Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości [Aktualizacja] UOKiK: Orange Polska bezprawnie przedłużał umowy

[Aktualizacja] UOKiK: Orange Polska bezprawnie przedłużał umowy

orson_dzi 6 Lutego 2017 09:55 Aktualizacja: 6 Lutego 2017 11:27

28 2

uokik

UOKiK ukarał Orange Polska karą finansową oraz nakazał wypłacenia publicznej rekompensaty za automatyczne przedłużanie umów usług stacjonarnych.

Tzw. APU (automatyczne przedłużenie umowy) występowało w momencie, w którym klientowi kończyła się umowa na usługi stacjonarne i nie została ona przedłużona lub wypowiedziana. W takim przypadku umowa na Neostradę była automatycznie przedłużana o 6 miesięcy oraz 12 lub 24 miesiące w przypadki pozostałych usług stacjonarnych. Wypowiedzenie umowy po jej automatycznym przedłużenie skutkowało naliczeniem kary finansowej.

Z przeprowadzonego postępowania wynika, że konsultanci błędnie informowali klientów o dacie końca umowy. W trakcie postępowania operator umożliwił klientom wybranie sposobu przedłużenia umowy już w momencie jej zawierania. Klient mógł zdecydować, czy po zakończeniu umowy ma ona być kontynuowana na czas nieokreślony, określony lub też ma zostać automatycznie zakończona. W prowadzonych telefonicznych akcjach utrzymaniowych konsultanci mieli obowiązek dać klientowi możliwość wyboru sposobu przedłużania umowy oraz przypomnieć o aktualnie obowiązującym.

Kwestionowane praktyki były stosowane od co najmniej listopada 2010 roku. Ze względu na długotrwały charakter i szeroki zasięg stosowanych praktyk UOKiK nałożył na Orange karę w wysokości 28,630 mln zł. Dodatkowo spółka ma obowiązek zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy, a obecnym umożliwić wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych. Orange ma obowiązek poinformować o tym klientów na swojej stronie internetowej oraz listownie.




Z rekompensaty mogą skorzystać klienci którzy:
  • mieli aktualną umowę z Orange w dniu wszczęcia postępowania - 8 maja 2014 roku,
  • mieli odgórnie narzucone automatyczne przedłużenie umowy bez możliwości wyboru innego sposobu,
  • mieli automatycznie przedłużoną umowę w wyniku braku swojej aktywności (nie złożyli żadnego wniosku o rozwiązanie lub przedłużenie umowy, a i tak została ona przedłużona).

Klienci, którzy wypowiedzieli umowy przed 8 maja 2014 roku mogą dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy i przeciwdziałaniu nieuczciwych praktyk rynkowych powołując się na decyzję UOKiK, gdy stanie się pełnomocna.

Orange Polska może odwołać się od decyzji do sądu.

Aktualizacja

Jak informuje TVN24Bis operator już odwołał się od decyzji UOKiK.
Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK, że nasze działania dotyczące automatycznego przedłużania umów naruszały interesy klientów. Dlatego dokładnie ją przeanalizowaliśmy i odwołaliśmy się do sądu. Uważamy też, że kwota jest rażąco wysoka - poinformował portal rzecznik Orange Wojciech Jabczyński.

Źródło tekstu: UOKiK; TVN24Bis     

Dodaj do:

Tagi: apu | orange polska | uokik

w sumie: 107
  • -1

    89.  2017-02-07 15:50:58

    goral2099 - jeśli, jak twierdzisz, to chore, nieuczciwe... Czemu UOKiK albo nawet przedstawicielka znaczącego ministerstwa rządu Dobrej Zmiany jeszcze się za to nie wzięli?

  • -1

    90.  2017-02-07 15:52:14

    88 - owszem zrobiłbym lepiej. Złodziej i bandyci powinni siedzieć w więzieniu. I nie za nasze, tylko powinni na to zarobić sami ;-) I mówię to całkiem poważnie. Za umyślne zabójstwo - morderstwo - karałbym tym samym ;-)

  • -1

    91.  2017-02-07 15:53:18

    Za wygłup debila informującego o bombie na lotniku czy w urzędzie - co do grosza bym z debila ściągnął koszty akcji ;-)

  • -1

    92.  2017-02-07 15:59:23

    Wczoraj była u Strzyczkowskiego w południe mowa była o "gnębieniu" ludzi za przeterminowane długi...
    No sorry - jakie przeterminowane? Przepis o tym, ze po 3 latach czy po 2 nawet dług jest niebyły jest chory! Dzwoni panisko - dług mam przeterminowany a mnie ścigają windykatorzy... To bezprawie przecież! Gdzie jest państwo!? Takie praktyki w stosunku do uczciwych ludzi są niedopuszczalne!
    Naprawdę żenujące...

  • -1

    93.  2017-02-07 15:59:45

    A może... Jakie to polskie? ;-)

  • 0

    94. ~Bzyk  2017-02-07 18:41:17  host: ata90.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jak niby interesy nie zostały naruszone jak chciałem przedłużyć neo i nie mogłem bo wpadłem na te 6 mc? Przez 6 mc musiałem płacić 69 zł zamiast 39 zł według nowej oferty. 6 mc x 30 zł = 180 zł. Więc jak zostały naruszone czy nie? W Sądzie orangutan powinien dostać 5 raz taka kare a rekompensaty z odsetkami... Oni za każdy dzień nie zapłacenia rachunku naliczaja odsetki ustawowe. Przydałby się zbiorowy pozew o rekompensaty z uwzględnieniem odsetek to by się nauczyli.

  • 0

    95. ~miox  2017-02-07 19:10:47  host: apn-188-125-62-156.dynamic.gprs.plus.pl

    W końcu ktoś coś zrobił z tym bezczelnym bezprawiem :D

  • 0

    96. ~@@@@@  2017-02-07 19:50:49  host: public-gprs178205.centertel.pl

    @76 Wlo...
    Ty na poważnie ? Przecież masz takie same zasady w usługach mobilnych i jakoś się da po lojalce zachować warunki z okresu lojalnościowego bez jakiegoś zwiększania opłat pod przykrywką standardowego cennika... :) Równie dobrze każdy operator mógłby dać no limit w mobile za 30 zł na 24 miesiące i zapisać w regulaminie, że cennikowo kosztuje to 1 tysiąc zł i walić APU a jeśli nie chcesz APU to płać na nieokreślonym po tysiąc zł... :) Sam mam usługi w Orange, żeby była jasność i chwalę sobie ich usługi ale akurat APU to nieporozumienie !

  • 0

    97.  2017-02-07 21:35:08

    94 - mogłeś przedłużyć - aż 90 dni przed końcem umowy terminowej. Nie kwapiłeś się - podpisałeś, więc pretensje do... Nie wiem - Prezesa Jarosława?

  • 0

    98.  2017-02-07 21:36:45

    96 - a to już musisz zgłosić, ze warunki promocyjne, albo cennik - są oszukańcze. Mówiłem o tym nieco później w poście 89 ;-)

  • 0

    99. ~KdoS  2017-02-08 00:52:35  host: public-gprs384710.centertel.pl

    Ok, to w całym zgiełku i amoku tej "afery przedłużeniowej" zwróćmy uwagę na kilka faktów. Wiadome jest że nie sposób dogodzić każdemu. Jedni klienci przeklinają APU, drugim jest to na rękę, bo oszczędzają czas na niepotrzebne wizyty w salonie operatora. O gustach się nie dyskutuje...

    JEDNAK:

    1. Klient ma ZAWSZE opcje wyboru odnośnie tego co się dzieje z jego umową pod koniec okresu zobowiązania. Jeżeli decyduje się na APU, ZAWSZE jest informowany o tym że umowa przedłuży się automatycznie jeżeli nie wyda innej dyspozycji na 30 dni przed jej zakończeniem. Zwróćmy uwagę na to że na tej samej zasadzie działa chociażby stałe zlecenia przelewu w banku, które jest realizowane dopóki klient go nie wycofa.

    2. BZDURĄ jest stwierdzenie że pracownicy mieliby błędnie informować klientów o terminie zakończenia umów, aby zrealizowało się APU. BO NIBY W JAKIM CELU? Automatycze Przedłużenie Umowy nie jest ani celowane, ani nie liczy się w żaden sposób do prowizji czy bazy wynagrodzenia, bo jest AUTOMATYCZNE! W przeciwieństwie do PRZEDŁUŻENIA które już w/w bazę wynagrodzenia podnosi i REALNIE WPŁYWA NA PREMIĘ pracownika.

    3. Powszechnie wiadomo że w myśl prawa telekomunikacyjnego operatorzy udostępniają abonentom możliwość zmiany warunków umowy na 3 miesiące przed jej zakończeniem. Więc dla przykładu po uruchomieniu się APU na Neostradzie i przedłużeniu zobowiązania o pół roku klient tak naprawdę może zmienić warunki już po 3 miesiącach! Nie narażając się na zwiększone koszty umowy na czas nieokreślony (+30zł/mc).

    Bzyk - Jeśli płaciłeś za Neostradę 69zł to nie zwalaj tego na 6 miesięczne APU bo oznacza to że nie interesowałeś się swoją umową przez dobrych kilka, może kilkanaście lat!

    4. APU NIE JEST USŁUGĄ OBOWIĄZKOWĄ! Można je WYŁĄCZYĆ w DOWOLNYM momencie trwania umowy, BEZPŁATNIE, w 3 sekundy, jednym kliknięciem w systemie BEZ JAKICHKOLWI

  • 0

    100. ~  2017-02-08 00:56:35  host: public-gprs384710.centertel.pl

    BEZ JAKICHKOLWIEK KONSEKWENCJI dla klienta.

    5.Informacja o APU Znajduje się na PIERWSZEJ STRONIE UMOWY jako jedna z PIERWSZYCH POZYCJI.

    Dziękuję, Dobranoc.

  • 0

    101. ~xxx  2017-02-08 11:28:00  host: host-81-190-243-45.dynamic.mm.pl

    Ludzie maja pretensje pewnie o to ze umowa na czasie nieokreślonym ma cennik poza promocyjny a tu już są kwoty z pupy.
    Jest jeszcze przecież 3 wyjście pomijać apu czy czas nieokreślony można wybrać wygaśnięcie usługi tzn usługa z końcem umowy jest wyłączona.

  • 1

    102. ~biala  2017-02-08 21:05:28  host: 188.146.156.4.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    @99 "Jeżeli decyduje się na APU, ZAWSZE jest informowany o tym że umowa przedłuży się automatycznie jeżeli nie wyda innej dyspozycji na 30 dni przed jej zakończeniem." 

    Ha ha ha, uśmiałeś mnie. Myślisz że jak napiszesz drukowanymi, że klient ZAWSZE jest informowany to staje się to bezdyskusyjnym faktem. Zaklinanie rzeczywistości. Miałam Neostradę, która przeszła na czas nieokreślony (w tej samej cenie). Bombardowali mnie telefonami o podpisanie kolejnego cyrografu, powiedziałam że zamiana umowy na czas nieokreślony na umowę terminową to żaden interes chyba że obniżą cenę. I dostałam taką propozycję ale konsul nie wspomniał, że to będzie APU (nawet nie wiedziałam że istnieje coś takiego). Trudno uwierzyć że byłam jakimś wyjątkowym przypadkiem, konsultanci przedstawiając oferty często przemilczają negatywne aspekty i w tym jest problem.
    Klient decydując się na ofertę z APU nie miał świadomości na co tak naprawdę się godzi, bo wmawiano mu, że jest to zwykła umowa na dwa lata. I usprawiedliwianie operatora, że klient po otrzymaniu dokumentów mógł sobie doczytać że został oszukany to już szczyt arogancji:)

    Ad.3. Pocieszające by było gdyby po 3 miesiącach APU istniała możliwość zmiany warunków ale pewnie tyle w tym prawdy co w tym bezwzględnym informowaniu klientów, że umowa zawarta na dwa lata może wiązać się z karą za jej wypowiedzenie po tym okresie:)

    Ad.4. Tu już pojechałeś po bandzie. Jeśli mam umowę z APU, która mówi o karze za wcześniejsze zerwanie to jak mam ją sobie wyłączyć bez konsekwencji?:) To za co płacili poszkodowani klienci, o których pisze UOKIK?

  • 0

    103. ~xxx  2017-02-08 21:51:48  host: host-81-190-243-45.dynamic.mm.pl

    APU jest traktowane jako okres utrzymaniowy wiec w każdym momencie można skorzystać z nowej promocji.
    Zrezygnować z APU można w każdej chwili i bez znaczenia czy jest się w czasie promocji czy będąc na APU.
    Będąc na APU ORANGE udziela klientowi ulgę tak samo jak będąc na promocji

  • 0

    104. ~KdoS  2017-02-08 23:35:59  host: public-gprs393302.centertel.pl

    Biała, duże litery - dużymi literami. Chętnie powiem Ci co uważam za BEZDYSKUSYJNE FAKTY.
    Kiedy wsiadasz do samochodu masz obowiązek znać przepisy ruchu drogowego, zasad bezpieczeństwa itp. Z zawieraniem umów cywilno-prawnych jest tak samo. No przynajmniej powinno być. Zachęcam do zgłębienia tematu chociaż w jakimkolwiek stopniu - oszczędzi Ci to w przyszłości wielu nerwów i przykrych sytuacji. Dlaczego?

    Po pierwsze PRAWO NIE DZIAŁA WSTECZ, więc oczywiste jest to że skoro już nie dopilnowałaś terminów zakończenia swojej umowy, i załączyło się APU to jego wyłączenie nie sprawi że zobowiązanie wygaśnie, tylko że nie zrealizuje się ponownie po upływie kolejnego okresu umowy.

    Po drugie, i uznałbym to za NAJBARDZIEJ BEZDYSKUSYJNY Z FAKTÓW (szkoda że nie można tego pogrubić i podkreślić), jeżeli czegoś NIE PRZECZYTASZ, albo PRZECZYTASZ ale NIE ROZUMIESZ to PRZENIGDY TEGO NIE PODPISUJESZ! A jeżeli to zrobisz, to już Twoja sprawa , ponieważ dobrowolnie, godzisz się na warunki których nie znasz. Masz takie prawo, ale wtedy nie masz prawa już na te warunki narzekać, sorry!

    Konsultant z którego opisujesz we wspomnianej sytuacji mógł być nierzetelny w swojej pracy. Oczywiś

  • 0

    105. ~  2017-02-08 23:56:50  host: public-gprs393302.centertel.pl

    cie takich ludzi powinno się wyszukiwać i zwalniać, i tak własnie się robi. Ale tu znowu mamy drugi koniec kija. Przyjeżdża kurier. wręcza Ci umowę- nie czytając podpisujesz... bo kurier się spieszył i poganiał (o zgrozo, groźny kurier, ale ok). Przecież masz jeszcze 14 dni na to żeby usiąść, przeczytać, przeanalizować umowę i jeżeli coś Cię zaniepokoi, bądź wymaga sprostowania pójść nawet do salonu operatora i poprosić o wytłumaczenie. Więc skoro i ten termin ignorujesz, a w umowę zaglądasz dopiero kiedy okazuje się że załączyło się APU i chcesz sprawdzić czy rzeczywiście ta informacja jest w niej zapisana to SAMA JESTEŚ SOBIE WINNA.

    Wracając jeszcze do wspomnianego pracownika. Wiadomo że czarne owce znajdą się w każdej firmie. Dlatego też rozmowy są rejestrowane. Wystarczyło by minimalne zainteresowanie sprawą, złożenie reklamacji, która została by rozpatrzona na podstawie odsłuchu, i jeżeli naprawdę nie zostałaś poinformowana o APU, zostało by ono odłączone, umowa przeniesiona na czas nieokreślony, i otrzymałabyś rekompensatę od firmy za błąd konsultanta lub otrzymałabyś też możliwość wypowiedzenia umowy z terminem w którym zakończyło się zobowiązania a wpłacone pieniądze za abonament wpłacone w tym okresie zostały by zwrócone.

  • 0

    106.  2017-02-09 20:10:27

    dobre to zdjecie na glownej - mamusia poucza synka ;)
    by niepelnosprawny,org

  • 0

    107. ~Darase  2017-02-14 08:47:34  host: user-94-254-163-191.play-internet.pl

    Bardzo dobrze. Dokładnie Babcia płaci za Neostradę z której nie korzysta bo wpadła na 6miesięcy w widełki i nikt nas nie poinformował.

  • 0

    108. ~Punk  2017-04-06 22:50:31  host: apn-77-114-247-213.dynamic.gprs.plus.pl

    Nie powinno być żadnego APU umowa powinna być na tych samych warunkach jak w dniu podpisania i po skończeniu okresu promocyjnego czyli ok 24 miesiącach powinna przejść na tych samych warunkach na czas nieokreślony.
    Prosto i bez kombinacji, a że OPY potrafią zrobić regulamin do umowy jak książka A4 z kilkunastoma kartkami to nikt tego nie czyta skoro czasem jeden punkt przeczy 2, sam tak miałem z umową w Plus GSM.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-137-168.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Najlepszy dostępny na rynku smartfon to:

10 najlepszych smartfonów (październik 2017)

 

Zobacz wynik | Opinie (11)

Archiwum Ankiet