Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości Zły model smartfonu pod choinką? Spróbuj go oddać [wideo]

Zły model smartfonu pod choinką? Spróbuj go oddać [wideo]

LuiN 27 Grudnia 2012 07:52

0 0

37% Polaków jest przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent. Tymczasem jest to tylko i wyłącznie dobrą wolą sprzedawcy. Równie dobrze może nas odesłać z kwitkiem. Oznacza to, że każdy sklep może mieć własną politykę dotyczącą zwrotu lub wymiany np. niechcianych prezentów.

Z przeprowadzonych dla UOKiK badań wynika, że w przypadku nietrafionych zakupów konsumenci przyznają sobie więcej praw niż to przewidują przepisy. Pytani, czy sklep ma obowiązek przyjąć niechciany prezent, aż 37% odpowiedziało, że tak. Zgodnie z prawem można jednak tego dokonać, jeśli sprzedawca wyraził na to zgodę i poinformował kupującego o takiej możliwości.

Zazwyczaj sprzedawcy, jeśli dopuszczają możliwość zwrotu, umieszczają gdzieś w punkcie obsługi klienta takie informacje - mówi agencji informacyjnej Newseria Michał Herde, prezes Federacji Konsumentów. Ale jednocześnie zastrzega: To jest coś, co sprzedawca daje nam dodatkowo, jako sposób zachęcenia do zakupów. Natomiast w niektórych sklepach jest wyraźnie napisane, że zwrotów się nie przyjmuje. Sprzedawca jednak nie ma obowiązku informowania nabywcy o tym, że akurat u niego zwrotów nie ma.

Ale nawet, gdy sklep zechce wymienić towar lub przyjąć go z powrotem, może zażądać paragonu. To najwygodniejsza forma ustalenia, że daną rzecz kupiło się w danym miejscu. Bez niego może odmówić zwrotu pieniędzy. Podobnie, gdy oderwaliśmy metki czy np. zniszczyliśmy oryginalne opakowanie.

Musimy przed zakupem spytać się nie tylko, czy możemy oddać lub wymienić rzecz na inny rozmiar czy też kolor, ale też w jakim terminie i na jakich warunkach, tzn. czy musimy mieć dowód zakupu, oryginalne opakowania, reklamówki - mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.




Prezes Federacji Konsumentów dodaje: Jeżeli umawiamy się z kimś ustnie, że przyjdziemy za trzy dni i dokonamy zwrotu lub wymiany, warto na odwrocie paragonu poprosić o taką adnotację i podpis sprzedawcy.

Ze zwrotów nie musimy się z kolei tłumaczyć, jeśli produkt kupiliśmy w e-sklepie. W tym przypadku mamy na to 10 dni od daty otrzymania towaru. Wówczas składamy pisemne oświadczenie, że odstępujemy od umowy i listem poleconym wysyłamy je na adres sprzedawcy. Na odesłanie towaru mamy 14 dni. Jeżeli stwierdzimy z kolei, że zakupiony towar jest niezgodny z umową (np. ma inne parametry techniczne niż opisywał to sklep) albo jest uszkodzony, możemy złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż dwa miesiące od momentu wykrycia usterki.

Badań, ile pieniędzy tracą sklepy na zwrotach towarów, w Polsce nikt nie robi. W USA handlowcy rocznie tracą na tym około 9 mld dolarów, jak wynika z danych Krajowej Federacji Sprzedawców Detalicznych (NRF). Aż jedna trzecia strat odnotowywana jest przed świętami i bezpośrednio po nich.

Źródło tekstu: Newseria     

Dodaj do:
w sumie: 7
  • 1

    1. ~  2012-12-27 08:13:01  host: public-gprs672258.centertel.pl

    W salonie orange można oddać telefon jak odkryjemy że ma to coś co odróżnia go od konkurencji czyli simlocka :-)

  • -1

    2. ~mirekb  2012-12-27 08:16:52  host: apn-37-109-118-129.dynamic.lte.plus.pl

    wazny komunikat.sam sie delikatnie nacialem.kupilem dysk.podpialem ze 4 razy za kolejnym nie widac dysku,format niemozliwy.reklamacja.dysk polecial wraz z oryginalnym opakowaniem do budapesztu.wrocil w jakim "papierzaku" dziwnym-bez opakowania.opinia na pismie dysk jest ok..kierownika zawolali,podpinka w sklepie-nie chodzi ani na xp/7/8,mowie zwrot pieniedzy moze.nie bardzo,kierownik sie krzywi ale doplacilem 50zl dali dysk 2 razy wiekszy i git.nie wyobrazam sobie zakupu takiego produktu przez internet,masakra

  • 11

    3. ~Play4you  2012-12-27 09:19:30  host: 115.25.216.6

    mirekb: spacji do klawiatury nie mogłeś dokupić razem z dyskiem?

  • 1

    4. ~  2012-12-27 14:10:59  host: v55-09.opera-mini.net

    On chyba nigdy nie nauczy się pisać.

  • 1

    5. ~  2012-12-27 14:17:46  host: v55-09.opera-mini.net

    A kupowanie prezentów pod choinkę jest idiotyzmem, który tylko nabija kasę sklepom i wszelkiej maści handlarzom. Promocja chorego konsumpcjonizmu...

  • 0

    6. ~Bóg  2012-12-27 21:02:55  host: d116-189.icpnet.pl

    Wcale nie trzeba mieć paragonów.nie znacie się.wystarczy choć wyciąg z karty

  • 0

    7. ~mk  2012-12-28 23:22:59  host: 088156157013.stargardszczecinski.vectranet.pl

    to chyba ty sie nie znasz, paragon jako dokument do rozliczenia z urzedem skarbowym a nie twoj wydruk z terminalu - ten nie jest zadnym dowodem

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-211-135.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.