacjonarny stwierdziło, że potrzebuje dostępu do usług telefonicznych, ponieważ nie posiada telefonu komórkowego.
Za usługi głosowe w sieciach stacjonarnych badani płacili średnio 46 zł miesięcznie. Było to o 1 zł więcej niż rok wcześniej, ale o 5 zł mniej niż w roku 2014.
W przypadku internetu badani korzystali często z wielu rodzajów dostępu. Najczęściej był to internet stacjonarny (62,4%). Uczestnicy badania łączyli się z siecią także za pomocą internetu mobilnego w telefonie (47,2%) lub z wykorzystaniem innego urządzenia (26,3%). Ankietowani wykorzystują internet do: przeglądania stron internetowych (86,4% osób korzystało z tej możliwości przynajmniej kilka razy w tygodniu), aktywności na portalach społecznościowych (67,6%) oraz wysyłania i odbierania maile (65,2%).
Opłaty za usługę dostępu do internetu stacjonarnego kształtowały się średnio na
poziomie 51 zł miesięcznie (o 5 zł mniej niż w 2015 r.). Koszty ponoszone przez
badanych z tytułu korzystania z mobilnego dostępu były niższe i wyniosły 48 zł (o 7 zł mniej niż w 2015 r.).
Większość badanych podejmowała działania wspierające bezpieczeństwo w sieci.
Blisko 61% korzystało z programów pozwalających zabezpieczyć komputer przed
potencjalnym zagrożeniem. Ponad 45% badanych wiedziało jak sprawdzić czy
połączenie z internetem, które jest wykorzystywane, jest bezpieczne.
Tylko około 12% badanych uznało, że umowy abonenckie są niezrozumiałe. Wynika
to w ich opinii głównie z trudnego języka i zawiłych przepisów (71,1%).
Niewielki odsetek badanych korzystał z usług wiązanych. Tylko 14% respondentów
zadeklarowało, że posiada taką usługę.
Klienci indywidualni 50+
W grupie badanych 50+ najwięcej osób korzysta z telefonii komórkowej (79,8%). Na
drugim miejscu znalazł się internet (40,2%). Osoby w wieku ponad 50 lat stosunkowo rzadko korzystają z telefonii stacjonarnej (29,4%).
Głównymi powodami korzystania z telefonu stacjonarnego są: przyzwyczajenie
(61,9%), znajomość numeru przez rodzinę i znajomych (40,5%), prostota obsługi
(26,5%).
Blisko 58% badanych posiadających telefon stacjonarny nie zrezygnowałoby z tej
usługi. Z kolei 69% badanych wystarcza telefon komórkowy i dlatego nie
zdecydowali się na korzystanie z telefonu stacjonarnego..
Ponad 90% badanych posiadających telefon komórkowy uznało, że telefonia
komórkowa jest dla nich ważna. Usługę tę badani wykorzystywali najczęściej w celu wykonywania połączeń głosowych na numery komórkowe (71,6% badanych
wykonywało takie połączenia przynajmniej kilka razy w tygodniu) oraz do wysyłania SMS-ów (47,9%).
Osoby niekorzystające z telefonu komórkowego jako powód wskazywały najczęściej,
fakt posiadania telefonu stacjonarnego, który wystarcza im na co dzień (41,1%), brak potrzeby (30,7%) oraz brak przekonania do takich telefonów (27,2%).
Około 40% badanych w wieku 50+ korzystało z komputera. 54% z nich stwierdziło,
że sami nauczyli się obsługi komputera. Większość badanych korzystało z internetu w domu (97%). 49% respondentów przyznało, że łączy się z internetem codziennie.
Wśród najważniejszych powodów korzystania z dostępu do sieci respondenci
wymienili: szybkie zdobywanie informacji (63,9%), ciekawość świata (60,7%) oraz
wykorzystanie Internetu jako formy kontaktu z rodziną/znajomymi (40,3%).
Respondenci niekorzystający z internetu jako przyczynę podawali najczęściej: brak umiejętności (55,8%), brak potrzeby (49,6%) oraz brak odpowiedniego sprzętu
(30,4%).
Zobacz: raport UKE - usługi telekomunikacyjne - klienci indywidualni
Zobacz: raport UKE - usługi telekomunikacyjne - klienci indywidualni 50+
Zobacz: raport UKE - usługi telekomunikacyjne - klienci instytucjonalni
Źródło tekstu: UKE
Ale zdajesz sobie sprawę, że profesjonali gracze, podobnie jak prasa, mają dostęp do sprzętu na dług ...
JV z Chińczykami to może być dobry biznes. Projekt Izera po drodze upadnie, ale nowoczesna fabryka p ...
Tytuł brzmi że bank usunie karty z google wallet. Kliknąłem i znowu potraktowano mnie jak idote, bo ...
A aktywacja IKO na zagranicznym numerze telefonu to kiedy będzie? Może ich pozwać za dyskryminację? ...
Bzdura, S24 ultra jest zaledwie o 0,3 mm cieńszy od modelu S23 Ultra.