Pij piwo. Wesprzesz rozwój smartfonów

Karolina Mirosz (mkina)

Pij piwo. Wesprzesz rozwój smartfonów

Naukowcy z Niemiec odkryli, jak wykorzystać odpadki browarnicze. Pijąc piwo przyczynisz się do zmniejszenia śladu węglowego baterii.

Naukowcy z Uniwersytetu Friedricha-Schillera, mieszczącego się w mieście Jena w Niemczech, zajęli się tematem pojemności akumulatorów i poszukiwaniem sposobów na zmniejszenie ich śladu węglowego. Baterie stanowią niezbędny komponent w wielu dziedzinach, wśród których wymienić można motoryzację czy rynek telefonów. Ale akumulatory do urządzeń, poza wymaganiami dotyczącymi pojemności i bezpieczeństwa, muszą być projektowane zgodnie z normami ekologicznymi.

Starając się przystosować je do rygorów ekologicznych, badacze poszukiwali surowców mających możliwie najmniejszy wpływ na środowisko. Znalazły się wśród nich odpadki browarnicze.

Młóto jako ekologiczne rozwiązanie problemu

Chemicy z Uniwersytetu w Jenie badali potencjał młóta, czyli pozostałości powstałych po warzeniu zbóż. Niespodziewanie okazało się, że z tego bioźródła uzyskać można cenny materiał do ​​systemów elektrochemicznego magazynowania energii. Systemy te przechowują prąd w przypadku, gdy produkcja przewyższa jej zużycie.

Naukowcy odkryli, że wysłodziny powstające w kadzi filtracyjnej można przekształcić w węgiel, który nadaje się do wykorzystania przy produkcji elektrody w akumulatorach. Produkt odpadowy można również zmienić w węgiel aktywny, który znajduje zastosowanie jako materiał podstawowy elektrod do superkondensatorów.

Naukowcy, zmieniając młóto w węgiel aktywny, maksymalnie zwiększyli powierzchnię materiałów bazowych na skutek optymalizacji rozmiaru porów. Zgodnie z przeprowadzonymi przez naukowców testami, zdolność magazynowania energii węgla powstałego z wysłodziny jest bardzo wysoka. Istnieje więc możliwość wykorzystania tak powstałego materiału do wytwarzania pojemnych baterii.

Materiał dostępny w dużych ilościach

Odpady browarnicze spełniają istotne kryteria niezbędne do produkcji baterii, w tym posiadają odpowiedni skład chemiczny. Ponadto wysłodziny są materiałem szeroko dostępnym na rynku i występującym w znacznych ilościach. W Unii Europejskiej powstaje rocznie 6,8 mld ton młóta, w tym 1,5 mld odpadów pochodzi ze znanych z produkcji piwa Niemiec.

Węgiel aktywny produkowany z wysłodzin jest powszechnie dostępny bez potrzeby kosztownego transportowania go między krajami. Obecnie niezbędny do wytworzenia superkondensatorów materiał jest otrzymywany z łupin orzecha kokosowego, które są uprawiane jedynie w wybranych krajach.

Naukowcy z Jeny wskazują, że potrzebne są dalsze badania. Celem chemików jest możliwość wykorzystania wysłodziny do zrównoważonego pod względem ekologicznym magazynowania energii.

Zobacz: telemix odc. 2 – skrót najważniejszych wydarzeń tygodnia