Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości 195 tys. zł kary dla NOM za automatyczne przedłużanie umów

195 tys. zł kary dla NOM za automatyczne przedłużanie umów

WitekT 10 Marca 2014 10:49

7 1
Automatyczne przedłużanie umowy na kolejny okres bez pytania konsumenta o zgodę - Prezes UOKiK zakwestionowała praktykę spółki NOM i nałożyła karę w wysokości 195 tys. zł.



Postępowanie UOKiK wykazało, że w regulaminie świadczenia usług spółki znajdowało się niezgodne z prawem i niekorzystne dla konsumentów postanowienie. NOM zastrzegał, że umowa zawarta na czas określony ulega automatycznemu przedłużeniu na kolejny, taki sam okres. Abonenci, którzy chcieli zrezygnować z nowego kontraktu, byli zobowiązywani do złożenia pisemnego oświadczenia, co najmniej 30 dni przed upływem starej umowy.

Praktyka ta wymuszała na konsumentach podejmowanie działań zapobiegających przedłużeniu umowy oraz ograniczała możliwość rezygnacji z usług przedsiębiorcy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami a tym samym niezgodne z prawem. Zdaniem UOKIK przedsiębiorca powinien zapewnić konsumentowi możliwość podjęcia świadomej decyzji dotyczącej przedłużenia umowy na kolejny czas określony informując go o upływającym terminie i przedstawiając mu nową ofertę.

Warto podkreślić, że wśród przedsiębiorców telekomunikacyjnych istnieje powszechna praktyka przedłużania umowy na czas nieokreślony jeżeli abonent nie składa deklaracji co do jej kontynuacji. Praktyka taka nie jest kwestionowana ponieważ rozwiązanie umowy na czas nieokreślony nie wiąże się z ponoszeniem przez konsumenta dodatkowych kosztów jak w przypadku kontraktu na czas określony (np. kara umowna, wynagrodzenie do końca obowiązywania umowy). Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Niezależny Operator Międzystrefowy karę w wysokości 195 tys. zł. Przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanej praktyki, dzięki czemu możliwe było obniżenie sankcji. Decyzja nie jest prawomocna, spółka odwołała się do sądu.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: nom | uokik

w sumie: 45
  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    26.  2014-03-10 14:26:05

    Jesli nawet uda sie wywalczyc zniesienie automatycznego przedluzania umow, to operatorzy pewnie znajda na to sposob - albo czas okreslony na warunkach promocyjnych, albo nieokreslony na warunkach z cennika.

  • Ten komentarz został ukryty.

    2

    27. ~Makarony  2014-03-10 14:49:12  host: 212-160-75-162.smsiarkowiec.pl

    Kiedyś Polsat mnie wkręcił w taką umowę. Zmiana regulaminu była wydrukowana odwrocie kwitków do zapłaty, tak aby prawie nikt nie zauważył. I z mojej umowy na czas nieokreślony wg nich zrobiła się... chyba 2-letnia! Wypowiedziałem w 2011. I zaczęło się... listy, najpierw prośby o zostanie, później groźby kary umownej, później telefony oczywiście z zastrzeżonych numerów. Najbardziej wkurzające były telefony do moich znajomych! Monter tvsat użył ich tel. do wznowienia usług po dłuższej przerwie. Nic nie dało moje usuwanie nie mojego telefonu z panelu użytkownika. Za parę dni wracał i... zaczynali od telefonu do znajomych. Żeby mnie na kolanach prosili i złotem obsypywali żadnej usługi już od spółek Solorza nie kupię!

  • Ten komentarz został ukryty.

    1

    28. ~wisimito  2014-03-10 16:34:43  host: 078088096020.lomza.vectranet.pl

    #24 vectra przedłuża na 6 m-cy, ale termin wypowiedzenia to minimum 60 dni. Spóźnisz się jeden dzień i bulisz dalej przez kolejne pół roku

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    29.  2014-03-10 16:47:14

    Dlatego od lat powtarzam jak mantrę : żadnych umów! W sierpniu kończę z neo, a w terminarzu zaznaczony termin w połowie czerwca. I wydrukowane wypowiedzenie ;-)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    30.  2014-03-10 17:08:50

    toms - umowy jak najbardziej, ale świadomie ;-)

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    31. ~  2014-03-10 17:13:30  host: ip-94-42-63-126.multimo.pl

    29. Wypowiedzenie można złożyć od razu przy podpisaniu umowy.,

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    32.  2014-03-10 17:49:06

    @29: bez umow czyli jak? Przeciez nawet prepaid jest umowa.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    33. ~tata  2014-03-10 17:59:17  host: apn-95-41-176-210.dynamic.gprs.plus.pl

    Jestesmy jak te chlopy panszczyzniane przypisani do pana z racji urodzenia na jego ziemi.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    34. ~  2014-03-10 18:04:30  host: ip-84-39-164-66.free.aero2.net.pl

    WitekT darował byś sobie te wycieczki osobiste

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    35. ~  2014-03-10 18:05:00  host: ip-84-39-164-66.free.aero2.net.pl

    mi80 w netii coś takiego może nie przejść

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    36. ~  2014-03-10 19:50:41  host: 77-255-11-153.adsl.inetia.pl

    W Netii to na głowę upadli. Mieli najlepszą możliwą opcję - umowy przechodziły na czas nieokreślony na starych warunkach. Człowiek bez stresu wiązał się nowymi, bo wiedział, że w najgorszym razie będzie płacił tyle ile dotąd, a w razie czego będzie się mógł w każdej chwili (jak przejdzie na czas nieokreślony) wypisać bez kary umownej. Wolność wyboru, piękne kiedyś mieli hasło... Teraz umowa automatycznie przedłuża się o rok (nawet w Orange jest to pół roku...) i jak ktoś zauważył wcześniej - kłamią jak najęci na tej infolinii. Ich BOK zawsze był żałosny, ale teraz tak ordynarnie konsultant potrafi powiedzieć, że ci się umowa odnowi tylko jeden raz na ten rok, a potem przejdzie na czas nieokreślony, co jest wierutną bzdurą, bo odnawiać się będzie cały czas (chyba, że w okienku złoży się rezygnację...). I oni się dziwią czemu klienci od nich uciekają... Ja na pewno kolejnej umowy nie przedłużę dopóki mechanizm odnawiania się będzie obecny w takim kształcie. Już wolę wrócićć nawet do głupiego ORange (naBSA jestem, więc wsioryba, ceny praktycznie te same...).

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    37. ~  2014-03-10 19:54:41  host: user-46-113-20-211.play-internet.pl

    @35,36: Na własnym łączu Netii (CU, ETTH, FTTH) można podpisać umowę 9-miesięczną, która przechodzi na czas nieokreślony. Jedyna wada to wyższy abonament - chyba 10zł różnicy.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    38. ~TULA  2014-03-10 20:09:34  host: 89-68-136-138.dynamic.chello.pl

    Z regulaminu ORANGE: "O ile Abonent nie wyrazi innego OŚWIADCZENIA przed upływem okresu, na jaki Umowa została zawarta, Umowa zawarta na czas określony uważana będzie za przedłużoną na czas określony .................(12 / 24) mies" Podpisując umowę, napisać OŚWIADCZENIE. CZYTAĆ UMOWY!!!! Ja dwa lata temu (korespondencyjnie) otrzymałem druk umowy, który skorygowałem własnoręcznie z 24 na 12 miesięcy (tak na rybkę:) i odesłałem. Nie otrzymałem żadnej korekty. Po 10 miesiącach telefonicznie otrzymałem potwierdzenie, że umowa zawarta jest na 12! miesięcy. Po 13 miesiącach zmieniłem abonament na niższy (w czasie 24 miesięcznej karencji - niemożliwe) Nawet nie pisnęli, Pamiętajcie - Sformułowanie "Umowa" pochodzi od słowa "umawiać się" Proste.

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    40. ~barthezz  2014-03-10 20:38:11  host: 89-77-109-178.dynamic.chello.pl

    Proponuje rozmowe z ekspertem Robertem Duleba. Najbardziej kompetentna persona w spolce. Ekspert, na wszystkie pytania odpowie wyczerpujaco.. Tylko w dniu biezacym... Zostalem przez tego Pana oklamany kilukrotnie, z autpsji wiem ze nie tego ja. Klam ludziom dalej...

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    41. ~  2014-03-10 20:44:35  host: 77-255-11-153.adsl.inetia.pl

    @37 - to teraz porównaj sobie ilu klientów obsługuą na CU, a ilu na BSA...

  • Ten komentarz został ukryty.

    -1

    42. ~  2014-03-10 20:46:59  host: 77-255-11-153.adsl.inetia.pl

    Mnie dziwi tylko jedno. Z reguły uprawnienia konsumentów są ciągle powiększane. Weźmy pod uwagę np. e-handel, pozycja klienta jest aż za mocno biorąc pod uwagę co może zrobić. Dlaczego tak nie jest w relacjach z operatorem telekomunikacyjnym? Powinien być prosty zakaz takiego odnawiania się umów. Po co urzedasy tak walczyły z 36M umowami? Przecież takie samoondawiające się są gorsze, bo klient ma wąskie okno reakcji...

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    43. ~  2014-03-10 23:00:51  host: host-81-190-155-73.olsztyn.mm.pl

    umowa w Orange na Neostradę przedłuża się na kolejne 6 miesięcy, na DSLa na 12 miesięcy. Zapisy te są zawsze w każdej umowie, niedowiarkom prponuję poczytać regulaminy promocji.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    44. ~  2014-03-10 23:48:44  host: user-94-254-145-131.play-internet.pl

    @27, co to za brednie? Telefony do znajomych? A skąd on niby miał te numery? Sam mu zapisałeś na odwrocie umowy, by dzwonił w razie jakby Ciebie nie zastał? Nonsens... Nigdy w życiu podobnej bzdury nie słyszałem, a nawet gdyby tak się zdarzyło to wystarczyłaby reklamacja do centrali na konkretnego pana i koniec, pożegnałby się z pracą w tej firmie.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    45. ~brontoz  2014-03-13 22:38:11  host: 093105149089.radom.vectranet.pl

    Po 24 miesiącach umowy w Vectrze poszedłem żeby zmienić bo płaciłem 141 zł i chciałem zrezygnować z internetu mobilnego i telefonu stacjonarnego to powiedzieli że umowa przedłużyła się o o kolejne 6 miesięcy i powiedzieli że należało przyjść 2 miesiące wcześniej żeby zmienić umowę na niższą tzn. rezygnacja z 2 usług. Napisałem oficjalnie pismo do Vectry opisałem trudną sytuację osobistą i finansową i że z 24-mc umowy się wywiązałem to bezczelnie odpowiedzieli że nie ma takiej możliwości zmiany umowy. Ale jakbym do tej samej umowy dołożył jeszcze dodatkowe usługi to nie byłoby żadnego problemu. To banda złodziei dla których liczy się tylko kasa w głęboko gdzieś mają klienta i to w jakiej sytuacji się znalazł. To są praktyki tak skandaliczne że aż nóż otwiera się w kieszeni. W sieci też znalazłem setki skarg na Vectrę jak ludzi zmuszano do zapłacenia kosmicznych kar za niezwrócenie dekodera w terminie a sami nie umożliwiali oddania sprzętu w odpowiednim czasie jak i nie wyrażali zgody aby sprzęt wysłać kurierem do nich po tym jak masowo ludzie zrywali umowę bo Vectra zmieniła układ programów i nie gwarantowała transmisji sygnał niektórych stacji TV !!!!!!!! TO ŁOBUZERIA i wykiwanie wielu ludzi poprzez nielegalne postępowanie VECTRY.

  • Ten komentarz został ukryty.

    0

    46. ~jaco  2014-06-12 18:15:54  host: 178235231141.bialystok.vectranet.pl

    Uwaga na Vectrę , mialem umowę na internet na 9 msc, w umowie jest punkt dotyczący automatycznego wygasania umowy po okresie deklarowanym i też doliczono mi 6 msc ,ponieważ nie wypowiedziałem umowy,wyszło na to że Vectra musi na siłę uszczęsliwiac klientów swoimi usługami . To żałesne postępowanie Vectry jest już znane w necie, ich zarząd chyba nie bierze pod uwagę ile na takim traktowaniu klientów tracą.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-242-9-97.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.