Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości [Aktualizacja] UOKiK bierze się za "Granie na czekanie" w T-Mobile

[Aktualizacja] UOKiK bierze się za "Granie na czekanie" w T-Mobile

WitekT 5 Września 2016 11:15 Aktualizacja: 5 Września 2016 15:10

21 1

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile w związku ze świadczeniem serwisu Granie na Czekanie/Szafa Gra oraz usługi dodatkowej Prenumerata. Wątpliwości wzbudza brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług.



Granie na Czekanie/Szafa Gra to usługa polegająca na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie. Telekom oferuje także serwis Prenumerata, w ramach którego konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług jest nieodpłatne.

We wszczętym postępowaniu przeciwko T-Mobile, Prezes Urzędu zakwestionował praktykę polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 tej ustawy - najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że spółka domyślnie aktywuje serwisy przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Konsument, który sam nie zrezygnuje z serwisów (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta) zobowiązany jest do ponoszenia dodatkowych kosztów, pomimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.




Zgodnie z Ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego Prezes Urzędu może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.

Zobacz: Decyzja UOKiK w sprawie usługi Halo Granie.

[Aktualizacja 15:10]

Zamierzamy współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości urzędu. Wszyscy abonenci zawierający umowę z T-Mobile mają możliwość zapoznanie się z jej warunkami, a w przypadku usług promocyjnych takich jak np. Granie na czekanie czy Prenumeraty również z kosztami związanymi z ich świadczeniem. Dodatkowo T-Mobile udostępnia wszystkim abonentom podsumowanie zawartej umowy, w którym w przejrzysty sposób są wyszczególnione wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty. Niezależnie od informacji zawartych w samej umowie oraz w podsumowaniu oferty T-Mobile informuje klientów o zakończeniu bezpłatnego okresu promocyjnego SMS-em, w którym podawany jest również sposób zrezygnowania z usługi. Warto również zaznaczyć, że w przypadku omawianych usług istnieje bardzo prosty i przyjazny mechanizm dezaktywacji ich. Abonent może zawsze zrezygnować z serwisu przez wysłanie wiadomości SMS o treści NIE na bezpłatny numer 80333 lub kontaktując się z biurem obsługi - powiedział TELEPOLIS.PL Wojciech Strzałkowski z biura prasowego T-Mobile.

Źródło tekstu: UOKiK     

Dodaj do:

Tagi: uokik | t-mobile

w sumie: 74
  • 0

    57.  2016-09-05 20:42:50

    @42 prezentacja numeru jako usługa płatna, tak to tylko w netii i orange. Usługę którą wymyślono kilkadziesiąt lat temu oni traktują jako usługę luksusową. Czy znawcy zachodnich rynków telekomunikacji miedzianej mogą się wypowiedzieć czy tam tem CLIP jest płatny?

  • 2

    58.  2016-09-05 20:48:11

    @56: Oj, "zaskarbiło"- nawet bardzo. Kocham ich bardziej niż ten milion, którego nigdy nie widziałem i nie zobaczę. Ale przez 6 lat abonamentu i teraz chyba 3 lata na kartę napsuli mi tyle krwi- że kilka ton kaszanki by było dla ludożerców.

  • 1

    59.  2016-09-05 21:30:48

    To zabawne jak z sieci nr #1, za jaka uważane było T-mobile, zejść do najgorszego. Dokonali dokładnie odwrotnej rzeczy, jak Orange za prezesury Bruno Duthoit - z najgorszego do najlepszego (ofertowo, ale jakościowo lepsi niż T-mobile)

  • 0

    60. ~pabloki  2016-09-05 21:31:34  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    56 mnie dziwi jak polacy lubia widzieć świat kręcący sie wokół nich traktujac prywatną miedzynarodową firmę telekomunikacyjna jak swoja własną chcąc czuć sie wyjatkowym. to pozostalość z dawnych historycznych czasów gdy był to lud nękany i niedowartościowany. jak można tak traktować firmę której celem jest zysk i oferty daje takie by to firma zyskala jak najwiecej bazujac na tym że wiekszośc ludzi nie jest zorientowana i zgodzi sie na niekorzystna ofertę orientujac sie po czasie zawarcia umowy , ale wtedy to już za późno. jakież zdziweinie moje budzi gdy ludzie mówią że odejda i odchodzą do innych gdzie maja lepiej do czasu az skończy sie pierwsza umowa. t mobile traci i jak widać sobie nic nie robi z tego. także starta milion w ta milion w tamtą raczej dla operatorów nie jest wyznacznkiem strat . kluczem jest budowa jakosciowej bazy a nie trzymanie klienta za wszelką cene . play trzymało klienta niską cena , korzystnymi ofertami i sami wiemy z czym zostało teraz.

  • 0

    61. ~pabloki  2016-09-05 21:40:49  host: user-5-173-11-98.play-internet.pl

    59 spokojnie falafel juz stonuje orange . Bruno miąl zrobić wynik i zrobił , miał pewnie wolna ręke bo ten sotatni czas orange to nie było jak dotychczasowe orange , to by lo cos ale falafel już zapowiedział ze nie będzie walczył ceną. tmobile sie zuzyło mimo że sie rozwinęło poniewaz na rynku pojawiła sie konkurencja w postaci play. to jaką oferte ma tmobile wskazuje na koniecznośc zwolnienia wszystkich osób zarządzających w polsce ta siecią chyab że, co bardziej prawdopodobne, polecenia idą z centrali w Bonn a żeby utrzymać wynagrodzenie to ci z polski siedza cicho i nic nie mówia że polecenia z centrali sa złe. Sawicki zapowiadał a potem była ściana , milczenie i marna oferta . myśle że właśnie centrala go przystopowała. zreszta traktujcie telekomy jak kurtyzany - płacicie i korzystacie. wtedy obudzicie sie ze snu pt. a moja siec lepsza , a tamta najgorsza. one wszystkie siebie warte.

  • 0

    62. ~miras  2016-09-05 21:47:01  host: eop76.neoplus.adsl.tpnet.pl

    szkoda, że dopiero teraz ktoś się za to wziął, jak TM zaczął te swoje "uproszczenia", zrobili abonamenty bez dodatkowych kosztów, robią promocje, itd. tym bardziej, że Granie na Czekanie można b. łatwo wyłączyć!

  • 0

    63. ~T-gniot mobilny  2016-09-06 00:18:17  host: 188.146.137.190.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl

    mam Heyah i tez oskubali mnie przy pomocy serwisow "Agora ciekawostki" i "szafa gra". Po wyczerpaniu środków na koncie rezygnuje z tego T-gniota!!!!

  • 0

    64. ~mekong  2016-09-06 00:39:31  host: d217-214.icpnet.pl

    Mam dość tych naciągaczy z t-m/heyah przechodze do Viking'a lub Virgin Mobile

  • -3

    65. ~eee  2016-09-06 08:02:11  host: 89-76-247-193.dynamic.chello.pl

    wszystko zgodnie z regulaminami i zgodami wiec nie widze problemu

  • 1

    66. ~Specjalista  2016-09-06 09:09:57  host: 178235192143.bielskobiala.vectranet.pl

    Teraz to im nawet ich wirtualne "abonamenty bez zwyżek" nie pomogą ;) Opinia idzie w świat i choćby zatrudnili wszystkie agencje social; media to nie wybielą ich. Tak kończą zbyt pazerne korporacje, żenua. A centrala i pracownicy no cóż nadal będą klepać pozytywne komentarze bo są tylko najemnikami na ich garnuszku i własne myślenie mają zablokowane ;) Współczucie dla was.

  • 0

    67. ~~~  2016-09-06 10:17:26  host: user-94-254-131-234.play-internet.pl

    Jedno jest pewne... naciągaja jak się da :) polecam virgin mobile. Tam nie ma żadnych haczyków i za 29 zł mam wszystko co potrzebuje. Przeniosłem numer miesiąc temu i teraz mi zwiększyli z 5 GB do 8 GB. Już nic więcej nie potrzebuje.

  • 1

    68. ~śmieciarze z T-M  2016-09-06 10:33:11  host: 91-220-18-2-fmc.tami.pl

    Mam heyah i dopiero teraz zorientowałem się co zżera środki z konta - te "promocyjne" śmieci od t-mobile typu "szafa gra" i "Agora ciekawostki". Mam iPada LTE z kartą heyah / t-mobile i nie wiedziałem, że jakieś goowniane SMSy premium przychodzą! Dopiero po przełożeniu karty do "zwykłego" telefonu zobaczyłem ile tego badziewia mam od t-mobile!
    Robię wypad z t-mobile/heyah - z satysfakcja spalę SIMa od tych śmieciarzy!

  • 1

    69. ~Bono  2016-09-06 10:48:36  host: public-gprs362498.centertel.pl

    Przy odpaleniu nowego startera T-M włącza się tego z automatu chyba z dziesięć serwisów: granie, ciekawostki, horoskopy, wróże Macieje... normalny człowiek tego nie ogarnia. Ja po dziesięciu latach wracam do Orange, lepiej wybrać mniejsze zło. Przynajmniej tanio utrzymam numer :)

  • -4

    70. ~yaro  2016-09-06 10:54:19  host: apn-95-40-243-81.dynamic.gprs.plus.pl

    ciekawe, bo ja już w innych sieciach to samo miałem, ze z automatu mi wszystko włączali, ale odkąd jestem na abonamencie w t-mobile to nie miałem z tym graniem problemów. zresztą ogólnie cała promołszyn abonamentowa gdzie nie doliczali mi zwyżek jest bardzo spoko

  • 1

    71. ~  2016-09-06 10:59:22  host: axm253.neoplus.adsl.tpnet.pl

    ta sieć nadaje się do pieca na 3 zdrowaśki :)

  • 1

    72. ~Specjalista  2016-09-06 11:16:02  host: 178235192143.bielskobiala.vectranet.pl

    @70 Pracowniku t-mobile chwalisz t-mobile za brak zwyżek? To tak jakby piać z zachwytu, że policja nie wlepia mandatu jak jedziesz zgodnie z przepisami, nie widzicie w trym absurdu? Bo klienci widzą ;) A poza tym pytanie, biorę w t-mobile abonament bez zwyżek i nie wyrażam zgody na informacje marketingowe ile zapłacę? Będzie zwyżka 5 zł za brak zgody czy nie haha.

  • 1

    73. ~R  2016-09-06 14:10:15  host: 89-74-173-170.dynamic.chello.pl

    @72: samo hasło "abonament bez zwyżek" umożliwia rozpoznanie pracownika Tbombaja. Więc jest pożyteczne. Można ich rozpoznać i nie czytać dalej wpisów marketingowych bez wartości.

  • 0

    74.  2016-09-06 17:33:51

    70 - 4 umowy właśnie nowe podpisałem... Włączą mi to co jest w regulaminie. Nie wszystko. Bo co to jest to wszystko z automatu?

  • 0

    75.  2016-09-06 17:35:58

    A! 4 umowy bez zwyżek! Promołszyn sobie dobrą wziąłem ;-)

  • 0

    76.  2016-09-06 21:19:56

    Bardzo mądrze ktoś napisał w tym temacie na konkurencyjnej stronie. Cytować gościa nie mogę, bo to jego tekst, ale napisał CAŁĄ PRAWDĘ.

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-50-16-17-16.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.