Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości [Aktualizacja] Polkomtel i SMS-y Premium na celowniku UOKiK

[Aktualizacja] Polkomtel i SMS-y Premium na celowniku UOKiK

orson_dzi 21 Czerwca 2017 11:30 Aktualizacja: 21 Czerwca 2017 14:51

13 3

uokik

Urząd wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi w związku z usługami Premium, m.in. Czat Towarzyski, świadczonymi z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi, który jako jeden z operatorów świadczy m.in. usługę Czat Towarzyski, zostało wszczęte w połowie maja 2017 roku. Podstawą do podjęcia działań były skargi od konsumentów, w których informowali o naliczaniu przez operatora opłat za przychodzące wiadomości. Klienci otrzymywali SMS-y z numeru 7218 o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania płatnego SMS-a na kolejny numer - 60228.

Przykładowa wiadomość: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba. Wysłanie wiadomości oznaczało aktywację płatnej subskrypcji, w której konsument zaczynał otrzymywać jedną płatną wiadomość dziennie. Abonenci mogli też prowadzić płatne rozmowy towarzyskie z tzw. "centrum operatorskim".

W odpowiedzi na reklamację składane w tej sprawie Polkomtel odpowiadał, że usługa została została uruchomiona prawidłowo i w sprawie dochodzenia roszczeń należy zgłosić się do firm zewnętrznych. Pomimo tego, że operator ma obowiązek podania nazwy podmioty, który świadczy reklamowaną usługę. Jest to standardowa procedura, z którą spotkał się każdy, kto miał doświadczenie z tego typu sprawami. Przykładowa odpowiedź na takie zgłoszenie:
Każda otrzymana wiadomość podlega opłacie. Szczegółowe informacje na temat świadczenia tej usługi, w tym informacje związane ze sposobem jej uruchomienia, wyłączenia, zablokowania opisane są w Regulaminie promocji "Zwrotny SMS, MMS, WAP Push Premium". Często serwisy rozrywkowe i informacyjne świadczone są przez zewnętrznych dostawców usług, a nie przez firmę Polkomtel Sp. z o.o. Zatem wszelkie uwagi dotyczące aktywowania usługi należy kierować do odpowiedniego dostawcy serwisu. Biorąc pod uwagę przedstawione uzasadnienie, reklamację rozpatrzyłem negatywnie.




Wątpliwości urzędu wzbudza brak kontroli Polkomtel nad tym, jak podmioty, z którymi współpracuje przy realizacji usług premium, wywiązują się ze swoich zadań. Przedsiębiorca może nie wiedzieć, jaki podmiot przygotowuje treść dostarczaną w ramach usługi premium, za którą Polkomtel pobiera opłaty, oraz na czym konkretne usługi polegają. Tym samym operator może nie dochowywać należytej staranności przy świadczeniu usług premium na rzecz swoich abonentów. Ponadto, zastrzeżenia wzbudza to, że Polkomtel mógł nie zareagować, gdy wpływały do niego reklamacje konsumentów.

W przypadku uznania winy UOKiK może nałożyć na Polkomtel karę w wysokości do 10% obrotu operatora.

Aktualizacja

Otrzymaliśmy stanowisko Plusa w tej sprawie. Treść przesłanej wiadomości prezentujemy poniżej.

Usługa "Czat Towarzyski" nie jest świadczona przez Polkomtel i nie można przypisywać Polkomtelowi odpowiedzialności za działania osób trzecich. Podmiot świadczący usługę jest wskazany m.in. w regulaminie usługi i nie jest to Polkomtel. Operator telekomunikacyjny nie wytwarza i nie odpowiada za treści, jakie przekazuje firma świadcząca usługę "Czat Towarzyski" - jest to tzw. świadczenie dodatkowe w rozumieniu art. 64 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego. Operator nie jest też autorem regulaminów świadczenia usług podmiotów trzecich, ani umów zawieranych pomiędzy firmami zewnętrznymi i ich klientami. Stąd też reklamacje dotyczące usługi "Czat Towarzyski" powinny być rozpatrywane przez podmiot świadczący usługę, a nie przez Polkomtel. Polkomtel zobowiązany jest rozpatrywać wyłącznie reklamacje dotyczące swojej usługi telekomunikacyjnej i takie reklamacje rozpatruje.

Źródło tekstu: UOKiK; wł     

Dodaj do:

Tagi: sms premium | uokik

w sumie: 64
  • 0

    46. ~r  2017-06-21 18:15:08  host: user-46-112-218-109.play-internet.pl

    @41: wlo, chyba w totolotku nie mówią "wygrałeś 6 milionów tylko dopelnij formalności i puść kuponów za 30 zł"? No chyba że mnie cowls ominęło bo dawno nie byłem w kolekturze.

  • 0

    47.  2017-06-21 18:29:50

    46 - rzeczywiście nie mówią, ale nadzieja jest dokładnie taka sama ;-) Tu (o pokazanym przeze mnie przykładzie mówię, w kolejnych esemesach) dokładnie to samo piszą - dopełnij formalności a dostaniesz kasę (nie, jak w lotto - wygrasz). I dopiero jak przychodzi esemes, że ze względu na brak reakcji wypadasz, zaczyna się zgrzytanie zębami. Nie znam szczegółów, z opowieści osoby, która dała się nabrać wiem.

    43 - nie wiem jak to przez ebok Pleja się odbywa, ale na początku roku jakoś znajomemu blokowałem kilka usług premium (mają ich tyle co Plus - dokładnie te same) esemesami właśnie. Jest jedna blokada na wszystko, ale dotyczy kwoty - tak samo jak w Plusie. Dodatkowo róznica jest taka że w Plej nie widziałem możliwości ustalenia maksymalnej kwoty na poszczególne usługi premium. W Plusie to mają i właśnie dlatego dwa razy trzeba "blokować". Jest to nie tyle uciążliwe co - dla niektórych, nie rozumiejących zasad limitowania - wręcz mylące. Ja polecam pomagać takim ludziom, co sam robię dość często ;-)
    W ebok T-Mobile (numer na kartę) kilka lat temu też było tyle pozycji ile usług premium - z tego co pamiętam.

  • 0

    48. ~termin  2017-06-21 18:50:35  host: user-94-254-226-208.play-internet.pl

    Akurat w play24 jest to załatwione wzorowo. I nawet te blokady działają.

  • 0

    49.  2017-06-21 18:51:33

    @47 - W Playu masz opcję blokowania/limitowania każdego rodzaju usługi premium rate z poziomu Play24 ale masz również opcję pozwalającą zablokować wszystko jednym kliknięciem. W Plusie takiej nie ma do tego jak sam zauważyłeś, wysyłanie 2x identycznego SMSa, by aktywować daną blokadę, jest mylące. Szczególnie, że SMS którego wysyłasz zawiera już informację, jaki limit chcesz ustawić. To wygląda jakby ktoś zaprojektował ten system by maksymalnie skomplikować go dla klienta, jednocześnie zasłaniając się jego elastycznością.

  • 0

    50. ~Abonent  2017-06-21 19:02:47  host: host-n2-79-181.telpol.net.pl

    @49, właśnie tak. To jest nienormalne w Plusie, że już w pierwszym sms piszesz, że chcesz 0, a oni jeszcze komplikują. Też nie wiem na co liczą, może na to, że ktoś czegoś nie dopatrzy i straci cierpliwość w blokowaniu wszystkiego w ten sposób. Na reakcję, po jednym zablokowanym dziadostwie, trzeba czekać około dwóch trzech minut by móc wysłać komendę z poleceniem blokady następnego dziadostwa.

  • 0

    51. ~do wlo  2017-06-21 19:29:55  host: 185.9.124.216

    Wlo, daj żyć. Pod prawie każdym postem dodajesz swoje 3 grosze. Chłopie, czy ty nie masz jakiegoś innego zajęcia? Chi...j nas obchodzi, co masz, i ile za to płacisz.

  • 0

    52.  2017-06-21 19:52:18

    szkoda tylko, ze pzecietny klient nie bedzie sie wsciekal na firmy zewnetrze i skojarzy te durne smsy tylko z polkomtelem

  • 0

    53. ~hm  2017-06-21 20:00:31  host: public-gprs173902.centertel.pl

    47@ W play wszystko da się ustawić wg. potrzeb albo całkowita blokada albo blokady wybranych usług dodam że kwoty też można sobie ustawiać i inne limity.

    Odkąd mam telefon komórkowy tj od 2000r nie zdarzyło mi się jeszcze włączyć sobie coś przez "przypadek", przez "pomyłkę" czy też "niechcący" a jak już to zawsze celowo i wyłączyć też celowo.I zarówno w telefonie, ze strony na necie , czy e-maila.Jeżeli ktoś twierdzi że jest inaczej to albo są to osoby starsze ,albo osoby mające problem z czytaniem, lub po prostu nie czytają co gdzie pisze,lub oddają swój sprzęt młodszemu pokoleniu które się bawi na koszt rodziców, dziadków itd.Co do zakazów to jestem przeciw to kwestia indywidualna i każdy chyba jest na tyle rozumny że powinien sam o sobie decydować a nie odgórne zarządzanie.Mam osobiście serdecznie dość odgórnych regulacji wszystkiego pod pretekstem "dobra obywateli",bo to sprawia że ludzie sami oduczają się samodzielnego myślenia i decydowania o sobie nawet w tak prostej zdawałoby się sprawie jak własny telefon czy smsy premium.

  • 0

    54. ~jan kowalski  2017-06-21 20:24:29  host: apn-37-248-80-224.dynamic.gprs.plus.pl

    Brawo UOKiK! Niech ktoś w końcu zakończy złodziejskie procedery biznesmena dwojga nazwisk. Polkomtel od dawna aktywuje niechciane usługi płatnych przychodzących smsów premium bez wiedzy abonentów. Nałożyć maksymalną karę na złodziei.

  • 0

    55. ~oszukany przez polkomtel  2017-06-21 20:40:56  host: apn-37-248-80-224.dynamic.gprs.plus.pl

    Dziwnym zbiegiem okoliczności usługi SMS MT, polkomtel regularnie uruchamia na kartach sim do internetu, gdzie karta jest w ruterze i na bieżąco nie odczytuje się przychodzących płatnych smsów. Oczywiście te niby "usługi" świadczą jakieś firmy krzaki i nabijają kasę operatora. O aktywacji tego złodziejstwa dowiadujesz się dopiero z faktury. Maksymalna kara i to powtarzają co rok, aż Zygmunt Złodziej-Żak poczuje dobrą zmianę na swoim folwarku.

  • -1

    56.  2017-06-21 20:52:06

    @54 - Panie Janie oszukany przez Polkomtel, załóż se pan blokadę i tyle, nikt z automatu niczego nie włączy. No i może uchroni to przed rozdwojeniem jaźni...

  • 0

    57.  2017-06-21 21:06:54

    @53 - O ile zgadzam się z Twoim zdaniem odnośnie zakazów (im ich mniej tym lepiej, oczywiście w granicach rozsądku) to już z resztą nie do końca. Sam zauważasz, że są ludzie podatni na tego typu oszustwa (bo nie oszukujmy się, wiele rozsyłanych masowo wiadomości jest napisana dokładnie tak by wmanewrować kogoś w "usługę" której nie chce ani nie potrzebuje, w celu wyłudzenia pieniędzy). Rozwiązanie tutaj jest akurat bardzo proste - wymusić na operatorach domyślną blokadę tego typu usług z możliwością odblokowania. Tego typu usługi (nawet SMS/MMS MT) mają swoje zastosowania poza wyciąganiem pieniędzy od nieświadomych użytkowników ale o tym się raczej nie słyszy w mediach.

  • 0

    58. ~Darek  2017-06-21 21:38:11  host: ip-31-0-83-161.dynamic.gprs.plus.pl

    Jakie SMSY Premium? To inna siec oszukuje http://tlp.is/dww

  • 0

    59. ~minus  2017-06-21 22:08:55  host: apn-31-0-47-49.dynamic.gprs.plus.pl

    Towarzysz Brend najwyraźniej nie pojmuje skali tego procederu, weź się człowieku obudź z letargu i przestań bronić tej mafii. Skoro UOKIK się za to bierze to znaczy, że jest to problem.

  • 0

    60. ~r  2017-06-21 22:16:32  host: 89-66-10-113.dynamic.chello.pl

    @57: gucio da taka blokada. Bo się wtedy pojawią esemeski w stylu "wygrałeś melon złotych jedynie musisz odblokować możliwość odbioru nagrody wysyłając esemesa odblokowującego". No chyba że blokadę można będzie jedynie zdjąć składając w salonie operatora podanie ze zdjęciem w dwóch egzemplarzach ;-)

  • 0

    61.  2017-06-21 23:12:09

    @60 - Wiesz, odblokowanie nie musi być za pomocą SMSa. Wystarczy ograniczyć to do biura obsługi telefonicznej czy też serwisów online, a będzie to dodatkowy krok, poważnie utrudniający jeśli uniemożliwiający przypadkową aktywację tego typu "usług", gdyż to właśnie jest problemem. Jeśli ktoś świadomie, ze znajomością konsekwencji, chce zamówić sobie subskrypcję codzienną, z opłatą 30zł za wiadomość, niech to robi, to jego pieniądze. Warunkiem jest bycia świadomym kosztów, niestety, obecnie wiele osób świadome tego nie jest i dlatego taki krok prawdopodobnie dużo by w tej materii zmienił.-
    @59 - Ech, dziecko, do "miesięcznicy" jeszcze zostało trochę i się nudzisz... biedactwo... walnij sobie baranka o ścianę, podobno fajnie jest.

  • -1

    62. ~hm  2017-06-21 23:14:25  host: public-gprs214084.centertel.pl

    57@ Takie smsy się KASUJE, no chyba że do telefonu dobrał się małolat i szaleje,ale wtedy zawsze można zrobić blokadę zarówno częściową jak i całkowitą,ale tu wszystko jest kwestią co chce się mieć a co nie we własnym telefonie i usłudze.A jak ktoś pojęcia o tym nie ma to przecież jest infolinia i tam można uzyskać stosowne info,no i są salony i konsultanci .Praktycznie każdy operator w swoim cenniku podaje ile kosztują smsy premium i voice premium a skoro takie coś w cenniku jest to niby do czego służy i skąd i po co w cenniku takie info jest?Człowiek który coś bierze tj usługę telefoniczną chyba jest zainteresowany czymś takim jak cennik,i regulamin i chce mieć go do wglądu szczególnie gdy bierze usługę w salonie i np. nie ma dostępu do neta. i jak czyta to chyba zainteresuje się co to są smsy premium i voice premium i zapyta o to konsultanta.Matka moja podpisując umowę o miksa w idei(dawno temu) przez 15 minut czytała regulamin i umowę nim zdecydowała się na podpisanie, a jak miała jakieś wątpliwości lub nie wiedziała jak co ma rozumieć to pytała konsultanta.Moja matka jest dziś emerytką, z komórkami ma kontakt od lat,i doskonale wie co ma zrobić z pewnego typu smsami.Kasy na byle co nie traci.A skoro ludzie są podatni..no cóż ludzie są podatni na bardzo wiele różnych rzeczy np.na papierosy, alkohol ,narkotyki itd. czy ich też chcesz domyślnie zakazać ,a pozwalać na używanie tylko osobom które uzyskają specjalne zezwolenie?A nie z racji wieku np.określonego tj.minimum 18 lat?Sorki ale dla mnie takie myślenie określa ludzi jako nie do końca potrafiących samodzielnie myśleć , czytaj niezdolnych do samostanowienia o sobie nawet w tak zdawałoby się prostych sprawach jak telefon komórkowy abo czy pre paid,smsy premium itd.Mam pracę polegającą na kontaktach z ludźmi i widzę mnóstwo różnych zachowań ludzi w różnym wieku widzę też że jak pozwala się ludziom myśl

  • -1

    63. ~hm  2017-06-21 23:24:26  host: public-gprs214084.centertel.pl

    57@ ad.2 widzę że obcina posty. więc kończąc jak ludziom pozwala się samodzielnie myśleć i podejmować samodzielne decyzje to zazwyczaj...potrafią to robić.Uważam że nie można czegoś zakazywać ludziom pod pretekstem że to "dla ich dobra",ludzie sami muszą podejmować decyzję obojętnie błędne i/lub dobre aby się uczyć rozwijać zbierać własne doświadczenia,a mówienie że to może być bardzo kosztowne nie ma aż takiego znaczenia, jeden powie nie interesuje mnie to i zażąda wszelkich blokad od razu, inny wręcz przeciwnie uzna że być może skorzysta więc ich nie chce,a inny będzie aktywnie korzystać..Odgórne blokowanie wszystkim to faktycznie brak swobody wyboru.

  • 1

    64.  2017-06-21 23:38:54

    Napisałeś ścianę tekstu opartą na pewnym nieporozumieniu. Uważasz, że blokować znaczy to samo co zakazywać a to dwie zupełnie inne rzeczy. Nikt nie mówi o zakazie czegokolwiek, mówię o tym, że usługa "Płać dużo za SMSa wysłanego lub odebranego" niekoniecznie musi być domyślnie aktywna na koncie ponieważ zdarzają się jej nadużycia. Jeśli ktoś chce - dzwoni i aktywuje.

  • 0

    65. ~Jan  2017-06-22 22:21:33  host: 178235146013.dynamic-zab-01.vectranet.pl

    Mam spore wątpliwości, czy to operator powinien odpowiadać za to, że jego abonent nie potrafi zrozumieć sms'a. Przecież jak byk stoi, że usługa kosztuje...

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-80-198-222.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.