DAJ CYNK

141 tys. zł kary za SMS-y wprowadzające w błąd

LuiN

Prawo, finanse, statystyki

I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę w grze o 100 000 zł. Po odbiór odeślij darmowy sms - to fragment wiadomości, jaką konsumenci otrzymywali od spółki CT Creative Team. Nie informowała ona jednak, że odpowiedź jest równoznaczna z udziałem w konkursie, polegającym na wysyłaniu płatnych SMS-ów. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości 141 tys. zł.

I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę w grze o 100 000 zł. Po odbiór odeślij darmowy sms - to fragment wiadomości, jaką konsumenci otrzymywali od spółki CT Creative Team. Nie informowała ona jednak, że odpowiedź jest równoznaczna z udziałem w konkursie, polegającym na wysyłaniu płatnych SMS-ów. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości 141 tys. zł.

Spółka CT Creative Team zajmuje się m.in. organizacją konkursów SMSowych. Zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły treści reklamowe wysyłane do konsumentów, w związku z konkursem "Quiz wiedzowy". Prowadzony był on od listopada 2010 do grudnia 2011 roku.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w grudniu 2011 roku. Wykazało ono, że SMS-y wysyłane przez CT Creative Team wprowadzały w błąd oraz nie zawierały informacji wymaganych przez prawo. Konsumenci otrzymywali jedynie wiadomości o odbiorze nagrody gwarantowanej (którą okazywała się być usługa multimedialna na telefon), np. Przecież piszemy: Komisja ds. Nagród przyznaje Ci Nagrode Gwarantowana w grze o 100 000 zł! Po odbior slij SMS: KASA na DARMOWY nr 8064!'GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl.

W wysyłanych wiadomościach brak było informacji, że odesłanie SMS-a oznacza przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez konsumentów dodatkowo płatnych SMS-ów w odpowiedzi na nadsyłane pytania. Ponadto w reklamach brak było informacji o cenie tych SMS-ów oraz organizatorze konkursu.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na CT Creative Team karę pieniężną w wysokości 141575 zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka odwołała się od niej do sądu.

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu SMSowego uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK

Tagi: uokik