Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości [Aktualizacja] PKP PLK straci 800 mln zł dofinansowania do GSM-R

[Aktualizacja] PKP PLK straci 800 mln zł dofinansowania do GSM-R

WitekT 8 Stycznia 2014 15:16 Aktualizacja: 9 Stycznia 2014 10:30

7 3

Siedem podmiotów chciało przygotować dla PKP PLK dokumenty potrzebne do wdrożenia systemu łączności GSM-R. Przetargu nie udało się rozstrzygnąć, co oznacza, że PKP PLK straci kolejne 800 mln zł unijnego dofinansowania - pisze portal Rynek Kolejowy. Teraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie musiało szukać projektów, które pozwolą na wykorzystanie tych pieniędzy w obecnej perspektywie unijnej.

Projekt budowy systemu infrastruktury GSM-R na liniach kolejowych zgodnie z harmonogramem "Narodowego Programu Wdrażania ERTMS" był jedną z największych inwestycji PKP PLK do realizacji w obecnej perspektywie unijnej. Jego wartość to aż 1 mld 132 mln zł. Jednak już w 2012 roku Rynek Kolejowy pisał, że jego realizacja jest zagrożona. PKP PLK uzasadniały niskie zaangażowanie w realizację projektów dwoma powodami: po pierwsze, brakiem wstępnego planowania radiowego, a po drugie, problemami z kwantyfikowalnością korzyści ekonomicznych.

Narodowy Plan Wdrażania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym przewiduje, że w Polsce planowane jest wdrożenie systemu GSM-R na 15 tys. km linii kolejowych - dlatego, że GSM-R w perspektywie kilkunastu lat ma zastąpić obecnie eksploatowany, przestarzały system radiołączności analogowej 150 MHz.

Na początku 2013 roku PKP PLK ogłosiła długo odwlekany przetarg na opracowanie rezultatów studium wykonalności projektu, co było kolejnym krokiem w przygotowywaniu dokumentacji. Jednak przez rok zarządca infrastruktury nie był w stanie rozstrzygnąć przetargu, a na koniec go unieważnił.




[Aktualizacja 9. stycznia 10:30]

Opisywany projekt nigdy nie został przyjęty do rządowego Wieloletniego Planu Inwestycji Kolejowych. Z tego powodu PLK nie miały podstaw do prac nad nim. Nigdy nie ogłosiliśmy przetargu na zadanie związane z budową sieci GSM-R za 1 mld 132 mln zł. Twierdzenie, że "PKP PLK straci kolejne osiemset milionów złotych unijnego dofinansowania" jest zatem niezgodne z prawdą - powiedział TELEPOLIS.PL Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

Jak dodał, PKP PLK prowadzi obecnie projekt przygotowawczy (POIiŚ 7.1-36.2) związany z pozyskaniem decyzji lokalizacyjnych oraz pozwoleń na budowę dla 1200 obiektów GSM-R (głównie masztów). Jego wartość to około 100 mln zł.

Zarządca sieci kolejowej w Polsce - PKP PLK - konsekwentnie realizuje Narodowy Plan Wdrażania GSM-R, który obowiązuje do 2025 roku. Obecnie prowadzimy projekty GSM-R (część z nich jest już w zaawansowanej fazie konstrukcyjnej) na dystansie obejmującym około 1500 km linii kolejowych. PKP PLK planują wykonać wszystkie zadania związane z GSM-R ujęte w rządowym Wieloletnim Planie Inwestycji Kolejowych - powiedział Dutkiewicz.

Źródło tekstu: Rynek Kolejowy     

Dodaj do:

Tagi: gsm-r | pkp

w sumie: 31
  • 1

    12. ~mirekb  2014-01-08 21:19:33  host: public-gprs435834.centertel.pl

    150MHz jeszcze na analogu!!tyle pasma..jeszcze blisko 800 lte..ciekawe czy przy tak ciekawym stanie kolei w pl (de facto niemieckich) budowanie gsm-r ma sens ;-)unia kazala to zrobią

  • -1

    13. ~  2014-01-08 21:28:14  host: ip-78-30-107-7.free.aero2.net.pl

    5 ale my mamy kolej prywatna. PR i resztę spółek regionalnych. To samorząd. Czuj się właścicielem.

  • 1

    14. ~  2014-01-08 21:31:02  host: ip-78-30-107-7.free.aero2.net.pl

    8* nie dziala. Widziales to w szczekocinach. Gdyby ERTSM dzialal z gsmr to by katastrofy nie bylo. Gdyby dzialal, sklady stanely by naprzeciw siebie jak wryte. W odleglosci 1000 m, moze 500 m, a moze 3000 m. ale by stanely i nikt by ich z miejsca nie ruszyl.

  • 1

    15. ~  2014-01-08 21:31:33  host: ip-78-30-107-7.free.aero2.net.pl

    ad 14 , wybaczcie sceski blad.

  • 2

    16. ~tkubon  2014-01-08 22:42:00  host: public-gprs517026.centertel.pl

    13: Tam gdzie jest prywatna spółka, tam nic nie trzeba dopłacać vide PKP Cargo. Spółki regionalne (samorządowe) to też państwówka, bo samorząd w Polsce działa tak, że musi żebrać w Warszawie kasę, więc żadne to samorządzenie tylko dziadostwo. Jeśli byłoby inaczej to też uważam, że na kolei najlepiej znają się kolejarze, a nie politycy obojętnie czy szczebla lokalnego czy centralnego

  • 0

    17. ~  2014-01-09 06:57:25  host: n11-06-04.opera-mini.net

    Pkp Cargo prywatne? Od kiedy? od kilku miesiecy. Wczesniej tez zysk przynosilo. U nas sie wyprzedaje tylko to co dochodowe.

  • 0

    18.  2014-01-09 08:46:37

    @10 Tak jak wspomniał Hose tam nie masz naleciałości systemu socjalistycznego jaki u nas panował dosyć długo i mocno się zakorzenił. Podejrzewam że dopiero za jakieś 40-50 lat się to w Polsce zmieni - kiedy wymrze/odsunie się od koryta to pokolenie jakie tego typu podejście pamiętało, bo i zastanówmy się jaka jest średnia wieku urzędników państwowych podejmujących realne decyzje/prezesów spółek skarbu państwa/posłów senatorów i reszty ustrojowych pijawek... 20-30lat? Chyba nie :>

  • 0

    19. ~xyz  2014-01-09 09:52:51  host: host-62-61-60-38.dynamic.mm.pl

    Takie retoryczne pytanie: Czy ktokolwiek poniósł jakiekolwiek konsekwencje, czy ponownie koledzy obdarowali się nawzajem wysokimi premiami za nic nie robienie?!

  • 0

    20.  2014-01-09 11:06:57

    @8 Działa ale jednak jeden kanał jest przeważnie przeznaczony na duży obszar co szczególnie w dużych aglomeracjach nie bardzo często nie pozwala na szybkie i skuteczne przekazanie informacji.Przy dobrej pogodzie słychać rozmowy nawet z odległości 100km.Chcąc przykładowo podyktować rozkaz pisemny muszę czekać aż skończy dyktować inny posterunek , a w tym czasie pociąg niepotrzebnie czeka pod semaforem. Uważam jednak że łączność analogowa powinna pozostać równolegle z ewentualnie nowo wprowadzoną łącznością cyfrową bo mimo że siermiężna i mało komfortowa to raczej niezawodna.

  • 0

    21.  2014-01-09 11:09:13

    Dziwicie się? Przecież koleją zarządzają bankomaty PO

  • 0

    22.  2014-01-09 11:10:09

    Przepraszam za błąd miało być : Działa ale jednak jeden kanał jest przeważnie przeznaczony na duży obszar co szczególnie w dużych aglomeracjach bardzo często nie pozwala na szybkie i skuteczne przekazanie informacji.

  • 0

    23. ~mirekb  2014-01-09 11:19:58  host: public-gprs669678.centertel.pl

    czyli plan na gsm-r to az do 2025.moze bedzie na czas

  • 0

    24.  2014-01-09 11:41:40

    Nowak jest zajęty zegarkami. dzisiaj dostał zarzuty. dziwisz się , iż olał kolej?

  • 0

    25. ~tkubon  2014-01-09 13:45:48  host: public-gprs517545.centertel.pl

    17@ To, że przynosiło to efekt dobrego zarządzania. Wyjątek potwierdza regułę. Można państwowo dobrze zarządzać, ale prywatnie jest zawsze lepiej, bo się wydaje własne pieniądze na swoje cele, a nie cudze. Do tego menadżer jakiejkolwiek państwowej firmy choćby był najlepszy nie zaryzykuje (a rynek i jego dynamika stawiają wyzwania i ryzyko z podejmowaniem decyzji jest w to wpisane), bo jeśli poniesie porażkę będzie miał tego poważne konsekwencje. Brak ryzyka powoduje, że firma przestaje być innowacyjna względem prywatnych podmiotów, a na odgórne polityczne decyzje czeka się znacznie dłużej niż w przypadku prywatnych firm. Jako przykład: rozkład jazdy jest w Polsce sprawą polityczną!!! Zajmuje się nim przecież polityk - minister transportu. Pamiętamy przed paru laty słynny burdel związany z rozkładem. Jak to jest, że w takim chociażby PolskimBusie kiedy klienci (np. na facebooku) chcą nowych połączeń to za miesiąc góra dwa takie połączenia już są? Mam jeszcze dalej tłumaczyć wyższość własności prywatnej nad pseudo własnością "państwową"

  • 0

    26.  2014-01-09 14:44:01

    @tkubon "prywatnie jest zawsze lepiej" Jasne. Czego dowodem są banki, firmy ubezpieczeniowe i miliardy dolarów dotacji z budżetu w tym naszego na ich ratowanie. Firmy doradcze, deweloperzy też pokazali co potrafią. Do dzisiaj cały świat odczuwa skutki tego prywatnego "lepszego" zarządzania. ciekawe ile jeszcze potrwa światowy kryzys wywołany pazernością i nieodpowiedzialnością prywatnych zarządów i właścicieli.

  • 0

    27. ~  2014-01-09 14:55:47  host: 93.154.161.164

    16* arriva jest prywatna spolka i dostaje doplaty do kontraktu. Podobne doplaty ( takze do znizek na bilety ) dostaja takze przewoznicy autobusowi. Takze poczytaj sobie najpierw jak dziala ten rynek a nie pisz bzdur za ktore ci pozniej daja jakies plusy . To co iszesz to zwykly populizm.

  • 0

    28. ~  2014-01-09 15:09:31  host: 93.154.161.164

    25* generalnie nie musis nic tlumaczyc, bo nie tlumacz sie tego czego sie nie rozumie. Czytajac Twoje brednie, odnoszac do rynku brytyjskiego nie widze tych pozytywyo z prywatyzacji , bo tam dalej podatnik doplaca do czesci polaczen. Wiec nie wiem po co to piszesz, zamiast zajac sie googlami w ktorych znajdziesz wszystko na temat komercjalizacji kolei w roznych panstwach, nt tego jak to sie nie odbywa u nas, dostaniesz takze info przetargach na obslugiwanie lini kolejowych ktore musza byc czynne ze wzgledow spolecznych i zwiazanych z turystyka ( zagladnij do warunkow i zobaczysz jak tam sie okresla mozliwosci renegocjacji kontraktow po zakonczeniu i o ile moze przewoznik zadac podwyzszenia kwot ktore wplyna na jego konto po zakonczeniu- jezeli beda to uzasadnione przypadki ) . Dlaczego trzeba czekac na aktualizacje rozkadow jazdy i dlaczego w europie zmieniaja sie tak a nie inaczej. Bo to wiedza nie tajemna do k@#wy nedzy. Wiec nie troll kochany tylko i nie udawaj idioty bo za dlugo cie widuje na tym forum ( od powstania telepolis ) zebym uwierzyl zes taki debil. Jednak dalej go udajesz - i Ci to setnie wychodzi. BTW za wiedze tez trzeba placic- wysle Ci numer konta zaraz. piec stow w ramach Twojego ukochanego wolnego rynku mi lecisz. Bo stracilem na Ciebie czas. ( zarciik ) Pozdrawiam milosnika Friedmana ( gdyby zyl, powinni go rozstrzelac !! )

  • 0

    29. ~tkubon  2014-01-09 16:17:40  host: public-gprs517545.centertel.pl

    ekip i 27: Należy odróżnić decyzję polityków (głównie lewicowych socjalistów i socjaldemokratów), który właśnie nie swoimi pieniędzmi szafują od praw, który się rządzi prawdziwa konkurencja i wolny rynek. Jeśliby pozwolono cwaniakom bankierom i innym np. menadżerom Opla normalnie upaść to po pierwsze sami odczuliby to na własnej skórze, a po drugie nauczyłoby to społeczeństwo bardziej odpowiedzialnego powierzania swojej kasy. Dzisiaj to ci sami klienci płacą po raz drugi we wszystkich podatkach na to co potencjalnie mogli stracić. Nie wiem kto i i ile dostaje dopłat, ale UE jest biurokracją niesamowitą, która nam mówi co jest dobre, a co nie, np. rondo można w miejscowości, w której są dziury wybudować, a drogi wyremontować już nie, mało tego rondo musi być do określonej daty wybudowane, bo inaczej kara i kasa przepada. Wtedy np. wykonawcy windują cenę, bo wiedzą, że jest gra na czas. Jakikolwiek system dopłat państwowych czyli z naszych kieszeni jest z założenia zły, bo po pierwsze rozleniwia (nie muszę się starać, bo i tak mi dopłacą, albo mam pole uprawne i nic nie muszę robić wystarczy że je mam), po drugie uczy bezmyślności i nieodpowiedzialności (np. inkubatory przedsiębiorczości, niecelowe inwestycje jak w przykładzie powyżej), po trzecie jest jawnym przekrętem i złodziejstwem, bo każdy jeśli wie jaka jest dopłata chce jak najwięcej dla siebie ukraść, a cel wykonać możliwie "najtaniej". Mówię to po to, żeby niektórym uzmysłowić, że telefonia komórkowa jest branżą w pełni uwolnioną, nikt do niczego nie dopłaca i z roku na rok rozwija się świetnie, że zdążyła już dawno temu zdetronizować monopol TP a także cywilizacyjnie wpłynąć nawet na nasze społeczeństwo mentalnie tkwiące w Marksie i Engelsie. 28@ Powiedz otwarcie, że popierasz komunizm i jesteś lewakiem, a nie wypisujesz głupoty. Ja uważam, że każdy powinien za swoje żreć obojętni

  • 0

    30. ~Yey  2014-01-09 19:56:28  host: 89-73-37-250.dynamic.chello.pl

    Taka refleksja z odrobiną historii w tle. Obecnie pracujący system pracujący na 150MHz pochodzi z początku lat siedemdziesiątych, a w roku 1976 wprowadzono na kolei pierwsze radiotelefony tranzystorowe (Radmory 3006 pracujące czasem do dziś!). Ten przestarzały system ma dziś zatem prawie 40 lat. System GSM-R powstał w roku 1993, w oparciu o dość nowe wówczas rozwiązania systemu GSM. Zatem w roku 2025, kiedy planowane jest zakończenie wdrażania GSM-R będzie on miał lat ponad 30? (a znając opóźnienia w realizacji projektów kolejowych wprowadzenie GSM-R nie zakończy się zanim stuknie mu czterdziestka). Ciekawe zatem, czy tuż po wdrożeniu tego nowego systemu nie będziemy patrzeć na niego tak, jak dziś patrzymy na muzealne egzemplarze Radmorów pracujące w lokomotywach.

  • 0

    31. ~M  2014-04-13 18:37:47  host: public-gprs461642.centertel.pl

    System GSM jest już dzisiaj przestarzały, zanim zostanie w pełni wdrożony (GSM-R) na sieci PLK to..... się okaże że już jest potrzeba jego wymiany na nowy. Sam system radiowy taki czy inny nie chroni przed głupotą i rutyną, jest tylko daleko idącym usprawnieniem pracy kolei. Analogowy system pomimo szeregu niedostatków jest prosty i skuteczny (przy odpowiednim utrzymaniu sprzętowym). Jeżeli GSM-R kiedykolwiek zostanie wdrożony to napewno przez jakiś czas będzie funkcjonował razem z analogiem.

    http://radiotech.pl/aktualnosci/z-kraju/593-radiolacznosc-kolejowa-w-polsce-historia-i-przyszlosc.html

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-163-159-27.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.

Ankieta

Czy korzystasz z publicznych hotspotów?

Inicjatywa publicznych hotspotów WiFi4EU zyskała poparcie

 

Zobacz wynik | Opinie (5)

Archiwum Ankiet