27 proc. Polaków posiada tylko telefon
komórkowy i nie ma stacjonarnego; średnio rozmawiają z niego 15 minut dziennie - wynika z raportu przedstawionego na konferencji "Polskiego konsumenta telefonicznego portret współczesny" firmy Ericsson.
W Niemczech 74 proc. indywidualnych klientów operatorów
telekomunikacyjnych posiada telefon stacjonarny i komórkę i 8
proc. - tylko komórkę. We Włoszech jest to odpowiednio 79 proc. i
15 proc.
Średnio w Unii Europejskiej 66 proc. użytkowników posiada telefon
stacjonarny i komórkę, zaś samą komórkę - 13 proc. użytkowników.
Polska nie różni się wiele od unijnej średniej, w przypadku
posiadania samego telefonu stacjonarnego. W Unii średnio ma go 17
proc. użytkowników telefonii, w Polsce - 19 proc.
Polacy posiadający telefon komórkowy dość rzadko z niego
korzystają. Łącznie Polak przez 4 minuty dziennie rozmawia ze
swojego telefonu służbowo i 11 minut - prywatnie.
Wynik ten jest podobny do niemieckiego, gdzie użytkownicy przez
12 minut rozmawiają prywatnie i 6 minut - służbowo. Na rynku
brytyjskim konsumenci rozmawiają o sprawach prywatnych przez 21
minut dziennie, zaś o służbowych - 12 minut.
Ostrożność przy używaniu komunikacji głosowej sieci komórkowej
jest kompensowana częstym używaniem SMS-ów przez polskich
konsumentów. W 85 proc. przypadków to otrzymany SMS inicjuje
rozmowę lub wysłanie odpowiedzi.
Zbliżony do polskiego profil zastosowań telefonów komórkowych
mają tylko konsumenci niemieccy - 53 proc. używa telefonów
komórkowych do rozmów i SMS-ów, ale tylko do rozmów - 23 proc.,
podczas gdy w Polsce - 11 proc.
Jak stwierdza raport, 86 proc. polskich właścicieli telefonów
używa w domu zarówno telefonu stacjonarnego, jak i komórki.
Badanie przeprowadzono w kwietniu 2006 r. na grupie 1500 osób,
reprezentatywnej dla 28 mln ludzi. Badanie terenowe metodą
ilościową i jakościową przeprowadzono wśród osób w wieku od 15 do
69 lat.
Źródło tekstu: PAP