Urodziłaś tak dziecko? Szybciej się zestarzejesz

Wpływ ciąży na starzenie młodej matki

Każde narodziny dziecka obciążają organizm matki i wpływają na stan jej zdrowia. Do tej pory jednak uważano, że przyśpieszone starzenie biologiczne dotyczy głównie starszych pań. Najnowsze badania pokazują jednak, że młody wiek także nie pomaga.

Każda ciąża u kobiet młodych w wieku 20-22 lat przyśpiesza ich starzenie się biologiczne o 2,4-2,8 miesięcy - twierdzą specjaliści Columbia University (USA). Wyliczenie te przeprowadzono posługując się tzw. zegarem epigenetycznym. O swoim odkryciu badacze poinformowali na łamach „Proceedings of National Academy of Sciences” oraz na stronie internetowej swojej uczelni.

Bez wyjątku

Badania przeprowadzono na grupie 1735 mieszkańców Filipin w wieku 20-22 lat. Wynika z nich, że każda ciąża, nawet u tak młodych kobiet, przyspiesza ich starzenie się biologiczne

Nasze wyniki badań po raz pierwszy dają wgląd w to, jakie zmiany następują u tych samych kobiet w ich zegarze biologicznym w zależności od tego, ile razy były w ciąży

- zaznacza główny autor badania, Calen Ryan z Columbia Aging Center.

Wedle badania wpływ ciąży na starzenie się biologiczne młodych kobiet dorosłych występuje niezależnie od innych czynników wpływających na zdrowie, takich jak status społeczno-ekonomiczny, palenie tytoniu czy predyspozycje genetyczne. Co więcej, starzenia się biologicznego nie zauważono u mężczyzn z tej samej grupy wiekowej, których partnerki były w ciąży.

Konieczne dalsze badania

Naukowcy podkreślają jednak konieczność dalszych badań. Nie wiadomo nadal, jak ciąża wpłynie na zdrowie i śmiertelność badanych kobiet w późniejszym okresie ich życia. Nie ma też pewności czy ocena starzenia się biologicznego organizmu przy użyciu zegara epigenetycznego jest wiarygodna u Filipińczyków, gdyż została opracowana na bazie populacji w Europie i USA.

Calen Ryan jest jednak przekonany, że badania, jakie przeprowadził wraz ze swym zespołem pokazują, że ciąża może mieć długotrwały wpływ na zdrowie kobiety. Bardzo ważne jest zatem, jego zdaniem, by w okresie ciąży, jak i później, miała ona zapewnioną odpowiednią opiekę i wsparcie. Nie można też zapominać, że ciąża ma także wiele pozytywnych wpływów na zdrowie kobiety. Między innymi to mniejsza szansa na zachorowanie na raka trzonu macicy.

Źródło zdjęć: Shutterstock, KieferPix