Telekomunikacja jak na dłoni
Wiadomości [Aktualizacja] Pierwsze informacje z badania jakości sieci przez UKE

[Aktualizacja] Pierwsze informacje z badania jakości sieci przez UKE

Piszemy o tym pierwsi WitekT 22 Stycznia 2016 10:48 Aktualizacja: 22 Stycznia 2016 11:09

23 7

UKE zaprezentował operatorom wynik badania jakości sieci komórkowych. Jeżeli chodzi o transmisję danych, to najszybszy był Polkomtel, a najwolniejsze P4 - wynika z informacji TELEPOLIS.PL.



Prędkość transmisji - najszybszy w downloadzie był Polkomtel (średnio 25 Mb/s), potem T-Mobile i Orange (po około 20 Mb/s), najwolniejsze było P4 (13 Mb/s). Upload plasował się na poziomie około 13 Mb/s w P4 i 17 Mb/s u pozostałych operatorów.

Badania transmisji danych miały miejsce w sieci LTE w 94% czasu badania dla Polkomtela, 83% dla P4 i 78% dla T-Mobile i Orange. Na drogach pomiędzy miastami parametry te wynosiły odpowiednio 83%, 52% oraz 38%. Skuteczność nawiązywanie połączeń telefonicznych u wszystkich operatorów wyniosła ponad 99%, jakość głosu i szybkość zestawiania połączeń była u wszystkich bardzo podobna.

Karty P4 miały włączony roaming zarówno dla usług głosowych, jak i transmisji danych. Z kolei sieci T-Mobile i Orange były badane naprzemiennie, z kilkusekundową przerwą. O taki sposób obaj operatorzy wnioskowali w ramach memorandum, uzasadniając to współdzieleniem częstotliwości w ramach modelu RAN Sharing.




[Aktualizacja 11:09]

Badanie dla UKE przeprowadziła polska firma Systemics PAB. Za ćwierć miliona zł w grudniu przeprowadzono ponad 500 godzin pomiarowych w miastach i najważniejszych drogach je łączących. 37% pomiarów przeprowadzono w aglomeracjach (Śląsk, Trójmiasto i 6 największych miast kraju), 32% w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców, a 31% na drogach. 83% badań było wykonywane w ruchu.

uke jakosc sieci uke jakosc sieci uke jakosc sieci

Zobacz: Dane tabelaryczne z pomiarów właściwych (z wyszczególnieniem miejscowości)
Zobacz: Dane tabelaryczne z pomiaróww referencyjnych
Zobacz: Lista mierzonych wskazników
Zobacz: Testy 60s i poziomy MOS - pomiary właściwe
Zobacz: Testy 60s i poziomy MOS -pomiary referencyjne
Zobacz: Szczegółowy realizowany harmonogram pomiarów
Zobacz: Specyfikacja systemu pomiarowego

Który operator ma najlepszą jakość sieci w twojej miejscowości?

Orange
21.07%
P4
21.35%
Polkomtel
25.09%
T-Mobile
17.13%
Parametry wszystkich sieci są porównywalne
11.24%
Nie mam zdania
4.12%

Wszystkich głosujących: 1068


Źródło tekstu: wł     

Dodaj do:

Tagi: polkomtel | p4 | orange | t-mobile

w sumie: 312
  • -2

    295.  2016-01-24 20:49:44

    3% z 12000 - tak miało być

  • -2

    296.  2016-01-24 21:32:16

    goral2099 - wyjaśnie Ci to na przykładzie bo nie bedziesz mógł spać. Test cały było ponad 12000 pomiarów. Błąd statystyczny jest na poziomie 3%. Załóżmy że badamy sieć Orange i akurat się skupiamy na DCR czyli tzw dropach. 3% z 12000 to 360 dropów. Czyli 360 przerwanych połączeń to statystyka nie brana pod uwagę lub nie mająca większego znaczenia. Kupujemy teraz kartę SIM w kiosku i na terenie około 15 krotnie mniejszym (szybko bez bawienia się -> 12000/800=15) robimy badania. Nie będę teraz liczył matematycznie na zasadzie podobnych prostokątów na mapie jaka to powierzchnia terenowa w stosunku do powierzchni całkowitej wszystkich pomiarów (na pierwszy rzut oka to co najmniej 20 razy mniejszy teren) więc policzyłem stosunek pomiarów z tego terenu do wszystkich pomiarów i wyszło 15. Z 800 pomiarów 3% to 24 dropy. Czyli na odcinku mierzalnym 15 krotnie mniejszym Orange na karcie SIM z kiosku wyszło w teście np 20 dropów (i to na terenie, gdzie każdy OP ma dopieszczony swoje nadajniki (w okolicy Warszawy), bo w tym terenie mieszka bardzo dużo ludzi). Czyli mieścimy się w błędzie statystycznym, w tych 3%. Wniosek ostateczny - brak różnicy między SIM od opa a SIM z kiosku. I tak kolejne parametry. Jedno mogą wychodzić poza 3%, inne być blisko 0. UKE podaje wyniki średnie dla wszystkich badań.
    Jasne, UKE poszło na łatwiznę i zastosowało metodę proporcjonalności ale nie można tak wykonywać badań. A Wy wszystko łykacie jak młode pelikany, bez żadnej krytyki i myślenia.

  • 2

    297. ~  2016-01-24 21:43:00  host: user-94-254-211-76.play-internet.pl

    Halset sam napisałeś: "...Z 12000 pomiarów 3% to błąd statystyczny. Czyli przy 800 (6%) pomiarach 50% pomiarów mieści się w 3% błędu statystycznego...". Jak wyżej widać nie wszyscy łykają Twoje wypociny jak młode pelikany. Ty dałeś d..y, a teraz w denny sposób próbujesz się wybielać.

  • -2

    298.  2016-01-24 21:54:12

    @297 6% z 800 jest 48 :) 3% z 800 jest 24. Różnica 50%. D..y dajesz Ty :) Wielki matematyk ;]!!!

  • 2

    299. ~  2016-01-24 22:18:59  host: public-gprs393972.centertel.pl

    Halset - przestań trollować! Odnoszę wrażenie, że masz problem z matematycznym wyrażaniem swoich poglądów.

  • 1

    300. ~Breen  2016-01-25 08:59:05  host: 109.231.34.214.koba.pl

    Nie chcę bronić P4, bo ewidentnie widać, że sieć potrzebuje rozbudowy w kierunku pojemności. Natomiast fakt, że średnio w Play były najniższe transfery może brać się z tego, że w tej sieci najwięcej osób korzysta z transmisji danych.
    http://tlp.is/7n7
    Tak przynajmniej było w 2014r. Nie wiem, jak wygląda sytuacja za 2015r, jednak wcześniej w P4 przetransferowano ponad 117 PB danych, podczas gdy w T mobile ledwo ponad 37 PB.. Od razu widać gdzie pasmo jest bardziej obciążone..

  • -1

    301.  2016-01-25 09:53:49

    @300 Ale przecież o tym samym mówimy już od piątku. Play sam sobie jest winny. Za dużo rozdaje tanich taryf z dużymi pakietami danych i jak tak dalej pójdzie zaraz na LTE będzie miał prędkości jak 5 lat temu były na 3G. Tu nie chodzi o pojemność sieci bo ona tak jest wysoka. Zika w jednym wywiadzie powiedział że Play ma taką politykę budowania sieci jako hotspoty a to się później zemsci. I już się mści tym zapchaniem sieci oraz tym o czym już pisał Witek w swoim felietonie http://tlp.is/55

  • 1

    302. ~  2016-01-25 10:47:39  host: user-94-254-224-8.play-internet.pl

    301, skończ już spamować. Człowieku, czy ty nie widzisz, że we dwóch z drugim trollem Kryniczaninem zaśmieciliście temat. K..wa, na forum syf, bo Halset z Kryniczaninem czat sobie zrobili, ale widać, to dla nich za mało więc teraz przenieśli się na stronę główną trollować.
    To tylko telefon a nie sens życia. Jeden i drugi to fanatyczni wyznawcy, jeden TM a drugi Play i żaden nie odpuści a przeciętny abonent nawet nie wie co to 3G a co 2G i mają w doupie wyniki tych badań.
    Wymieńcie się mailami i dyskutujcie na jakiś grupach zamkniętych, bo forum nie jest wasze żebyście zmuszali innych do czytania waszych bzdur.

  • 1

    303.  2016-01-25 10:57:35

    301 - napisał że w play jest tanio, wreszcie ktoś napisał prawdę.

  • 1

    304.  2016-01-25 12:22:40

    @302

    Nie opowiadaj smutków bo ja odpuściłem już dawno. To, że Halset przesadza broniąc jak niepodległości T-Mobile to nie moja wina.

  • 0

    305. ~Andrzej12345  2016-01-25 13:08:01  host: 80.50.117.46

    Ciekawa mapa, zniknęło prawie 300km drogi 7.

  • -1

    306. ~pablosox123  2016-01-25 14:10:20  host: user-94-254-133-116.play-internet.pl

    Play dobra jakość rozmów??Bez komentarza.....

  • -1

    307. ~Waldek  2016-01-25 14:57:24  host: 088156129104.dynamic-ww-1.vectranet.pl

    Kurcze, od ładnych kilku lat najlepszą sieć lte ma Plus i nic się tu nie zmienia. Ładna robota. Widocznie trzeba się będzie przesiąść z kablówki do nich.

  • 0

    308.  2016-01-26 13:34:44

    Może tutaj ktoś mi i innym pomoże przy okazji tematu. Szukam aplikacji, która będzie działać tak, że będzie robić pomiar sieci a dokładnie mierzyć jakość (siłę)sygnału sieci 2G/3G/4G, dzięki czemu będę wiedzieć która sieć (Plus/Networks), ma lepszy zasięg i szybszy internet w okolicy, w której się poruszam. Zależy mi na intuicyjnej aplikacji dla laika.

    Nie wiem czy to będzie możliwe, ale gdyby taka aplikacja wykorzystywała opcję dual sim, czyli porównywała na bieżąco dwie karty sim byłoby super choć ta metoda ma swoją wadę, nie mam smartfona który mógłby mieć dwie karty ustawione na 3G/4G.

    Aktualnie testuję na jednej karcie sim program: 2G 3G 4G LTE Network Monitor http://tlp.is/8sr

  • -1

    309. ~Szymo  2016-01-26 17:06:57  host: 093105178039.dynamic-ww-1.vectranet.pl

    Interesujące zestawienie. Widać, że jakość połączeń telefonicznych u 4 operatorów podobna, bez większych różnic. W zasadzie tylko w kwestii netu mobilnego pozytywnie wyróżnia się Plus (największa sieć, najszybsza i najsprawniejsza).

  • -1

    310. ~Leon  2016-01-26 20:34:10  host: host-5-133-253-221.wtvk.pl

    Czyli interetowo wśród telekomów najlepiej stoi Plus, czemu się absolutnie nie dziwię. Największy zasięg, największa szybkość. I wciąż się rozwijają, zostawiając w tyle goniąca ich, konkurencję.

  • -1

    311. ~LoczeQ  2016-01-29 10:19:08  host: 77-45-118-224.sta.asta-net.com.pl

    Ja tylko czekam do konca umowy i rezygnuje z PLAY. W moim przypadku mieszkam poza miastem- czeste przelaczanie sie sieci wyczerpuje dosyc mocno baterie, dodatkowo polaczyc sie czesto nie idzie bo wlasnie tel zmienia siec, jakosc rozmow tez pozostawia wiele do zyczenia. Wracam do ORANGE. T-mobile jest drogi, z plusem nie chce miec nic doczynienia bo mam zle wspomnienia jeszcze jak byl stary simplus gdzie ZAWSZE oszukiwali jak brali 2,50 zł jak sie uzbieralo za wysylane smsy. te smsy "Wylacz i wlacz telefon"...nieeee dziekuje...zrazilem sie do plusa na zawsze

  • 0

    312. ~torawa  2016-01-29 15:54:24  host: agpd200.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Jaka jest średnia z 1 Mb/s wieczorem i 30 Mb/s nocą? :) No, no, aż 15,5 Mb/s i takie to były testy. Wyniki UKE są drastycznie zawyżone z tego powodu, nie ważne jak chodzi gdy chodzi szybko, ważne gdy chodzi wolno. Ponadto dziwią różnice między Orange i T-Mobile mającymi wspólną sieć, a różnice duże (np. utraty pakietów).

  • 0

    313. ~jojo  2016-01-29 18:26:06  host: 77-255-93-221.adsl.inetia.pl

    Nieprzypominam sobie zebym w plusie mial z jakoscia i sila sygnalu jakis problem ,obecni jestem u tych najnizszych p4 co zamiast inwestowac w jakosc wala w reklamy za miliony, ale co sie dziwic p4 powstalo przeciez z kredytu udzielonego przez chinczykow jakby kto niewiedzial a im daleko do jakosci

  • 1

    314. ~Diablo  2016-04-11 22:10:43  host: dynamic-78-10-120-115.ssp.dialog.net.pl

    W Łodzi na Widzewie Play jest szybszy od Plusa

Dodaj swoją opinię

Do prawidłowego działania formularza wymagana jest akceptacja plików cookie.

host: ec2-54-87-114-118.compute-1.amazonaws.com


Serwis TELEPOLIS.PL zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Komentarze są opiniami czytelników, za które ponoszą oni wyłączną odpowiedzialność. Nie są oficjalnymi opiniami serwisu TELEPOLIS.PL i jego redakcji. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i/lub cywilną.
Usuwane będą także komentarze zawierające oferty handlowe, numery telefonów, adresy e-mail czy komunikatorów oraz komentarze mocno odbiegające od treści wiadomości.