Długi i cyberataki. Czas próby dla branży telekomunikacyjnej
Wiadomości 17:00

Długi i cyberataki. Czas próby dla branży telekomunikacyjnej

Miliard złotych długu i miliony cyberataków – branża telekomunikacyjna mierzy się dziś z podwójnym wyzwaniem. Operatorzy muszą jednocześnie odzyskiwać należności i chronić klientów przed coraz sprytniejszymi hakerami. Dla przeciętnego użytkownika telefon czy Internet to "oczywista codzienność" – klik, połączenie, scroll. Ale dla operatorów telekomunikacyjnych ta codzienność staje się coraz trudniejsza. Z jednej strony rosnący dług klientów, który właśnie przekroczył miliard złotych. Z drugiej fala cyberataków, których skala z roku na rok rośnie. Branża znalazła się w trudnym położeniu – musi jednocześnie dochodzić należności i inwestować w bezpieczeństwo cyfrowe, by chronić swoich użytkowników. Dług, który nie chce zniknąć Choć wydawałoby się, że za usługi telekomunikacyjne płacimy regularnie, dane z Krajowego Rejestru Długów nie pozostawiają złudzeń. W ciągu zaledwie pół roku zadłużenie konsumentów i firm wobec operatorów wzrosło o ponad 117 mln zł, osiągając rekordowy 1 mld zł. Zdecydowaną większość – ponad 567 mln zł – stanowią zaległości osób fizycznych. Średnio każdy dłużnik ma do oddania ponad 3 tys. zł. Co ciekawe, kobiety są nieco bardziej rzetelne niż mężczyźni – ich łączny dług wynosi 229 mln zł, podczas gdy panowie zalegają z ponad 338 mln zł. Najbardziej zadłużoną grupą wiekową są osoby w przedziale 36-45 lat. To właśnie w tej grupie kumulują się największe kwoty – ponad 160 mln zł. Mniej zaskakuje, że seniorzy i młodzi dorośli (18-25 lat) należą do najmniej zadłużonych. Ale nie tylko konsumenci nie płacą w terminie. Wśród firm – głównie z branż handlowej, budowlanej i transportowej – zaległości sięgają 436 mln zł. Średni dług jednej firmy to aż 10,4 tys. zł. A przecież brak Internetu czy telefonu to dziś w firmie paraliż – nie działa strona, nie można odebrać maila, nie da się zadzwonić do klienta. Cyberwojna w tle Jakby tego było mało, telekomy muszą dziś toczyć drugą, znacznie mniej widoczną wojnę – z cyberprzestępcami. Skala zagrożeń rośnie błyskawicznie. Tylko w pierwszej połowie 2024 roku CERT Polska zablokował ponad 70 mln prób wejścia na złośliwe strony – to o 33% więcej niż rok wcześniej. Równolegle wykryto ponad 140 tys. złośliwych SMS-ów, często podszywających się pod operatorów i straszących odcięciem usług lub pilną dopłatą. To klasyczne socjotechniki – presja czasu, groźby, znane logotypy. Hakerzy nie muszą już nawet przekraczać żadnych fizycznych barier. Wystarczy, że klikniesz w link w wiadomości. Celem jest kradzież danych, loginów bankowych albo zainfekowanie telefonu. Największy problem? Nieświadomość użytkowników, ale też brak systematycznej edukacji w firmach. Według badania serwisu ChronPESEL.pl, co piąte MŚP w ogóle nie szkoli pracowników z ochrony danych, a większość z tych, które to robią, kończy szkolenie... w dniu zatrudnienia. W przypadku firm konsekwencje mogą być bardzo poważne, od kradzieży danych klientów po całkowity paraliż systemów operacyjnych. Tym bardziej niepokojące są wyniki badania ChronPESEL.pl, z którego wynika, że co piąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP w ogóle nie szkoli pracowników z ochrony danych. Wśród 81 proc. pracodawców, którzy takie szkolenia organizują, aż 59 proc. ogranicza je wyłącznie do początku zatrudnienia. Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl Telefon i Internet to dziś usługi absolutnie pierwszej potrzeby w każdej firmie. Bez nich nie ma kontaktu z klientem, realizacji zamówień ani bieżącej działalności operacyjnej. Zaległości wobec operatorów nie tylko narażają przedsiębiorstwo na odcięcie podstawowych narzędzi, ale też podważają jego wiarygodność – zarówno wobec dostawców, jak i klientów. Współczesny kontrahent szybko traci zaufanie, gdy nie może się skontaktować z firmą albo nagle przestaje działać jej strona internetowa. Od początku powstania Rzetelnej Firmy edukujemy sektor MŚP, że ich nierzetelność wobec dostawcy uderza prędzej czy później w relacje z ich klientami. Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy Na horyzoncie nie widać szybkiej poprawy. Długi rosną, hakerzy nie odpuszczają, a operatorzy muszą stale inwestować, by utrzymać infrastrukturę i chronić użytkowników. Branża, która jeszcze dekadę temu zarabiała na każdym SMS-ie, dziś walczy o przetrwanie – nie tylko finansowe, ale też cyfrowe.

0
MARIAN SZUTIAK
1.

Nowości

Więcej nowości

Nie przepłacaj za roaming. Sprawdź nowe pakiety w Orange Flex
Wiadomości 27 CZE 2025

Nie przepłacaj za roaming. Sprawdź nowe pakiety w Orange Flex

2
MARIAN SZUTIAK
1.
Plus wzmacnia ofertę, czyli Internet bez limitu i elastyczny światłowód
Wiadomości 27 CZE 2025

Plus wzmacnia ofertę, czyli Internet bez limitu i elastyczny światłowód

9
MARIAN SZUTIAK
1.
Sabotaż czy konflikt interesów? Mieszkańcy Krzywej bez Internetu od tygodni
Wiadomości 27 CZE 2025

Sabotaż czy konflikt interesów? Mieszkańcy Krzywej bez Internetu od tygodni

30
MARIAN SZUTIAK
1.
T-Mobile odpala lawinę gigabajtów w kraju i w roamingu
Wiadomości 27 CZE 2025

T-Mobile odpala lawinę gigabajtów w kraju i w roamingu

9
MARIAN SZUTIAK
1.
Orange zmienia zasady. Nowe przepisy już od jutra
Wiadomości 27 CZE 2025

Orange zmienia zasady. Nowe przepisy już od jutra

2
MARIAN SZUTIAK
1.
Zabójca z Twittera zabity. Japonia zmienia zdanie
Wiadomości 27 CZE 2025

Zabójca z Twittera zabity. Japonia zmienia zdanie

0
PAWEł MARETYCZ
1.
Orlen startuje z wakacyjną promocją. 40 groszy taniej za litr paliwa
Wiadomości 27 CZE 2025

Orlen startuje z wakacyjną promocją. 40 groszy taniej za litr paliwa

10
PAWEł MARETYCZ
1.
Sejm uchwalił nową ustawę. Ludzie będą się zabijali o wiatraki pod domem
Telepolis.pl
Wiadomości 27 CZE 2025

Sejm uchwalił nową ustawę. Ludzie będą się zabijali o wiatraki pod domem

6
PAWEł MARETYCZ
1.
Koniec z papierologią. mObywatel i banki zrobią to za Ciebie
Wiadomości 26 CZE 2025

Koniec z papierologią. mObywatel i banki zrobią to za Ciebie

2
MARIAN SZUTIAK
1.
Orange wyciąga wtyczkę. Tej zmiany nikt się nie spodziewał
Wiadomości 26 CZE 2025

Orange wyciąga wtyczkę. Tej zmiany nikt się nie spodziewał

11
MARIAN SZUTIAK
1.
Orange zmusi Cię do zmiany telefonu. Tym razem w Warszawie, Krakowie i Gdańsku
Wiadomości 26 CZE 2025

Orange zmusi Cię do zmiany telefonu. Tym razem w Warszawie, Krakowie i Gdańsku

6
MARIAN SZUTIAK
1.
Letnia ofensywa T-Mobile. 5G Bardziej w kolejnych miejscowościach
Wiadomości 25 CZE 2025

Letnia ofensywa T-Mobile. 5G Bardziej w kolejnych miejscowościach

0
MARIAN SZUTIAK
1.
Wydano ostrzeżenie. Teleporady to zagrożenie zdrowia i życia
Wiadomości 25 CZE 2025

Wydano ostrzeżenie. Teleporady to zagrożenie zdrowia i życia

5
PAWEł MARETYCZ
1.
T-Mobile wywraca stolik. Tylko jeden abonament do wyboru
Telepolis.pl
Wiadomości 25 CZE 2025

T-Mobile wywraca stolik. Tylko jeden abonament do wyboru

67
LECH OKOń
1.
Donald Tusk zabrał głos w sprawie cen energii. Oto co nas czeka
Wiadomości 25 CZE 2025

Donald Tusk zabrał głos w sprawie cen energii. Oto co nas czeka

9
PAWEł MARETYCZ
1.
Telepolis - gif