DAJ CYNK

[Aktualizacja] PKP PLK straci 800 mln zł dofinansowania do GSM-R

WitekT

Prawo, finanse, statystyki

Siedem podmiotów chciało przygotować dla PKP PLK dokumenty potrzebne do wdrożenia systemu łączności GSM-R. Przetargu nie udało się rozstrzygnąć, co oznacza, że PKP PLK straci kolejne 800 mln zł unijnego dofinansowania - pisze portal Rynek Kolejowy. Teraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie musiało szukać projektów, które pozwolą na wykorzystanie tych pieniędzy w obecnej perspektywie unijnej.

Siedem podmiotów chciało przygotować dla PKP PLK dokumenty potrzebne do wdrożenia systemu łączności GSM-R. Przetargu nie udało się rozstrzygnąć, co oznacza, że PKP PLK straci kolejne 800 mln zł unijnego dofinansowania - pisze portal Rynek Kolejowy. Teraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie musiało szukać projektów, które pozwolą na wykorzystanie tych pieniędzy w obecnej perspektywie unijnej.

Projekt budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem "Narodowego Programu Wdrażania ERTMS" był jedną z największych inwestycji PKP PLK do realizacji w obecnej perspektywie unijnej. Jego wartość to aż 1 mld 132 mln zł. Jednak już w 2012 roku Rynek Kolejowy pisał, że jego realizacja jest zagrożona. PKP PLK uzasadniały niskie zaangażowanie w realizację projektów dwoma powodami: po pierwsze, brakiem wstępnego planowania radiowego, a po drugie, problemami z kwantyfikowalnością korzyści ekonomicznych.

Narodowy Plan Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym przewiduje, że w Polsce planowane jest wdrożenie systemu GSM-R na 15 tys. km linii kolejowych - dlatego, że GSM-R w perspektywie kilkunastu lat ma zastąpić obecnie eksploatowany, przestarzały system radiołączności analogowej 150 MHz.

Na początku 2013 roku PKP PLK ogłosiła długo odwlekany przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu, co było kolejnym krokiem w przygotowywaniu dokumentacji. Jednak przez rok zarządca infrastruktury nie był w stanie rozstrzygnąć przetargu, a na koniec go unieważnił.

[Aktualizacja 9. stycznia 10:30]

Opisywany projekt nigdy nie został przyjęty do rządowego Wieloletniego Planu Inwestycji Kolejowych. Z tego powodu PLK nie miały podstaw do prac nad nim. Nigdy nie ogłosiliśmy przetargu na zadanie związane z budową sieci GSM-R za 1 mld 132 mln zł. Twierdzenie, że "PKP PLK straci kolejne osiemset milionów złotych unijnego dofinansowania" jest zatem niezgodne z prawdą - powiedział TELEPOLIS.PL Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

Jak dodał, PKP PLK prowadzi obecnie projekt przygotowawczy (POIiŚ 7.1-36.2) związany z pozyskaniem decyzji lokalizacyjnych oraz pozwoleń na budowę dla 1200 obiektów GSM-R (głównie masztów). Jego wartość to około 100 mln zł.

Zarządca sieci kolejowej w Polsce - PKP PLK - konsekwentnie realizuje Narodowy Plan Wdrażania GSM-R, który obowiązuje do 2025 roku. Obecnie prowadzimy projekty GSM-R (część z nich jest już w zaawansowanej fazie konstrukcyjnej) na dystansie obejmującym około 1500 km linii kolejowych. PKP PLK planują wykonać wszystkie zadania związane z GSM-R ujęte w rządowym Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych - powiedział Dutkiewicz.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Rynek Kolejowy