DAJ CYNK

[Aktualizacja III] Play: tajemnicze doładowania na fakturach abonamentowych

orson_dzi

Wydarzenia

Na fakturach klientów abonamentowych Play zaczęły pojawiać się doładowania telefonów na kartę. Czyżby znów pojawiła się luka w Play24?



Na fakturach klientów abonamentowych Play zaczęły pojawiać się doładowania telefonów na kartę. Czyżby znów pojawiła się luka w Play24?

Sprawa rozpoczęła się ponad tydzień temu na forum sieci Play. Jeden z użytkowników opisał kwestię pojawienia się na fakturze opłat za doładowanie numeru na kartę na kwotę 150 zł. Od razu trzeba zaznaczyć, że 150 zł to maksymalna kwota, na którą klient abonamentowy może w ciągu miesiąca doładować numery na kartę.

Mam abonament. Na mojej fakturze znajduję się obciążenia za doładowanie karty Play na łączną sumę 150 PLN, których nie robiłem. MÓJ TELEFON NIGDY NIE DOŁADOWYWAŁ ŻADNEJ KARTY PRE-PAID. Rzekome doładowania miały miejsce 23 maja o godz. 13:06 oraz 13:08. Byłem wtedy W DOMU, telefon leżał NA STOLE. Drzwi do mieszkania były ZAMKNIĘTE. Telefon zablokowany jest ODCISKIEM PALCA, oraz KODEM. Proszę mi nie wmawiać na infolinii, że doładowałem nieznanej osobie kartę i tego nie pamiętam - czytamy w zamieszczonym poście.

W temacie szybko zaczęły pojawiać się wpisy osób, których dotknęła podobna sytuacja. Wszystkie te osoby łączyła kwota - 150 zł. Wyjątkiem jest osoba z doładowaniami na ponad 400 zł, gdzie były one wykonywane z kilku numerów abonamentowych znajdujących się na wspólnej fakturze.

Żeby doładować telefon na kartę z numeru abonamentowego nie trzeba tego robić z poziomu telefonu. Można to również zlecić za pomocą Play24. Jak zauważa portal Zaufana Trzecia Strona, o ile przechwycenie loginu i hasła do logowania na portalu użytkownika nie jest wielkim problemem, tak samo doładowanie wymaga potwierdzenia go kodem jednorazowym wysłanym na numer, z którego ma ono zostać zrealizowane. Każdy z poszkodowanych zarzeka się, że nie otrzymywał żadnego SMS-a z hasłem.

Wygląda na to, że ktoś znalazł sposób na ominięcie zabezpieczeń i w jakiś sposób włamał się do telefonów użytkowników, albo w Play24 ponownie pojawiła się luka, która została bardzo dobrze wykorzystana. Jest też trzecia opcja. Konieczność wpisania hasła jednorazowego mogła zostać wprowadzona dopiero niedawno, już po wypłynięciu całej sprawy. Może ktoś z Was korzysta z doładowań telefonu na kartę z konta abonamentowego i jest w stanie potwierdzić, czy taki mechanizm pojawił się niedawno, czy obowiązuje od dłuższego czasu?

Zobacz: Temat na forum Play

Aktualizacja

Do sprawy odniósł się rzecznik Play. Na blogu Marcina Gruszki możemy przeczytać:

W zeszłym tygodniu otrzymaliśmy kilka zgłoszeń o wykonaniu nieautoryzowanych doładowań z numerów abonamentowych. Od tego czasu robimy wszystko, żeby wyjaśnić tą sytuację. Na chwilę obecną znane nam jest tylko około 10 takich przypadków. Ze względu na niską skalę zjawiska nie zdecydowaliśmy o wyłączeniu tego kanału doładowań.

Zgłaszajcie takie przypadki do nas, będziemy każdy rozpartywać.

Po raz kolejny proszę - twórzcie skomplikowane, bezpieczne hasła do Play24, miejcie inne niż do maila czy konta na Facebooku. Nie wpisujcie go na podejrzanych stronach czy w mailach, nawet do PLAY - mamy inne metody weryfikacji.


[Aktualizacja II]

Do sprawy tajemniczych doładowań ponownie odniósł się rzecznik prasowy Play. Tym razem na oficjalnym blogu rzecznika pojawiła się krótka informacja o poniższej treści:

Wiemy już więcej na ten temat. Dodatkowo jeszcze wczoraj udało nam się wdrożyć uzupełniające rozwiązanie/zabezpieczenie. W momencie wykonania doładowania wysyłamy SMS na numer, który ma być obciążony. Jeśli sam zlecasz doładowanie masz potwierdzenie akcji, jeśli nie - jak najszybciej zgłoś sytuację do nas.

[Aktualizacja III]

Na blogu rzecznika prasowego Play pojawiły się kolejne informacje dotyczące doładowań:

Skala sprawy cały czas jest incydentalna, dzisiaj nie było nowych zgłoszeń w tej sprawie - my jednak o Was dbamy i działamy. Zdecydowaliśmy się też na wdrożenie jeszcze jednego elementu - niezależnie jaki w Play24 zostanie ustawiony numer do zarządzania kontem w przypadku doładowań otrzymacie SMSa z hasłem na numer, z którego ma zostać pobrana opłata.

W komentarzach czytam, że nie rozumiecie dlaczego zmiana numeru do haseł jednorazowych nie jest potwierdzana na dotychczasowym numerze. Nie jest to żadna luka czy błąd systemu. Odpowiedź jest bardzo prosta - to wynika z przeprowadzonych wśród Klientów badań. W przypadku zgubienia telefonu taka szybka i potrzebna zmiana nie byłaby możliwa. Pamiętajcie, że pierwszym punktem zawsze jest logowanie do Play24, gdzie oszuści z jakiegoś źródła muszą uzyskać Wasze loginy i hasła.

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Zaufana Trzecia Strona; forum Play; wł

Tagi: play