Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości 2 mln zł kary dla TP za problemy z numerami alarmowymi

2 mln zł kary dla TP za problemy z numerami alarmowymi

WitekT 7 Czerwca 2010 14:57

0 0

2. czerwca Prezes UKE nałożył na Telekomunikację Polską 2 mln zł kary z powodu niewywiązania się z obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi.

Każdy dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest obowiązany zapewnić użytkownikom końcowym swojej sieci, w tym korzystającym z aparatów publicznych, bezpłatne połączenia z numerami alarmowymi (112, 999, 998, 997). Jednocześnie jest obowiązany zapewnić także kierowanie połączeń do numerów alarmowych właściwych terytorialnie jednostek służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy.

W toku prowadzonego postępowania administracyjnego ustalono naruszenie wskazanych wyżej obowiązków w Białymstoku, Lesznie i Aleksandrowie Kujawskim.

2. lipca 2009 roku około godziny 12:40, stwierdzono problemy z realizacją połączeń z sieci mobilnych na numer alarmowy 998 do centralki PBX Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku podłączonej do centrali BIALYSTOK/CZ1. Problemy z realizacją połączeń na numer 998 (złożony z 3 linii ISDN BRA) ustąpiły o godzinie 13:15, po rekonfiguracji od strony centrali nadrzędnej wszystkich 3 łączy BRA, do których podłączona była ta centralka PBX. Przeprowadzone postępowanie dowodowe wykazało, że centralka PBX KM PSP w Białymstoku pracowała prawidłowo, a usunięcie problemów z numerem 998 nastąpiło bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony służb technicznych obsługujących tą centralkę.




7. i 8. września 2009 roku doszło do awarii numerów alarmowych 999 i 112 obsługiwanych przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Lesznie. KM PSP w Lesznie wyjaśniła, że wobec awarii niemożliwe było przyjmowanie zgłoszeń na tych numerach alarmowych z terenu miasta Leszna i powiatu leszczyńskiego. Awaria numerów alarmowych trwała: dla numeru 999 - 1 godzinę i 26 minut, a dla numeru 112 - 1 godzinę i 53 minuty (7. września) oraz dla numeru 999 - 46 minut (8. września).

Najwyższa Izba Kontroli badała w grudniu 2009 roku funkcjonowanie numeru alarmowego 112. NIK wskazała w przekazanej Prezesowi UKE kopii protokołu kontroli, że w trakcie przeprowadzonych w dniach 9-10. grudnia 2009 roku połączeń testowych ujawniono nieprawidłowości polegające na braku możliwości połączenia się z określonych lokalizacji z właściwym terytorialnie stanowiskiem kierowania w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim. Wobec zaistniałych okoliczności, świadczących o nieprawidłowym funkcjonowaniu numerów alarmowych, Kujawsko-Pomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu przeprowadził inspekcję dotyczącą stanu organizacji systemu obsługi numeru alarmowego 112 w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Aleksandrowie Kujawskim. Przeprowadzona inspekcja wykazała, że brak możliwości połączenia na numer alarmowy 112 z sieci TP podczas kontroli realizowanej przez NIK 10. grudnia 2009 roku nie wynikał z nieprawidłowości w zakresie stanu organizacji systemu obsługi tego numeru w przedmiotowej jednostce, gdyż połączenia takie realizowano z sieci Netii. TP wskazała, że przeprowadzona analiza danych dostępnych w systemach przepływu zleceń, logach systemowych, konfiguracji central i kierowania ruchu, nie wyjaśniła przyczyn przypadków chwilowej niedostępności numerów alarmowych, zaobserwowanych w trakcie kontroli przeprowadzonej przez NIK. Wobec braku jakichkolwiek przeciwdowodów dla tez zawartych w dokumencie urzędowym, jakim jest protokół kontroli NIK, Prezes UKE stwierdził, że dowiedzione zostały w toku postępowania naruszenia wskazane w protokole NIK z 29. grudnia 2009 roku.

Przerwa w działaniu połączeń telefonicznych do numerów alarmowych spowodowała brak możliwości kontaktu użytkowników końcowych ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy.

W związku z powyższym, Prezes UKE uznał, że w zaistniałym stanie faktycznym doszło do wypełnienia dyspozycji art. 209 ust. 1 pkt 18 Prawa Telekomunikacyjnego, zgodnie z którym karze podlega dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, który nie wykonuje obowiązku zapewnienia bezpłatnych połączeń z numerami alarmowymi i kierowania połączeń do numerów alarmowych właściwych terytorialnie jednostek służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy.

Źródło tekstu: UKE     

Dodaj do:
w sumie: 13
  • 1

    1.  2010-06-07 15:12:25

    hmmm, w sumie stało się to w wyniku awarii, poza tym problemy zostały w miarę szybko usunięte. No ale prawo jest prawem...

  • 1

    2.  2010-06-07 15:35:06

    2 mln kary dla TP to jak dla nas 20 zł

  • 0

    3. ~  2010-06-07 15:38:47  host: ip-94-42-53-106.multimo.pl

    Zawsze cieszą takie newsy, szkoda tylko, że taka mała kara...

  • 0

    4.  2010-06-07 15:57:09

    Nie wiem co w takim newsie może cieszyć, ale niech wam będzie. Moim zdaniem to spora kara za kilkunasto-kilkudziesięciominutowe przerwy. Pewnie takich przerw jest codziennie po kilka, tylko nikt tego nie zauważa.

  • 0

    5. ~vol  2010-06-07 16:19:58  host: t15-16.opera-mini.net

    Ciekawe kto poleci? Technika czy Bezpieka?

  • 0

    6. ~simplusowiec  2010-06-07 16:23:36  host: dynamic-78-8-215-26.ssp.dialog.net.pl

    jakie dwa 5 mln i bedzie slodko :)

  • 0

    7. ~  2010-06-07 16:27:10  host: t15-02.opera-mini.net

    4 mno tez mozna przez wakacje potestowac z nr alarmowymi.mirekb

  • 0

    8. ~kferro  2010-06-07 20:43:32  host: afgq16.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Kara stanowczo za mała. Zrozumie to ten, którego życie bliskich było zagrożone. Matka dzwoniąc na pogotowie w Rypinie dodzwaniała się do Włocławka. Ulica w Rypinie odpowiadała ulicy we Włocławku. Dopiero z innej centrali możliwe było dodzwonienie się do rypińskiego pogotowia. I nie myślcie, że trwało to godzinkę bo jeszcze następnego dnia było źle. Dlatego tę karę uważam za jak najbardziej słuszną. Tylko czy to kogoś czegoś nauczy ?

  • 0

    9. ~andre38  2010-06-07 20:45:21  host: 81-219-137-139.adsl.inetia.pl

    Znów TP będzie szukać gotówki na karę w kieszeni u klienta. Odszkodowanie przyznane mi przez TP,na które czekam już ponad rok zapewne już diabli wzięli. Co za nieuczciwa firma?.

  • 0

    10. ~kferro  2010-06-07 20:51:43  host: afgq16.neoplus.adsl.tpnet.pl

    -4 corner, nie wierz w takie przypadki. Na CA trzeba właściwie ustawić kierowanie ruchu. I po drugie trzeba się na tym znać. Do czasu gdy te sprawy załatwiały miejscowe służby i było w miarę ok. Teraz to już w samej &FTP nie wiadomo kto powinien to kreować. I nie wierz, że kara została nałożóna za kilkuminutowe przerwy w działaniu. Strażacy sprawdzali to bardzo dokładnie i dość cierpliwie czekali na wyprostowanie głupot.

  • 0

    11. ~smutek  2010-06-07 23:20:47  host: abdg222.neoplus.adsl.tpnet.pl

    I pomyśleć ile to radości ludziom sprawia UKE karząc TP. Technika ma to do siebie , ze czasami nawala i człowiek też ale tak od razu 2 mln ??? a co poniósł ktoś uszczerbek na zdrowiu ??? a ile to dostała kobieta odszkodowania za 3 operacje i chodzenie 10 lat z zaszytą chustą w brzuchu - coś koło 10 tys. Zastanówcie się !!!. A jak nie ma prądu i ma się tylko VOIPa to kogo byśmy tu ukarali ???

  • -1

    12. ~  2010-06-08 11:57:58  host: chello089075042080.chello.pl

    2mln to jest jakis zart!!! ilu ludzi przez nich umareło mozna tylko przypuszczac!!! powinni zaplacic 200 mln zł kary+ renty dla rodzin ktore przez nich stracily najblizszych!!!

  • 0

    13. ~corner  2010-06-08 13:58:20  host: grafi.ae.krakow.pl

    @10, u mnie w wiosce kilka lat temu też było niewłaściwe przekierowanie i szczerze mówiąc, niewiele to przeszkadzało, bo służby sprawnie przekazywały sobie informacje. No dobra - przekierowanie było poprawne i zgodne z rozporządzeniami wszelkimi i planami, ale to plany były złe ;-).

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-166-24-181.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.