DAJ CYNK

10. urodziny sieci Play

LuiN

Taryfy, promocje, usługi

16 marca 2007 roku ruszyła oferta sieci Play. Czwarty gracz w ciągu 10 lat stał się drugą największą siecią komórkową na polskim rynku.



16 marca 2007 roku ruszyła oferta sieci Play. Czwarty gracz w ciągu 10 lat stał się drugą największą siecią komórkową na polskim rynku.

Podstawowym założeniem sieci Play była na początku jej działalności prostota. Pierwsza oferta składała się z 4 planów taryfowych za 50, 70, 100 i 150 zł, w ramach których klienci otrzymywali do wykorzystania odpowiednio 70, 100, 150 i 300 zł miesięcznie. Oferta działała w oparciu o krótką wtedy listę nadajników własnych P4 i roaming krajowy Plusa.

Dla każdego z planów obowiązywała płaska stawka: 49 gr za minutę rozmowy (naliczanie sekundowe), 15 groszy za SMS/MMS i 5 gr za 10 kB (5 zł za 1 MB). Z racji pakietów kwotowych większych niż cena abonamentu, końcowe stawki były nawet o 50% niższe.

Play Abonament miał przy tym dwie cechy dodatkowe. W przeciwieństwie do większości ofert konkurencji, środki nie przechodziły na kolejny miesiąc, co było minusem oferty. Natomiast niewątpliwym plusem był fakt, że za każde dwie minuty połączenia przychodzącego z innej sieci, klient otrzymywał minutę na połączenia wychodzące do dowolnej sieci. No a przecież początkowo połączenia przychodzące w większości były od konkurencji.

Obok oferty abonamentowej, Play wystartował w 2007 roku z ofertą na kartę. Działała ona na tych samych zasadach co abonament i miała analogiczne bonusy za doładowania (np. po doładowaniu kwotą 150 zł otrzymywaliśmy na konto łącznie 300 zł).

Warto też przypomnieć, że start komercyjnej oferty poprzedził Project4, czyli program pilotażowy Nachodzi4, w ramach którego 20 tys. osób mogło za darmo testować nową sieć komórkową.

Trochę historii

Pod koniec stycznia 2008 roku Play ogłosił pozyskanie milionowego klienta, a na koniec roku miał ich już 2 miliony. Lipiec 2008 roku to też moment debiutu oferty mobilnego Internetu sieci Play - Play Online. Żwawy rozwój zasięgu sieci 3,5G zapewnić miało wtedy pozyskanie 1,1 mld euro kredytu w China Development Bank.

2009 rok był w sieci Play rokiem oferty Fresh. To za jej sprawą operatorzy szybko obniżyli stawki połączeń do 29 gr za minutę. Stery P4 w kwietniu przejmuje Duńczyk Jorgen Bang-Jensen, zastępując Chrisa Bannistera, który wprowadzał P4 na rynek. W grudniu na liczniku Play ma już 3 447 858 klientów.

Rewolucją 2010 roku był Stan Darmowy, czyli nielimitowane, darmowe połączenia wewnątrz sieci Play. Usługa weszła do prepaidu, jak i do nowych abonamentów LongPlay. W lipcu sieć sprzedaży osiągnęła pułap 1000 punktów, a liczba klientów sieci przekroczyła 4 mln. Na koniec roku było ich już 5,16 mln.

W 2011 roku Play postanowił nazwać swoje 3G siecią 4G. Chwaląc się jednocześnie, że to największa sieć 4G w Polsce, docierająca do 80% populacji kraju. W lutym światło dzienne ujrzały oferty All Inclusive, z dużymi pakietami danych i nielimitowanym dostępem do serwisów Facebook i NK. W czerwcu sieć pochwalić mogła się jako pierwsza zasięgiem na całej linii warszawskiego metra, a w lipcu pokonaniem pułapu 6 mln klientów. We wrześniu poznaliśmy ofertę marki Red Bull Mobile. Rok sieć zakończyła z wynikiem ponad 7 mln klientów, w tym 530 tys. biznesowych.

Rok 2012 zdominowała Formuła 4.0, czyli nielimitowane połączenia do wszystkich sieci komórkowych w ramach jednego abonamentu. Play tym samym skończył podział na połączenia wewnątrz sieci i poza nią. W Formule 4.0 dla Firm na listę darmowych połączeń wskoczyły dodatkowo numery stacjonarne. W październiku Play ma już 8,2 mln klientów, co dało mu ponad 16% udział w rynku. Marka Play wyceniona została na 1,4 mld zł w Rankingu Najcenniejszych Marek Polskich, plasując się na 5. miejscu tego zestawienia.

W lutym 2013 roku P4 zdobywa 3 z 5 bloków pasma 1800 MHz w ramach przeprowadzonej przez UKE aukcji. W listopadzie oferta 4G LTE sieci startuje w pierwszych 13 miastach. W międzyczasie pojawiają się Nowe Formuły Unlimited, ciekawostki takie jak Formuła WWW (nielimitowane przeglądanie stron) czy Formuła Mix. Jeszcze w październiku "pęka" 10 mln, a na koniec roku sieć ma 10,7 mln użytkowników.

W 2014 roku Play atakuje rynek ofertą z 4 kartami SIM - Formuła Rodzina, a pod koniec sierpnia pojawia się Play Internet z nielimitowanym dostępem do Internetu 4G LTE. Na koniec roku sieć LTE Play dociera do 70% populacji kraju, fioletowi mają już 12,3 mln klientów, a marka Play wyceniana jest na 2 mld zł.

2015 rok to dostosowanie ofert pod kątem smartfonów, w tym celu w maju sieć prezentuje Formułę Smartfon. W wyniku wrześniowego rozstrzygnięcia wielkiej aukcji LTE, do zasobów P4 trafiają 4 bloki z pasma 2600 MHz i jeden blok z pasma 800 MHz. W listopadzie sieć zaskakuje wprowadzeniem do oferty darmowego Tidala. Rok kończy z 13,5 mln abonentów i udziałem w rynku na poziomie 23%.

Na koniec 2016 roku Play ma już 14,15 mln klientów i jest drugą największą w Polsce siecią z 25,2% udziałem w rynku. W marcu sieć wprowadza program Fair Play, pozwalający na modyfikację warunków umowy już po jej podpisaniu, w tym wymianę telefonu na inny model. Ze względu na nadużycia, sieć z programu musiała się jednak wycofać. Po 700 tys. użytkowników Tidala, kolejną cyfrową nowością jest Play Now - bezpłatny dostęp do telewizji mobilnej. Taryfy wiodące to Formuła Solo, Duet i Rodzina.

W 2017 roku obserwowaliśmy jak dotąd zintensyfikowane działania w temacie rejestracji numerów na kartę i poznaliśmy ofertę tanich połączeń na Ukrainę. Pozostaje mieć nadzieję, że 10. urodziny sieci będą okazją do wprowadzenia rewolucyjnej oferty.

Zobacz: Statystyki operatorów po 2016 roku

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: wł