DAJ CYNK

116 111 - telefon dla zaufania dzieci i młodzieży

WitekT

Wydarzenia

6. listopada został uruchomiony pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, którego obsługą zajmie się Fundacja Dzieci Niczyje. Szybkie i sprawne uruchomienie numeru było możliwe dzięki współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezesa UKE , Fundacji oraz Polkomtela, oficjalnego sponsora i partnera technologicznego.

6. listopada został uruchomiony pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, którego obsługą zajmie się Fundacja Dzieci Niczyje. Szybkie i sprawne uruchomienie numeru było możliwe dzięki współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezesa UKE , Fundacji oraz Polkomtela, oficjalnego sponsora i partnera technologicznego.



Telefon zaufania 116 111 będzie służyć młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewni dzwoniącym kontakt z fachowcami w trudnych dla nich sytuacjach.

Linia 116 111 obsługiwana jest przez wykwalifikowanych psychologów i pedagogów, którzy potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach i są w stanie udzielić im profesjonalnej porady w sytuacjach kryzysowych. Konsultanci telefonu zaufania 116 111 będą współpracowali z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w razie potrzeby prowadzić będą interwencje w sprawach dzieci. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie dziecka jest poważnie zagrożone, konsultanci telefonu 116 111 uprawnieni są do inicjowania interwencji policyjnej na mocy porozumienia na rzecz sprawnej obsługi telefonu 116 111, zawartego pomiędzy Komendantem Głównym Policji a Fundacją Dzieci Niczyje.

To bardzo ważny dzień dla naszej Fundacji, a program, który dzisiaj uruchomiliśmy stanowi dla nas wielkie wyzwanie. Tego typu telefon zaufania zaczyna działać po raz pierwszy w naszym kraju i jako piąty w Unii Europejskiej. To przedsięwzięcie będzie wymagać stałej troski i dostosowywania się do tego, co niesie życie - powiedziała Monika Sajkowska, dyrektor fundacji.

W pierwszym okresie działania telefonu zaufania 116 111 dzieci i młodzież będą mogli korzystać z niego od poniedziałku do piątku w godzinach 12-20.

W celu udostępnienia numeru, Polkomtel stworzył platformę technologiczną, dzięki której numer 116 111 jest dostępny dla wszystkich potrzebujących niezależnie od obsługującej ich sieci. Sieć telekomu, poza techniczną obsługą numeru zapewniła, Fundacji profesjonalne call center do obsługi numeru. W ramach umowy podpisanej z Fundacją Dzieci Niczyje, sieć Plus aktywnie wspierała prace nad uruchomieniem numeru, intensywnie współpracuje także przy rozszerzeniu jego funkcjonalności.

Zdaniem Jarosława Bauca, prezesa Polkomtela, nawiązana została po raz pierwszy świetna współpraca między trzema stronami: instytucją pozarządową (Fundacją Dzieci Niczyje), rządem i biznesem (Polkomtelem). Choć nie jest to pierwszy projekt, dzięki któremu promujemy bezpieczeństwo przypomnę nasze konkretne wsparcie i współpracę z GOPR, TOPR i Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Mam pewność, że dzięki inicjatywie telefonu dla dzieci i młodzieży, który właśnie został uruchomiony, będziemy mogli uniknąć wielu tragedii rodzinnych.

Dodatkowe informacje o zasadach działania telefonu 116 111 można znaleźć na stronie www.116111.pl. Dzieci będą mogły tu również zadawać konsultantom pytania online, porozmawiać z rówieśnikami na forum oraz znaleźć odpowiedzi na kwestie najczęściej nurtujące młodych ludzi.

To jest bardzo dobry krok, by przerwać falę przemocy i nadużyć wobec dzieci. Musimy im dać możliwość przekazywania swych problemów pod odpowiedni adres. Mamy gwarancję, że dzieci, które trafią do konsultantów telefonicznych, otrzymają odpowiednią pomoc - powiedział Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.

Grupa numerów 116 (tj. 116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych) - to grupa ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 to pierwsza linia z tej grupy uruchomiona w Polsce, przy wsparciu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Prezesa UKE.

Ogromnie się cieszę, że możemy wyrazić poparcie dla tego projektu. Wierzę, że ten dobry pomysł będzie rzeczywiście wykorzystywany przez dzieci. I że dzięki temu będą one mogły liczyć na wsparcie, także np. w sprawach przemocy domowej. Jestem przekonany, że ta inicjatywa przyniesie dobre owoce - powiedział Grzegorz Schetyna, wicepremier i minister spraw wewnętrznych i administracji.

Numer został przydzielony w 14 krajach UE. Polska jest piątym krajem członkowskim, w którym pod numerem 116 111 działa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Linia uruchomiona została do tej pory w Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 został objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.

MEN będzie współdziałać z Fundacją Dzieci Niczyje i monitorować problemy dzieci dzięki nowemu telefonowi. Jeśli zgłaszane problemy będą wymagały rozwiązań systemowych, to chciałabym zadeklarować, że MEN będzie wysuwało odpowiednie inicjatywy legislacyjne, tak by polska szkoła była przyjazna i bezpieczna - powiedziała Katarzyna Hall, minister edukacji.

Kampania promocyjna Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, która rozpocznie się w grudniu, prowadzona będzie przez Fundację Dzieci Niczyje we współpracy z resortami edukacji, polityki społecznej i spraw wewnętrznych oraz z mediami i innymi organizacjami pozarządowymi.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Polkomtel, Fundacja Dzieci Niczyje